Sebastian Vettel, de man die op Silverstone zorgde voor wat nostalgie, denkt dat een terugkeer van de V10 in de Formule 1 op de juiste manier best zou kunnen.
We zeggen hopelijk niks schokkends als we beweren dat Sebastian Vettel niet meer de resultaten boekt zoals aan het begin van zijn Formule 1-carrière. Toch blijft de 35-jarige Duitser een graag geziene gast op de grid. Want scoren of niet, qua persoonlijkheid zit het wel snor met Vettel. Ook zijn oog voor wat goed zou zijn voor de sport is bewonderingswaardig. Helemaal als Sebastian Vettel ons ook nog blijkt te paaien met een hint dat de Formule 1 in theorie terug zou kunnen gaan naar de V10 motor. Je hebt onze aandacht!
Auto van Nigel Mansell
Voor de hele context moeten we even terug naar Silverstone afgelopen weekend. Toeschouwers kregen voor de race aan een gratis demonstratie van een bijzondere auto. Sebastian Vettel ging namelijk het circuit op met de Williams FW14B uit 1992. Dit is een auto uit zijn privécollectie, die hij nog nooit eerder heeft mogen besturen. Dit weekend was het zo ver en er kan eigenlijk geen beter moment gekozen worden. De FW14B was namelijk de auto waarmee Britse coureur Nigel Mansell precies 30 jaar geleden de Britse GP won en later ook het hele seizoen 1992 op zijn naam mocht schrijven. Bovendien was de besnorde Brit ook aanwezig om zijn oude auto dit te zien doen en Vettel erover te spreken. Laatstgenoemde was in ieder geval als een kind zo blij.
Sebastian Vettel is voor schone brandstof
Je moet wel een doorwinterde klimaatgekkie zijn om nu gelijk te roepen dat deze auto gelijk het hele schone imago van de F1 te grabbel gooit, maar dat was juist één van de doelen van deze run. De 3,5 liter grote V10 die achterin de FW14B ligt was voor deze run gevoed met klimaatneutrale brandstof. Dit moet je absoluut niet zien als uitstootvrije brandstof, maar het viel allemaal erg mee qua vieze vuile 1992-uitlaatdampen. En dat is maar goed ook, want dat wilde Sebastian Vettel bereiken met deze run.
Motorregelement 2026
Weet u nog, dat Porsche en Audi interesse hebben in de Formule 1 vanaf 2026? Dat jaar is niet toevallig. Er zit dan namelijk een compleet nieuw motorregelement aan te komen voor de F1 en dus kunnen de merken vanaf het begin beginnen. En ja, ook al is de huidige generatie hybride V6 een betrekkelijk schone unit, ook die zit weer op de schopstoel om nog schoner te worden. Volgens Sebastian Vettel is dat allemaal misschien wel de verkeerde manier om er naar te kijken. Met de juiste brandstof kun je zelfs grote motoren betrekkelijk schoon maken. Sebastian Vettel lijkt het zelfs zo te formuleren dat de Formule 1 in theorie terug kan naar de V10 als je meer focust op hoe zo’n motor omgaat met schone brandstof.
Brandstof
Nou zal niet iedereen daar gelijk even over te spreken zijn, maar het gesprek over de brandstof is volgens de Duitser belangrijker dan je denkt. Hij wil wel een lans breken voor de V10 wat hij “een gaaf en sensationeel motortype vindt”. Maar tegelijkertijd moet je realistisch blijven. Vettel vindt het daarom ook belangrijk om de brandstof van een F1-auto te relativeren met het gebruik in bijvoorbeeld straatauto’s. Zo gebruikte hij een soort synthetische brandstof voor de Mansell-auto die zo’n 6 euro per liter kost. “Dat is totaal niet realistisch voor gebruik in straatauto’s. Sterker nog: de brandstof die momenteel voor F1 gebruikt wordt is nog vele malen duurder. Teams stemmen gespecialiseerde brandstof precies af op hun motor. Als we de budgetkwestie willen aanpakken, kan daar ook op bespaard worden. Zo wordt het ook relevanter voor straatauto’s.”
Het is nog even een kwestie van geduld. Vettel laat weten dat er volgens hem nog lang geen consensus is voor een definitieve aanpak voor de motor in 2026. Een V10 in een Formule 1 auto zou natuurlijk geweldig zijn, maar hoe realistisch het is moet blijken. Enfin, Vettel heeft zijn zegje gedaan en wij vinden het een tof zegje. (via Motorsport.com)
Dutchdriftking zegt
Een van de mooiste F1 auto’s dit, dat is zeker.
