Vele Engelse verzekeraars gooien de handdoek in de ring wat betreft Chinese auto’s, maar waarom?
Dacht jij dat een auto verzekeren in Nederland een hoofdpijndossier is? Wij hebben het vrij makkelijk vergeleken met bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk. Daar hebben enorm veel zaken invloed op je verzekering, van waar je woont (per wijk!) tot wat voor auto je hebt tot het automodel specifiek en zelfs of er een alarm op zit en/of je de auto op een (beveiligde) oprit zet of aan de straat. Voor jongere bestuurders is het zelfs lucratief om te opteren voor een black box, deze traceert je rijgedrag en of je je aan de regels houdt. Doe je dat niet, dan gaat je premie omhoog. Doe je dat wel, dan gaat je premie omlaag.
Verzekeraars weigeren Chinese auto’s
Een tijdje geleden zagen we al dat een Chelsea Tractor in Chelsea verzekeren een hele uitdaging is, nu zijn Chinese auto’s aan de beurt. AutoExpress ging dieper in op het feit dat vele Engelse verzekeraars ofwel weigeren om een auto van merken als BYD, GWM en MG te verzekeren, of er een bizar hoge premie voor vragen. En nee, niet omdat verzekeraars het heft in eigen handen nemen om Xi Jinping buiten de deur te houden. Het VK krijgt zelfs leuke Chinese auto’s als de Ora 03 (voorheen Funky Cat). Die je dus vervolgens niet mag verzekeren.
Het probleem is dan ook niet de auto’s zelf, maar de reparatiestrategie. Chinese merken, de eerdergenoemde drie maar er zijn meer die er last van hebben, lijken slecht te zijn in onderdelen leveren. Tot een punt waar bijvoorbeeld specifieke onderdelen voor de auto (denk aan carrosseriedelen) niet geleverd kunnen worden of tergend lange wachttijden hebben. Er zijn al Chinese auto’s afgeschreven omdat ze daardoor niet te repareren zijn. Verzekeraars zijn simpel daarin: als het risico van een compleet afgeschreven auto systematisch op de loer ligt, gaan de premies door het dak.
Strategie
Daarnaast baseren verzekeraars zich op een strategie die elk merk heeft om auto’s te repareren, iets waar vele merken in het VK daarom heel open over zijn. Zo kan elke garage weten waar op gelet wordt om de auto op het niveau te krijgen van de fabrikant. Chinese merken hebben dit in hun eigen land niet nodig, en dus is die info voor de Britse markt ook niet beschikbaar. Voorbeeld: in China wordt een auto die van de zijkant aangereden is vrijwel nooit afgeschreven, want de onderdelen zijn goedkoop en per direct beschikbaar en de lonen zijn zo laag dat arbeidskosten vrijwel geen invloed hebben. In het VK moet er dus een gecertificeerde reparatie plaatsvinden met niet vrijgegeven voorschriften, met onderdelen die niet of nauwelijks beschikbaar zijn, exclusief arbeidsloon wat het een duur grapje maakt. Kortom: de auto volledig afschrijven is eigenlijk je enige optie.
Reactie
Zowel BYD als Great Wall zeggen dat deze issue voor hen sinds recent aan het licht kwam en er nu zo veel mogelijk schade wordt beperkt, letterlijk. Dat MG soortgelijke issues heeft is verrassender, daar Morris Garage nog sterk hoopt vast te houden aan zijn Britse roots. Rover/MG is dan na de Chinese aankoop ook nooit echt van de markt geweest en met modellen als de CityRover, MG3 en MG6 kon je altijd in het VK nog een MG kopen. Zij beloven dan ook dat hun Britse divisie er een topprioriteit van maakt om onderdelen sneller en beter beschikbaar te hebben.
Voor nieuwe merken wordt deze casus aangekaart voordat er ook maar één auto verkocht wordt. Zo maakt OMODA van Chery binnenkort hun debuut in het VK en die werden min of meer verplicht om een duidelijk plan te hebben voor de onderdelenlijn. Ruimte voor verbetering, maar het lijkt erop dat die komt.
Robert zegt
Dit is ook precies een reden om niet direct te kiezen voor een van die nieuwe merken die ons land recent hebben bereikt. Je kunt onmogelijk achterhalen hoe de aftersales is. En alhoewel ik nog wel vertrouwen heb in de gerenommeerde importeurs die er achter zitten, als zij (ook) niet snel aan de reserveonderdelen kunnen komen, sta je ook met lege handen.
aerohead zegt
Inderdaad
Mijn ervaring met Chinese aftersales is dat het belabberd is.
