De regels omtrent radiocommunicatie tijdens Formule 1-races zijn na de gebeurtenissen rondom Nico Rosberg op Silverstone verder aangescherpt. Sebastian Vettel heeft daar zo zijn eigen ideeën over.
Eigenlijk is het best apart dat de straf voor Nico Rosberg aardig wat stof heeft doen opwaaien. In onze ogen wist het team prima dat de instructies (7e versnelling overslaan wegens een probleem met de ‘bak) niet door de beugel konden, maar door Rosberg alsnog te instrueren kon hij in elk geval de finish halen. Het was maar de vraag of dat ook was gelukt als Freund Nico wél doodleuk zijn 7e versnelling had gebruikt.
Toch was het volgens de FIA nodig om meer duidelijkheid te scheppen over de vraag wat wel en niet mag worden gecommuniceerd door en naar de coureurs. Lang verhaal kort: technische problemen met betrekking tot de auto mogen alleen worden gemeld als de coureur de pits opzoekt. Aangezien een bandenwissel tegenwoordig in twee tellen achter de rug is, zal de rijder een hoop tijd verliezen als hij moet wachten op de engineer die instructies over de radio tettert.
Vettel is het er, zachtjes uitgedrukt, niet mee eens. Volgens hem is het voor toeschouwers juist vermakelijk als de coureurs en de engineers hoorbaar in paniek zijn. Het geeft de sport een menselijk element. Toch is het volgens hem beter om terug te gaan naar de tijd van de V12 met manuele versnellingsbak en twee knoppen op het stuur: eentje voor de pit limiter en een voor de radio, om af te stemmen wanneer pitstops moeten worden gemaakt. Wij zijn het roerend met de beste man eens.
Ook meent Seb dat het niet de fout is van de coureurs dat de auto’s zo complex zijn geworden dat er intussen meer knoppen op het stuur zitten dan op je laptop, terwijl de rijders door de nieuwe regels worden benadeeld. Prima, maar als je miljoenen per jaar verdient, mag je er ook best voor werken. (via: crash.net)
thefmanl zegt
Ach hij moet niet zo zeiken. Vind de nieuwe regels juist heel goed
svdv zegt
Inderdaad! Gewoon weer auto’s met handbak, v12, 1500 pk en geen enkele vorm van tractiecontrole
tvklarenbosch zegt
@svdv: en heel weinig downforce. Dat lijkt me wat
mrrallycross zegt
@svdv: nee dat is gevaarlijk….
JanJansen zegt
@mrrallycross: waarom is dat gevaarlijk? De bochten snelheid is dan toch lager en er zijn langere remwegen waardoor er langer de tijd is om in te halen. Wel eens gezien hoe veel inhaal acties er bij de Formule Ford zijn? Nooit is daar een dodelijk incident.
mrrallycross zegt
@janjansen: sarcasme…
pomoek zegt
@JanJansen: in 2011 nog. Pete O’Shea.
mrwheely zegt
Je hebt mensen die te veel naar Lauda luisteren …. 1500 pk met handbak ????? En dan weer voor op de neus moeten gaan zitten omdat er geen plaats meer is in de auto, en wat weer flink wat doden moet kosten…… nee laat de turbo’s maar eens los net als vroeger.
metalmike zegt
@mrwheely: Als de restricties met betrekking tot het brandstofverbruik opheffen dan halen ze ook wel 1500pk uit de huidige V6 turbo.
Moeten we het maximum aantal motoren per seizoen wellicht ook verhogen, die zullen vast niet lang mee gaan.
koeckenbacker zegt
Ik vind dat seb hier toch wel een punt heeft. Simpelere auto’s zijn goedkopere auto’s. De v6t met HY heeft teveel knaken gekost. De auto’s zijn zo ingewikkeld dat het onmogelijk is om alles uit het hoofd te weten, laat staan bijstellen met 300+. Ik denk dat de f1 op de schop moet met al die belachelijke regels en banden die nulkommaniks met sprintracen te maken hebben.