Richmond zegt
Terug naar de V12 kan dan ook
toniominestrone zegt
Vettel, demagoog welke ik allang niet meer serieus neem.
cloverleaf zegt
Nu al 6 euro de liter. Valt me wel mee. Over 15 tot 20 jaar zal dit een stuk goedkoper zijn. Zeker wanneer we op momenten een overschot hebben op groene energie.
petroldrinker zegt
Tja, dat zou menig fan natuurlijk alleen maar toejuichen als ze de V10 terug brengen, maar ik denk dat dat voor alle fans bij dromen blijft! helaas maar waar
Edge zegt
Ik zou het toejuichen, dat hoogtoerige geschreeuw van de V8, V10 en V12 blokken van weleer gaven de Formule 1 toch net even iets extra’s ten opzichte van de V6-blokken die ze nu gebruiken.
Klein probleempje: de V10 is totaal niet relevant meer. Hoeveel auto’s worden er nou nog met V10 geleverd? Ik kan mij alleen de Huracan en zustermodel Audi R8 bedenken. Misschien dat ik nog een of twee auto’s vergeet, maar dat is het dan ook wel. Een hybride V6 is het heten én de toekomst, want daardoor kunnen fabrikanten claimen dat techniek doorsijpelt naar de V6-blokken in hun straatauto’s. Dat soort marketinggebrabbel heb je absoluut nodig als je je F1 project erdoor wil krijgen bij een RvC.
Richmond zegt
ja maar uiteindelijk hoeveel mensen kopen een auto omdat de spullen in de auto eerst getest zijn in de f1 of andere klasse? Ik heb nog nooit daar iemand over gehoord. Autosport moet gewoon vermaak zijn en dat fabrikanten elkaar uitdagen om het beste product te maken dat ze kunnen binnen de regels van de FIA. Natuurlijk moeten ze wel enigszins meegaan met de tijd, niemand zit te wachten op dat de allereerste F1 nog tegen elkaar racen en ook niet die uit jaren 60. Maar om nou te zeggen dat er geen V8 of V12 in kan zitten omdat het voor een automerk geen relevantie heeft voor de straatauto’s vind ik echt b.s. Ik weet dat het de reden is dat ze mee doen, maar vind de reden gewoon b.s. Doe gewoon mee omdat je mensen wil vermaken klaar.
bbjorn zegt
Ik snap niet dat iedereen zo laaiend enthausiast is over elektrisch rijden, terwijl oplossingen als deze brandstof ook goed zijn voor het milieu en er dan tenminste nog wat emotie bij auto’s overblijft. Zodra de tijd komt dat de accu’s voor al die 800miljard rijdende stofzuigers vervangen moeten worden, vraag ik me af hoe schoon dat nou daadwerkelijk allemaal is
pomoek zegt
@bbjorn: je zegt het goed. Emotie. Dat is iets persoonlijks. Waar de een emotioneel wordt bij het horen van een Rachmaninov uitvoering van het concertgebouw orkest vindt iemand anders die muziek niet om aan te horen. Een overheid hoort, in principe, niet op emotie beleid te voeren maar op ratio.
Afgezien daarvan: het is nu nog gewoon te duur. Tenslotte wat die accu’s betreft: waarschijnlijk gaan die eerst worden gebruikt om energie op te slaan bij woningen. De accu’s fungeren namelijk nog prima daarvoor. Daarna worden ze uiteraard gerecycled. Dat laatste gebeurt nu al. Als je echt “schoon” wil zijn: dan ga je lopend naar je werk.
Richmond zegt
Hoeveel % van de auto’s worden gekocht op basis van emotie? Tuurlijk iedereen voelt iets bij het kopen van een nieuwe auto, maar dat is meer om het kopen van iets nieuws en het vervullen van de specifieke behoefte die de auto moet hebben. Veiligheid, vervoer, ruimte, vrijheid etc. De emoties waar de ev tegenstanders over hebben gaan meestal over geluid en het gebrek daaraan bij ev. Maar toch voelen de mensen die ev rijden ook emotie. het gebrek aan geluid associëren ze met comfort, zijdezacht rijden, de enorme besparing aan brandstof kosten etc. Het zijn nieuwe emoties. Vergelijkbaar met de overgang van paard en wagen naar gemotoriseerd vervoer en misschien ook wel de overgang van carburateur naar injectie. Elk tijdperk met grote veranderingen heeft voor en tegenstanders, maar dat is geen reden om het tegen te houden. Want de basis blijft hetzelfde. Veiligheid, vervoer, ruimte, dak om je droog te houden.
herve11f zegt
@darkschneider:
Tenzij je een automaat rijdt, vind ik dat het geluid wel nog een belangrijke toevoeging is. Stel je staat stil op een steile helling, moet aanrijden, dan is dit bijna niet mogelijk zonder het toerental te horen. Het helpt zeker tegen afwurgen. De extra emotie is meegenomen.
duderuud zegt
Ik verwacht een 1.0 drie cilinder over een paar jaar. Met een monsterlijke turbo, dat dan weer wel.
Het geluid nu is volkomen kut. De Porsche supercup maakt meer geluid dan de F1’s…pfff