De standaard GT9 was al officieel al uitgeroepen tot snelste street-legal sportwagen ter wereld, dus moet je nagaan wat voor opschudding deze GT9R zal veroorzaken. Alhoewel opschudding, het blijft jammer dat harde specs nog steeds uitblijven.
In de wandelgangen wordt echter gesproken over 1120 pk en een koppel van 1050 Nm, maar officieel is dit nog nooit bevestigd. Speculeren kunnen en mogen we natuurlijk wel. De hamvraag luidt dus deze keer:
Zal de topsnelheid van de GT9R ónder of bóven de 420 km/u liggen?
Apache zegt
Onder 420, de gewone GT9 heeft niet zo’n gigantische spoiler achterop en die gaat zo vlug niet. Die *paar* pk’s meer zal voor zo’n spoiler niet veel verschil maker, hij zal er wel niet overgaan, ik heb meer het vermoeden dat hij gemaakt is voor knalprestaties op circuit.
Rudy zegt
Mits voldoende ruimte zou hij best eens akelig dicht in de buurt van de 420km/h kunnen komen!
Niels zegt
Wat een gestroomlijnd ding zeg :P
Markus zegt
Bruut. Maar in wat voor races zou deze kar gebruikt worden dan? Is daar een klasse voor?
subaru555 zegt
betere achterkant!
CS zegt
Uitgaande van van de 987pk en 409kmh van de GT9 en ideale versnellingsbakverhouding in beide zou 1120pk resulteren in ongeveer 427kmh. Echter, zoals apache al aangeeft zal die spoiler, wat betreft topsnelheid, waarschijnlijk meer kwaad doen dan het gestegen motorvermogen kan goedmaken.
Vergelijkbaar met de McLaren F1 LM t.o.v. “de gewone”.
Mies zegt
Om te racen!?!?! Bij een beetje bochtig circuit kun je (denk ik) nauwelijks vol gas geven. Vooral bij bochten met een lage snelheid en dus weinig downforce van die achterspoiler, meer dan 1000 pk op 2 achterbanden…. Je bent igg wel meteen wakker.
Lout zegt
@ Markus
Het zou nog een idee zijn om een speciale klasse op te richten speciaal voor veyrons en deze bakken,… eigenlijk alle +400km wagens :p Ik kan niet wachten om dat te zien :D
Laue zegt
ziek apparaat, maar wel gaaf, vooral de achterkant.
smoke zegt
Hij rijdt in ieder geval hard genoeg om zijn eigen roof-scoop er af te rijden!
kees zegt
allemaal leuk enzo…
maar ik vind een veyron 10 keer mooier!!
Audi A6 zegt
Hoe krijgt die Bugatti het toch voor elkaar om hoger, zwaarder en minder gestroomlijnd te zijn en bijna even hard te gaan.
tinus zegt
Ja, die 420 kan ie met 1120 pk wel kraken.
Vincegail zegt
Om mij bij Apache en CS aan sluiten, het zou wel eens een kleine/geen verbetering kunnen zijn tov de originele GT9. Anders gaat er toch allang een persbericht uit naar alle kanalen, en roepen ze hun prestaties zo hoog mogelijk van alle daken?
Donstil zegt
@audiA6 je vergeet “betrouwbaar” nog.
iets wat deze auto me niet echt lijkt.
Zapp zegt
@Mies, het zou wel moeten kunnen, kijk maar naar de Porsche 917, maar wat erover op wikipedia staat zegt al genoeg: “De Porsche 917 was een auto extreem gedreven voor echte racesnelheden. Het frame dat slechts bestond uit aluminium buizen woog maar 50kg. En de motor een W12 blok bestond uit twee al zeer snelle Porsche 911 V6 motoren. Ook had de Porsche een extreem lichte carroserie van slechts 1.6 mm dik gemaakt uit koolstofvezel. De pk’s waren zo immens groot dat sommige coureurs de auto niet ééns durfden te rijden (mede omdat de rit in deze auto je laatste zou kunnen zijn).”
Laue zegt
wiki is ook niet geheel betrouwbaar. had de porsche 917 niet een lijn motor?
Jaws149 zegt
leipe shit
Vincegail zegt
Ik weet niet of mijn vorige reactie er nu op komt of niet, maar de 917 had een V12, die eigenlijk een verlengde V8 is.
DeLight zegt
De Veyron is een auto met een bepaalde klasse en stijl. Deze Porsche heeft gewoon heel erg veel tupperware. Daarom is ie eigenlijk niet vergelijkbaar met een Veyron, maar met andere, tot het bot toe, opgefokte scheurijzer. Daardoor niet minder bruut overigens.
