Vettel heeft publiekelijk zijn mond opengetrokken over het nieuwe kwalificatiesysteem.
Vrijdag was de kogel door de kerk. Het nieuwe kwalificatiesysteem voor de F1 grid posities is door de FIA goedgekeurd. Het systeem werkt met een eliminatie-concept, waarbij telkens de langzaamste rijder in een reeks van enkele minuten wordt uitgeschakeld. Zorg dat je niet laatste staat dus. Een beetje vergelijkbaar niveau als MarioKart of Lego Racers, inderdaad.
Vettel verkondigt volgens motorsport.com dat dat systeem volledig tegen het DNA van de Formule 1 ingaat. Ten eerste heeft hij überhaupt nooit een reden gezien om het ‘oude’ kwalificatiesysteem aan te passen. Ook zegt hij dat dit besluit tot stand is gekomen door een gebrek aan leiderschap. Hij vertelt het volgende:
“It’s important that the sport remains a sport. I can see the excitement for some people of the randomness but I think it’s important for the sport to remain a sport so in the end the fastest driver comes out on top to pair with the strongest team.
“That has been in the DNA of Formula 1 forever as far as I can remember. Trying to change that in such an extreme manner is the wrong way to go and it creates chaos and it creates criticism among the drivers and the fans. In that regards it’s fair to say it lacks leadership.
De random factor van het elimineren is voor de kijker een spannend aspect, maar voor de rijders een verloedering van de motorsport. Dat is hoe Vettel er tegenover staat.
F1 baas Claire Williams zegt vooral niet te snel te moeten oordelen. Het systeem zou er immers gekomen zijn om het grid een beetje op te schudden, zodat de race spannender zou worden. Pas na het racedebuut in Melbourne mag er geoordeeld worden. Aldus Williams.
En dan nog even dit
Melbourne komt snel, want de oefenrondes zijn inmiddels afgelopen. Vettel eindigde gisteren de testrondes met de snelste tijd op Catalunya van 1.22,852. De tweede snelste tijd (van 1.23,134) werd door Carlos Sainz geclaimd. Niet slecht. STR teambaas Franz Tost verkondigde daarmee erg blij te zijn en nog nooit zo’n hoog niveau te hebben gehaald met het team. Iedereen tevreden. In totaal maakte Max en Carlos in Barcelona 602 rondjes met hun nieuwe Ferrari powered bolide.
miata93 zegt
Gelijk heeft ie
e1000bmw zegt
Vettel moet niet zo miepen en gassen met die iCar onder z’n kont…
snorrie zegt
Hij voelt de bui al hangen ja.
martinus zegt
@snorrie:
Vettel / Ferrari begint een beetje de Calimero van de F1 te worden.
mrB zegt
Ik vraag me ook af of de snelle ronde vervolgens aan het begin van de kwalificatie wordt gereden. Nu tijd iedereen aan het eind van de kwalificatie snel hun hot lap, ik zie het zo gebeuren dat dat nu aan het begin gebeurt een iedereen die tevreden is met zijn tijd de pits in gaat. Ik heb nog nergens gelezen dat ze verplicht rondes moeten rijden tot het moment dat ze af zijn.
jorden zegt
Maar wordt het een soort stoelen dans dan???
kees66 zegt
@mrB: Inderdaad.. ik verwacht straks dat de ‘gevestigde top’, stuk of 4-6 rijders, in de eerste minuten een tijd neerzet, vervolgens in de pits gaat zitten wachten tot nagenoeg alle anderen afgevallen zijn en dan pas weer de baan op gaat.
borro4 zegt
@kees66: de baan wordt wel met de ronde sneller. Dus ik denk dat ze juist veel meer op de baan zullen zijn.
phaeton zegt
@borro4: Dat zal alleen in de latere sessies zijn. Ook onder snellere omstandigheden zijn de achterhoede teams langzamer dan Ferrari, Mercedes.
dieselaer zegt
@kees66: maar dan moeten ze dus wel meer rondjes rijden uiteindelijk en zijn de banden meer versleten. Dat is dan weer nadelig tijdens de race.
hoonigan247 zegt
@mrb: precies dus eigenlijk hetzelfde als het vorigjaar was
gwnbmw zegt
http://planetf1.com/news/hamilton-i-will-not-use-halo/
ook een leuke, hamilton trekt volgens mij voor het eerst zijn bek open tegen bernie en zijn idioten parade…
Edge zegt
@gwnbmw: Het meest opmerkelijke vind ik nog dat hij daarmee tegen zijn werkgever in durft te gaan. Mercedes is tenslotte het team dat met het voorstel voor die halo kwam nadat de discussie over hoofdbescherming op gang kwam.
gwnbmw zegt
@Edge: tja, ik moet zeggen, voor het eerst in mijn leven ben ik het met de diva eens. het is een waardeloos ruk ding, het blokt je zicht, het zal geen 155 g-krachten stoppen, het is niet sterk genoeg om een 200 kmp/u botsing met een kraan te overleven, en bij dingen kleiner als 1 meter bij 70 cm heeft het geen zin, aangezien het gat boven je hoofd idioot groot is en er makkelijk een wiel doorheen kan…
rob5nismo zegt
Door dit systeem krijg je constant auto’s op het circuit.
