Er komt dus nooit meer een Koenigsegg die eerder was dan deze. Laat dat even op je inwerken.
Rome is niet in één dag gebouwd. Auto’s ook niet. Voordat de allereerste CC8S aan een klant werd uitgeleverd in 2002, was het Zweedse merk allang aan het testen met het prototype hier op de foto’s. Het beestje slijt z’n dagen tegenwoordig in het Motala Motormuseum te Zweden en vereerde onlangs de fabriek met een bezoekje.
Onder de kap van deze bijzondere auto ligt een 4.2 V8 van Audi, gekoppeld aan een ‘bak met zes versnellingen. Het prototype (meer info hier) is in twee jaar gebouwd en werd uiteindelijk voltooid in 1996. In eerste instantie was de composiet body zilvergrijs gespoten en zaten er normale deuren in. Dat werden al gauw de karakteristieke vleugeldeurtjes, in combinatie met zwarte lak.
Dat moest volgens capo Christian von Koenigsegg helemaal anders en dus werd het een soort Leverpastei Metallic. Het karakteristieke Volvo-oranje was aanvankelijk de bedoeling, maar kennelijk lukte het Von Koenigsegg niet om dat telefonisch aan de spuiter duidelijk te maken.
Kleinigheidjes blijf je houden, dus geniet van de fraaie plaatjes en heb bewondering voor het feit dat Koenigsegg 20 jaar na het voltooien van dit prototype met de geweldige Regera kwam.
v70t6r zegt
Volvo oranje? Oei, dat zou wel heel lekker zijn geweest als daarmee saffron pearl bedoeld wordt!
Joost zegt
@v70t6r: eens! Blijft een gave kleur!
Ik ken de v70t6r niet. De t5r wel, maar niet bij de v70. Wel bij de 850….
v70t6r zegt
@iJoost:
klopt helemaal, er is maar 1 v70R met een t6 erin, en die staat hier in de garage. Ik noem hem de T-6R, haha.
ghost zegt
Leverpastei bruin, niet eens heel lelijk die kleur.
Junior540 zegt
@ghost: voor leverpastei niet nee, maar voor een auto van dit caliber…..
benzinehoofd zegt
@ghost: Sterker nog, prachtkleur; jammer dat de carrosserie toen nog niet de latere finesse had!
ghost zegt
@ghost: volgens mij was die leverpastei een beetje bedorven!
Junior540 zegt
Lijkt in eerste instantie veel op een NSX
turbobrick zegt
Wat een vreselijk ding. Qua styling waren ze echt zoekende, duidelijk de Ferrari invloeden maar dan op een nogal smakeloze manier.
Inmiddels is er gelukkig een hoop veranderd.
gtdave zegt
Ik had hem liever in volvo-blauw gezien
leemster zegt
Ferrari/Corvette mashup
clarkson zegt
@leemster: toen nog wel een beetje. Maar als je naar de daklijn kijkt zie je toch wel echt koenigseggg terug.
trustmeiamanengineer zegt
Wat moet dat heerlijk zijn om je droom zo uit te werken naar wat het nu is. Zelfde verhaal gaat op voor Horacio Pagani.
Dutchdriftking zegt
Gaaf hoor!
ikbenmnzus zegt
+1 voor: “Er komt dus nooit meer een Koenigsegg die eerder was dan deze.”
rob5nismo zegt
@ikbenmnzus: idd succes daarmee
rob5nismo zegt
Wel dik zo dat rommeltje onder de motorkap
bassx zegt
Dat soort spoilers vind ik wel mooi (F50, NSX)