10% van de geregistreerde auto’s zal elektrisch zijn.
Er is veel aan het veranderen op het gebied van fiscale regeltjes in de autobranche. De bijtelling voor elektrische auto’s gaat geleidelijk aan omhoog en oudere diesels worden zwaarder belast. November en december zijn mede door onze overheid vaak maanden waarin nog zo veel mogelijk geprofiteerd moet worden van bestaande wetgeving.
Want hey, heel gek: het opvolgende jaar zijn de maatregelingen vaak minder interessant en worden voordeeltjes teruggedraaid.
Zo werd in september 2018 werd de nieuwe emissietest ingevoerd, de WLTP. Auto’s die door invoering van de nieuwe meetmethode onverkoopbaar werden zijn nog snel voor september geregistreerd waardoor er een dip ontstond na september. In 2017 werden in de maand november 37.569 auto’s verkocht, in 2018 nog maar 34.608 door de dip. Het effect is nu weg, deze maand staat de teller op 39.514 geregistreerde auto’s.
Dit jaar werden er 404.149 nieuwe auto’s verkocht en dat is een daling van 4,6% in vergelijking met de eerste elf maanden van 2018. De voorspellingen zijn dat er dit jaar in totaal 430.000 nieuwe auto’s geregistreerd gaan worden. In 2020 verwachten de brancheorganisaties RAI Vereniging, BOVAG en het RDC dat er 425.000 nieuwe auto’s op naam gezet gaan worden. Ruim 10% hiervan zal volgens hen elektrisch gaan zijn. De veranderingen in de fiscale regels lijken elektrisch rijden niet minder aantrekkelijk te maken.
Natuurlijk komt dit ook omdat er steeds meer ‘betaalbaar’ aanbod komt en wellicht een nieuwe categorie ‘kopers’ aan de elektrische auto gaat. Elektrische privatelease krijgt natuurlijk ook een impuls door elektrische auto’s in het A-segment, zoals de Citigo-e.
Deze maand is Tesla’s Model 3 de meest geregistreerde auto in Nederland, hij neemt een aandeel van maar liefst 10,1% in beslag. Volgend jaar wordt de bijtelling voor auto’s zonder CO2 uitstoot hoger (van 4% naar 8%), pech voor de groene leaserijders dus. Voor wie met een Jaguar I-Pace, Audi e-tron of Mercedes EQC gaat rijden wordt het nog een stukje duurder.
Voorheen werd over de fiscale waarde van de auto boven de € 50.000 euro 22% bijtelling berekend, nu is dat al vanaf €45.000. Volgens de voorspellingen blijft de verkoop van nieuwe elektrische auto’s en ondanks de aangescherpte fiscale regels het toch goed doen.
Konijn die nog ergens volgend jaar uit de hoge hoed kan worden getrokken is dat de overheid zich duidelijk het recht voorbehoud om bij tegenvallende belastingaccijnzen alsnog in te grijpen. Tjsa, wat zou dat kunnen inhouden?
ghost zegt
Wie had dat gedacht?!
Ooohw wacht…iedereeen!
#BPMwegermee!
vonklausenburg zegt
@ghost: #roverheid ..
oprutte ..
Madmenno zegt
@vonklausenburg: zucht…
bartteeuwen zegt
@menno83: waarom zucht? Hij heeft groot gelijk.
nopetrolnofun zegt
@ghost: Als de BPM verdwijnt, worden de gebruikte auto’s waarvan de bpm destijds al voldaan is, nog een keer gepakt door nog meer belasting te betalen op basis van uitstoot. Kortom, die maakt het rijden van een leuke 2 hands auto nog duurder, houden zo dus.
Dutchdriftking zegt
Ik vraag mij serieus af hoeveel particulieren nog een nieuwe auto kunnen kopen. Dit moeten er toch weinig zijn. Het is zakelijke lease, private lease, en afbetaling voor nieuwe en tweedehands auto’s. Nog een groepje welke in hun oude barrel blijven rijden, en dat is het dan. Nog een enkele bejaarde welke daadwerkelijk een knappe nieuwe auto kan betalen. En het erge is nog, we rijden dan ook nog eens (bijna) allemaal in een auto waar we nooit van gedroomd hebben…..
Voor ons liefhebbers zit er dan ook niets anders op dan te sparen als een gek, en dan hopelijk ooit een knappe auto te importeren.
mashell zegt
@dutchdriftking: hoeveel particulieren konden 10 jaar terug een nieuwe auto kopen, en 20 jaar terug? Ik denk dat er weinig veranderd is. We zijn met elkaar iets rijker geworden maar auto’s ook ietsjes duurder. Bovendien zijn er veel mensen die best wel een nieuwe auto kunnen kopen maar vanwege de afschrijving zo gek niet zijn. Daar gaat ook een lagere BPM niks aan veranderen.
hondar zegt
@mashell: dat is natuurlijk onzin! Het is alleen maar aannemelijk dat er door particulieren minder nieuw gekocht wordt, maar hey kom met statistieken en ik pas mijn mening aan.
mashell zegt
@hondar: hoe kom je er bij dat het onzin is? Als je het beter weet kom dan zelf met statistieken van vermogen per huishouden de laatste jaren tov autoprijs ontwikkeling.
