Achttien jaar was Manfred Grieger in dienst van Volkswagen om haar Nazi-verleden te onderzoeken, maar nu is de beste man opeens buiten dienst. Was ist passiert?
In 1996 promoveert Manfred Grieger op zijn proefschrift Volkswagen en haar arbeiders in het Derde Rijk, 1944-1948. Uit zijn studie blijkt dat in de nieuw opgetrokken fabriek in Wolfsburg, waar KDF-, Kübel- en Schwimmwagens, maar ook V1-rakketten worden gebouwd, veel gedwongen arbeid plaats vind. Veel arbeiders zijn afkomstig uit concentratiekampen, waaronder Auschwitz. Hoewel het leven in de fabriek iets minder heftig is dan dat in de kampen, is het verre van een pretje op de werkvloer. Straffen voor kleine vergrepen zijn fors, tot de kogel aan toe. Ook sterven 365 baby’s van werkneemsters, die na geboorte van de moeder worden gescheiden en in een door een SS-arts geleid kinderhuis worden ondergebracht.
Dat onderzoek levert hem in 1998 een baan op als historicus bij Volkswagen. Tot en met eind oktober leidt hij als hoofd-historicus van het concern diverse onderzoeken naar de geschiedenis van het merk in donkere tijden. Per 1 november is het contract van Grieger echter ontbonden en dat leidt tot de nodige controverse.
Met name omdat 75 prominente Duitse academici Volkswagen in een open brief beschuldigen van het beperken van wetenschappelijke vrijheid. Er gaan namelijk geruchten dat het ontslag te maken zou hebben met een omvangrijk onderzoek naar het Nazi-verleden van Audi. Grieger heeft openlijk flinke kritiek gehad op de uitkomsten van het onderzoek, dat de gebeurtenissen kennelijk te rooskleurig zou weergeven. Als gevolg daarvan zou Volkswagen Grieber niet meer de volledige vrijheid hebben geven zaken te onderzoeken.
In eerste instantie hebben zowel Volkswagen als Manfred Grieber geen uitspraken gedaan over het beëindigen van de werkrelatie. Daar is Volkswagen eerder deze week op terug gekomen, ze verklaren dat Grieger niet is ontslagen. Daarnaast geven ze aan hun eigen geschiedenis te blijven onderzoeken, op een open en eerlijke manier. Eerdaags werd eveneens bekend dat Volkswagen een nieuwe onderzoeker heeft aangesteld die de rol van Volkswagen gaat onderzoeken tijdens de heerschappij van de militaire junta in Brazilië in de periode van 1964 tot 1985. Via NYT en BBC.
badmat zegt
VW in de oorlog… Josef Mengele schijnt hier mensen naartoe gestuurd te hebben. Dan kun je wel ruiken hoe het er aan toe ging.
VW Kinderheim… ondervoede baby’s lagen daar te wachten op de dood. Na het overlijden werden ze omwikkeld in wc papier en in kartonnen dozen begraven.
Al is het lang geleden, Volkswagen is naar mijn mening een walgelijk bedrijf.
fijnkonijn zegt
@badmat: dan vind je bv. BMW ook zum kotzen. Wel consequent blijven dan.
badmat zegt
@fijnkonijn: misschien wel, maar dit hele artikel ging over VW. Ben dus wel consequent gebleven.
boomhauwer zegt
@fijnkonijn: je had bedrijven die actief meededen en je had bedrijven die beetje verplicht werden om mee te doen.
shogun zegt
@fijnkonijn:
dus nooit een Mercedes
nooit een audi
nooit een pak van Hugo Boss
nooit meer een pizza van Dr.Oetker
geen TV halen bij de Media Markt
nooit een telegraafje bij de Koffie
enz. enz.
het was gewoon een klote tijd…
ab1963 zegt
@shogun: en ook geen Japanner en Italiaan….
ghost zegt
@ab1963: het heet toch ook ‘wereld’oorlog?! Hele wereld is er bij betrokken. In Nederland had je ook NSB’ers.
ramshoek zegt
@ab1963:
En ook geen Engelse want was de vernietiging van bijvoorbeeld Dresden met haar inwoners nu werkelijk nodig?
