Toch lullig als je in de markt bent voor een gebruikte Range Rover, Jaguar of Land Rover.
Een leuke occasion op het oog? Voordat je met vol enthousiasme besluit de auto aan te kopen kan het geen kwaad om te kijken of je er garantie op kunt krijgen/bijkopen. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.
Geen garantie op je Range Rover, Land Rover of Jaguar occasion
Bijvoorbeeld dat een verzekeraar weigert garantie te verstrekken omdat het een Land Rover, Range Rover of een Jaguar betreft. Want ja, dit soort ‘merkracisme’ is aan de orde van de dag bij verzekeraars. Daarover bericht autonieuws.be. Verzekeraar Car Garantie uit Duitsland weigert garantie te verlenen op een gebruikte Land Rover, Range Rover of een Jaguar. De verzekeraar zegt er het volgende over:
Vanwege de tendens voor de claims bij Jaguar en Land Rover hebben wij besloten om vanaf 01.11.2024 geen voertuigen van die fabrikanten meer te accepteren. Die wijziging heeft geen invloed op reeds afgesloten contracten
De auto’s van Jaguar, Land Rover hebben nogal een reputatie onbetrouwbaar te zijn. Reparaties voor gebruikte auto’s kunnen in de papieren lopen. Voor in elk geval deze verzekeraar reden om geen garantie te verstrekken op auto’s van het Britse concern.
Bij het kopen van een occasion via een autobedrijf heb je wettelijke garantie. Er zijn verschillende mogelijkheden. Bijvoorbeeld fabrieksgarantie op een luxe occasion, of BOVAG garantie bij een aangesloten bedrijf. Car Garantie is een externe partij, maar weigert garantie te verstrekken op een gebruikte Range Rover, Land Rover of Jaguar.
Toch iets om rekening mee te houden mocht je in de markt zijn voor een auto van deze merken. Nu is dit een uitzondering. Er is één aanbieder die deze auto’s weigert. Het kan echter zorgen dat meer verzekeraars zich aansluiten bij de voorwaarden van deze Duitse partij. Dan is het voor autobedrijven toch lastiger een gebruikte Jaguar, Land Rover of Range Rover te verkopen..
Goed nieuws voor de officiële dealer, want die verkopen natuurlijk gewoon een (gebruikte)Jaguar, Land Rover of Range Rover met tot 5 jaar garantie die nog te verlengen is tot 7 jaar. In dit geval misschien dus toch: liever de dealer!?
Met dank aan Marcel voor de tip!
mjpamsterdam zegt
Toch knap van die Britten dat ze al vele decennia onbetrouwbare auto’s maken. Het is een gave !
rwdftw zegt
Yep! Als er geen olie onder ligt zit er geen olie meer in. Dat soort dingen.
JLR auto’s zijn niet populair onder verzekeraars. In Londen kan je ze niet eens meer verzekeren omdat ze te vaak gejat worden. Het is blijkbaar te makkelijk.
dijan zegt
In Nederland zijn er ook autoverzekeringen die je weigeren als je te laag opgeleid bent.
Richmond zegt
De tesla model s van mijn vriendin konden we ook niet overal verzekeren
dare2think zegt
Het zal ook de lange levertijd van onderdelen zijn. Vervangend vervoer -onder garantie- is ook prijzig als het elke keer een paar weken duurt voor de onderdelen er zijn. Uiteindelijk is garantie in werkelijkheid een vorm van verzekering, die al dan niet uitbesteed wordt aan een extern bedrijf.
Hawkeye72 zegt
Ik heb er 12 maanden een gehad, een Range Rover, nieuw gekocht. Is in die 12 maanden en minder dan 9k km maar liefst 5 keer kapot afgesleept. Toen was ik er wel weer klaar mee. Wel echt een mooie en bijzondere auto, maar man man man wat slecht.
kennone zegt
Bij ons thuis idem. Echter kozen ze hier voor de 5.0SC die wel echt een stuk betrouwbaarder is dan de diesels, maar alles rond om de motor was een grote ellende. Deze is uiteindelijk terug gekocht door JLR. De oplossing was simpel. Vink minder opties aan dan blijft het systeem (computer) werken. Daarna voor de Sport SVR gegaan waar minder op zat dan de grote Autobiography L. En ze hadden gelijk. Rijden er nu al 2 jaar zonder gezeik in rond en het is nog de leukere auto van de twee!
bietje zegt
Ik heb enigszins dezelfde grap gehad toen ik 2021 mijn Golf 7.5R wilde verzekeren.
