We weten dat Vettel zijn straf kreeg na de GP van Hongarije. Maar hoe staat het er nu mee?
De GP van Hongarije 2021 was bijzonder spannend. Een nieuwe winnaar, een machtige inhaalrace van een zieke Hamilton en Verstappen die met een zwaar gehavende auto punten weet te pakken.
Maar hoe zit het nu met die punten? Want het wordt er niet duidelijker op. Sebastian Vettel werd namelijk vrij snel na de race uit de raceuitslag geschrapt. Het grote probleem was dat er uit zijn Aston Martin maar 0,3 liter brandstof gehaald kon worden, terwijl de minimum hoeveelheid 1 liter is. Dit staat al jaren in het technisch reglement van de FIA (check ze hier voor 2021 en 2022)
Waarom is Vettel niet overal geschrapt uit de uitslag?
De reden erachter is vrij logisch. De FIA gebruikt die liter om allerlei tests te doen om te controleren of de brandstof (en dus de auto) wel voldoet aan de eisen. Aangezien er maar 0,3 liter uit de tank kwam, werd Vettel gediskwalificeerd. Otmar Szafnauer, de teambaas van het team, gaf aan in hoger beroep te gaan. Als je alleen al aangeeft dat je voornemens bent in beroep te gaan, blijft je positie behouden. Volgens de data van het team moet er namelijk nog 1,44 liter in zitten, plus de 0,3 die er al uit is gehaald.
Heeft Aston Martin dan ook protest aangetekend?
Ja, direct nadat Vettel geschrapt werd, maakte Szafnauer bekend dat ze gebruik wilden gaan maken van ‘right to appeal’, het recht om in beroep te gaan. Alleen al die intentie zorgt ervoor dat je extra tijd (96 uur) hebt om te beslissen of je door wilt gaan zetten. Dat heeft Aston Martin nu ook gedaan. Gisteren stuurde het team van Vettel een persbericht dat ze ook daadwerkelijk in beroep gaan.
Wat gaat er nu gebeuren met de straf van Vettel?
Waar het misgaat is niet de hoeveelheid benzine die er is, maar hoeveelheid eruit gehaald kan worden. Als er écht te weinig inzat, ging Szafnauer geen beroep aantekenen (of althans, hij weet dan al wat de uitslag gaat worden). De Aston Martin van Vettel is nu niet meegegaan naar Silverstone (waar het Aston Martin F1 team resideert), maar naar de FIA in Frankrijk. Daar wordt de auto opnieuw bekeken door de FIA-technici. Wellicht dat er iets mis is met de pomp, het reservoir of een leiding. De uitslag daarvan gaat bepalen wat er gaat gebeuren met Vettel zijn P2.
Waarom gebeurt dit niet altijd?
Simpel: tijd. De FIA mag twee weken gebruiken om de auto helemaal ondersteboven te halen en die liter brandstof eruit te halen. Als je een zogenaamde ‘double-header’ hebt, dus een week later weer een race, dan is het de moeite niet waard. Ook met een vrij weekend ertussen wordt het wel erg krap. Teams willen graag de auto ná de race uitvoerig bestuderen om te zien hoe deze zich gehouden heeft.
Omdat we in het zomerreces zitten, heeft Aston Martin voldoende tijd om zich te voor te bereiden op de GP van België. Ook is de P2 van Vettel een bijzondere prestatie voor het team. Aston Martin kan de punten namelijk goed gebruiken in het constructeurskampioenschap. Zonder de punten staan ze op P7, met de punten zouden ze op P5 staan, voor Alpine en AlphaTauri.
Is er ruimte voor discussie voor Vettel zijn straf?
In tegenstelling tot de situatie van Hamilton en Verstappen (race incident in Copse), is dit heel erg makkelijk. Het is er wel of niet. Er werd geopperd dat Aston Martin geen voordeel had van het brandstof tekort. In tegenstelling tot een mislukte inhaalpoging, is de regel met de brandstof niet polyinterpretabel. Het is er wel of niet. Het is niet zo dat de FIA wil dat Hamilton kampioen wordt, het zijn hele simpele regels.
Is de diskwalificatie ‘goed’ voor Max Verstappen zijn titelaspiraties?
Deze is dubbel. Als blijkt dat de auto van Vettel niet conform de regels was, dan wordt hij alsnog geschrapt van de uitslag. Max Verstappen zal dan van P10 naar P9 klimmen, dan krijgt hij 2 WK-punten in plaats van 1 WK-punt. Dat is meer en dus beter, toch?