Laatst een interessante docu gezien op de Belg over de jaren vlak na de oorlog. De gruwelijkheden zijn niet gestopt nadat de Nazi’s verslagen waren. Vrijwel alle partijen, vrijwel alle bevrijders en bevrijden maakten zich schuldig aan die na-oorlogse gruwelijkheden.
Oorlog brengt het slechtste in de mens naar boven, maar om de huidige generatie dat nu te gaan aanrekenen…
ab1963 zegt
@ramshoek: precies mijn punt….
Ook vanuit de geallieerden zijn er uiteraard excessen geweest die niet goed te praten zijn. Maar dat we er vrijuit over kunnen praten is wel aan hen te danken.
toniominestrone zegt
@badmat: oorlog is per definitie walgelijk!, momenteel terwijl jij aan je bakkie muesli zit worden er in Syrië en Irak kinderen vermoord op gruwelijke wijze.
rufctr01 zegt
@badmat: ik heb het ook niet met VAG, omdat ik hun auto’s gewoon niks vindt. Ik denk dat je je wel moet realiseren dat bijna alle Duitse bedrijven die er toen al waren een Nazi verleden hebben gehad. De bouwer van de Leopard tanks, Krups, Bayern, BMW, Opel etc hebben een Nazi verleden. Maar, vergeet Ford ook niet. Henri Ford heeft Adolf Hitler gewoon gesteund, misschien zelfs wel financieel.
wijsneus zegt
@rufctr01: Bayern? U bedoelt vast Bayer.
badmat zegt
@wijsneus: je doet je naam eer aan…
ramshoek zegt
@wijsneus:
Bayer of Bayern. Dat die laatste zo dominant is in het Duitse voetbal, is natuurlijk wel verdacht … ;-)
timt zegt
-edit: merci, gefixt-
ghost zegt
@timt: nu hij weg is, lijdt het onderzoek er wel onder.
406_v6 zegt
@timt: Dat viel mij ook direct op; klaarblijkelijk veroorzaakte het onderzoek naar het lijden van de dwangarbeiders veel leed bij de beste man.
misterdrogba zegt
Ik heb het gevoel dat er echt een “haat”campagne bezig is tegen VAG.
Laatste tijd worden ze echt van alle kanten in de hoek geduwd. En elke actie van hun wordt uitvergroot in de media.
Een groot deel van de Duitse fabrikanten hebben een duister verleden, daar hadden ze vroeger niet veel over te beslissen denk ik.
badmat zegt
@misterdrogba: misschien hebben de meeste Duitse fabrikanten wel een duister verleden, maar geen duister heden. Dat is wat Volkswagen dus wel heeft.
Op dit moment is VW gewoon onbetrouwbaar en dat kunnen ze rechtzetten!
peug206 zegt
@misterdrogba: zelf naar gemaakt. En het heeft nog geen enkele invloed op de verkopen in nederland gehad.
Ik zeg ook wel eens dat ik dat snoepje niet heb opgegeten, maar de diëtiste blijft zeggen dat ik minder moet snoepen. En het dan blijven doen dan is het logische gevolg dat ik dik wordt. Oftewel: vw wist dat het fout zat, en zit nu op de blaren. Maar blaren genezen wel weer. Met de tijd.
offroad zegt
@misterdrogba: “Een groot deel van de Duitse fabrikanten hebben een duister verleden, daar hadden ze vroeger niet veel over te beslissen denk ik.”
Het is niet zo dat VW een autofabriek was die door de Nazi’s werd gedongen tot een en ander. Het ontstaan van het merk was een initiatief van Hitler om mede WO2 te financieren. Er kwam een auto voor het volk, via een spaarprogramma konden Duitsers geld inleggen voor hun auto. Dat geld werd gebruikt om oorlog te kunnen gaan voeren. Ferdinand Porsche, ontwerper van de auto, ging persoonlijk in concentratiekampen dwangarbeiders uitzoeken. Daarom heeft hij na de oorlog ook jaren in Frankrijk vastgezeten.
lekbak zegt
@offroad: en volkswagen werd na de oorlog door de Engelsen weer nieuw leven ingeblazen en heeft een belangrijke rol gespeeld bij de wederopbouw. Terwijl andere bedrijven, die net zo’n destructieve rol hebben gespeeld in handen bleven van dezelfde Duitsers.