Laurens zegt
Iemand enig idee hoeveel man er bij 9ff werken. Ik vind ze voor een tuner zeer professioneel overkomen!
Dave zegt
Een “Veyron Killer” bestaat niet. Gezien het comfort en alle opties van de Veyron, zijn deze ‘racertjes’ maar een flauw afweeksel. Zelfs met een hogere topsnelheid.
Jesper zegt
er komt waarschijnlijk nooit meer zoiets als een veyron-killer, of het moet een nieuwe bugatti zijn…
er is (behalve de VAG-group) geen fabrikant meer zo gek om nog zo’n model uit te brengen, VW lijd verlies met elke veyron die ze verkopen…
SimonMc zegt
Mensen vergeten blijkbaar dat de veyron door een miljardenconcern is ontwikkeld, en dit door bedrijf met een handvol medewerkers…
Pieter-Jan zegt
@Apache: niet alle achtervleugels dienen voor downforce, en sommige kunnen wel degelijk de luchtweerstand verminderen. Zo’n vleugel splits de luchtstroom in het onderdruk gat na de cockpit, zodat turbulentie minder optreed (turbulentie is onder ander afhankelijk van de doorsnede van de luchtstroom), en de luchtweerstand verminderd.
Zelfde functie als een diffuser eigenlijk. Een diffuser levert geen downforce (ondanks wat je al honderd maal hebt gelezen), maar verminderd de aerodynamische weerstand door de luchtstroom te begeleiden, en zo turbulentie minimalizeren.
CS zegt
@Pieter-Jan.
Niet alle, maar gezien de vormgeving van deze is mijn inschatting: deze wel.
Over de diffuser, omdat de diffuser, zoals jezelf al aangeeft, voor minder luchtweestand zorgt onder/achter de auto zal de lucht onder de auto sneller stromer -> lagere druk -> meer downforce.
Nick zegt
Als er ooit een Veyron killer zou bestaan, dan was die er allang.
En mocht die er komen, dan is het enige wat Bugatti hoeft te doen de DSG bak en differentieel te vervangen door een nieuwer exemplaar.
Waarom? De huidige 7-traps Ricardo Engineering DSG is nogal zwaar en groot.
De tanden zijn minimalistisch qua omvang omdat het koelsystemen van de natte koppelingen en de koppeling zelf zo groot zijn.
Een nieuwer exemplaar met modernere droge keramische koppelingsplaten zou bijna de helft qua omvang zijn en ruim 20 to misschien zelfs 30 kg lichter.
En dit kan men ook gebruiken om verstevigingen in het chassis te verkleinen voor nog meer gewichtsbesparing en het verlagen van het zwaartepunt.
Hierdoor kun je de trappen wat zwaarder uitvoeren zodat het maximum koppel niet meer op 1250 Nm gelimiteerd hoeft te zijn.
En een hoger koppel kun je met tandverhoudingen omzetten naar een hogere rotatiesnelheid van de uitgaande as.
Of te wel, een hogere topsnelheid. En dat zonder verlies van de huidige acceleratie.
En ik zou heel graag valvelift technologie en de nieuwere generatie FSI inspuitsystemen toegepast zien op de W16 motor.
marruk zegt
Nick, dream on ;)
En over de hamvraag die bijna iedereen voorbij praat: ik denk onder.
Je ziet het met de CCR en CCXR. Dik 200pk extra zorgt maar voor zo’n 15km/h meer topsnelheid, dus of 135pk extra in de GT9R bijdraagt aan plus 11km/h, betwijfel ik.
Overigens, Audi A6, lukt de Veyron dat omdat hij 16 cilinders mag gebruiken, met voor iedere 4 cilinders 1 turbo. Dit dingetje waarover we het hier hebben, heeft slechts 6 cilinders en (als ik het goed heb) 2 turbo’s. Ook al is hij niet zo luxe en krijgt hij niet zo’n aanzien, het is toch wel knap dat 9ff dit (hopelijk met winst..) flikt.
Pieter-Jan zegt
@cs: Een vleugel kan tegelijk een splitter functie hebben, en downforce creeëren. Hij creeërt zowiezo al meer downforce door de turbulentie en dus de lift te minimaliseren. Hij kan ook samen met de carroserie gemaakt zijn om lucht uit het motorcompartiment te zuigen, en zo de koeling te bevorderen.