Oke, dit was niet met een hele auto maar wel met een elektronisch product voor in de auto.
Tijdens het aankoop traject zijn ze maar wat behulpvaardig en beloven ze bergen.
Daarna moet je minsten 6x dezelfde mail versturen als je ondersteuning nodig hebt of updates wil ontvangen.
Dat wil je niet met een auto van 30k of meer en lijkt mij toch wel iets wat met wetgeving die consumenten enigszins kunnen beschermen tegen dit soort praktijken makkelijk moet kunnen afvangen.
JanJansen zegt
Dit zijn wat groeipijnen. Dit was met Tesla ook een issue. Toch kopen we die massaal.
Zouden mensen echt zo verstandig zijn om nu nog geen Chinese auto te kopen?
melcon zegt
Dat is met tesla nog steeds een issue, de auto wordt weliswaar niet afgeschreven maar het kan zo maar 6-12 maanden duren voor je auto gerepareerd is, verzekeringstechnisch is dat natuurlijk wat minder een issue.
moveyourmind zegt
Lekker verhaal…
Wordt je met je Ora geweigerd bij de Ohra…
schuimbekje3 zegt
echt grootste onzin allertijden.. gewoon china bashen waar het maar kan…
ik heb hier nog een clio staan waar renault niet eens een koplamp van kan regelen en het is nu al 2024, de model.3 highland moet 8 weken wachten op een nieuwe voorruit en 12 weken op een nieuwe band die langzaam leegloopt.
de mg zs ev was in 3 dagen klaar na bezoek van een blauwe supermarkt vrachtwagen op het linker spatbord.
6 tot 9 maanden voor tesla onderdelen is vrijnormaal. renault en peugeot zijn soms erger met 9 tot 12 maanden wachten. toyota is nog snel, misschien omdat alles klaar ligt in de buurt van geertruidenberg, en laatst bleek dat mitsubishi ook last ervan heeft.. en er zijn genoeg pehv’s verkocht. over.duitse auto’s geen eigen ervaringen maar bij de garage bleek dat mensen zelfs met een polo nog lang moeten wachten.. 6 maanden ook daar geen verassing… maar byd dan affakkelen omdat langer.dan 3 weken er.over doen?
beetje triest..
pomoek zegt
Byd affakkelen is letterlijk een verassing …😉
MarcoM zegt
Vraag eens aan Tesla egenaren hoelang ze soms op iets moeten wachten.
tommycooker zegt
Nutteloos artikel. VK is na brexit niet meer representatief voor hier in EU. Dus de grote vraag is: hoe erg is dit probleem nu concreet hier in NL en in EU
DeWitteCondor zegt
Want Brexit is van invloed op Chinese onderdelenleveranties? Interessant zeg.
Johanneke zegt
Ik denk soms ook wel eens, is het niet beter om met een zuinige, simpele, makkelijk te repareren benzine auto te rijden dan met een EV die niet te repareren valt.
Stel iedereen heeft een super simpele wagen met een super simpele gietijzeren 2.0 met 140pk die iedereen met een dopsleutelset en een schroevendraaier rijdend kan houden, en ze gaan ook daadwerkelijk een miljoen kilometer mee per stuk, zelfs op gas. Maarja, utopie enzo.
David zegt
Dat klinkt meer als een communistisch systeem waar je enkel kon kiezen tussen een Lada, een Lada of een Lada…
rrk147 zegt
Of een Trabant
ricksmits zegt
voor de mensen die ( terecht ) aangeven dat Tesla een vergelijkbaar drama is als het gaat om levertijden en dat merken als renault ook maanden nodig hebben om een koplamp te leveren; klopt als een zwerende vinger. Het probleem ligt dan ook niet persee daar maar voornamelijk bij de informatie beschikbaarheid. Als wij een renault mogen herstellen waarbij we voorschriften nodig hebben hoe een schade hersteld mag worden ( om veiligheid te waarborgen bij toekomstige schades ) is het een zwart wit verhaal. renault zegt dit, dit is het en niet anders. Hiermee kan eenvoudig worden vastgesteld wat een omvang van een schade is en wat nodig is + hebben we een ”loket” bij renault waar we deze info kunnen opvragen en overleggen. Tesla idem, ja het is drama, maar wel inzichtelijk en op te anticiperen. de nieuwe merken weten we simpel weg niks van en daarmee is het risico te groot. een verkeerd herstelde schade kan uitlopen op discussies met de verzekeraar of verzekerde en in het ergste geval aansprakelijkheid. Doen waar je goed in bent, afblijven wat je niet kent in plaats van aanmodderen.