Een complete voorruit vervangen omdat er een klein sterretje in zit, hoeft al lang niet meer. Er is een bedrijf, waarvan ik de naam niet zal noemen, die ons helemaal suf lult met talloze radiospotjes om toch vooral niet te lang met een sterretje te blijven rijden. Namelijk op het moment dat het je het slechtst uitkomt, zegt dat sterretje dan “krak” en heb je een hele scheur door je voorruit. De sterretjes kunnen in veel gevallen gratis worden gerepareerd en de ruit is dan weer minstens zo sterk als voorheen, zo luidt de radiocommercial. Toch zien verzekeraars liever dat we de voorruit laten vervangen, dan dat we ‘m repareren.
Autoverzekeraars zouden hun klanten ontmoedigen om de autoruit te laten repareren, terwijl je zou verwachten dat verzekeraars het liefst zien dat klanten voor de veel goedkopere mogelijkheid tot reparatie kiezen. Professor Jeroen Hinloopen van de Universiteit van Leuven ontdekte dat mensen sneller geneigd zijn een verzekering af te sluiten als de schadelast hoog is (joh, wat een ontdekking!). Het repareren van de autoruit is zo goedkoop dat het de moeite minder loont om je daarvoor te verzekeren, aldus Hinloopen.
Volgens de consumentenbond maakt dit beleid van de verzekeraars de autopolis jaarlijks enkele tientjes duurder en dat zou op jaarbasis 100 miljoen euro extra opleveren. Vervaning van een ruit kost gemiddeld zo’n vijfhonderd euro kost en reparatie zo’n honderd euro. Verschillende verzekeraars wilde hier niet inhoudelijk op reageren, maar verzekeraar Reaal laat weten: “Natuurlijk willen wij de goedkoopste oplossing.” Ach, alsof we nog niet wisten dat verzekeraars boefjes zijn. (via: automotive-online)
997 zegt
awel dit geloof ik zonder een minuut na te denken…
wij hebben een bedrijf om goedkoop deuken uit wagens te halen of krassen te verwijderen (spotrepair, smartrepair) en nu denken dat de verzekeringen geintereseerd zijn ho maar..
Maarten zegt
En die verzekeraar die geen winst wil maken dan?
DeAutogids.nl zegt
@Maarten: Premie kan dan omhoog ;-)
Mark zegt
Tsja, lage uitgaven door goedkopere reparaties of je kiest voor veel vernieuwen en de premie opdrijven. Op beide manieren kom je er wel. Bij die laatste is iedereen blij, behalve de consument.
Rick dos zegt
Dus voor de goedkopere optie te gaan, gooien we onze eigen ruiten in?
Get it? Egen ruiten. In gooien. Verzekeraars die liever dan gelijk een nieuwe raam erin willen hebben!
Hahahahahmmmmmm……..oké niet grappig….
Mattijn zegt
Tuurlijk maakt die verzekeraar winst die “geen winst maakt”!
Wel eerlijk dat Reaal het toegeeft dat het boefjes zijn.
Tja, een nieuwe ruit kost je de helft van je eigen risico en sterretje maken kost niks.
Waar zit hier toch de prijs die we aan de verzekeraar betalen????? ;)
GCHGV zegt
ok dan dat is intressant….. ben ook werkzaam in t autoglas als autoruitschade hersteller maar hier heb ik nog niks van gehoord of over mee gekregen op mijn werk
GCHGV zegt
Hier het artikel uit het financieel dagblad:
VASCO VAN DER BOON
Verzekeraars kunnen profiteren van een hogere schadelast. De wetenschap ontdekt een ‘perverse’ prikkel.
WOERDEN/NIEUWVEEN – Een ‘verzekeringsparadox’ noemt professor Jeroen Hinloopen het. In tegenstelling tot de gangbare theorie blijken er situaties te bestaan waarin verzekeraars baat hebben bij verhoging van hun schadelast. Gewoonlijk wordt aangenomen dat verzekeraars er juist alles aan doen om hun schadelast te verminderen.
