Toto Wolff schept orde in de chaos.
En die chaos werd weer door Eddie Jordan geschapen. De voormalige teambaas en babemagneet (Jordan dus) zorgde voor reuring in de F1-wereld door te stellen dat Mercedes de sport na 2018 weleens zou kunnen verlaten. Als constructeur weliswaar, want daarna zouden de Duitsers nog verder (kunnen) gaan met het bouwen van motoren.
Jordan motiveerde deze bewering met het ijzersterke “zo zou ik het doen”. Bovendien heeft de Ier in Monaco gesproken met Dieter Zetsche, de grote baas van Daimler. Zetsche zou het verhaal hebben aangehoord en De Snor was het naar verluidt niet oneens met de visie van Jordan. Let wel: niet oneens is niet hetzelfde als eens.
Mercedes teambaas Toto Wolff is er echter als de kippen bij om de uitlatingen van Jordan naar het rijk der fabelen te verwijzen. Volgens The big bad Wolff heeft Mercedes in elk geval een verbintenis met de F1 tot het einde van 2020 en zijn opmerkingen van EJ nergens op gebaseerd. Ook zou Jordan wellicht wat te diep in het glaasje hebben gekeken:
“Monaco is a place where people like to party and it seems like somebody did a bit too much of that.”
De volgende keer dat Eddie Jordan een interessante “scoop” heeft zullen we het laten gaan. Beloofd.
Dutchdriftking zegt
Click bate comments incoming!!!!
breakingpoint zegt
@dutchdriftking: Bait. En als je dat zelf vindt, mag je het ook zelf gerust zeggen. Je moet je dan niet wegsteken achter een “meme”.
smotsholle zegt
Mercedes uit de F1 als team? Hahaha.
awesome zegt
@smotsholle: de hegemonie lijkt op korte termijn te worden doorbroken.
Er is geen alleenheerschappij meer, dus is een vertrek niet eens heel gek.
Het is immers geen McLaren of Williams, maar een fabrikant. Een fabrikant die ‘het net niet’ is, wanneer Ferrarie nog iets sterker word….
smotsholle zegt
@awesome: dus, met andere woorden; “wij zijn niet meer dominant, dus we kappen ermee”. Lijkt mij erg sterk. Mercedes zou het Honda/Brawn team niet hebben gekocht als ze voor de korte termijn gingen.
Enige puntje wat ik wel zou zien gebeuren is dat ze de toko met mensen niet heeeell goed kunnen verkopen. Maar aan wie? Bernie?
bassx zegt
@smotsholle: Daimler was eerst alleen maar de grootste sponsor en klein aandeelhouder. Investeringsmaatschappij uit Abu Dhabi en Brawn hield gezamenlijk het grootste aandeel in het team maar Daimler mocht de naam Mercedes in het team gebruiken. Het F1 team in Engeland kreeg dan ook het Mercedes logo. Brawn kreeg veel kritiek over zich heen van Daimler waarom in 2009 wel wereldkampioen maar reed de Mercedes ergens achteraan in 2010. Daimler (board of directors) had duidelijk geen kaas gegeten hoe het wereldje van in F1 in elkaar steekt en dat je in de zomerstop al moet beginnen met bouwen van de auto voor volgend jaar. Daimler dacht dus zeker wel op de korte termijn.
In hoeverre Daimler op korte termijn dacht was wel duidelijk. In 2013 wilde Daimler nog uit het Britse F1 team stappen en hun minderheid in het team verkopen. Brawn kon Daimler ervan overtuigen dat de auto voor 2014 goed kon zijn als Daimler in het team bleef met als gevolg dat toen pas Daimler alle aandelen van het Britse F1 team kocht en we weten wat voor gevolgen dat heeft gehad. 3 jaar op een rij de titel. Wel jammer hoe Daimler Brawn heeft behandeld en dat Brawn niet meer bij het team zat toen Mercedes z’n wereldtitel pakte in 2014. Wel sierde het Hamilton om Brawn te bedanken voor de geweldige auto die hij gebouwd had apart van het Mercedes team.