hondar zegt
@mashell: jij begint er zelf mee door te reageren zonder onderbouwing ! Ik zeg, dat het naar aanleiding van de laatste ontwikkelingen alleen maar meer aannemelijk is dat particulieren geen nieuwe auto kunnen permitteren. Jij zegt zegt dat we het moeten vergelijken met 10 of 20 jaar terug, alsof we die data allemaal paraat hebben liggen. Dus kom maar op met je data en ik geloof je direct.
melcon zegt
@hondar: Alleen het aandeel private lease is al gestegen van 17.000 in 2014 naar 150.000 (!) in 2018. Naar verwachting loopt dat in 2020 op tot 220.000 private lease auto’s.
https://www.vna-lease.nl/website/iedereen/feiten-cijfers/feiten-cijfers
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-percentage-van-de-nieuwverkochte-autos-zijn-leasebakken-119448
https://www.volkskrant.nl/economie/alleen-de-zakelijke-rijder-koopt-nog-nieuwe-auto~bb0a97bb/
Dus ja het is absoluut een feit dat er particulier significant minder nieuwe auto’s verkocht worden als 10 of 20 jaar geleden.
hondar zegt
@melcon: Thanks! Hier kan je wat mee.
mcshine zegt
@mashell: Die afschrijving is zo hoog omdat er heel veel mensen zijn die liever nieuw kopen.
Jantje_555 zegt
niet meer dan normaal dat de elektrische auto wordt bekeken als een normale wagen, de uitstoot is er nog steeds, maar niet aan de uitlaat. En omdat het goedkoper rijden is, geraken de files niet opgelost.
mashell zegt
@jantje_555: de uitstoot per kilometer is door het veel efficiëntere proces (rendement van een verbrandingsmotor is echt heel slecht) wel veel minder. Elektrisch rijden zou dus duurzaam lager belast moeten worden.
tinustussengas zegt
Er wordt dan heel veel geschreven over de uitstoot van de auto en de daarbij behorende belastingen. Maar hoe worden die grammen per kilometer eigenlijk vastgesteld.
Ik denk dat als het gaat om een ‘zuinige’ auto bijvoorbeeld 95 gram CO2 per kilometer best veel.
Als ik dan een auto heb die op 1 liter benzine bijvoorbeeld 15 kilometer kan rijden, betekent dit dat dan dat er uit 1 liter benzine 1425 gram CO2 uitgestoten wordt?
frank2b zegt
@tinustussengas: In grote lijnen klopt dat wel. Één deel koolstof uit de brandstof bindt zich aan twee delen zuurstof uit de lucht.
tinustussengas zegt
@frank2b: Okay, maar als er vergelijkbare afstanden kan worden gereden op 1 liter benzine of diesel hoe kan dan de uitstoot van CO2 uitstoot per auto zo verschillen?
nietcreatief zegt
@tinustussengas: omdat je als gebruiker het verschil tussen 0,9 en 1.1 liter per 15 km niet echt gaat merken. Daarvoor zijn er teveel andere variabelen in het dagelijks verkeer die het verbruik kunnen beïnvloeden
Maar als je het in die enorm kleine eenheden gaat bekijken tijdens de testen valt het verschil ineens wel op. *Steekt natte vinger in de lucht* 1375 Gr per 15 km tegenover 1475 Gr per 15 km of zoiets.
frank2b zegt
@tinustussengas: Diesel bevat meer koolwaterstoffen dan benzine en genereert per verbrande liter brandstof dus meer energie maar ook meer CO2.
tinustussengas zegt
Volgens Google….In totaal levert de verbranding van 1 liter benzine dus 2,22 kg CO2 op. Bij de verbranding van diesel (bij benadering C16H34) komt zo 2,58 kg CO2 per liter diesel vrij.
En natuurlijk is de auto een verdienmodel cq melkkoe voor de overheid als het dan gaat om de zogenaamde uitstoot met daarbij de gekoppelde belastingen en verkoopprijs, maar waarom probeert deze zelfde overheid de mensen uit de auto te krijgen als ze er zelf wat aan kunnen verdienen?
Als het gaat om verkoopcijfers dan gaat het ook over belastingopbrengst.
Waarom is er in heel Europa geen zelfde prijs voor een auto?
Een auto is ook een normaal gebruiksvoorwerp waarmee je door het gebruik ook nog meer belastingen in het laatje komen.
flutterby zegt
Volgend jaar staat hier een gloednieuwe Golf voor de deur. Gelukkig wel zonder een cent aan BPM.
PunicaOase zegt
Ja want we gaan allemaal met de leasefiets volgend jaar :-(
Gulli zegt
De mijne is een maand geleden besteld en wordt over 11 maanden geleverd. Waar valt hij dan onder? ?
RiKe zegt
Gek hè, met die prijzen?! Alles is maar lease, lease, lease, de particuliere verkoop is volledig vermoord omdat je een schrikbarend bedrag moet betalen voor een auto (die kleine speelgoed dingen als een Aygo is geen auto en vind ze ronduit gevaarlijk).
johnwaters zegt
Rutte voert het programma van Klaver uit, en die zal pas tevreden zijn als alles naar de kloten is.