Hinloopen, van de Universiteit van Amsterdam en de Katholieke Universiteit Leuven, meent dat hij een contraproductief mechanisme heeft betrapt dat aan de aandacht van andere wetenschappers is ontsnapt. ‘Als de schade stijgt waartegen je je kan verzekeren, zijn meer mensen geneigd zo’n polis af te sluiten.’
Tegen geringe schade zullen minder consumenten zich willen verzekeren. ‘Iedereen loopt het risico dat hij een brood moet kopen, maar daar verzekeren mensen zich niet snel tegen’, geeft Hinloopen als voorbeeld. Hetzelfde speelt volgens hem de vraag naar verzekeringen tegen voorbeeld fietsendiefstal parten. Die kosten zijn te gering om iedereen te motiveren tot het afsluiten van een polis.
Hinloopen is op de gedachte gekomen dat de vraag naar polissen toeneemt als de verwachte schade stijgt door bestudering van de markt voor autoruitreparaties. Daar is iets ‘raars’ aan de hand, vermoedt ook Rob Goedhart van de Consumentenbond. Hij is net als Hinloopen door autoruitenreparateur Wim Röst van Automark er op geattendeerd dat verzekeraars liever een beschadigde autoruit vervangen zien dan gerepareerd. Toch kost het repareren van een sterretje in een autoruit de verzekeraar een kwart tot de helft van het vervangen van de ruit. Hinloopen concludeert dat verzekeraars soms liever hun schadelast verhogen dan verlagen. ‘Want een autoruit repareren is zo goedkoop dat het de moeite minder loont om je daarvoor te verzekeren.’
De Consumentenbond schat dat de voorkeur van verzekeraars voor de dure optie een autopolis ‘enkele tientjes per jaar duurder maakt’. Röst raamt dit op euro 100 mln extra kosten per jaar in Nederland en euro 1,5 mrd à euro 2 mrd in Europa.
Het Verbond van Verzekeraars kent het verhaal van Röst, maar verwijst voor een reactie naar de individuele leden. ‘Dit is geen verbondszaak.’ Geen van de 29 verzekeraars die Röst eerder dit jaar zijn berekeningen voorlegde, wilde daar tegenover Röst inhoudelijk op reageren. Marcel de Wilde van het door veel verzekeraars ingehuurde expertisebureau AR Expertise, zegt dat het aan verzekeraars is te beslissen wat zij van wie vergoeden. Verzekeraar Reaal, dochter van SNS, bestrijdt dat vervanging van ruiten wordt voorgetrokken boven repareren. ‘Natuurlijk willen wij de goedkoopste oplossing.’
Hinloopen concludeert niettemin uit de case van Röst dat het perverse mechanisme een grotere reikwijdte heeft dan de autoruitenmarkt. ‘Ik denk bijvoorbeeld dat de overheid zich dit niet realiseerde toen de zorgverzekeringen zijn geprivatiseerd. Ook daar zouden verzekeraars ook best gebaat kunnen zijn bij hogere zorguitgaven in plaats van bij een lage schade.’
Bos zegt
Vergeet niemand dat vele ruit specialisten een extra lokkertje hebben om de ruit gewoonweg te vervangen. Kijk maar eens hier :
No-claim en ruitbreuk – Wat gebeurt er met mijn no-claimkorting na een ruitbreuk?
Heeft u een WA Beperkt casco- of een WA Volledig cascoverzekering, dan kunt u deze schade melden zonder gevolgen voor uw no-claimkorting. Kan de ruit worden gerepareerd (via harsinjectie), dan wordt dit volledig vergoed. Moet de ruit worden vervangen, dan geldt er wel een eigen risico. Laat u deze schade via Univé herstellen door Carglass of Autotaalglas, dan krijgt u maar liefst € 70,- korting op uw eigen risico.
(copy van Univé website de bovengenoemde namen zijn blijkbaar prefert partner )
Dat is geen korting dat is gangbare werkwijze, dat verklaart dus ook wel de kwaliteit van een eventuele reparatie, het doel is niet de reparatie het is hoge winst maken via het vervangen van de voorruit ( meestal ook nog van inferieure kwaliteit ).
