Nederlanders, opgepast! Als je je SLR in Hongarije of Bulgarije voor een kleinigheid naar de garage brengt, dan kan het zomaar zijn dat je hem met een Dacia-motor, versleten banden en Chinese imitatie-onderdelen terugkrijgt.
Bovenstaande is wellicht wat gechargeerd, maar in de twee genoemde MOE-landen schijnt de zogeheten garagefraude in opkomst te zijn, zo waarschuwt Allianz Global Assistance (AGA) althans.
Zo kan bij slechts een klein probleem een veel ruimere ‘reparatie’ voorgesteld worden, iets dat in Nederland natuurlijk noooooit gebeurt… Ook schijnen tijdens het garageverblijf nog wel eens goede onderdelen uit de auto gejat te worden, en eventueel vervangen te worden door versleten exemplaren.
Het is onduidelijk in hoeveel gevallen deze garagefraude voorkomt, maar AGA meldt in ieder geval dat de praktijken toenemen. Pas dus even op als u deze dagen naar Sziget afreist, en de Heilige Koe het daar begeeft. Of vermijd landen die op ‘garije’ eindigen, maar dat is misschien een beetje overtrokken. Een waarschuwing betekent nog niet dat gelijk een heel land niet te goeder trouw is.
Foto: autojunk.nl
realhustler zegt
Blijf bij je auto. dat is toch niet zo vreemd, het is tenslotte jouw auto.
amgpower63 zegt
@realhustler: dus bij een reparatie van een paar uur dan ga jij erbij zitten met je klapstoel –_–
roemeen013 zegt
@amgpower63: Ja, dat doe ik nog zelfs in Nederland. Mag ook wel als je een dure auto hebt he.
mout zegt
@roemeen013: Aan ons de uitdaging om hier netjes op te reageren, zonder over je nick te beginnen…
Laat ik het zo zeggen: Mensen die een waardevolle auto hebben, hebben hier te lande vaak ook een hoge waarde per uur. Naast een waardevolle auto moeten zitten om ‘m te zien herstellen heeft voor deze groep mensen geen prioriteit. En is ook niet nodig – want garages plegen het verschil tussen herstellen en leegklauwen aardig te snappen.
roemeen013 zegt
@mout: En ik heb een waardevolle auto (S500) en voor mij is het wel een prioriteit om toezicht te houden tijdens reparaties. Dus ben ik dan die ene persoon uit die groep mensen die daar geen prioriteit voor hebben? Als je zelf een dikke auto onder je kont hebt blijf je ook wel kijken hoe ze repareren en niet nalatig zijn met je auto geloof me maar.
mout zegt
@roemeen013: Ik kan je niet eens per se ongelijk geven. Heb zelf – ook zonder dure auto – meermalen meegemaakt dat een garage me probeerde op te lichten. Toch is het zeker bij dealers not done om als klant erbij te blijven, en komt het ook bij algemene garages maar heel zelden voor. Dat weet ik aardig zeker, want ik blijf er zelf vaker wel bij dan niet :-)
roemeen013 zegt
@mout: Als ze niet willen dat ik erbij blijf, wil ik gerust weggaan, maar dan neem ik mijn auto mee. Ik heb mijn auto op Roemeens kenteken, wat mij nog wantrouwiger maakt bij reparaties etc. want ze denken oh dat is toch een Roemeen dat maakt niet uit als er een kras op zijn auto komt ofzo.
911GT2 zegt
@roemeen013: Een s500 op Roemeens kenteken. Hahaha wel S500 willen rijden, maar geen S500 belasting willen betalen! Triest!
roemeen013 zegt
@911GT2: Ik kan tenminste zeggen dat ik een S500 rij, en nee; geen 2de hands maar gewoon eerste eigenaar dus daar kan je ook al geen triest over zeggen. En ik heb heus geen Roemeens kenteken omdat Nederlands kenteken te duur is met belasting. En als ik wil koop ik zo de nieuwste S500 dus daar ligt het niet aan maat.
heidi zegt
@roemeen013:
Wanneer iemand met de nickname roemeen lui uit het stink oost-blok al niet vertrouwd…
roemeen013 zegt
@heidi: …
lohran zegt
@realhustler: Op vakantie heeft je auto niet altijd prioriteit en moet je ‘m gewoon laten staan. Kan zomaar 3 dagen duren voordat deze gemaakt is.
Ik zou voor een merkdealer gaan. Misschien iets meer vertrouwen in de onderdelen en de prijs zal daar vast wel lager liggen dan bij de dealers hier.
Jeyo zegt
Ik ben in hongarije en snachts staan de auto achter slot en grendel… vertrouw het hier niet helemaal…
MichaelvdBroek zegt
Dit gebeurt overal, als ze zien dat je uit een ander land komt maken ze hier helaas heel vaak gebruik van, zo van ‘Die kneus zien we toch niet meer terug’
joejojo2012 zegt
Hongarije nooit problemen gehad. Ligt er ook meer aan bij wie je aanklopt. Is in NL net zo.
Roemenie (sinds jaar en dag woonachtig) nooit issues gehad. Bij de wagen blijven en doorgaans weten wie je helpt (maw, garage op advies van vrienden etc uitkiezen)
Ik kan me zelf toch redelijk ingeburgerd noemen in Draculaland met z’n gewoonste en cultuur, maar wat ik wel in Roemenistan heb meegemaakt…:
M’n Skoda naar de Skoda garage. Wilde er bij blijven om te kijken wat ze precies gingen doen met m’n wagen die op de brug stond (weet het probleem niet meer uit m’n hoofd) Sommeerden ze mij dat ik de garage uit moest en maar naar de showroom zou gaan oid. Niet op een vriendelijke manier, maar de iets minder vriendelijke variant.
