Zomaar een terugblik, of een subtiele hint dat hun seizoen voorbij is?
In een recent interview met Motorsport.com blikt Sebastian terug op de belangrijkste momenten van dit jaar. Ferrari, dat hun strijdkracht enkele jaren compleet kwijt was, is in 2017 weer helemaal klaar om voor de eindzege te gaan. Althans, zo leek het tot voor kort. De Azië-tour heeft hen overduidelijk geen goed gedaan. Sterker nog, dankzij die reeks dramatische races kan Hamilton het kampioenschap volgende week al pakken!
Maar zoals jullie weten ligt in Azië absoluut niet de oorsprong van de problematiek. In zijn honger naar het kampioenschap heeft Vettel een aantal twijfelachtige keuzes gemaakt die aardig wat controverse hebben opgewekt, met Baku als kopstuk. Hoewel hij er aanvankelijk op aandrong dat de Brit hem brakecheckte, kwam hij hier later schoorvoetend op terug. Inmiddels noemt ‘ie zijn emotionele optreden in Azerbeidzjan zelfs dusdanig egoïstisch dat hij het gevoel heeft dat hij zijn team die race in de steek heeft gelaten.
Hoewel hij nog redelijk positief in het interview staat, komen de woorden eruit alsof hij al is verslagen. En dat is niet gek, want met hun achterstand en het beperkte aantal races dat er nog over is, lijkt de kans om het kampioenschap nu nog te pakken vrijwel onmogelijk. Je kunt je dan ook afvragen in hoeverre de Italianen zelf nog in hun succes geloven. Sebastian benoemt hierna nog dat er vergeleken met vorig jaar geen drastische aanpassingen zijn gedaan die tot hun succes geleid kunnen hebben.
Om enige strijdvaardigheid te tonen, plakt hij er het gebruikelijke riedeltje achteraan dat het team nooit stopt met het ontwikkelen van hun wagen. Hij besluit zijn punt echter weer met de opmerking dat ze nog altijd niet blij zijn met het pakket dat ze in handen hebben. Zou in dit stadium van het seizoen toch best handig zijn.
Wat denken jullie, is er nog een kans dat Vettel de wereldtitel pakt?
flatsix010 zegt
Buiten dat hij het heeft laten liggen in Baku is Hamilton gewoon de betere coureur.
gwnbmw zegt
@flatsix010: oneens, volgens mij laat de strijd kimi-bottas zien dat de mercedes veel beter is. kimi is klaar voor het pensioen, bottas rijdt nou ook niet de sterren van de hemel.
vettel houdt hamilton bij of achter zich in een auto die dus, meestal, slechter is.
basvspr zegt
@gwnbmw: volgens mij laat de strijd Bottas-Vettel zoen dat dat best wel meevalt. Vettel heeft in zijn RB tijd veel meer moeite moeten doen om Alonso / Hamilton / Massa te verslaan in een significant snellere auto destijds.
w0o0dy zegt
Lachertje.. zijn fout in Baku staat in feite in geen verhouding tot de catastrofe actie in Singapore. In leidende positie twee man eraf rammen omdat je niet nadenkt op dat moment. Onvergeeflijk in mijn ogen. Daarbij is een slechtere score in Baku niet zo rampzalig op dat moment was de stand in het kampioenschap gunstiger voor hem.. nu is hij maar ook het team van Ferrari de pineut. Wat een sof in een seizoen waarin de titel een serieuze mogelijkheid was…
dunhozzie zegt
@w0o0dy: precies dit. Hij laat ze vallen in Baku, zeker. Maar Singapore is ook een plek waar een slimmere coureur niet in bocht 1 de wedstrijd wilt winnen
ankido_borito zegt
@w0o0dy: kijk jij wel f1? Hij heeft ze niet eraf geknikkert hij wou zijn pole houden en zag kimi sws niet in de spiegels dus en nog even voor de duidelijkheid kimi stuurt zeker niet zomaar naar rechts tegen max aan je kan je auto toch niet in 1 recht stuk naar voor laten rijden met 300 km per uur. Het word tijd dat we ons max brilletje af doen en naar de realiteit gaan kijken .
w0o0dy zegt
@ankido_borito: aha fanboy much?
Hij reed veel te ver naar het midden van de baan nam dus heel erg veel risico en drukte Max naar Raikkonen toe. Voor jouw informatie dat is de tweede keer in 2 jaar dat hij Exact dezelfde beweging/fout maakt.
