Herinneren jullie de Hennessey Venom GT nog van laatst? Trok hem een stukje open op Goodwood. De opgepimpte Lotus ziet er blijkbaar toch zwaar bedreigend uit in de spiegels. De voorliggende 1200pk Bugatti Veyron SS reed pardoes de berm in bij het aanzicht.
Het zet een mens weer aan het denken. Wat is nu echt belangrijk in een auto? Misschien de luxe, de cijfers, de prijs, de records. Toch is dat niet alles, rijervaring is een belangrijk punt wat men vaak vergeet. Roadpresence is er nog zo een. Koop je een dure auto, dan wil je daar lekker in rijden en wil je dat anderen aan de kant gaan als jij daar lekker in rijdt.
De Hennessey Venom GT lijkt alle vakjes aan te vinken. Angstig voor wat komen gaat kruipt de (nagenoeg?) snelste en duurste auto ter wereld aan de kant. De bestuurder hoeft vervolgens maar naar het gas te wijzen of de passagier doet het in zijn broek. Dan ben je als auto *geschikt*.
Hennessey en SSC, ze doen het als supercar-merk nog niet helemaal voor mij. Toch heeft zo’n onsubtiele, onafgewerkte maar o-zo-snelle machine wel zijn charmes. Het ultieme samensmelten van de voor deze blogslaaf geprezen eigenschappen is vooralsnog alleen Koenigsegg gelukt. (bron: Jalopnik)
martinh zegt
Dit zegt mij niks. Die veyron bestuurder ging gewoon even aan de kant, meer niet. Om daar nu een filmpje van 3:55 over te maken…
theblackdude zegt
haha geniaal. veyron doet m in de broek, bijrijder helemaal.
revstars-net zegt
Doe my de veyron, alleen al omdat die auteur van het filmpje zo arrogant overkomt met zijn grote bek
xilver zegt
@revstars-net: Typisch Amerikanen… niets van aantrekken… ze doen er alles aan om de snelste en de beste te zijn. Hun vergelijkingsobsessie is zelfs zodanig groot dat ze hun eigen economie er mee kapot maken (vgl. economie China-USA is nogal een actief onderwerp in de States en zorgt voor heel wat problemen zoals wanbeheer en foutieve investeringen…)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@xilver: goed punt. Kijk naar de US ratingbureaus die nu half Europa de volgende depressie in praten… Ik vond het wel een goed punt van een of andere politicus die zei dat we Amerika zelf maar eens een junk rating moeten geven, met hun ‘ziljarden’-schuld!
xilver zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Die rating bureaus beginnen me stilaan m’n strot uit te steken… Dan kent de Europese economie een kleine heropleving en dan wordt deze kapotgeslagen door Moody’s op Standard & Poor’s…Veel topeconomen keuren dit gedrag ook af, enerzijds omdat er niemand mee wordt verder geholpen en anderzijds omdat ze ronduit foutieve informatie de wereld insturen. Ik vind het overigens nog ongelofelijk dat de rating bureaus nog zoveel invloed hebben na alles dat is gebeurd de afgelopen 3 jaar want vergeet niet… het zijn wel die bureaus die de crisis in de hand hebben gewerkt en tot faillissement van Fannie Mae en Lehman Brothers hebben geleid!
xilver zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Over die schulden van de States.. daar rept inderdaad niemand over, en dat is nou het grote probleem. De USA heeft de grootste absolute staatsschuld ter wereld (en in percentage t.o.v. GDP zullen ze ook dicht in de buurt van de top) en er is niemand die daar iets over zegt. Laatst was er een zeer interessant artikel over de Amerikaanse economie in ‘The Economist’ en het is eigenlijk erger gesteld dan dat de meeste mensen denken. In Europa herkennen (de meesten dan toch) tenminste het probleem, dit itt de Amerikaanse overheid die nog altijd doet alsof er niets aan de hand is maar niets is minder waar… Zelf ben ik dan ook zeer benieuwd waartoe dit gaat leiden…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@xilver: ZO! Wij zijn echt scherp zeg!! We hebben het er net over en de ratingbureau’s dreigen de triple A rating van de VS te verlagen!
Ook schokkend: 3 keer raden aan wie de VS de grootste schuld heeft: China! Een luttele 1153 milJARD dollar… China owned de VS dus gewoon. Nu al.
august zegt
@Svenska_Aeroplan_AB, @Xilver: zoals de Daily Show treffend stelde: “China might repossess America if Republicans and Democrats don’t come to an agreement over the debt crisis” en Jon Stewart later vervolgde: “we’re three weeks away from having to park our country down the street so China can’t find it.”