Nou, nee: het is beter als blijkt dat Szafnauer gelijk heeft. Dan krijgt Verstappen minder punten, maar zijn directe rivaal Lewis Hamilton óók. Die heeft nu 15 punten voor P3, maar als Vettel alsnog uit de uitslag wordt gehaald, stijgt dat naar 18 punten voor P2. Als je kijkt hoe dicht Hamilton en Verstappen bij elkaar zitten het hele seizoen, kunnen dit cruciale punten zijn. Kortom, ook als er geen races zijn, valt er genoeg te beleven in de F1!
soes750 zegt
Ik gun Vettel die 2e plaats gewoon. Los van wat de consequenties zijn voor de WK stand. Dat boeit echt niet. We willen toch gewoon weekenden vol spektakel in plaats van elke keer een optocht. Wie er dan uiteindelijk wereldkampioen wordt is dan toch van ondergeschikt belang.
e38ossie zegt
@soes750: Volledig eens. Maar een keer een andere kampioen is ook wel een verademing. Echte strijd om de wereldtitel. Heerlijk.
Jozo zegt
Eens, alleen wil je ook gevechten op de baan zien. Vooral tussen de titelkandiaten.
Wanneer na ronde 1 dit gevecht al niet meer mogelijk is wordt het toch een tikkie saai.
Overigens heb ik me afgelopen weekeind prima vermaakt ondanks/dankzij de startcrash.
Hamilton als enige op de grid zien staan bij de herstart was echt goud!
harrie zegt
Valt me nog mee van de FIA dat Max niet gediskwalificeerd is omdat zijn auto te licht was wegens missend bodywork.
sportevo zegt
@harrie: als het zure opmerking is omdat je van mening bent dat alles en iedereen tegen ‘onze’ Max lees dan maar niet verder.
Ben je wel serieus geïnteresseerd waarom een gehavende auto wel door de keuring komt: omdat de auto dispensatie krijgt als het gewichtsverlies komt door het onderdeel wat men onopzettelijk is verloren. Zie ook het sportief reglement artikel 29.1.c.
Dus als een auto door brokstukken zijn spiegel is verloren, en de auto is 10kg te licht dan komt dat niet door die verloren spiegel (niet aannemelijk dat die spiegel 10kg weegt). Maar als het team kan aantonen dat die spiegel wel degelijk 10kg weegt dan komen ze er mee weg.
ghini zegt
@harrie: ik vraag me af of RB niet beter al die flappen aan de andere kant er ook af hadden moeten zagen..
flatsix010 zegt
-edit: thanks, klopt! Is inmiddels aangepast. –
De vrijdagmiddag mentaliteit is vroeg begonnen. Daarentegen wel een prima artikel over hoe de stand van zaken precies is.
sportevo zegt
@flatsix010: de vragen die boven de alinea’s staan worden ook niet altijd beantwoord in het stukje eronder.
willeme zegt
@sportevo: welke vraag is nog niet duidelijk voor je? Dan zal ik deze speciaal in mijn vrije tijd voor jouw gaan beantwoorden. ;-)
sportevo zegt
@sportevo: vreemd, ik krijg een mailtje dat @willeme op mijn bericht heeft gereageerd, ik heb het ook gelezen maar nu is hij weg.
Maar goed, hij weet wel wat er stond en dit is mijn reactie:
Waarom is Vettel niet overal geschrapt uit de uitslag?
De tekst eronder geeft alleen (heel beknopt) weer dat je positie behouden blijft zolang het protest/beroep loopt. Waarom hij in sommige uitslagen wel geschrapt is, daar geeft het stuk geen antwoord op.
Wat gaat er nu gebeuren met de straf van Vettel?
Ook hier ga je niet direct in op de vraag. Ik verwacht hier meer uitleg wat er gaat gebeuren. De auto is verzegeld en afgevoerd naar Parijs. Maar krijgt Aston Martin de kans om te bewijzen dat er wel degelijk meer benzine uit de auto gehaald kan worden? Mogen ze daar zelf de auto demonteren en de tank bij wijze van spreken ondersteboven houden boven een maatbeker? Of gaat de FIA nogmaals een poging ondernemen (volgens mij moet het team dat normaal tijdens parc ferme doen onder toezicht van de officials) om de brandstof eruit te halen? En stel dat het lukt, is daar dan de kous mee af en krijgt Vettel zijn 2de plek officieel? Of volgt er nog een zitting? Of moet Aston Martin met ander bewijs komen dat er genoeg benzine in zit? Door data te overhandigen? Of door te laten zien dat de pomp kapot is?
willeme zegt
@sportevo:
Daar zijn zowel Aston Martin als de FIA niet heel erg duidelijk over, vandaar dat dat niet vermeldt is.
