De Lamborghini Countach LPI 800-4 is een eenmalige actie, geen reden om nu alle Lamborghini’s uit het verleden van een ‘opvolger’ te voorzien.
Het is Lamborghini gelukt om voor elke generatie autofanaat een iconische V12-supercar te bouwen. Het begon met de Miura in de jaren ’60 en ’70, met recht een icoon. Dat werd de Countach, dé supercar van de jaren ’70 en ’80. Die werd dan weer opgevolgd door de Diablo voor de jaren ’90, de Murcièlago was voor de jaren ’00 de posterauto en van de jaren ’10 tot recent doet de Aventador dat werk. Lamborghini denkt vooral vooruit, want elke auto is anders ontworpen, heet anders en moet vooral een kind van zijn tijd zijn. Het gebeurt maar weinig dat Lamborghini serieus wordt over retro-werk.
Countach LPI 800-4
Toch kwam Lamborghini vorig jaar met de Countach LPI 800-4 op de proppen. Een auto die zijn technische basis deelt met de Sián, maar dan de welbekende stylingelementen van de Countach naar 2021 vertaalt. Er worden 112 exemplaren gebouwd en daar is voldoende animo voor, dus wat dat betreft is het een geslaagd project.
Geen extra retro modellen
Lamborghini liet in 2006 al een keer de Miura Concept zien, wat ook best een lekker concept was. Aangezien de Countach dus een aardig goede zet bleek, zou je verder kunnen borduren op dit idee. Lamborghini heeft daar echter geen zin in, zo meldt Stephan Winkelmann Road & Track. Hij bevestigt dat de toekomst belangrijker is. “De Countach was een tof experiment, maar als klein merk moet je vooruit kijken. We zijn niet afhankelijk van ons verleden om de toekomst te creëren.”
In plaats van een gamma vol met retro-nonsens krijgen we dus nieuwe iconen. Tenminste, dat moet blijken. De opvolger van de Aventador krijgt een V12 met hybride-aandrijving, zoals we al zagen in de Sián en Countach. Lamborghini gaat al hun modellen vanaf 2024 ‘op een manier elektrificeren’ en vanaf 2028 komt er een heuse Lamborghini EV. Maar dus geen opgewarmde klassiekers meer.
petroldrinker zegt
Tja de tijd zal het leren, met een jaar of 20 bestaan dit soort merken toch niet meer, want welke reden heb je nog om een lambo of ferrari te kopen als het hetzelfde rijdt als de aygo van tante truus 3 hoog achter, een mooie motor met ditto geluid is er dan helaas toch niet meer……
Tuurlijk snap ik dat styling ook wel wat waard is, maar op looks alleen kan een merk niet leven als al het andere wat ze ooit zo uniek maakte er niet meer is….
jaapiyo zegt
Misschien speelt ook wel mee dat Gandini stiekem heeft aangegeven helemaal niet zo’n fan te zijn van de nieuwe uitgaves van zijn greatest hits. Ergens kan ik zijn redenering wel begrijpen. Dat we de Miura en Counta nu zo gaaf vinden, komt mede doordat het destijds min of meer ruimteschepen waren. Toch had ik wel graag een kleine serie van die Miura Concept gezien…
Rudy zegt
Helemaal mee eens! Miura Concept was gaaf en zeer geslaagd!
Ben geen fan van de nieuwe Countach LPI 800-4, hij ziet er een beetje net niet uit in mijn ogen.
MaartenD zegt
Die Miura concept was naar mijn mening zeer geslaagd. Sowieso een stuk beter dan die kitcar New Countach die zo uit Leepu’s Garage gekomen had kunnen zijn.
mustang750supersnake zegt
nu geef je die braggelaar wel érggg veel credit niet?
flyerbunch zegt
Er komt nog wel een speciaaltje aan.. in dit geval van de nieuwe Countach.
Lamborghini Countach Owners Won’t Be Happy When They Discover A Better One Is Coming. https://carbuzz.com/news/lamborghini-countach-owners-wont-be-happy-when-they-discover-a-better-one-is-coming
mustang750supersnake zegt
énnnnn ze zouden me toch bàkken met geld kunnen verdienen aan het model hierboven getoond want ik vind em bloedmooi…..(en niet omdat ík dat vind, ik denk met mij velen)….eeuwig zonde…net als met de estouge…(die 4-deurs sedan voor als ik het niet goed spel)…….