Fans van Max hoeven de televisie niet aan te zetten.
Na twee verreden Grand Prixs en slechts één gesneuvelde motor, kijkt Renault buitengewoon positief naar de rest van het seizoen. Tijdens de wintertests werd besloten aanvankelijk rustig aan de doen, om te bekijken of de gewenste betrouwbaarheid aanwezig was. Het inleveren van vermogen moest maar even op de kin genomen worden, wat betekende dat de drie teams met Franse krachtbronnen iets harder hun best moesten doen dan de rest.
Dit deed de één beter dan de ander. McLaren, bijvoorbeeld, heeft bij lange na nog niet de auto gecreëerd waarover ze de paddock al jaren vertellen. Desondanks kenden ze een tweetal gunstige races en wisten ze te kapitaliseren op de fouten van anderen, met als resultaat dat Fernando Alonso momenteel de vierde plek in het kampioenschap bezet. De Red Bulls, daarentegen, zijn nog nergens te bekennen. Dit is echter weer te danken aan het inmiddels zo voorspelbare ongeluk dat aan het team verbonden is. Althans, dat geldt in ieder geval voor één zijde van de garage.
Nu blijkt dat de krachtbron uit Viry-Châtillon zijn werk niet onaardig doet, heeft Cyril Abiteboul laten weten dat de klantenteams en het fabrieksteam de kraan open mogen draaien. Waar de teams tot op heden in beperkte mate met de high power modes mochten werken, mogen ze er vanaf dit weekend uitvoerig gebruik van maken. Tegenover Autosport vertelde de Fransoos dat alles redelijk volgens plan verloopt.
“We are doing what we said we would be doing. We wanted to confirm reliability, which we’ve done so far. We have had an incident with Ricciardo, but the reason is still unknown, as we are talking. Whether it was chassis or engine related, we’re still unsure of the root cause. It was an electrical issue, which obviously impacted the energy store. Apart from that, combustion engine-wise and ERS, it’s pretty OK. We are obviously pushing the envelope in terms of usage and operation of the engine.”
Het is positief dat Renault de zaken op orde lijkt te hebben, maar wanneer de teams ineens meer van de krachtbron mogen gaan vragen, zullen ze zich wederom op onbetreden terrein bevinden. Zoals gezegd hebben de door Renault aangedreven teams tot op zekere hoogte al gebruik mogen maken van de high power modes, maar extensief gebruik zal wellicht negatieve consequenties opleveren. Ploffende motoren, bijvoorbeeld.
Edge zegt
Red Bull heeft het verhaal van Abiteboul inmiddels ook bevestigd. Christian Horner vertelt dat Max’ voet waarschijnlijk van het pedaal trilde toen hij over de kerbs reed: https://www.motorsport.com/f1/news/verstappen-bahrain-qualifying-crash-no-mechanical-issue-1025552/
ikschrijfookoverautos zegt
@Edge: bijna hetzelfde als 150 pk extra :)
545e60 zegt
@Edge: Nu zou die Jack eens ballen moeten hebben en een kritische vraag aan Max stellen. Max waarom lulde je uit je nek over die 150pk extra? Je eigen teambaas en Renault zeggen dat je gewoon te hoog over de kerb ging en daardoor vervolgens te veel gas hebt gegeven?
Edge zegt
@545e60: Nja, het een hoeft het ander niet per sé uit te sluiten. Robert Doornbos en Verstappen kwamen onafhankelijk van elkaar met hetzelfde verhaal. Het zou dus prima kunnen dat ze er binnen van overtuigd waren dat het probleem in de motor of het gaspedaal zat, en nader onderzoek pas uitwees dat dat niet zo was.
stefstuntpiloot zegt
@545e60: Jack kan geen kritische vragen stellen.
545e60 zegt
@Edge: Volgens mij zegt Horner dat door de kerb een trilling in zijn voet werd veroorzaakt, waardoor hij het pedaal juist iets teveel intrapte en niet dat de voet van het pedaal trilde.
Edge zegt
@545e60: Ja, inderdaad. Ik had het stukje niet helemaal goed gelezen. Het lijkt mij aannemelijker dat hij hem dan te diep intrapt, dan dat hij van het pedaal trilt ;)
gjvp zegt
@Edge: Je kunt niet van het pedaal trillen.. al eens gezien hoe de pedalen van den f1 eruit zien? Onmogelijk. En weer overdreven journalistiek
Edge zegt
@gjvp: Zie mijn reactie hierboven, dat was een vertaalfout van mijn kant. Excuus!
str8six zegt
Als F1 fan gaat de tv toch aan en als Max uitvalt blijft ie aan staan.
ikschrijfookoverautos zegt
@str8six: Zo hoort het ook.
ewoudhoed zegt
@str8six: amen!
vonklausenburg zegt
Max eruit in de race? Boeiend. Of F1 niet leuk genoeg is om Haas te volgen, of om te zien dat Alonso nog steeds mooi kan rijden? Of om te zien dat Ferrari toch heel snel is? De televisie blijft aan, want ook zonder Max is het nog leuk genoeg. Max = F1, maar F1 =/= Max.
Gulli zegt
@vonklausenburg: idd, ik heb zitten genieten van Gasly en Ericsson afgelopen race. Leuk als een ‘minder’ team ineens mooie resultaten kan laten zien!
royaledeluxe zegt
Dat er een motor gesneuveld is tijdens de B
w0o0dy zegt
Lachwekkend het uitvallen van Ricciardo kan aan het chassis liggen? Hoe dan? Heeft hij een kill-switch ingedrukt? Heeft het ding die geweldige power-unit van Renault kortgesloten?
Feit is dat van alle motoren er bij Renault de meeste problemen zijn en zijn geweest.
Ik mag die Abiteboul niet en vertrouw hem nog minder.
peug206 zegt
@w0o0dy: die van renault kenden enkele ongelukkige testdagen. Maar bij renault zelf is nog geen enkel blok gesneuveld. Bij zowel mclaren als red bull wel. Oh en die honda van vorig jaar gaat ook hard vooruit ineens…
gregorius zegt
Na 2 races, staat Max flink bovenaan in de Maldonado/Kobabashi 2018 award.
Zou me niks verbazen als hij in de eerste 2 bochten dit weekend weer in een ‘geen ruimte laten’ situatie komt.
Verder erg interessant om te kunnen zien hoe de STRs zullen gaan; China lijkt me toch wel een echt F1 Circuit met high downforce werk en een retelang recht stuk. Lijkt me heerlijk als die Honda’s hart kunnen lopen en de STR genoeg downforce heeft om in de top 10 te kunnen qualificeren.
HZW zegt
Met Honda komt het echt wel goed, volgend jaar ook in de RedBull.
drdrift zegt
Horner moet contract aanpassen, premie voor pole, premie voor uitrijden, premie top 3 finishen, megabonus voor winnen. Moet jij eens opletten dat max ineens wel kan “aansluiten” ….
Edge zegt
De motor van Ricciardo plofte zo even geleden in FP3 al, en het is nog maar de vraag of ze hem op tijd klaar krijgen voor de kwalificatie. Misschien moet je je naam toch maar veranderen van @ikschrijfookoverautos naar @ikbenfamilievanjomanda ;)
ikschrijfookoverautos zegt
@edge: Ik zag het inderdaad! Noem me Harry a.k.a. ikschrijfookoverautos a.k.a. ikbenfamilievanjomanda a.k.a yungformule1orakel.
dotternetta zegt
Nou nou, kom maar op met de excuses voor de relschopperij