Dat Vettel met een kapotte voorwielophanging uitviel als gevolg van zijn eigen fout, vindt de wedstrijdleiding kennelijk niet genoeg straf.
Sebastian Vettel was tijdens de start van de Grand Prix van Maleisië iets beter weg dan onze Max, die voor hem op de grid stond. In een poging de Nederlander aan de binnenkant van de bocht voorbij te steken, remde Vettel te laat en reed hij tegen de Mercedes van Rosberg op (video). Deze spinde hierdoor en moest de race van achteraan beginnen. Ook Verstappen werd de dupe van de doldwaze actie van Vettel, hij moest extreem wijd en verloor daardoor een paar plaatsen. Zowel Rosberg als Verstappen reden zich echter knap het podium op, terwijl Vettel het voor zich zelf nog het meest verpestte: hij viel uit met een voorwiel dat op half zeven stond.
Toch vind de wedstrijdleiding dat Vettel daarmee niet voldoende gestraft is en daarom krijgt de Duitser een grid-straf aan zijn broek. Na kwalificatie in Japan zal Vettel namelijk drie plaatsen worden teruggezet op de startgrid. Vettel is het er overigens niet mee eens en remde naar eigen zeggen op het zelfde punt als Verstappen.
Een hard gelag voor de Duitser, die de laatste races alles behalve lekker in zijn vel lijkt te zitten. Hij viel een aantal keer uit, maakt veel fouten en is er als de kippen bij als er gemopperd kan worden. Ondertussen is teamgenoot Raikkonen -ook niet vies van wat gemopper over de radio- zijn teamgenoot voorbij in de WK-stand.
robin121089 zegt
Zijn uitvalbeurt was na mijn inziens genoeg straf.
Robert zegt
@robin121089: ik denk dat Vettel nog van geluk mag spreken; voor het zelfde geld had deze kamikaze-actie een megacrash opgeleverd.
Dat Rosberg dan weer een tien seconden penalty kreeg voor z’n inhaalactie op Raïkkönnen, vond ik veel vreemder. Dat was m.i. een toffe uitremactie. Er was weliswaar een touché, maar op dat moment was hij de Fin al voorbij.
baap zegt
@RRRobert: Rosberg remde Raikkonen er niet uit. Hij tikte ‘m eruit. Kon op dat punt met die snelheid nooit die linkerbocht halen. Straf is verdiend. Vettel mag zich wel na laten kijken door een mental doctor. Waar hij de laatste tijd mee bezig is, is gewoon doldwaas.
87sandyd zegt
@baap: 10 secs veel te weinig imo…
hoonigan247 zegt
@RRRobert: Vreemd !? Dat was gewoon een wanhopige beuk naar Raikkonen toe
zwannes zegt
@hoonigan247: mee eens!
Tonnie zegt
@hoonigan247: eens! Hij mag blij zijn dat ze er allebei niet uit lagen.
kliko zegt
@rrrobert: Je zag dat hij halverwege de bocht nog een dot gas gaf zodat hij voor hem kwam. Maar door diezelfde dot gas kon hij de bocht niet meer houden en gebruikte hij Raikkonen als opvangkussen. Niet erg netjes in mijn ogen en een verdiende straf als je het mij vraagt. Alleen jammer dat hij niet meer de pits in hoefde voor die 10 sec. Is dat een nieuwe regel ofzo?
Gulli zegt
@kliko: het team mag kiezen; of de pits in en 10 seconden wachten voordat ze mogen beginnen met bandenwissel, of de 10 seconden aan het einde van de race bij de eindtijd laten optellen.
Als je dan 8 seconden vóór de nummer 4 binnenkomt krijg je dus die tien strafseconden nog aan je broek en eindigt degene achter je dus op jouw derde plek met 2 seconden voorsprong.
kliko zegt
@gulli: Ik dacht altijd dat het een stop-and-go was waarbij ze langer moesten stilstaan. Dit is wel een beetje lafjes. Hij heeft totaal geen last gehad van de straf en Raikkonen is nog steeds de sjaak…
awesome zegt
@robin121089: Op zich wel, maar wat als Ferrari zelf naar de wedstrijdleiding is gestapt en zelf schuldig is bevonden?
Dan gooi je dus wel je eigen glazen in.
savali35 zegt
Goede actie vind wel terecht.
vorsprungdurchbetrug zegt
Domme actie van de wedstrijd leiding,
die gewoon niet consequent zijn in het uitdelen van straffen.
susp1cious zegt
Er wordt wel heel snel met penalty’s gewapperd tegenwoordig. Dit kan je ook gewoon verklaren als racing accident. De F1 verandert echt in parade rijden op hoge snelheid. Hetzelfde geldt voor acties van Max, als hij maar een klein beetje echt racet en vecht voor een positie schreeuwt iedereen meteen moord en brand.
zwannes zegt
@susp1cious: klopt en Max kreeg geen straf in Spa. Vond ik ook niet nodig en nu bij Vettel ook niet.
ahs1979 zegt
@zwannes: verschil met Max in Spa was wel dat Max niet tegen Kimi reed maar dat andersom was. Vettel zorgde daarvoor. Nu reed Seb tegen Nico aan.
