
Van zoom zoom, naar vrop vrop!
Op Tesla valt wel wat op en aan te merken, maar je moet het Elon Musk nageven: als nieuwe Amerikaanse autofabrikant heeft hij zich toch maar knap tussen de gevestigde orde genesteld. Chrysler, Ford en ‘The General’ zullen toen de eerste Tesla roadster op de markt kwam misschien niet eens gedacht hebben dat het bedrijf een kleine 15 jaar later nog zou bestaan. Dat het bedrijf bij vlagen ook nog hoger gewaardeerd wordt dan de traditionele Domestics, mag helemaal een verrassing heten.
Toch zit er nog een gapend gat in het modelgamma van Tesla. Een Amerikaanse autofabrikant móet namelijk gewoon een musclecar aanbieden met ouderwetse ‘vie-eet-pouwèr’ in het vooronder. Gezien de natuur van het bedrijf en de focus op EV’s, heeft Tesla zich daar tot op heden niet aan gewaagd. Het overwoog aanvankelijk wel een ICE als range extender aan te bieden in de Model S (rijtest), maar uiteindelijk haalde dat idee het productiestadium niet. Dat kwam ook wel goed uit, want zo kon het bedrijf zich nog makkelijker profileren als nieuw alternatief voor de gevestigde orde.
Elon komt de laatste tijd echter een beetje los en durft zo nu en dan uit de band te springen. Denk hierbij aan de Roadster die hij de ruimte inschoot en de vlammenwerper waarmee hij vriend en vijand de stuipen op het lijf jaagt. De Model S met V8 onder de kap kan ook in deze categorie geschaard worden. Naar verluidt kreeg de Muskias het idee toen hij in een stoffige lade wat oude kiekjes van zijn ex tegenkwam en besloot hij pardoes dat de auto er moest komen.
De motor van de simpelweg Model S V8 geheten blepper is in de basis de LS9 motor uit de Chevrolet Corvette ZR1, maar Tesla voorziet het blok van wat speciale technische hoogstandjes. In de wandelgangen gaat het gerucht dat Elon hiervoor de hulp ingeroepen heeft van Christian von Koenigsegg, volgens hem dé expert op het gebied van verbrandingsmotoren. De LS9 krijgt de splinternieuwe Super Turbo Fuel Utilization (STFU)-technologie mee, die de krachtbron zowel meer pk’s geeft als efficiënter maakt. Het resultaat is 750 pk en 889 Nm. De Model S V8 wordt hiermee geacht een Model S P100D bij te houden op het sprintje van nul-naar-honderd, om vervolgens de EV in het stof te laten bijten op hogere snelheden.
Een andere interessante aas in de mouw van de Model S V8 gaat verscholen in de vier joekels van stortkokers die aan de achterkant van de auto gemonteerd zijn. Er zit namelijk -je verzint het niet- een heuse vlammenwerperfunctie in. Elon zegt hierover:
De Model S V8 is onze eerste auto met uitlaten. We wilden dit feit luister bijzetten door er meteen iets speciaals mee te doen wat de concurrentie niet kan bieden. Toen dacht ik, waarom geen vlammenwerper in de uitlaat inbouwen? Ik herinnerde me dat ik dit ooit al eens gezien had bij Pimp my Ride. We hebben zelf al de nodige kennis in huis op het gebied van vlammenwerpers, dus het was uiteindelijk een logische beslissing.
Om de CO2-emissie van het totale concern laag te houden, gaat Tesla maar 250 Model S V8-en bouwen, waarvan 25 stuks zogeheten Founders Editions betreffen. Deze laatste zijn uitgevoerd in de speciale kleur Amber Lightning, een warme tint die het midden houdt tussen geel en oranje. Helaas zijn alle Founders Editions al vergeven aan enkele honcho’s bij het bedrijf en klanten die het goed deden in het Referral Program.
De ‘reguliere’ Model S V8 kan je nog wel kopen, maar we raden je aan snel de Tesla Store op te bellen, want waarschijnlijk is het model rap uitverkocht. In Amerika kost de Model S V8 apart genoeg fors minder dan een Model S met accu’s, vanwege de veel goedkopere techniek onder de kap. Dankzij de Nederlandse CO2-tax profiteren wij daar echter niet van: bij ons gaat een kale Model S V8 142.018 Euro kosten.
1 april, kikker in je bil
@misterds5: en als je rustig Autoblog wilt lezen op deze regenachtige zondag en even de kinderen wilt bezighouden, is dit de ultieme oplossing:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/fr/cp0/e15/q65/29744361_1989623004630965_296209353972465461_o.jpg?_nc_cat=0&oh=692f48f6954b2ce3a9c159ace49f0a2a&oe=5B36CD9B
@erik2907: jufvrouw ank voor minister president!!!