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@august: hahaha ja! Zo ist maar net… Maar ach, is ook niet vreemd toch? ‘Wereldmachten’ lossen elkaar al eeuwen af… De VS is zelfs nog maar relatief kort ‘wereldmacht’. Ik denk dat wij nog wel gaan meemaken dat dat NIET meer het geval is!
dennisr zegt
veyron is sowieso sneller dus denk niet dat dit uit ansgt was, anyway.. appart dat bestuurders wel een helm op moeten en bijriders niet..
xilver zegt
Wel.. op papier zou deze een stuk sneller moeten zijn dan de Super Sports en dat zal waarschijnlijk ook het geval zijn. De enige echte concurrent voor de Veyron is voor mij de Koenigsegg Agera R, dat ding is waarschijnlijk sneller en is bijna zo goed afgewerkt en comfortabel als een Veyron. Deze Venom is slechts een gestripte Lotus met gigantisch veel kracht, op zich een mooie prestatie maar nog niet goed genoeg om op te boksen tegen het totaalpakketje van de Veyron.
Daarenboven, ooit zal het wel eens lukken op een wagen te bouwen die over de gehele lijn beter is als de Veyron SS, al duurt het ondertussen nu al 6 jaar.
dennisr zegt
@xilver: sneller dan de veyron ? ahja op deze baan miss.. maar topsnelheid niet neem ik aan ?
xilver zegt
@dennisr: Het zal een nipte worden… volgens Hennessee haalt deze een op van 430 (niet getest natuurlijk…), de Veyron SS doet er 432 en zou sneller kunnen (maar is ook nog niet getest). 0-100 zijn ze allebei even snel. De normale Veyron kan niets beginnen tegen de Venom GT, maar de Super Sports blijft nog wel koning (hoop ik ;-))
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Alwood: Rij-ervaring kan ik het wel mee eens zijn. Wordt vaak vergeten bij de aanschaf van een auto (in wat voor categorie dan ook). Maar road presence?? Is dat niet voor mensen die geen eigen mening hebben?
Neuhh, heb ik niks mee…
xilver zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: De uitstraling van zo’n Venom is ook helemaal na niet die van een Veyron. De Veyron straalt gewoon kracht, luxe en mystiek uit en heeft gewoon een ‘must-have’-factor. De Venom GT mist elk van deze factoren.
SimonMc zegt
@xilver: Dus dit straalt geen kracht uit?
En dit wel?
)
Om dan nog maar te zwijgen over het geluid.Sjonny van hierachter doet het al beter met de kachelbuis onder z’n golf 3 DIESEL.
walter zegt
Toch denk ik echt dat de Veyron sneller is tot 200km/h (6,7s). Deze Hennessey Venom GT mag dan wel tot 200mph=320kmh een 5 seconden sneller zijn dan de Veyron, tijd maakt hij alleen goed boven de 200km/h en dat rijden ze op Goodwood nooit.
Dit ding heeft totaal geen tractie, ik denk dat hij maar net onder de 4s op de 100 zit.
xilver zegt
@walter: 2,5 seconden zit hij aan 100 ;-)
MrSkyline zegt
@walter:
vergeet niet dat de veyron bijna 2x zo zwaar is ca 1100 vs 1900 kg.
Dat scheelt enorm in de bochten, acceleratie in een rechte lijn zegt niets, het feit dat een standaard lotus elise mk1 met 115 pk een ferrari F40 bij kan houden op bochtige cirquits wel. De Venom GT is een racemonster, de veyron is een statussymbool.
Als je wilt posen in monaco of dubai dan rij je in een veyron, als je lol wilt hebben rij je in een Venom GT.
De 2 zijn gewoon voor geen meter te vergelijken.
Verschil is ook dat de veyron over 50 jaar nog gewoon werkt en word gezien als een verzamelobject, en de venom GT die status niet heeft, en misschien wel nooit zal krijgen.
Sm0keGun zegt
machtige sound :o
wat me opvalt is dat de ruitenwissers , knipperlichtschakelaars het zelste is als dat van een astra/zafira van 1999 … is dat nog van de samenwerking met lotus en opel/vauxhall ?
quattroporte zegt
Techniek van de veyron maakt al gehakt van die opgeblazen lotus brol . op de officiele hennesey youtube pagina accepteren ze zelfs geen reactie’s ,zonder goedkeuring hoe achterlijken zijn die amerikanen seg.
