Verschillende partijen zijn vóór het versoepelen van de regels omtrent rijbewijzen en personen met psychische aandoeningen.
Momenteel dienen personen tot een jaar na de ‘acute fase’ van hun psychische aandoening (psychosen, schizofrenie en stemmingsstoornissen) hun roze pasje of papiertje in te leveren. De Gezondheidsraad adviseert het ministerie van Infrastructuur en Milieu nu om die regels aan te passen.
Vanwege de voortgang in behandelmethoden zou het niet langer nodig zijn om patiënten met stemmingswisselingen een jaar lang achter het stuur weg te houden. De raad beveelt aan om alleen in de acute fase het rijbewijs af te nemen en het pasje terug te geven zodra herstel intreedt.
Personen die een psychose hebben gehad hebben nu nog een rijverbod van twee jaar, maar die periode kan worden ingekort naar zes maanden na klinisch herstel. Bovendien vindt de raad dat personen die ooit een psychose hebben gehad later gewoon beroepsmatig hun rijbewijs mogen gebruiken.
De Gezondheidsraad doet de aanbeveling in overeenstemming met de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie.
audirijder zegt
Goed nieuws voor de autorijders onder ons!
audirijder zegt
@audirijder: audirijders
lamborgfan zegt
Euh.. Ja dit is ook een manier om er voor te zorgen dat mensen met het OV gaan.
Ze de stuipen op het lijf jagen..
Ik ben tegen!
lamborgfan zegt
@lamborgfan: Ooh zag de laatste alinea niet..
Ik ben voor, wat geweest is is geweest!
knipperlichtje zegt
Is het niet verstandig om ieder geval individueel te bekijken? Sommige mensen zijn mentaal gewoon sterker dan anderen, ze kunnen meer stress en verdriet hebben voordat er iets knapt en daar ook weer sneller van herstellen. Anderen hebben dat juist niet. Mijn advies zou zijn om ieder persoon tijdens of na het hersteltraject individueel weer rijvaardig te verklaren en dus niet met vaste termijnen te gaan werken.
clarkson zegt
@knipperlichtje: Dat staat er toch min of meer?
gtwillem zegt
@knipperlichtje: volledig mee eens. Er kunnen best richtlijnen zijn, maar elke situatie moet individueel beoordeeld worden.
vr6audi zegt
@gtwillem: Ik ben het helemaal met jullie eens, elk geval is anders.
Als het echter per persoon bekeken moet worden, gaat dat weer bakken met geld kosten want dat kost meer tijd. Gaat de belasting weer omhoog, en dat is al zo’n feestje elke keer.
(Tuurlijk, de behandelende arts in kwestie kan best oordelen of iemand weer kan rijden of niet, maar dat werkt niet zo in nederland. Daar gaan heel wat zogenaamde uurtjes overheen bij 20 verschillende instanties om iemand te beoordelen.)
gtwillem zegt
@vr6audi: de patiënt wordt al behandeld, de arts in kwestie moet daarbij beoordelen of de patiënt weer capabel is om te rijden.
De medicijnen zijn dermate goed dat mensen voor 100 procent kunnen functioneren, ook achter het stuur. Om ze dan twee jaar met de trein te laten gaan vindt ik ook zo wat.
vr6audi zegt
@gtwillem: Tja, hier verschillen we van mening. Een arts bouwt een bepaalde band op met patienten. En dan heeft de arts eerder de neiging om wat subtieler om te gaan met regels. Het zal dus moeten gebeuren door een onafhankelijke arts.
gtwillem zegt
@vr6audi: een arts is altijd al onafhankelijk. Ook al heeft hij een band me de patiënt, deze is puur professioneel. De Psychiater (die de medicijnen voorschrijft) zou de perfecte arts zijn. Die kan heel goed beoordelen of iemand wel of niet capabel is om te kunnen rijden.
silenro zegt
@gtwillem: 1.
silenro zegt
@silenro: Ergens tussen : en 1 had nog een plusje moeten staan..
vr6audi zegt
@gtwillem: En in de politiek hebben ze altijd gelijk.
gtwillem zegt
@vr6audi: niet altijd, wel vaak. De meeste parlementariërs zijn bovengemiddeld geschoolde mensen die bijzonder goed geïnformeerd zijn. Of je het er mee eens bent is een tweede ;-).
awesome zegt
@knipperlichtje: door een onafhankelijke partij. Eens.
vr6audi zegt
Per persoon uit gaan vogelen wie wel capabel is en wie niet, zal veel geld gaan kosten. Je moet mensen de keuzen geven, of ze de periode die er voor staat zonder rijbewijs door komen of als ze eerder willen rijden dan bepalen ze een bepaald bedrag zodat van dat geld onderzocht kan worden of je je rijbewijs terug krijgt.
Want zeg nou zelf, te lang een rijbewijs inhouden is erg zuur. Maar iemand met stemmingswisselingen weer de weg op sturen omdat de periode verkort is, maar hij nog niet ”genezen” is en dat hij dan iemand dood rijdt omdat die zijn dag niet had. Dat is nog zuurder.
VeniVidiVici zegt
Mooi… gaan we met z’n alle testen op de weg of die personen werkelijk geestelijke vooruitgang boeken ?
sanderm3 zegt
Elke dag zie ik grote hoeveelheden geschiften op de weg, dus zal weinig verschil opmerken.
stephanotis zegt
Ha fijn, kunnen we weer rijden, GTA is ook niet alles. ;)
w0o0dy zegt
Ach we hebben de “early warning” functies kapot bezuinigd dus steeds meer mensen zullen ontsporen (en uit de cijfers blijkt 10% groei in gedwongen opnamen) dus we krijgen er voorlopig vooral meer mensen bij met een ernstige stoornis die gewoon in de maatschappij rondrijden tot het aantoonbaar fout gaat. Mooi land toch. Paard achter de wagen politiek Is een nog groter succes dan het poldermodel.
autogedrocht zegt
Was ik hem kwijt dan? Of toch niet… Ach..
mrrallycross zegt
Nederland wordt steeds gekker. Of zijn dat alleen deze automobilisten?