Amsterdam komt met een maatregel waardoor vervuilend verkeer niet meer de stad in mag komen, alleen nog elektrische of op waterstof rijdende voertuigen zijn welkom.
Onze hoofdstad staat bekend als links. Niet dat ze daar allemaal op de linkerbaan rijden, maar de politiek is links georiënteerd. De beslissingen die ze daar nemen passen daar dus bij, nu ook weer. Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer, vervoer en luchtkwaliteit) heeft een nieuw plannetje bedacht, lezen we in de Telegraaf.
Vervuilend verkeer Amsterdam
De lucht moet schoner, dus mogen vanaf 2025 in een groot deel van Amsterdam alleen nog maar voertuigen rijden die geen uitlaatgassen uitstoten. Met voertuigen bedoelen we dan taxi’s, maar ook bestel- en vrachtauto’s, bootjes en brom- en snorfietsen. Hierdoor moet de stad tevens gezonder en stiller worden.
Ja, je leest het goed. Het gaat dus niet om personenauto’s, die worden (voorlopig nog) uitgezonderd. Hiernaast gaat het om voertuigen die per 2025 nieuw op kenteken worden gezet. De voertuigen moeten dus elektrisch zijn, of op waterstof rijden. Hybride voertuigen vallen hier niet onder.
Uitstootvrije zones
Binnen de ring van de A10 komt een uitstootvrije zone voor taxi’s, bestelbussen en vrachtauto’s. Voor brom- en snorfietsen binnen de bebouwde kom. Lekker tuffen met je sloepje is er niet meer bij in het centrumgebied.
Veel verschillende regels dus. Geen idee hoe de gemeente dit gaat handhaven, maar daar verzinnen ze vast wel iets op. Natuurlijk komt Amsterdam wel eerst met een overgangsregeling. Een woordvoerder van de gemeente erkent dat het ongemak kan opleveren en dat het geld kan kosten. Zeker voor ondernemers zal dit een behoorlijke verandering zijn. De gemeente gaat daarom ondernemers helpen met onder meer ontheffingen en sloopsubsidies, tevens komen er extra oplaadpunten en waterstofvoorzieningen.
Doel
De hoofdstad wil voldoen aan de advieswaardes voor luchtkwaliteit van de WHO. Deze gaan in 2030 gelden en daar moeten deze maatregelen aan bijdragen. Dat het mensen nog meer op kosten jaagt, dat nemen de beleidsmakers maar voor lief. Het bestuur van de stad komt in de toekomst met nog meer regels voor bijvoorbeeld touringcars en voor het stoken van hout. Steek die openhaard nog maar snel aan, nu kan het nog.
Blijkbaar willen Amsterdammers dit. Uit onderzoek blijkt dat 41 procent er positief tegenover staat en 33 procent is neutraal. Het verbranden van Italiaans afval een paar kilometer verderop kan ook gewoon, want dat is blijkbaar niet vervuilend. Kuch.
Foto: Groene Zeekr X in Amsterdam op Autoblog Spots gespot door @japhy
faalhaas zegt
Laat ze dan ook stoppen met toerisme te ontvangen, dat brengt allemaal vervuiling met zich mee. Geld kan geen excuus wezen.
pomoek zegt
Goed punt. Volgens mij zijn ze daar in Amsterdam ook mee bezig: https://www.amsterdam.nl/stadsdelen/centrum/aanpak-binnenstad/toekomst-binnenstad/
mrbakerfield83 zegt
Ben benieuwd hoe je dat wil bewerkstelligen. EU-onderdanen kun je in ieder geval die toegang niet ontzeggen. Bovendien levert het toerisme ook een hoop werkgelegenheid op… Zou je verder willen toelichten?
faalhaas zegt
Je kan inderdaad niet de toegang ontzeggen, maar je kan het wel verschrikkelijk langzaam en moeilijk maken. :-)
Edge zegt
Je kunt mensen de toegang niet ontzeggen, nee, maar je kunt door middel van het afgeven of niet verlengen van bepaalde vergunningen en het instellen van bepaalde APV’s het toerisme wel een bepaalde kant op sturen c.q. de (binnen)stad minder aantrekkelijk maken. Laatst was er in het nieuws dat de gemeente overweegt om het red light district ergens buiten de binnenstad te plaatsen. Als je dat doet, ben je de sekstoeristen al kwijt uit de binnenstad. En als dat sekstoerisme daardoor lastiger te combineren wordt met een bezoek aan het Rijksmuseum of de coffeeshop, haken toeristen misschien wel helemaal af.
