We zijn allemaal gelijk. Sommige meer dan anderen.
Je bent zo goed als je laatste race. Er is een periode geweest dat Sebastian de opkomende ster was. Dat niet alleen, hij wist maar liefst vier wereldtitels achter elkaar te winnen. Na zijn laatste wereldtitel had Vettel een iets minder seizoen, de auto was duidelijk niet meer dominant. Erger nog, ene Daniel Ricciardo kwam aan de poten zagen van de Duitser. Tijd om te verkassen naar Ferrari.
Bij Ferrari moest het dan gaan gebeuren. De laatste keer dat ze wereldkampioen werden was in 2007 met Kimi Raikkonen en dat is nu nog steeds het geval. Ondanks dat Vettel alweer bezig is met zijn vijfde seizoen voor Ferrari, heeft hij het oudste F1 team op de grid nog geen wereldtitel kunnen bezorgen. De ervaren rot Kimi Raikkonen vond het prima dat Vettel zijn best deed, dus daar hoefde Vettel niet scherp op te zijn. Maar met Charles Leclerc heeft Ferrari eindelijk een bijzondere getalenteerde doch onbewezen coureur in hun team. Normaliter kiest Ferrari voor gevestigde namen, zoals Vettel.
Wat ons bij de races al opviel, was dat LeClerc zich behoorlijk kon meten met Vettel. Sterker nog, bij vlagen is hij zelfs sneller, net zoals gisteren op Silverstone. Ziet Ferrari ze ook als gelijk? Mario Binotto liet het weten aan interview met RaceFans . De sympathieke teambaas geeft aan dat Vettel inderdaad prioriteit genoot:
Aan het begin van het seizoen is het besluit genomen dat een maximum aantal punten voor het team doorslaggevend is. Echter, in een fiftyfifty situatie, dan was het Vettel die prioriteit had. Op dit moment staat Sebastian voor Leclerc in het rijderskampioenschap. Als zich weer een 50-50 situatie voordoet, dan krijgt Vettel het voordeel.
De stand in het kampioenschap kan inderdaad gebruikt worden als graadmeter, maar het is duidelijk dat bij tijd en wijle Leclerc erg snel is. Sneller dan Vettel. Vettel scoort aanzienlijk constanter en maakt minder grote fouten dan Leclerc. Aan de andere kant: als het gaat om het aantal raceronden dat een coureur aan de leiding heeft gereden staat Leclerc op de tweede plaats, achter Lewis Hamilton. De Grand Prix van Bahrein 2019 leek hij te gaan winnen, maar goede de hybride-aandrijving roet in het eten. Twee weken geleden leek Leclerc dan zijn eerste zege te gaan pakken, maar de zoon van Jos Verstappen verstierde dat feestje.
vaakbenjetebang zegt
Welk voordeel krijgt Vettel dan precies? De betere strategen in de ‘remote garage’? Oh, wacht…
Robert zegt
Vettel begint meer en meer op Alonso te lijken: een extreem getalenteerd coureur, meervoudig wereldkampioen zelfs, die z’n momentum kwijt is en er frustraties en demotivatie voor in de plaats heeft gekregen.
Het wordt tijd dat die jongen zichzelf opnieuw uitvind. In de Indycars of LMS bijvoorbeeld.
Erik zegt
@RRRobert: dat getuigt dus dat Hamilton veel stabieler is in zijn doen en laten. Die is op weg naar zijn 6e titel met nagenoeg geen fouten en stress.
sanderz28 zegt
@erik2907: vind je het gek, niveau van bottas is wel een stuk minder.
Erik zegt
@sanderz28: hmmm, BOT is dit jaar wel de beste in de kwalificaties, 4x op pole ondertussen, meer dan elke andere coureur.
Robert zegt
@erik2907: als het bij Hamilton tegenzit, moet de omgeving het ook ontgelden, want dan ligt het nóóit aan hemzelf. Vraag maar aan Nico Rosberg. En ik geloof ook niet dat bijv. Toto Wolf (los van de behaalde successen) nog met veel plezier en genoegen aan seizoen 2016 terugdenkt…
Toch denk ik een groot coureur deze karaktertrek wel een beetje móet hebben; Verstappen heeft er bijvoorbeeld ook nog wel eens last van – alhoewel hij ná Monaco 2018 op een indrukwekkende manier de knop heeft weten om te zetten (enkel nog z’n slippertje naar Ocon toe, in Mexico).
Erik zegt
@RRRobert: VER met OCO was Brazilië…
917 Porsche + Audi zegt
@erik2907: Niet moeilijk als je in de beste racewagen zit
HZW zegt
Meneer Vettel valt tot nu toe weer behoorlijk door de mand dit weekend.
Als Ferrari alles op Leclerc zou zetten kan hij zomaar mee kunnen gaan doen om de wk titel.
hamerhaai zegt
@hzw: volgend jaar dan, zodat LeClerc (een maand jonger) en Max voor dat laatste overgebleven “jongste …-record” kunnen strijden. Volgend jaar voor allebei laatste kans om dat van, grappig genoeg, Vettel af te pakken.
iphonistvongates zegt
Bestaat de voorkeursbehandeling van Vettel dat hij het astronomische salaris eerder gestort krijgt op z’n 4 bankrekeningen dan C. De Klerck? Mag hij als eerste de pasta opscheppen bij de Ferrari catering om te lunchen? Worden zijn banden er sneller opgelegd en meer aangedraaid? Wat een onzin zeg! Vettel is gewoon een hele goede sportman vind ik.
niex zegt
@iphonistvongates: heb je wel s f1 gevolgd. ken je het begrip 1e en 2e rijder?
iphonistvongates zegt
@niex: Neen ik weet gans niets van de f1 of g1, sorry. Heeft 1ste of 2de rijder te maken met het rugnummer wat ze dragen o.i.d? Wellicht of ze de rechterbaan of linkerbaan moeten aanhouden? Of ze bij het 1ste rode lichtsignaal of 2de rode lichtsignaal mogen starten. Please educate me like you’re talking to a 4 year old!?
notsobig zegt
@iphonistvongates: You’ll learn when your old enough!
niex zegt
Nou is bewezen dat Lec echt beter is, en zeker in het heetst van de strijd. Ik mocht m weer n beetje na dat akkefietje van de borden wisselen maar dit was weer een suffe actie!
RobTWo zegt
“ …. heeft hij het oudste team op de grid …. “
Was het niet Alfa Romeo die de eerste twee F1-kampioenschappen won met Farina (1950) en Fangio (1951)?