SimonMc zegt
@quattroporte: lol, opgeblazen lotus…Als die Venom 20% gemeenschappelijk heeft met de elise, zal het al heel veel zijn…
kakhead zegt
ghehe, zo zat ik ook in een catherham op zandvoort toen ik 13 was.
voelt echt apart, vooral als je het niet verwacht!
mrbones zegt
poeh wat schakelt dat ding slecht
RuVi zegt
Ik zou hem er ook langs laten.
Je kan er vergif op innemen dat die Usa gekken alles op alles hadden gezet om op de bumper van de veyron ss te blijven hangen. Remmen ze iets te laat dan hangt er mooi zo’n halfords lotus in de diffusor van je veyron!
mightymike zegt
Echt weer typische usa rot bak kijk alleen al hoe die schakelt, hij moet hem er echt in rammen, geen dubbel koppeling…… Koop een auto en hang er weer een groot V8 blok in met wat turbo’s en superchargers en tada!! Een usa “super car”…. Vag heb tenminste laten zien wat ze kunnen met een veyron te bouwe , dat is pas een goed stukje techniek!
SimonMc zegt
@mightymike: jaja, VAG heeft het goed gedaan !
-Ze verkopen elke Veyron met gigantisch verlies
-VAG is een miljardenconcern
-De Veyron is meerdere malen uitgesteld, en ik vermoed dat ze er bijna 10 jaar aan gewerkt hebben
-Hoeveel duizenden/tienduizenden mensen zijn er betrokken geweest bij de Veyron, om nog maar te zwijgen over het aantal bedrijven dat ze erbij hebben moeten halen omdat ze het zelf niet konden?
Ik vind de Veyron een prachtig staaltje techniek, en bewonder hoe solide alles is…maar het is in mijn ogen niet de ultieme superwagen.
Hennessey is een relatief klein bedrijf en mag de Lotus Elise gebruiken, omdat ze anders veel te veel tijd moeten steken in het zelf ontwerpen en het erdoor krijgen van pietluttigheden, zoals het ontwerp van het dashboard dat conform verschillende regels moet zijn enz…
Vergis je niet, het uiterlijk “heeft wat weg” van een Elise, maar is niet gewoon een opgepompte Elise.Niets is orgineel. Hij is langer, breder, de motor is anders, de versnellingsbak is anders, de remmen zijn anders, het chassis is verstevigd, enz…
Sommige mensen denken echt dat ze gewoon een dikke V8 met wat turbo’s hebben toegevoegd aan een Lotus Elise.Niets is minder waar, en je zal zien, met deze Venom zullen ze vriend en vijand verbazen.
Dus aub wat meer respect voor deze “yanks”.
mightymike zegt
@SimonMc: ik zeg ook niet dat de veyron de ultime super car is ik zeg alleen dat amerikanen altijd met een tegenhanger moeten komen en denken dat ze overal beter in zijn. Dit artikel bewijst dat dan weer, niet?
carmasterr zegt
@mightymike:
En die Europeanen, die zijn totaal niet arrogant ofzo heh…
jack_abarth zegt
@mightymike:
Blijf jij nu maar denken dat er in een wagen met handbak een dubbele koppeling ligt…
mightymike zegt
@jack_abarth: dat kan ook niet snap ik zelf ook wel maar dat bewijst alweer genoeg over dit stukje techniek?
stihl zegt
hahahaha die bijrijder heeft bijna een orgasme!
Bartholomeo zegt
Die kanarie gaat wel vooruit ( als het rubber nog niet op is tot hij tractie vind), maar remt ie ook even hard als een veyron?
Als ik die eigenaar van die veyron had geweest liet ik hem ook voor. Zo’n plastic lotus maken ze op een paar weken tijd. Jammer als ie in de bumper van de veyron zou klappen ( voor de veyron dan )
Stino zegt
wat een dom filmpje..
Lan_Evo zegt
Blijft toch een hele vette bak dit, alleen al door de ervaring die je ermee hebt (zoals je hier ook wel kan zien), auto weegt nog steeds relatief geen drol en je zit waarschijnlijk rond een boom in de 1ste week, maar dat hoort eigenlijk ook bij dit soort auto’s. Ik zou liever deze hebben dan die Veyron iig.
luuktb zegt
Een stig sleutelhanger……
GOD zegt
Auto’s hebben allerlei metertjes aan boord.
Van differentieel olie temperatuur meters tot aan longitudinal/lateral g-force meters.