Die vergelijkings-sites geven je keurige opgaven van de verzekeringskosten, dus nadat ik zag dat het allemaal aan mijn wensen voldeed, heb ik de auto pas aangeschaft.
Don’t be fooled, toen ik vervolgens daadwèrkelijk de verzekering wilde afsluiten (40+ en overigens BM-trede 20+ in de gloria) werd ik door diverse uitgekozen verzekeraars gewoon afgewezen.
Opgegeven reden:
Wij verzekeren geen auto’s met de opgegeven PK-gewichtsverhouding.
Ergo: de auto had (pre-JD stage-1) teveel vermogen voor zijn gewicht om door hen verzekerd te worden.
Dit is niet iets wat bij de vergelijkings-sites naar voren komt, dus bel ook altijd met de verzekeraars zelf om niet met verrassingen te worden geconfronteerd.
Uiteindelijk de auto gelukkig wel en goed kunnen verzekeren, maar aan de telefoon vertelde deze heer mij dat steeds meer verzekeringsmaatschappijen met name Land Rover niet meer willen verzekeren, omdat deze te vaak naar het Oostblok geëxporteerd worden, zonder dat de rechtmatige eigenaren daar vanaf weten.
kniesoor zegt
Idem dito als je een wat duurdere kar wil verzekeren. Op sites van Allianz Direct o.i.d. kan je een premie opvragen, maar als je ‘m daar dan daadwerkelijk wil verzekeren krijg je nul op rekest. En als je ze dan belt hoor je aan de andere kant van de lijn het zweet uitbreken. En vertellen ze je, dat ze zo’n ding niet kunnen accepteren/verzekeren. Enfin, er zijn altijd bruikbare alternatieven, dus een probleem is het niet. Maar vreemd, dat de IT van de Allianz-achtigen dat niet in hun websites geïntegreerd krijgt, zo ingewikkeld lijkt dat me niet.
Jozo zegt
Ik heb juist een omgekeerde ervaring met Allianz Direct. Bij mijn vorige verzekeraar werd moeilijk gedaan terwijl Allianz Direct mijn auto zonder probleme verzekerde.
kniesoor zegt
De wegen van direct writers/verzekeraars zijn ondoorgrondelijk ! 🙂
Johanneke zegt
Doet mij denken aan de Carmax bumper to bumper warranty video’s van Doug Demuro. 17k aan repairs in 6 jaar.
https://www.youtube.com/watch?v=E3jA55TJboA
Johanneke zegt
Edit doet het niet :-(
Was vergeten te melden, hij heeft 3900 dollar betaald voor de warranty, op timestamp 5:45 geeft ie zijn total.
Ultimora zegt
Idd, ik moest daar ook aan denken. Doug wist niet alleen carmax uit te melken maar ook nog daarbij hele vermakelijke youtube content te maken. Ik denk dat het een deel van de basis van zijn succes destijds was.
Loek zegt
Ik denk dan terug aan Doug DeMuro die via CarMax in de VS een Range Rover L322 had gekocht met een volledige garantie (de fameuze bumper to bumper warranty). Dat je dus via een derde partij tweedehands auto’s kan krijgen met garantie en volgens mij kostte dat iets van 6.000 dollar bovenop de verkoopprijs voor vijf jaar garantie. En dan mag je dus ALLES verhalen op CarMax, waarmee de RR in kwestie waarschijnlijk iets van 15.000 dollar aan reparaties heeft gekregen. Het is vaak een gok, want als je auto betrouwbaar blijkt te zijn, heb je 6.000 dollar te veel betaald. Maar bij een Range Rover geen gekke gok…
Naar het schijnt is CarMax tegenwoordig wat terughoudender: duurdere garanties, minder lange looptijd en andere selectie auto’s. Vroeger kon je dus echt 5.000 dollar bovenop een jong gebruikte CL65 AMG of BMW M5 E60 leggen en dan kreeg je dus alles wat er mis ging vergoed. Daar zijn ze later snel vanaf gestapt.