Hem verzocht om de manager werkplaats dan maar ff te laten komen om mij uit te leggen waarom. Ook die ‘sommeerde’ mij weg te gaan. Vond ik prima, heb eigenhandig de brug laten zakken, motorklep dichtgegooid en garage uitgereden. Lutsers.
2 dagen later telefoontje eigenaar dealer (van wie ik m’n wagen heb gekocht) Waarom ik zomaar weg was gereden, hem het verhaal verteld en er aan toegevoegd dat als men klanten op zo’n manier behandelt, die zeker zo’n garage zullen mijden. Het speet hem, mij niet.
Roemenie is een mooi land, prachtige mensen, maar handel drijven en klantvriendelijk opereren is ook nu nog (crisis) ver te zoeken in dit land..
heidi zegt
@joejojo2012:
Dat van die prachtige mensen is toch zeker een grapje?
alfista zegt
gebeurt hier net zo goed, mijn vrouw bracht auto voor beurt, geschat op circa 400 Euro, einduitslag 946 Euro, ik dacht het toch niet!! “We hadden vooraf een verkeerde calculatie gemaakt mijnheer”! Jammer dan, voor 400 Euro haal ik hem op, anders doe ik aangifte. Einde verhaal en einde relatie met deze dealer.
gop1 zegt
Is in Nederland echt niet anders, sterker nog, de eerlijke garages zijn op een hand te tellen.
Officiële merkdealers zijn de ergste soort.
En vraagt niemand zich af waarom bedrijven als CarGlass torenhoge verzekeringen kunnen indienen bij verzekeraars zonder problemen? Het is één mooi spel van dit kartel.
Carglass rekent hoge prijzen, dus glasschade is duur. Hier hebben verzekeraars belang bij, omdat mensen zich dan gaan verzekeren. Kortom ze worden er allebei beter van en de automobilist betaalt de rekening.
Svda zegt
@gop1: Ik had het 2 jaar terug, beurt zou 500 kosten, haal hem op en was net niet 1300 euro. Niets besproken met mij dus uiteindelijk uitgedraait op de 500. Nu kom ik alleen nog bij een specialist die ook halve uren rekent ipv hele die hoop garages doen.
En nog belt de 1e garage op voor apk of beurten en ik duidelijk gemaakt dat ik daar niet meer wil komen.
desjonnies zegt
Waar gebeurd
Duitse kleine transporteur krijgt het goedkope-Poolse-chauffeurs-in-dienst-nemen virus.
Geeft twee verse Polen een splinternieuw geleasde MAN trekker mee.
Ze moeten naar Polen toe voor een rit.
Blijven een week weg, onbereikbaar per telefoon.
Komen terug en worden ontslagen
De volgende chauffeurs bestijgen de nieuwe MAN’s en die lopen voor geen meter.
Ze trekken niet, ze zuipen diesel, kortom terug naar de dealer.
Die belt om te vertellen dat de komplete aandrijflijn is vervangen door oude MAN meuk.
De transporteur mocht wel ff nieuw spul aftikken aan MAN.
rufctr01 zegt
@desjonnies: dat zal de transporteur leren.
a6stang zegt
Zou sowieso niet meer laten repareren dan nodig, zeker niet in een vreemd land. Je weet toch meestal niet wat ze nou eigenlijk met je auto doen, je bent op ‘verkansie’ en wil zsm. je auto terug, om weer op pad te kunnen… Ga er daarom gewoon bij zitten, heb je nergens last van en als er toch iets gebeurt wat je niet bevalt, dan zeg je er wat van.
eddythedriver zegt
citaat:”vermijd landen die op ‘garije’ eindigen”, hierop wil ik even aanvullen:
koop geen auto die gemaakt is in Frankrijkgarije…..
dafmaf zegt
Ik ken de iemand die deels in Nederland, deels in Boedapest woonde (eind jaren 1980) en die parkeerde zijn BMW aan de Oostenrijkse grens bij een boer en reed dan met de Lada verder. Ik ben eens vanaf Wenen naar Boedapest met een Nederlandse huurauto gereden (onze auto ging stuk) met 1.400 km op de teller en die was de andere dag weg.
Ik heb zelf een zeer betrouwbare garage in Utrecht. De rekening valt altijd lager uit dan de offerte en ze zetten daar nooit gloednieuwe onderdelen op mijn 15 jaar oude auto (indien verantwoord). Ze zijn ook part-time wegenwacht, dus ze hebben een reputatie hoog te houden. Ik ga daar nooit meer weg.
Design_Driven zegt
Zelf een keer pech gehad met de compressor van de lucht vering in Oosterijk onderweg naar Moldavië. Bij de Land Rover dealer in Wenen langs gegaan. Ik zei ze dat de compressor stuk was. Eerst wilde ze alles vervangen maar ik ken mijn auto door en door. Dan maar aan de diagnose na 2!! uur en een hoop gestuntel tot de conclusie gekomen dat de compressor dood was. Joh!
Helaas woonde ze me niet helpen wat in heel Oostenrijk was geen compressor te vinden. Moest zelf rondbellen wat ze wilde dat niet doen.
Dan maar dop de bonnefooi doorrijden naar Budapest. Heel behulpzame Dealer die communiceerden via Google translate. Daar vonden ze er uiteindelijk een bij een onafhankelijk mannetje. Koste wat maar werd wel goed geholpen. Wel hadden ze de connecties van de valvs omgedraaid waardoor ik later nog leeg was maar dat zag ik zelf snel genoeg.
Toen ik in België woonde ben ik zovaak door de Ford dealers opgelicht dat ik het nu altijd zelf doe. Maar dat mocht daar want ik was h’Ollander.
Hulde voor Ford België want die grepen goed in maar triest dat dat zo moet.