Maar om WTF!!! nauwkeurig te meten is een camera op de bijrijders hoofd gericht nog altijd het beste en nauwkeurigst.
lincoln zegt
@xilver ..
je hebt helemaal gelijk ..
west Europeanen zijn de ubermenschen ..
en niemand mag een snellere auto maken als “ons” ..
heb je over het continent Afrika ook een menig ??
fietsblogger zegt
Grappig die drie-puntsgordel in die Venom GT :)
autobart zegt
Hmmm geef mij de veyron maar, afwerking zal stukken beter zijn en alles is op elkaar afgestemd. Plus dat de veyron me stukken comfortabeler lijkt…
TSI-tje zegt
Lachuh ! Maar…eh… als ik mocht kiezen, dan toch maar bestuurder (of eventueel passagier) van de Veyron. Daar hoef je tenminste niet schouder-aan-schouder te zitten met de andere persoon en hoeft de passagier z’n benen niet opzij te doen als er van gang gewisseld moet worden.
Dat heb ik voor het laatst meegemaakt toen mijn vrouw nog een Subaru Vivio reed, 15 jaar geleden. En dat ging een stuk minder snel dan zo’n Hennessey, dus was een stuk minder ‘eng’. Blijft evengoed wel een bom die Hennessey. Een auto in de categorie ‘gewoon omdat we het kunnen’, heerlijk !
midasracer zegt
De Hennessey ziet er uit als een gepimpte Lotus Elise. Van binnen heeft het de kwaliteit van een kitcar. Gedoemd te mislukken.
neal zegt
ik vind die Hennessy behoorlijk slecht schakelen en wat een lange halen tussen de versnellingen…typisch een USA drag car.
rotarypowah zegt
Het verbaasd mij dat er een sleutelhanger aan de sleutel zit. Verwacht je niet in dit caliber auto.
fep739 zegt
waarom heeft de chauffeur wel een helm op en die bijrijder niet ?
opgooier zegt
@fep739: Omdat dit filmpje anders nog saaier was geweest. Betwijfel of de passagier echt bang is, zo’n kop trekken lijkt me niet heel vreemd met zoveel G-krachten op je lichaam en zonder stuur in de handen etc.
E34M5Touring zegt
Yank’s can’t change gear for shit. O.T. wel een brute auto met een fluitconcert, elke keer als je het gas opengooit
Freewarefreak zegt
Die Hennessey vind ik super bruut om te zien. Wat een agressieve look heeft die auto. Aan het filmpje te zien gaat hij gruwelijk hard. Lijkt mij een ervaring om daar eens in te mogen rijden.
Maar het hele opgeklopte Amerikaanse verhaal dat er in verwerkt zit.. “de Veyron ging aan de kant.. zou hij de shootout nog herinneren?..” Flikker toch op muffe Yanks.. die man in die Veyron liet hem er gewoon langs.. de reden moeten we vragen aan de man in de Veyron.. en hé.. zie.. dat doen ze niet.
Wel raar trouwens dat de coureur een helm op heeft/moet. De bijrijder mag gewoon sterven als er wat mis gaat..
vincenzo zegt
Het is toch al bekend dat die veyron geen bochten moet maken? Net als die andere duitse rommel…het gaat goed totdat er bochten komen. Het dash zit wel goed in elkaar, dat dan weer wel.
gedwongenleaser zegt
@vincenzo: nu heb ik Top Gear niet direct hoog aangeschreven staan maar de SS jakkerde behoorlijk rap over het TG circuit heen waar toch de nodige bochtjes inzitten.
TSI-tje zegt
@gedwongenleaser: Ach laat Vincenza maar l[_]llen. Die is volgens mij een keer zoek gereden door een Golfje 1.2 en heeft sindsdien de pik op alles wat VAG is. Zijn geblaat mist elke vorm van realiteit.
gedwongenleaser zegt
@TSI-tje: tja iedereen heeft recht op een mening maar onderbouw het dan liefst enigszins op een dusdanige manier dat het ook nog ergens op slaat. Vincenzo: “Iedere willekeurige Duitser kan geen bochten maken.” Zucht… Kruip aub terug in het hol waar je vandaan komt.
midasracer zegt
@vincenzo: Porsche?
bomber888 zegt
@vincenzo: jij onderbouwt je mening wel goed! +1 voor jou. not…
bowie zegt
Gaat dit over?????
AscariGT zegt
Owning the Veyron? die knuppel doet helemaal niets. Veyron wil/kan niet starten dus mag hij voor gaan, meer niet.
w0o0dy zegt
Video met wat uitleg voor de no-knows here…
http://www.youtube.com/watch?v=f1-SODuYqhs&hd=1
w0o0dy zegt
Filmpje van één van de runs op Goodwood… lijkt redelijk met de power overweg te kunnen.. maar reed ook niet met de volle 1200pk op goodwood.
http://www.youtube.com/watch?v=l-2f2bjPF8g