007 zegt
Goed voor mensen die van plan zijn om een gebruikt RR of LR uit Duitsland willen halen. Prijzen zullen dalen.
Overigens hoe zit het met de betrouwbaarheid van Rolls, Bentley en Aston Martin? Hoor ik niet vaak over.
PunicaOase zegt
Denk dat exclusieve merken sowieso zijn uitgesloten. En als je dat soort auto’s kan betalen moet het duurdere onderhoud ook wel lukken..
Gulli zegt
Rolls is een gepimpte 760li of een X7
Bentley is een Audi S8 of RSQ8
Aston Martin maakt gebruik van AMG motoren dus dan is het belangrijkste al gedekt :P
pier zegt
Rolls-Royce is van BMW, Bentley is van Volkswagen dus daar zit een beetje Duits bloed in. Hoe Aston Martin het doet durf ik niet te zeggen.
kromatic zegt
Ai.. gaat het om elk type motor? Ik heb zojuist een Velar P250 R-Dynamic (2L, 4 cil benzine) aangeschaft als mogelijke vervanging voor de Macan. Tijdje naast elkaar blijven rijden dan maar voordat ik de definitieve knoop doorhak.
anthwan zegt
Was uw Macan ook een 4 cil? Zo ja waarom dat tegenover die zoveel fijnere V6. Aub zeg niet de aanschafprijs.
kromatic zegt
Mijn vrouw rijdt met de auto en heeft nog nooit de sportknop ingedrukt, de 2 liter is een heel stuk zuiniger dan.
Loek zegt
@kromatic: JLR is vaak heel erg hit or miss. Je hebt ofwel een problemenkindje te pakken ofwel een nagenoeg perfecte auto (die laatste is wel zeldzamer) en weinig daar tussenin. Maar volgens mij zit het qua motoren wel snor, helemaal als jij zegt dat er weinig sportief mee gereden wordt.
Ik herinner mij vooral de elektronica als het probleem zijnde qua betrouwbaarheid. Schermen die het niet meer doen, lampjes die uitvallen, storingen omdat de sensoren op hol slaan, etc. Ik heb ooit een I-Pace gereden met het dubbele touchscreen met die draaiknoppen met dubbele functie en ik herinner me dat die knoppen dankzij de schermpjes erg warm werden, waarschijnlijk omdat de schermen hun hitte niet goed (genoeg) kwijt konden. Dat soort zaken denkt een beetje Duitse autofabrikant net even iets beter over na, zeg maar.
Maar als je de onderhoudsprijzen van Porsche gewend bent kan het bij JLR in ieder geval niet veel erger worden en denk ik dat het wel goed moet gaan als je hem gewoon netjes regelmatig een beurt geeft.
vaakbenjetebang zegt
@Loek: “qua motoren zit het wel snor…”? Dacht het niet. De Ingenium-motoren zijn bijkans van chocolade gemaakt, en de TDV6 wil nog wel eens een krukas breken, om maar eens wat te noemen. Nu ben ik niet zo heel benauwd (alles wat hier in de garage staat zal door velen worden weggehoond op betrouwbaarheidsvlak), maar zo’n ding liet ik toch aan me voorbijgaan.
anthwan zegt
En de ondergang is weer stap dichterbij.
PrettyAwesome zegt
Ik zit al een tijdje te overwegen een Evoque aan te schaffen. En nu ik dit zo lees, denk ik oei, wat een bak negatieve ervaringen hier met JLR… Geldt dit ook voor de Evoque, wat is wijsheid?
outlook zegt
Niet doen.. en tis sowieso een wijvenbak