pomoek zegt
@misterdrogba: een tip voor toekomstige discussies: bagetaliseer niet het oorlogsverleden van bedrijven als Volkswagen en Bayer. Je hoeft niet iedere discussie over VAG aan te komen met WOII, maar het tegenovergestelde is ook niet handig.
gerhardgrun89 zegt
@misterdrogba: Het is sws de mode om ouwe koeien uit de sloot te halen laatste tijd… Vooruit kijken mensen!!
turboboy zegt
Sjoemelen met het verleden kan er ook nogwel bij.
peug206 zegt
Net zo open als de “voorsprong door techniek”?
CRX zegt
-edit: merci, gefixt-
OT: Keep your friends close, and your enemies even closer. Slimme zet van volkswagen om hem in dienst te nemen, ben wel benieuwd naar het hele verhaal achter de beëindiging.
sracert zegt
“eigen geschiedenis te blijven onderzoeken, op een open en eerlijke manier”: ja hoor natuurlijk!
melkkoe zegt
@sracert: en dan een of andere historicus op de loonlijst die feitelijk niets aan het bedrijf toevoegd. Tsja al je geld hebt…
hans33sw zegt
Gevoelige kwestie. Laten we het er op houden dat er merken zijn die een meer eervolle start hebben gehad..
razer zegt
Is het nou grieber of grieger?
alassad zegt
-edit: merci, gefixt-
potjak zegt
O jongens, dat juist nu… wellicht proberen ze dit als bliksemafleider van Dieselgate te gebruiken. Maar als er geroepen wordt met teksten als:’Eerlijke open blik…’. Dan kom je niet meer geloofwaardig over….
porsche928 zegt
Komop, get over it! De oorlog is 71 jaar geleden afgelopen. Hoe kijkt Sylvana Simons hier eigenlijk tegenaan? Ach ja, blanke slaven interesseren haar niets.
Edge zegt
@porsche928: Sylvana Simons, schei uit :’) Ik ben helemaal voor opkomen voor je rechten en vechten tegen discriminatie, maar dat mens begint al over racisme als je een snee witbrood eet in plaats van een bruine boterham.
racerx zegt
@Edge: Ik vind Sylvana zelf behoorlijk racistisch tegen de blanken. Als je de woorden ‘witte mens’ en ‘witte overheersing’ in de mond neemt ben je geen haar beter. Maargoed, die verongelijkte actrice die excelleert in het aannemen van slachtofferrollen in zaken waar ze nooit deel van uit heeft gemaakt wordt helaas nog steeds een podium gegund…
On topic: de huidige bezetting van VAG heeft met WWII niks meer te maken. In 18 jaar kun je een hoop onderzoek doen, dus er zal al wel veel boven tafel zijn. Arbeidsconflicten als deze komen overal voor, met ontslag als gevolg. Deze ligt alleen een beetje gevoelig.
shogun zegt
@porsche928: alsjeblieft, noem dat mens niet in een zin met een oorlog die de hele mensheid op z’n kop heeft gezet.
taxman zegt
@shogun: inderdaad laat zwarte piet de komende weken maar met sylvana afrekenen. Ze is geen pepernoot waard!
SimonMc zegt
Vorsprung durch Sklavenarbeit
moveyourmind zegt
Die onderzoeker had vanaf dag één kunnen weten dat hij door hard te werken ooit zijn ontslag tegemoet zou kunnen zien.
Het staat nota bene op het welkomstbord dat in grote letters boven de fabriekspoort in Wolfsburg hangt: Arbeit macht Frei.
fijnkonijn zegt
Wat een nieuws. Bijna alle Duitse groot industrielen werkten voor de Nazi’s. Het was of dat… of doei… en nam een nazi sympatisant het roer over. Het werk werd echt wel gedaan.
Alle duitse autofabrikanten hebben, maar ik praat liever over hadden, bloed aan de handen (want pistool tegen kop). Er was niets tegen te doen destijds.
De mensen van nu zijn niet de mensen van toen. Dus laat het aub. rusten. Move on.