De druk bij Ferrari is hoog, heel hoog, en Seb laat steeds vaker horen en zien dat hij gefrustreerd is omdat het niet gaat zoals hij wil en niet in staat is om het team voorwaarts te krijgen op de manier zoals Micheal in het verleden heeft gedaan.
zwannes zegt
@ahs1979: ik zag precies dat Nico toch fel naar de binnenkant ging en zo Vettel tikte. Racing incident als je het mij vraagt. In Spa nam Max een risico maar dat was gewoon ook een racing incident. Punt. Straf voor Vettel nu is onterecht.
fmgarcia zegt
Ja afgekeken bij Kvyat in China. Maar toen stonden ze allebei op het podium..
ehnl zegt
‘Een hard gelach’?!
Laaggeletterde!
Dizono zegt
@ehnl: bedankt voor deze correctie. Als dank voor jou dit linkje.
awesome zegt
@ehnl: ‘Laaggeletterdheid is een overkoepelende term voor mensen die grote moeite hebben met lezen, schrijven en het begrijpen en toepassen van informatie. Zij beheersen het minimale niveau om volwaardig in de Nederlandse maatschappij te kunnen functioneren niet.’
Vind het nogal wat, iemand direct laaggeletterd noemen…
pomoek zegt
Voor mij had de straf niet gehoeven op basis van dit incident. Wellicht een optelsom? Hoewel ze daar geloof ik niet aan doen in de f1?
Dutchdriftking zegt
Had wel genoeg straf gehad toch?
Silverarrow zegt
@dutchdriftking: Dat trucje dat hij in de eerste bocht uit haalde had aardig wat invloed kunnen hebben op de titelstrijd tussen Hamilton en Rosberg. Plus het feit dat dit niet de eerste keer is. In die context is 3 plekken mild.
jaapiyo zegt
Sebbie maakt wel echt een slecht jaar door. Vorig jaar had hij Raikkonen volledig in de tas en haalde bijna twee keer zoveel punten (278 vs 150). Mocht ook wel want het jaar ervoor was Raikkonen nog slechter in vergelijk met Alonso.
Dat Raikkonen nu voor Vettel staat met nog maar vijf races te gaan is geen aanbeveling voor de viervoudig kampioen. Zeker niet nadat Ricciardo hem ook al de baas was in 2014 en die Australiër op zijn beurt een flinke kluif heeft aan Max dit jaar.
Het is dat Ferrari tegenwoordig haast belachelijk trouw is aan de coureurs die ze onder contract hebben staan. Op zich mooi maar op dit allerhoogste niveau en met een salaris van 30 miljoen per jaar ook wel een tikje bizar. Als Enzo er nog was had Seb zich volgens mij zorgen kunnen gaan maken.
jeppie zegt
Eerst kutkammen (zeuren) dat Max na de start een poging doet aan de binnenkant en zo de Ferrari’s raakt, het fout doet om vervolgens vandaag hetzelfde te doen als Max deed en dan wéér Max als schuldige aanwijzen. Manmanman
jeppie zegt
@jeppie: die start van Max was natuurlijk een paar races terug
rhellema zegt
@jeppie: daarom heb ik zo’n hekel aan de coureur Vettel. Altijd dat ego van hem wat naar voren komt, hij doet nooit iets fout, het is altijd een ander, klagen om niets. Vettel moet gewoon met pensioen, rijd geen deuk meer in een pakkie boter, dat weet hij inmiddels ook wel en dat verklaart zijn kleutergedrag.
rob5nismo zegt
Serieusly what the f are we doing
rickilicious zegt
Pff slaat toch nergens op, hij probeerde Max uit te remmen (gelukkig mislukte deze poging) en raakt per ongeluk Rosberg, kan gebeuren toch? Je bent toch racen en soms probeer je wat..
michavdk zegt
Aangezien Hamilton zijn motor heeft laten ploffen. Is het nu ook zo dat hij weer een grid penalty krijgt door z’n motor te vervangen? Aangezien hij in Spa ook zijn motor verving en grid penalty kreeg.
Silverarrow zegt
@michavdk: Nope, Hamilton heeft meerdere nieuwe motoren beschikbaar voor dit seizoen. Gaat per drie of vijf dacht ik.
michavdk zegt
@silverarrow: Is het veranderd dat elke coureur 5 motoren per seizoen heeft? En bij elke onreglementaire wissel van motor(onderdelen) resulteert in een straf?
siebren zegt
@michavdk: Hij heeft er toen meerdere gewisseld in 1 weekend waardoor hij nu reserve heeft. Toto zei in een interview dat hij nog een nieuwe motor heeft en eentje van 3 races oud. Vraag me alleen af of Lewis nog vol gas durft te geven met een motor van 3 races oud.
Gulli zegt
@michavdk: 4 wissels per seizoen, tenzij het seizoen meer dan 20 races kent dacht ik. Als je motor het 17 races volhoudt heb je de laatste races dus steeds een nieuwe motor :) Maar dat zal in de praktijk eerder om de 5 races zijn