Ik ben niet zo’n expert dat ik dat kan zien van de foto’s. Maar, laat het duidelijk wezen dat een vleugel en/of downforce niet noodzakelijk ten koste is van de aerodynamische weerstand. En dat deze evolutie van de 9ff GT9 niet noodzakelijk een lagere topsnelheid heeft omdat er een vleugel op zit.
Diffuser: Dat is een verkeerde interpretatie van de wet van Bernoulli(e), die jammer genoeg in alle schoolboeken staat. Drukverschil KAN een luchtverplaatsing teweegbrengen, maar luchtverplaatsing/snelheid is geen oorzaak van onderdruk. Luchtdruk is een gevolg van de termische beweging van moleculen, en is afhankelijk van temperatuur, volume, en molmassa van het gas (Wet van Boyle-Gay-Lussac). Luchtsnelheid is geen variabele in de algemene gaswet.
De lucht heeft eigenlijk geen snelheid. Het is de wagen die beweegt. De enige versnelling die de lucht ervaart is meegezogen worden in de turbulente ondruk achter de wagen. Een gevolg van onderdruk, en dus niet de oorzaak.
Als een wagen downforce creeërt onderaan, dan is dat omdat de bodemplaat onder een hoek staat. Het volume vermeerderd naargelang de wagen langs een punt passeert, en daardoor krijg je een onderdruk (de wagen is dan een omgekeerde vliegtuig vleugel). Maar dat werkt alleen als de wagen zeer laag bij de grond staat, zodat er weinig luchtmassa kan worden aangezogen, en de onderdruk behouden. De diffuser dient dan om geleidelijk de onderdruk weer aan te vullen met luchtmassa.
fructis zegt
ik blijf erbij dat het op niet veel trekt, vooral die achterkant daar hebben ze precies een recht stuk plastiek op die porsche
fructis zegt
ik blijf erbij dat het op niet veel trekt, vooral die achterkant daar hebben ze precies een recht stuk plastiek op die porsche gezet
FlorisFerrari zegt
Vraagje: de uitlaten zitten aan de zijkant, maar de motor ligt toch achterin? wat heeft het dan voor nut om de uitlaten aan de zijkant eruit te laten komen?
anderS zegt
Als je van de voorkant naar achteren kijkt, dan lijkt net alsof Spyker model voor de wielkasten heeft gestaan. Vanaf de achterkant gezien heeft roodkapje model gestaan…. Hij is wel DIK
DennisM6 zegt
Niemand, en al helemaal niet porsch pwnd de Veyron!
Marc van der Haak zegt
Veyron-killer of niet (über bestaat gewoon niet, Duitse auto of niet..), het is alsnog een kak-lelijk hok..
Zoals Dave ookal zei: Hennesey Viper, 9ff GT9R.. Het zijn snelle jongens, sneller als dat de Veyron is.. MAAR ze bieden niet het comfort en het gemak als de Veyron biedt..
Er zweeft ergens wel een filmpje van 5th Gear rond met Tiff achter het stuur van de Veyron en dat hij de ESP uitschakeld.. Ik bedoel.. Goddamn.. Elke idioot kan in een Veyron rijden.. Er bestaat nu nog geen Veyron-killer, qua snelheid wel.. De rest daar ontbreekt het bij die andere snelle jongens gewoon aan. Ontkennen heeft toch geen zin want kijk maar naar de rolkooien in de 9ff of Hennessey creatie…..
Miguel zegt
Ziet eruit als een nieuwe 911 GT1!
ELB zegt
Dat doet er niet toe. Deze auto is gewoon pure porno.
wilco zegt
Luchtweerstand is fors boven de 400. Gezien het gewicht van deze auto zou hij het best kunnen halen. De Veyron had 1001 pk en woog veel meer.
mrB zegt
Pieter-Jan, doe jij L&R op de TU delft? Ik ben daar zelf aan begonnen, maar helaas nog niet zo ver dat ik zoveel weet
Buyck zegt
Ronduit misdadig maar waanzinnig leuk!
Foramen zegt
als we het dan toch over veyron-killer hebben vind ik m in tegenstelling tot de veyron nog mooi ook :)
topsnelheid maakt me niet uit wat ie doet boven of onder de 420km/h, vind t allebij wel hard genoeg.
Pieter-Jan zegt
@mrB: Ik ben gewoon een arbeider, vrees ik.
ColinZ3 zegt
1120 PK en 1050 NM??? en dat terwijl hij maar 4 x zo snel is als mijn oude schakelbrommer.. :P
ColinZ3 zegt
als hij ook daadwerkelijk de 420 haalt..