Brandstof en banden sparen? Dan ga ik wel bij de kwikfit werken als ik dat wil zien.
pomoek zegt
@koeckenbacker: De F1 is en moet de absolute top blijven wat technische ontwikkeling betreft. Dat is nu juist zo leuk aan de F1. De techniek ontwikkeld zich sneller dan de regelgeving. Je zult altijd moeten proberen ontwikkelingen bij te sturen en in de hand te houden. Het verleden leert ons niet veel. Enkel dat de constructeurs en ontwikkelaars er alles aan zullen doen om zo snel mogelijke auto’s te ontwikkelen. Als dat ten koste gaat van de veiligheid, dan moet dat maar.
koeckenbacker zegt
@pomoek: ik ben het 100 procent met je eens, maar kies dan de ene of de andere weg. Deze regels met deze auto’s werkt niet.
Laat ze vrij in ontwikkelen en er blijven 4 teams over ivm de kosten. In plaats daarvan leggen ze restricties op qua testen, motoren, versnellingsbakken om het ‘betaalbaar’ te houden. Ondertussen wel powerunits ontwikkelen omdat we groen willen doen. Opzich echt niets mis mee natuurlijk.
Maar to the point, je kan deze auto’s niet laten rijden zonder dat er mensen live naar kijken en hopen dat de coureur zelf weet wat er aan de hand is en moet doen. Dan moet je daar a of b op zeggen, maar niet je coureur laten stranden met een probleem. Komt ook de veiligheid niet ten goede als je remmen op zijn als in spielberg bij perez. En als je versnellingsbak begint te rammelen en hij is stuk, mag je een nieuwe inzetten tegen betaling van een straf. Van de gekke, want door dit probleem tijdens de race te verhelpen, kan je dus onderdelen sparen. Hoef je ook geen nieuwe bak, motor, of wat dan ook te monteren.
Maar inderdaad moet de koningsklasse vooruitstrevend zijn.
ahs1979 zegt
Met de nieuwe regels mag er al gesproken worden als de coureur door de pits rijdt en niet pas als hij stilstaat voor de pitstop.
http://www.motorsport.com/f1/news/fia-revises-f1-radio-communication-limits-800584/?s=1
kilum zegt
De rijders persconferentie van vandaag:
https://www.youtube.com/watch?v=InIUsp52MeE
Echt een heerlijk stukje televisie. Max zit er bij, Nico geeft volwassen commentaar op zijn Silverstone straf en Max heeft een Porsche GT3 gekocht. Zeker een aanrader om te kijken.
metalmike zegt
@kilum: Verschrikkelijke televisie. Zeer korte antwoorden op vragen, politiek correcte antwoorden (gelukkig wat humor van Max) en totaal geen diepgang. Het zijn net 6 handpoppen die netjes ja en amen zeggen en maar zo min mogelijk loslaten, terwijl ik probeer niet in slaap te vallen.
Nee, persconferenties van de F1 zijn niet aan mij besteed.
sracert zegt
Gewoon alle electronica verbieden en terug naar de oertijd!. Jankerd
petros zegt
Bende automatisch schakelende janetten
damrakker zegt
Vettel, rijdt die niet ergens achteraan bij Ferrari? Ah ja zo
87sandyd zegt
Hele slechte dooddoener weer op het eind….je verdient miljoenen dus werk er maar voor.
Mag meneer zijn mening niet geven als hij het ergsn niet mee eens is?
exclusieviteitsfreak zegt
Artikel bij uitstek, bij deze het volgende, Apple zou gesprekken voeren met Bernie Ecclestone om de F1 van hem over te kopen : https://www.google.com/url?q=http://www.z24.nl/ondernemen/gaat-apple-formule-1-kopen&sa=U&ved=0ahUKEwjJzJrg04XOAhXJIJoKHY-hB4EQFggIMAE&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNEnOvn2Eqe2DuVlFE4xKqPuAwFNvQ . . . , hier kijken volgens mij velen naar uit . . . , het zou alvast vette reclame zijn voor Apple . . .
pinut187 zegt
Ben het wel een beetje met Vettel eens.
clarkson zegt
Terug naar een v12 klinkt wel goed..