Ik blijf wel trouw aan mijn dealer,liever een originele voorruit en indien mogelijk een kwalitatief goed uitgevoerde optische, duurzame en veilige reparatie.
Is een beetje sentimenteel maar in dit geval is goedkoop duurkoop.
Mvg
GCHGV zegt
@ Bos
Dat klopt helemaal maar wij hanteren de zelfde tarieven als die 2! maar wij leveren en plaatsen alleen OEM ruiten en toebehoren. Wat je ook nog wel veel ziet is dat je eigen risico “weg gegeven” wordt zodat het je dus helemaal niks kost maar omdat dat bij wet verboden is doen wij dat dus niet omdat wij daar onze vingers niet aan willen branden!
jos zegt
@ Bos
Ik begrijp niet waarom je bij je dealer je ruit zou willen vervangen voor veel geld terwijl je het vaak gratis kan laten repareren via je verzekering bij een ruit specialist. Ik heb zelf ooit eens een kapotte ruit gehad die niet meer te repareren viel. Ik ben toen bij carglass mijn ruit gaan laten vervangen. Heb toen trouwens gratis koffie gehad en een leuk gesprek gehad met de reparateur. Hij zei dat de ruiten vaak identiek zijn als de ruiten die je standaard in je auto krijgt. Ik snap het nadeel niet hoor, gratis, koffie, vriendelijk en snel, iets wat ik nog nooit bij men dealer heb meegemaakt (vooral snel en vriendelijk dan! )
mashell zegt
Is het niet de schuld van de autoglas reparatie dienst? Die je lokken met gratis reparatie van sterretjes en dan omdat “het niet gerepareerd kan worden” de ruit vervangen, waar zij weer veel meer op verdienen dan een sterretje repareren?
jeroen zegt
wij repareren alle ruitschade,s die omder een bankpasje passen wat maximaal 121 euries kost maar dat is maar 1/5 deel van een nieuw raamZitten de verzekeraars dan te slapen wanrt volgens mij houden hun hier nog 4oo euries mee in de zak!!
paul zegt
Wat een woorden allemaal…. Maar wie weet nu eigenlijk hoe het zit…..
Het sterretje maken is en blijft een noodoplossing. Het wordt nooit onzichtbaar en het zal altijd een zwakke plek blijven. Het is immers gelijmd glas. Niet meer en niet minder. UIt betrouwbare bron kan ik je vertellen dat de verzekeraar die geen winst maakt, afgelopen jaar 14 miljoen over had in de schadepot. Een klein gedeelte wordt inderdaad teruggestort naar de verzekeringsnemer. Hoe zit dat nou met dat verhaal over de helft van het eigen risico… Daar heeft de verzekeraar NIETS mee te maken. De hersteller word op het factuurbedrag gekort op het volledige eigen risico gedeelte. De hersteller geeft hier gewoon korting op naar de klant. Niets illigaals aan. Het is niets meer dan een korting. De hersteller kan niet eens zelf een prijs bepalen. De verzekeraars weten de bedragen van een vervanging. Bereken je meer, dan zal de verzekeraar minder uitbetalen. Carculate is een van de facturatieprogramma´s. De verzekeraars hebben meestal ook een vast bedrag voor een sterreparatie die ze uitkeren. De verzekeraar krijgt korting van Carglass en Autotaalglas. Niet van de onafhankelijke hersteller. En dat is de enige reden waarom de verzekeraar wil dat je naar een van deze twee gaat. Kun je dus je ruit laten vervangen zonder eigen risico, is dat voor jezelf alleen maar voordeliger.
Hoe kom ik aan deze wijsheid… Ik heb zelf al jaren een autoruitherstelbedrijf en ben bij een toetsing van de ANWB als beste van Noord Nederland uit de bus gekomen. Mijn info is dus volgens mij betrouwbaar te noemen. En nu maar hopen dat er veel ruiten kapot gaan….
ERIC zegt
@paul: Hallo ik ben ook van plan om de auto ruiten erbij tegaan doen maar valt er nog wat teverdienen in deze sector?, gn eric.
Jochempie zegt
Lache, nu heb niet alleen ik maar ook mijn oom jeroen inspraak op de inhoud van autoblog :)