Dus ja, Daimler denkt zeker op korte termijnen en Daimler heeft al eerder de stekker eruit willen trekken maar toen had Brawn een superieure auto gebouwd dat Daimler over de streep trok en uiteindelijk alle aandelen kocht.
dracae zegt
@awesome: Dat lijkt me toch juist niet! Ook voor Mercedes is het beter dat er een stevig robbertje geknokt wordt om de winst. Vooral natuurlijk als ze wel nog steeds met enige regelmaat een keer kampioen worden.
berlinetta zegt
Maar heeft Red Bull vandaag nog gedreigd uit de F1 te stappen? Dat is de hamvraag.
koeckenbacker zegt
@berlinetta: is niet heel erg lang geleden nog gebeurd hoor. Motorregelement enzo dit dat
berlinetta zegt
@koeckenbacker: Dat is waar, maar ze hebben hun reputatie als jankteam hoog te houden.
mashell zegt
@berlinetta: eigenlijk is het maar saaie bedoening dat nu Ferrari aan de winnende hand is ook zij niet meer dreigen er uit te stappen. Diep respect voor Nico Rosberg, die dreigde niet eens uit de F1 te stappen, die deed dat gewoon!
berlinetta zegt
@mashell: Die actie van Nico vond ik idd het beste wat ik in de afgelopen 3 jaar F1 heb gezien.
duckmefaddy zegt
Niet oneens is wel hetzelfde als eens. Iemands beredenatie of mening begrijpen is niet per definitie hetzelfde als het ermee eens zijn.
Author zegt
@duckmefaddy: met alle respect, maar spreek je jezelf niet een beetje tegen? ;)
2wheeler zegt
@MauritsH: daar ben ik het niet mee oneens.. geloof ik
duckmefaddy zegt
@mauritsh: Nope. Als jij als Ajax fan zegt dat je Ajax de beste club vind, en ik als PSV fan jou wel begrijp waarom dat je dat zegt, kan ik het nog steeds oneens met je zijn. Maar toch snap ik je mening wel.
Als je zegt dat Ajax de beste club is, en ik ben het met je eens, dan delen wij die mening.
Author zegt
@duckmefaddy: Maar hoezo strookt wat jij nu zegt niet met wat ik in het artikel zeg? Want dat mis ik even.
duckmefaddy zegt
@mauritsh: Niet oneens is een dubbel negatief. Net als zeggen dat iemand niet ongelijk heeft, maar ontkennen dat die gelijk heeft. Er is in dat geval toch green gray area?
Dus als hij het niet oneens is met Eddy zegt, dan zeg je dus dat hij het eens is met wat Eddy zegt.
duckmefaddy zegt
@duckmefaddy: geen gray area*…. niet green gray
duckmefaddy zegt
@duckmefaddy: Bij nader inzien kun je wel lekker meningloos zijn. Dan ben zowel het niet niet eens, als niet wel eens. Heb je dat ook wel eens? Dat je niet eens weet wat je wel eens denkt?
Author zegt
@duckmefaddy: have it your way, je spreekt jezelf nog steeds tegen ;)
duckmefaddy zegt
@mauritsh: Als ik ooit weer in een discussie als deze met je terecht kom, ban me gewoon. Ik kan hier te lang in door draaien. Al is het maar om me van mezelf te beschermen ;)
Author zegt
Sowieso niet, discussiëren over taal is het mooiste dat er is!
Het haalt alleen wel de jurist (jazeker!) in mij naar boven en ik weet niet of je daar blij van wordt ;)
berlinetta zegt
@MauritsH: Juristen zijn vervelend. Ben er zelf ook een.
Author zegt
@berlinetta: gecondoliflapstaart
pomoek zegt
Geweldige reactie van Wolf. Zou nog wel eens kunnen kloppen ook.
Rick-dos zegt
Mooi stukje “niet naar elkaar luisteren”. Het is duidelijk dat Jordan stelt dat HIJ het zo zou aanpakken. Head honcho van Merc hoort het aan en zegt “dat kan”. Niks aan het handje dus. Komt Wolff langs en die doet het blijken alsof Jordan stelt dat dat een feit of gerucht is…Luisteren, Wolff, luisteren…
maxie zegt
Ik hoop het zou goed zijn voor de sport
poes zegt
Ik snap Eddie wel. We moeten Mercedes immers niet zien als Ferrari, ondanks het recente succes.
Fabrieksteams komen en gaan. Denk aan Toyota, BMW, Jaguar, Honda, Renault, etc. Het enige lange termijn fsbrieksteam is Ferrari. Begrijpelijk overigens, want zij kunnen zich als geen ander met de F1 identificeren.
Dit laat ook zien wat het belang is van teams als Williams en McLaren. Ze zijn een essentieel onderdeel van de F1. Want zij tonen wel echt commitment.
bassx zegt
@poes: Daarnaast is het Mercedes team geen team zoals het F1 team van Toyota is geweest en Ferrari nu. Mercedes motoren komen uit het oude Ilmor en het Mercedes F1 team komt uit het oude Britse Tyrrell dat uiteindelijk BrawnGP werd en daarna nog eens 3 jaar moest duren voordat Daimler alle aandelen had gekocht. Zoals Brawn zelf zegt in zijn boek, het is een F1 team met een hele lange historie alleen de grootste sponsor(s) [Daimler] bepalen onder welke naam je het team inschrijft. Het is dan ook niet echt een fabrieksteam.