Het FIA-reglement stelt dat die 1 liter eruitgehaald moet kunnen worden. Er schijnt een probleem te zijn met een pomp ergens (niet helemaal bekend). Als dat zou blijkt te zijn, dan krijgt Vettel geen ‘straf’ c.q. diskwalificatie aan de broek.
Als blijkt dat door een defect het niet mogelijk was, maar de brandstof wel aanwezig, dan is de kans erg groot dat Vettel zijn plaats behoudt. Sterker nog, Vettel heeft nu officieel P2 en die wordt aangepast na de uitspraak van de FIA. Dat kan nog 2 weken duren.
De data is WEL voldoende om dus beroep aan te tekenen en de zaak te laten onderzoeken, maar is absoluut niet voldoende als bewijs.
Een paar uur na de race werd de hij gediskwalificeerd. Op basis daarvan staat hij niet meer op P2 (of met een asterisk). Formeel heeft hij die P2 nog. Wellicht heeft niet iedereen vertrouwen in een goede afloopt ;-)
sportevo zegt
@willeme: ik denk dat het laatste wat je zegt vooral te maken heeft met de gemakzucht van de desbetreffende media.
De uitslag wordt normaal altijd onder voorbehoud gegeven. In dit geval zal een kleine voetnoot betreffende de straf van Vettel afdoende moeten zijn.
Maar veel media plaatsen de uitslag na de race (al dan niet met Vettel op P2) en gaan weer door en passen vervolgens niets meer aan.
Dit is wel interessant: https://nl.motorsport.com/f1/news/analyse-aston-martin-in-staat-tweede-plaats-sebastian-vettel-te-redden/6641140/
Over het protest. Schijnbaar heeft Aston Martin een formeel protest ingediend en een verzoek tot herziening van de strafmaat omdat ze nieuw en significant bewijs hebben wat de stewards toen nog niet hadden (net zoals Red Bull meende te hebben).
Ik zelf heb wat vraagtekens bij het verhaal. Waarom moest Vettel de auto stilzetten als er toch volgens Aston Martin genoeg benzine in de tank zat? Was er inderdaad een pomp kapot? En als je zo zeker bent dat je genoeg benzine in de tank hebt zitten, waarom dan een verzoek tot herziening van de strafmaat indienen? Dan lijkt het er misschien op dat ze inderdaad te weinig brandstof in de tank hadden maar een probleem met een sensor hun anders deed vermoeden. Dat zou verzachtende omstandigheden kunnen betekenen en bijvoorbeeld geen punten voor Aston Martin ipv een algehele diskwalificatie.
ouwedibbes83 zegt
@sportevo: ook in een andere analyse werd uitgelegd dat de pomp stuk is en daardoor er niet de benodigde liter uitgehaald kon worden. De vraag is of het vervangen van de pomp, toegestaan is. Als die gerepareerd wordt, kan redelijk eenvoudig die laatste brandstof eruit gehaald worden. Maar of de reparatie mag, is discutabel. Je zou kunnen beargumenteren dat die wijziging de prestaties niet beïnvloedt, enkel weer mogelijk maakt. Ik ben benieuwd wat de FIA gaat doen en hoop voor Vettel (en MV33) dat dit in de geest van de regalement wordt opgelost. Het gaat immers om t gedegen kunnen onderzoeken van de brandstof samenstelling (vandaar 3*0,33L naar 3 labs)
sr20det zegt
Mafia
Edge zegt
Diskwalifiactie; m, Zelfst. nw; Wanneer de FIA’s technische of sportieve reglementen zo ver doorslaan dat coureurs reglementair, zij het onnodig worden gediskwalificeerd.
HZW zegt
Als er maar 0.3 liter in de tank zat, is het een wonder dat hij al niet eerder stil stond, door een lucht happende brandstof pomp.
Dat hij hem al op de baan stil zette, is al een vermoede dat de brandstof op was, of te weinig om door te rijden.
eirmakk zegt
Ook de schuld van Mercedes en Hamilton.
flyerbunch zegt
Hopelijk komt alles in orde voor Seb want het is uiteraard ook beter voor Max als hij z’n P2 mag houden.
Van Epschoten zegt
Nog meer mensen die een tijdstraf hier beter op zijn plaats zou zijn? Diskwalificatie vind ik wel erg zwaar.
Robert zegt
Het blijft een raar fenomeen dat een rijder wordt gestraft voor het falen van z’n team. Ik bedoel, Vettel kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor het controleren van de hoeveelheid in de tank – pak dan het team de punten af voor het constructeurskampoenschap en geef hen desnoods nog een dikke boete, maar om de coureur dan ook uit de uitslag te schrappen (en hem de punten af te pakken) gaat m.i. wel ver.