Wie denkt dat een Elise zich makkelijk leent voor een engine swap komt bedrogen uit. De Britse sportwagen heeft zijn krachtbron immers in het midden liggen, dus voordat de takel er aan te pas komt om het blok omhoog te hijsen moet er veel gebeuren. Heel veel gebeuren.
Deze race-Elise van coureur Andreas Holzleithner, uitgerust met de body van een Exige, moest ontdaan worden van zijn krachtbron. Maar voordat de steeksleutels & ratel er aan te pas kwamen werd er eerst een camera in de garage geplaatst, waardoor wij nu kunnen zien hoe je een Lotus Elise van zijn motor ontdoet in een tijdsbestek van slechts 2,5 uur. Een zeer nette score.
UPDATE: Een close-up van het Honda-blok.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Je ziet vaak Elise’s en Exige’s met Honda 2 liter blok uit de S2000. Linkt me dé engine swap voor deze lotussen!
Jochempie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ja lekker blokje, maar wat als je wat meer koppel wilt? Misschien blokje uit Corolla T-sport Kompressor?
Of is dat ongeveer het blok wat standaard in de Elise SC ligt?
XiPHiAS zegt
@Jochempie: ja :)
MartijnGizmo zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: het S2000-blok (F20c) ligt in lengterichting, in Elise/Exige’s zie je vaak een K20 uit een late Civic Type-R, ook bekend van de Ariel Atom.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@MartijnGizmo: ah ja! K20! Zat al te peinzen hou dat blok ook alweer heette… Meesterlijk. Light weight en 9.000 toeren!
jrk68 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Niet uit een s2000 maar een typeR blok s2000 is een langs geplaatst blok dat niet overdwars te monteren is.
Er is trouwens ook een ombouw naar een VAG 1.8 20v turbo blok.
Ken daar 2 van en een gereden, echt bizar 0/100 in 3.9 en een top van 272 aan het eind van Camel op Spa.
MARS zegt
@jrk68: Tadaa, even scrollen!
http://honda-tech.com/showthread.php?t=1034637
MartijnGizmo zegt
@MARS: nóg ietsje verder scrollen: “thats a k20 in the lotus, not a f20”
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jrk68: Turbo’s horen niet in een light weight
robbie zegt
Wel vet, dit was dus een Elise S1 die de beste man heeft voorzien van een (zelfgemaakte) glasvezel Exige S1 body:
jrk68 zegt
@Smokealot
Kan het op de foto niet zien maar als het stuur in het midden zit hebben we temaken met een motorsport elise.
Ooit speciaal gemaakt voor een cup.
De achterkant is gelijk aan dit type, De Exige is hier uit voortgekomen.
robbie zegt
@jrk68: stuur zit gewoon links volgens mij.
midasracer zegt
Zo, en dat moet dus geregeld als je met een auto aan het racen slaat. Ik ken mensen die na elk raceweekend hun motor uit elkaar halen voor controle en revisie. Gelukkig gaat zo’n Honda blok langer mee. Anders word je toch helemaal gek?
jrk68 zegt
@midasracer:
Van een mk1 Exige wordt je inderdaad helemaal gek.
zeldzaam als je er daar een van vind waar geen hondablok in hangt.
wielem zegt
Bij mn sierra doe ik het in een half uurtje :)
Wel erg leuk een elise nog wat meer umpf geven.
fernie zegt
@wielem: Zit er vaak ook nog een compressor op :) 300-400 pk!
rotarypowah zegt
Welke video zullen ze eerst in die garage geplaatst hebben dan? Een liveset van Cosmo op YouTube? Ter land zee en lucht compilatie? Teleac cursus sigarenbandjes sparen?
Ik had hier een Wankel in gelepeld trouwens.
jackass266 zegt
Wat dacht je van een audi TT blok in een Elise. Dikkere turbo erop veel power!!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jackass266: je wil geen turbo in je ultra light…
w0o0dy zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: laatst een video gezien van een gast met een Exige met een supercharger en een turbo…
Bizar snel ding…
http://www.youtube.com/watch?v=HmscSzFurwg&hd=1
knalfa zegt
Het is nogal wat werk om een blokje eruit te halen, halve auto ligt uit elkaar.
Bart_V zegt
lol een K20 in een elise :D
normaal zit hier een Rover blikje in (eerste gen)
leuk project zo :D