Ik wil niet zeggen dat ze dat moeten doen of dat dat dé oplossing is, maar het is wel een kant die ze op kunnen gaan.
rollingstoned zegt
Heeft Femke Halsema nog steeds die oude Mercedes W123 diesel?
https://autobahn.eu/artikel/310784/1-november-femke-halsema-mag-amsterdam-niet-meer-in
Robert zegt
Die was van haar man. En daar is ze inmiddels van gescheiden, geloof ik.
Ergo: problem solved.
SanderB zegt
Ik verwacht dat dit toch is waar alle steden naar toe zullen gaan. De brandstof auto wordt zo snel met uitsterven bedreigd.
Wel flauw dat hybride ook niet mogen. Als is het natuurlijk lastig controleren of ze echt elektrisch rijden
PunicaOase zegt
Als ik het zo lees valt het allemaal wel mee.. gaat om een selecte groep nieuwe voertuigen.. maar wellicht wordt die groep groter..
michaelras zegt
je moet je voorstellen dat door deze maatregel er in 020 vanaf dat moment GEEN ENKELE nieuwe verbrandingsmotor wordt verkocht in de genoemde categorieën.
Dus geen enkel 020 watersportbedrijf kan/zal nog een 4-takt buitenboordmotor verkopen. Geen enkele 020 scooterzaak zal/kan nog een Vespa 4-takt verkopen.
Verwacht dus een run in december 2024 op deze modellen. Maar ook veel kortingen, want dealers blijven er mee zitten. Voor producten is 020 een groot deel van de Nederlandse handel.
Hoe ze gaan handhaven of je scooter van december 2024 is of van januari 2025 is mij een raadsel. ANPR camera’s ?
petroldrinker zegt
Tja, was te verwachten bij de linkse hippies! Dat het er een mooie teringzooi mag worden kwa handhaving etc
Thieuke zegt
Ik vraag me af, tijdens de volgende Sail, wordt er zeker wel een uitzondering gemaakt? hahaha, milieu is leuk (not) maar geld gaat toch voor.
Edge zegt
Waarom zou er voor Sail een uitzondering moeten worden gemaakt? Het gaat om bestelbusjes, vrachtwagens, taxi’s, snorfietsen en scooters. En dan ook heel specifiek om auto’s die vanaf 2025 op kenteken gezet worden. Personenauto’s zijn vooralsnog uitgezonderd. En dan is de volgende Sail ook nog eens in 2025, dus dan heb je het over een zéér klein aantal auto’s dat geweigerd zou moeten worden.
potver7 zegt
… en het gaat om bootjes. Weet je hoeveel er daarvan over het IJ varen tijdens Sail?
Maar goed, dit is een fantastisch geval van whataboutism. Een vierdaags evenement dat eens in de 5 jaar wordt gehouden kan natuurlijk niet de maatstaf zijn waarop een maatregel als dit kan worden beoordeeld.
Thieuke zegt
Het gaat ook om de pleziervaart zoals je kan lezen in de tekst: Lekker tuffen met je sloepje is er niet meer bij in het centrumgebied.
kilum zegt
Dit is echt een top maatregel. Zolang auto’s worden uitgesloten is dit wat mij betreft helemaal prima. Niets irritanter dan die tering herrie uit die scooters. En nu worden dus alle bezorgdiensten ook elektrisch. Ik ben voor, Zolang ze niet iedereen die er woont gaan verplichten een elektrische auto te kopen, is het elektrificeren van alle andere mobiliteit wat mij betreft een goed idee.
baardmijt zegt
Zolang het maar maatregelen zijn waar ík niets voor hoef te veranderen, prima! Juist…
berlinetta zegt
Moeten alle straatdealertjes nu hun scooters\ verkopen en op de e-bike komen?
werf76 zegt
Dus alleen nog e-bestelauto’s/e-vrachtauto’s? zie dat echt niet gebeuren. En alle supermarkten dan? Die gaan echt niet door dat soort voertuigen bediend worden.
Aon zegt
Geen Jaguars geen vr6´en.
cloverleaf zegt
Alle Euro 6 diesels verschonen juist de lucht in de binnensteden.
MarcoM zegt
En Politie, Brandweer, Ambuolance, Vuilnis ophaaldienst?