Ja, begrensd op die snelheid. Het zou dus veel sneller kunnen in deze vette AMG GT63S.
De laatste tijd zijn er telkens minder Mercedes-veredelaars. Vroeger had je firma’s als Kicherer, Carlsson, Gemballa, Koenig en ga zo maar door. Tegenwoordig moeten we het doen met Brabus. Nu was dat sowieso al de beste, maar een beetje keuze zou niet verkeerd zijn. Niet getreurd lieve jongens en meisjes, er is keuze!
Want Väth bestaat nog altijd. Deze specialisten doen net als Brabus voornamelijk Mercedes. Een groot verschil is dat ze bij Väth voornamelijk concentreren op het technische aspect van de Mercedessen en AMG’s. Ja, er zijn soms wel visuele aanpassingen, maar die dienen veelal geen doel.
Vette AMG GT63S
Hun laatste project is de Mercedes-AMG GT63S 4-Door Coupé. Ze zijn bij Väth erg bescheiden en geven AMGT credits voor het creëren van enorme marges in de motor, de bekende 4.0 V8 biturbo. Standaard is de motor goed voor 639 pk en 900 Nm, maar na een digitale massagekuur liggen de waardes ineens op 750 verse paarden en 1.050 Nm!
De topsnelheid van 315 km/u wordt verhoogd naar 335 km/u. Dat is alsnog een begrensde topsnelheid! Meer is trouwens mogelijk. Bij Väth gaan ze tot 900 pk, maar dan wel voor export (dus geen TüV).
Je kan de V8 eventueel uitrusting met een cold-air intake en een sportuitlaat met kleppen die je – al gelang je gemoedstoestand – open en dicht kunt doen. Ook zorgt Väth ervoor dat je een fraaie en volle V8-sound krijgt.
Ze gaan niet voor de meeste decibellen, gelukkig. Met de klep kan je vervolgens ook het geluid ietsje dempen op het moment dat je gewoon lekker aan het forensen bent.
Stabiel
De wegligging is ook verbeterd. Dat heeft Väth gedaan door de rijhoogte met 20 mm te verlagen. Ook zijn er nieuwe wielen gemonteerd. Het zou kunnen zijn dat je ze niet heel erg mooi vindt (en dat zijn we dan wel een beetje met je eens). Ze zijn aanzienlijk lichter en zorgen dus voor een lager onafgeveerd gewicht (en dus betere rijeigenschappen).
Tenslotte is er nog een olifant in de showroom en dat is de niet al te subtiele spoiler. Die moet ook daadwerkelijk zorgen voor meer downforce op hoge snelheden. Tja, als je een auto hebt die 335 km/u kán halen, is het wel prettig als de auto een beetje stabiel ligt.
Homer55 zegt
Wat is de rede dat een auto die al over de 300 rijdt nog moet begrenzen? Banden?
julian06 zegt
Misschien omdat dat sneller klinkt? Een auto die begrensd is op 335 km/u klinkt sneller dan eentje met een topsnelheid van 336 km/u.
basman147 zegt
Banden idd, het is dan vaak een combinatie van hoog gewicht en hoge topsnelheid wat niet altijd samengaat.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat tegenwoordig door het hoge gewicht alles begrenst is. De tijd dat 5 seconden voor de standaard sprint serieus snel was, en dezelfde auto ook dik 300 liep is helaas al even geleden.
Joris24 zegt
Niet per se met je eens. De ervaring om binnen 5 seconden op de 100 te zitten is nog steeds behoorlijk serieus, en nog steeds zijn er niet gigantisch veel auto’s die dat er makkelijk uitpersen. En 300 rijden blijft nog steeds een redelijk bizarre aangelegenheid, ik heb het nog nooit aangedurfd ook al kan mijn auto het waarschijnlijk wel…
Elektrische auto’s kunnen vaker sneller naar de 100, maar die hebben meestal ook niet zo’n hoge top, laat staan dat ze de 300 voorbij gaan.
jarnobakker zegt
sportuitlaat met kleppen.
Dat heeft mijn Kia zelfs standaard.
Leuk speelgoed voor bij de McDrive
willeme zegt
@jarnobakker: maar dan heb jij een heel erg dikke Kia ;-)