*ziet serieuze toon van het artikel* *kijkt op kalender* aha…
@720s: Haha ik zat ook op driekwart van het artikel voor het tot me doordrong
@koekwaus: Al vanbij de hoofding.
In Belgiê, eind jaren ’60 heeft men ooit de helft van mijn landgenoten laten verhuizen door op te merken dat de leeuwen van de Gileppe waren gevallen.
Sindsdien staan mijn voelsprieten op 1/04 op hoogsensitiviteit.
De prijs is leuk bedacht!
@misterds5: scherp
Waarom geen lekkere sjoemeldiesel ?
@henk_willems: die hing AutoWeek in Tesla’s als range extender… (artikel van paar dagen terug)
Een blik op de kalender doet wonderen :)
Hoewel het natuurlijk een geinige 1 april grap is, is een race motor zoals een LS9 totaal ongeschikt voor een auto als de model s. Dat zou meer een motor zijn voor de roadster (alhoewel, veel te zwaar). In de model s wil je juist een rustige motor voor de lange afstand, die even kan brullen als je er echt zin in hebt. Mijn kennis voor beschaafde v8 motoren reikt niet verder dan de Lotus Esprit S4 dus een goede suggestie kan ik zelf niet geven. Maar eerlijk gezegd lijkt een V8 mij helemaal niets in zo’n auto en denk ik dat een mooie zes cylinder (van BMW wellicht?) veel beter voor de model s is.
Oh jippie! De hele dag auto gerelateerde 1 aprilgrappen! En dan morgen een stuk over de 1 aprilgrappen waarvan we totaal niet doorhadden dat het 1 aprilgrappen waren! Ga je samen met ons mee deze dag door opzoek naar de 1 aprilgrappen? Spannuuhnd…
…Shoot me. Shoot me now…
Ik vind hem leuk!!!
Ik heb de hele hunor van 1 april nooit begrepen helaas.
Weetje wat. Ik geef alle autoblog leden vandaag €100,-.
Oh nee wacht. 1 april.
@loserboi932: zijn die er dan leden? Bedoel je gaat toch niet betalen voor Autoblog dat is pas echt 1 April.
@thomasthomas: oké, blijf dan weg als je die lousy 15 Euro per jaar niet wil betalen ?
Leuk gedaan
Amber Heard, +1
BREEK!!! Autoblog wijzigt naam naar “Jezus wat slecht”
Een ICE in een EV kan nooit.. waar laat je de aandrijflijn.. maar we weten allemaal welke dag het is..
@flutterby: De dag waarop je jezelf voor de gek houdt? Een ICE in een EV kan prima: https://insideevs.com/tesla-model-s-fitted-chevrolet-ls3-v8-engine/
@Edge: “The guys over at East Bay Muscle Cars haven’t given out much info about the build, and that’s because it was a joke all along.”
Ik mis de mooie gele pijl van onze huis-photoshopper
GAAF en dat zonder uitlaat hahahahhahaha
De tesla aprilgrap was deze week de koers van het aandeel ….’
Alleen nog een blow off valve op je N/A EV zou het afmaken
Hmm vond de grap van autoweek toch net iets beter..
Als dit geen grap was, dan was het helaas een droom..
Maar eerlijk is eerlijk zo zou de Model S moeten zijn!!
Tja, beetje jammer dat het bijna dezelfde grap is als AutoWeek, komop jongens, dit kan beter!
Anyway, bedankt voor de moeite ?
@stationcar: @alassad: @ukbob: ik had die helaas niet gezien ?. In de sfeer van de feestdagen zullen maar zeggen ‘great minds…’
Aaahh de mad skills van Jaapiyo weer aangeslingerd!
STFU technologie ook ?
STFU technologie… ??
Mooi verhaal was er bijna ingetrapt.
Leuke touch… €142.018… ofwel 1.4.2018 :P
@stfu eindelijk worden je technische snufjes gewaardeerd!
Tuurlijk 1 april…maar denk er eens over na…een heerlijke Ford Powerstroke v8 in die makita op wielen….
De kleur naam is ook wel goed bedacht als je deze omdraait heb je de naam van zn (ex)vriendin
@koekwaus: Al vanbij de hoofding.
In Belgiê, eind jaren ’60 heeft men ooit de helft van mijn landgenoten laten verhuizen door op te merken dat de leeuwen van de Gileppe waren gevallen.
Sindsdien staan mijn voelsprieten op 1/04 op hoogsensitiviteit.
Ik dacht dat Tesla eindelijk echte auto’s ging maken tot dat ik de datum zag…