Misschien moeten ze caravan spiegels op zijn Ferrari zetten of anders moet hij leren zijn verstand te gebruiken. Nu ramde hij (weer) twee man van de baan.
viezefreddyw zegt
@ankido_borito: Ik heb even een bril opgezet zodat ik je reactie goed kon lezen. Het ging met pijn en moeite.
berlinetta zegt
Vettel moet zelfs oppassen dat hij geen 3e wordt in het kampioenschap. Door zijn geklungel zit Bottas hem zelfs al op de hielen en die heeft de laatste races nou ook niet geen spectaculaire dingen laten zien.
viezefreddyw zegt
En in Singapore deed hij dat niet?
shibby zegt
Nee, LH44 wordt lachend kampioen dit jaar. Vettel heeft z’n eigen glazen en die van Ferrari ingegooid.
lincoln zegt
Ja en nee ..
de kans is ongeveer precies 50% ..
bassx zegt
In Baku haalde Vettel meer punten dan Hamilton, zo’n grote flop was het niet. In Singapore pakte Hamilton 25 punten en Vettel 0 en onnodig, dat lijkt me veel meer de boosdoener. Een stuurfout toegeven is misschien moeilijker dan een domme actie achter de safetycar.
barry355gtb zegt
@bassx: precies wat je zegt, Vettel heeft de enorme fout gemaakt in Singapore. Daarover zal hij echter nooit toegeven dat het zijn echt grootste fout is geweest gedurende dit seizoen. Was het eindelijk weer eens een seizoen waar Ferrari had kunnen winnen en dat wordt kompleet verloren door Vettel zijn ego. Als fervent Ferrari bezitter heeft Vettel wel afgedaan.
gregorius zegt
@bassx: slechte vergelijking. In Baku verspeelde hij 13 punten: hij had vrij zekere overwinning kunnen hebben, want Hamilton’s Hans zat al verkeerd. Hij deed het daar opzettelijk.
In Singapore was het een verkeerde inschatting: hij zag Verstappen komen en deed wat alle 6 topcoureurs die vooraan mochten starten in vrijwel elke race dit jaar deden: deur dicht rammen na de start. Enige verschil dit keer was dat hij niet zag dat Raikonen daar nog achter stond en Raikonen wilde niet remmen want die was nog sneller. Ik ach de kans zeer klein dat Vettel Raikonen heeft kunnen zien met; daar dat Max precies tussen.
Vettels schuld; ja. Vettel die te veel risico nam; Nee, niet met de info en ervaring die hij had.
berlinetta zegt
@gregorius: Dat ben ik niet met je eens. Of Vettel het nu wel of niet schuld was, laat ik even in het midden. Maar ik vind wel dat Vettel teveel risico nam. Zijn directe concurrent in het kampioenschap lag een paar plaatsen achter hem. Waarom zou je dan de deur dicht rammen voor een coureur die geen bedreiging vormt voor je kampioenschap?
Daarnaast heeft Hamilton ook aangegeven dat hij niet volop verdedigde toen Max hem inhaalde in Maleisië, omdat hij het risico niet wilde nemen. Dus wat dat betreft klopt je stelling niet.
ankido_borito zegt
@berlinetta: we kunnen nu wel allemaal vettel de schuld gaat geven maar in singapore wou hij gewoon zijn pole verdedigen en wie gaat er nou van uit dat kimi zo een raket start heeft
berlinetta zegt
@ankido_borito: Als je mijn reactie leest, zie je dat ik ook niemand de schuld geef.
awesome zegt
@bassx: Singapore is pas bespreekbaar als Vettel weer WK is geworden. En zolang hij voor Ferrari rijd is die kans 0.
Edge zegt
Het lijkt mij logisch dat Vettel hiermee niet doelt op de schade in punten, hij won immers twee punten op Hamilton. Hij zal eerder doelen op het de onsportiviteit van zijn actie in Baku. Een stuurfout zoals in Singapore is dom en kostbaar in punten, maar dat is qua (on)sportiviteit toch niet te vergelijken met het moedwillig tegen je concullega aanrijden.
Dutchdriftking zegt
Tja, pannenkoek.
pomoek zegt
Het probleem is gewoon Ferrari. Vettel maakt fouten, maar het team laat ook steken vallen.
De prestatie druk is zo groot bij dat team dat ze simpelweg fouten gaan maken. De laatste 3 races zijn desastreus verlopen. 7 punten per race terwijl ze daarvoor iets van 26 punten per race behaalde. Die Marlboro cowboy kan denk ik wel zijn biezen pakken.