En niet dat de top 10 de halve q3 binnen blijft staan en 1 do or die lap doet(wat ook wel gaaf is natuurlijk).
Maar er komt gaande weg wel meer ruimte op de baan om de perfecte ronde te kunnen rijden.
Ik wacht het af maar mij lijkt het idee wel iets.
lincoln zegt
Nou en .. Ga je toch ander werk zoeken ..
clarkson zegt
Ik denk dat hij het gewoon moet aanzien en als het echt niets is kan hij altijd nog gaan zeuren.
Als ik het zo voor me zie klinkt het best spannend. Misschien is het ook wel helemaal niks. Maar dan gaan we toch weer terug naar het oude systeem? Ik zie het probleem niet. Gewoon eerst lekker proberen en kijken hoe het gaat. Daarna pas er over oordelen.
potjak zegt
Het is goed dat Vettel zijn mond open trekt en het nieuwe systeem bekritiseerd. Dat zouden meer rijders moeten dan ipv lijdzaam toekijken en er wel iets van vinden maar niets zeggen.
HZW zegt
Ik ben wel voorstander voor dit systeem.
Er is nu namelijk ook het gevaar voor de toprijders dat ze te veel vuile rondjes rijden en niet tot een top tijd kunnen komen, waar een mindere rijder het geluk kan hebben om een heel schoon rondje te rijden en een snelle tijd neer zet.
Want ik wil wel eens zien hoe goed die Hamilton daadwerkelijk is, als hij ergens midden in het veld moet starten, in plaats van ongestoord aan kop rijden.
Verder wordt het heel interessant met regen achtig weer, op het verkeerde moment naar buiten op de verkeerde banden en je kan zo maar afvallen voor een goede start positie als top rijder.
hoonigan247 zegt
@HZW: Baby Hamilton is best een goede rijder, maar zn auto is (was) gewoon heel erg goed… een eitje voor he 2 vingers in zn neus
Dutchdriftking zegt
Ach ja, blijkbaar is hij als F1 coureur net als gewone mensen bang voor verandering.
soes750 zegt
Als Vettel de eerste 4 races vanaf poleposition mag starten is het ineens een geweldig idee. Begon ik na het vingertje eindelijk weer wat respect voor de man te krijgen, begint ie weer te huilen, net als Rosberg en Hamilton. Als je de beste bent dan kun je dat zowel in de kwalificatie als in de race nog steeds laten zien. Het feit dat de opzet nu anders is veranderd daar niks aan. Ben je het snelst dan start je vanaf pole. Je kunt alleen nu niet meer gokken op 1 top rondje, je moet de hele kwalificatie presteren, dus eigenlijk wordt er nog meer van je gevraagd als coureur. Dan vanaf pole starten of winnen zou juist een nog grotere overwinning zijn.
mrrallycross zegt
Hij heeft opzichte wel gelijk, ik vraag mij namelijk ook af hoe dit praktisch gaat werken. Nemen ze nu gewoon brandstof en banden mee waar de hele sessie mee moet worden uitgereden?
fmgarcia zegt
Zie Sauber en Manor al blauwe schildjes op Hamilton afvuren hahha
antoonniels zegt
Leuk hoor.
En als dit niet brengt wat ze zoeken doen we hetzelfde concept gewoon tijdens de race.
60 ronden en na 3 ronden valt de eerste auto af.
Ben het volledig met Vettel eens. Al het gekunstel om de sport attractiever te maken heeft tot nu toe in mijn ogen niks opgeleverd. DRS is ook al zo’n gekunstelde grap. Maargoed “wij” zijn zo blij dat ze elkaar weer inhalen……
Edge zegt
Ik begrijp Vettel wel. Er is van alles mis met de F1 en er kan van alles beter, maar het kwalificatiesysteem was een van de dingen die gewoon wél goed werkte. Het is een typisch voorbeeld van veranderen om het veranderen.
pomoek zegt
@Edge: Met je eens moet ik zeggen. Er was met het kwalificatiesysteem niet veel mis. Dit voegt echter wel een nieuwe dimensie toe aan de kwalificatie. Je zult een auto moeten hebben die vrij constante tijden kan rijden en je moet ook snel kunnen reageren op wisselende omstandigheden. Je haalt de coureurs en de teams uit de “comfort zone” waart ze hoe dan ook in terecht komen als je een systeem een tijd lang laat bestaan.
Zo kan ik mij voorstellen dat op termijn het tanken toch ook weer terug komt, ik weet het is net afgeschoten maar toch, het zorgt er voor dat teams weer even creatief moeten worden.
kwatkam zegt
Ik zie wel. Als ze maar weer gaan beginnen. Het heeft me al veel te lang geduurd. Vorig jaar een aantal fantastische races gezien, dus ga er weer voor zitten.
paginl zegt
Dit gaat een hoop gedoe opleveren. Als er een auto in de weg rijd tijdens de kwalificatie zullen we gevaarlijke inhaalacties zien of een hoop juridisch geneuzel.
pinut187 zegt
Eerst maar zien hoe het gaat verlopen.. Als het de races spannender maakt waarom niet!
bougievonkje zegt
Leuk! sport en spel gaan goed samen.