Zo en nu begint het aftellen naar de eerste dijenkletser over sjoemel…
rolov zegt
@fijnkonijn: is wel iets te rooskleurig hoe jij het zegt. Veel captains of industrie steunden hitler
musje83 zegt
@rolov: Fijnkonijn impliceert ook niet dat dat niet zo was. Hij geeft eerder aan dat zelfs als je al geen Nazi-sympathisant was, je toch geen kant op kon. Niet dat je nou direct de kogel kreeg, zoals veel mensen elkaar vaak napraten, maar je werd gewoon uit je functie gebonjourd ten faveure van een wat gewilliger type. Net als in Nederland, waar de nogal radicale NSB’er (en concurrent van Mussert) Rost van Tonningen bijvoorbeeld president van DNB werd terwijl hij bepaald geen financieel genie was. Of zo’n beetje de helft van alle burgervaders die door NSB’ers vervangen werden.. Het waren moeilijke tijden en uitzonderingen daargelaten was niemand ‘goed’ of ‘slecht’. Veruit de meesten bungelden ergens in het grijze gebied daartussen.
pinut187 zegt
18 jaar lang al onderzoek aan het doen? Schiet lekker op dan…
toniominestrone zegt
Het is zo anno 2016 zo langzamerhand een trend geworden om alles en iedereen verantwoordelijk te houden voor “fouten” uit het verleden.
Of het nou gaat over een slavernij verleden, heulen met de vijand in een oorlog of alsnog je gelijk halen bij de rechter omdat je toch niets verkeerd hebt gedaan tijdens een van je terreurdaden.
Het verleden is het verleden, daar hoeft de huidige generatie geen verantwoording over af te leggen, maak je druk over de toekomst, het verleden verander je niet.
arkenbout zegt
@toniominestrone: Het verleden reikt het noodzakelijk gereedschap aan om over een andere, betere, toekomst na te kunnen denken. Om herhaling te voorkomen dus.
shogun zegt
@arkenbout: leren van het verleden, of verantwoording afleggen over het verleden.
dat zijn nogal verschillende dingen.
sezz zegt
Zal me niet verbazen als deze 75 prominente academici hun boterham verdienen in de Vergangenheitsbewältigungs-industrie met als core business allang bekende gegevens te herkauwen en onder wiens verdenking je dan valt als je hier geen boodschap aan hebt, en in VAG als aangeschoten wild nu een gemakkelijke prooi zien.
Dutchdriftking zegt
Dat is toch wat vervelender dan een diesel schandaal….
ahs1979 zegt
Apart verhaal. Jammer dat Manfred Grieger niet KRIEGer als achternaam heeft ;-)
v60germany zegt
@ahs1979: ik denk dat Mannfred nu vaker in de KNEIPEr te vinden is met al z’n vrije tijd
rolov zegt
De nazis die gevlucht waren zaten wel in Zuid-Amerika . Dus die zullen ongetwijfeld mee hebben gedaan. Dat is algemeen bekend. Dus waarom die onderzoeken? Mooi weet spelen ?
ghost zegt
@rolov: degene die daar zaten zijn allemaal opgejaagd als wilde dieren en afgeschoten door de Simon wiesenthal stichting en de Mossad.
rolov zegt
@ghost: ja vast . Jij komt vaak in de Efteling zeker? De perronnetjes hebben 10 duizenden nazis binnengelaten voor heel veel jodengoud. Nazis werden beschermd door de Argentinië en door de fbi als ze iets speciaals konden. En af en toe gaven ze er een op aan de jodenjagets
hollow zegt
-edit: merci, gefixt-
desjonnies zegt
Iedereen die gelooft dat de Duitsers in W.O. 2 alles zelf hebben gedaan is ongelooflijk naïef.
Ze kregen overal hulp van locals en er werd volop geheuld met de Duitsers
Zo werden de FORD fabrieken in Keulen nauwelijks gebombardeerd tijdens de oorlog.
porsche928 zegt
Hoe doen de Jappen dit overigens? Italianen waren ook fout. Chinezen zijn dat nog steeds. Zuid Korea heeft ook van alles gedaan. Saab maar weer tot leven wekken dan.
arkenbout zegt
@porsche928: Italianen hebben niet op industriële wijze massa’s mensen vermoord, essentieel verschil.
faalhaas zegt
VW be like: No regrets!
w0o0dy zegt
Tja als er een ethische zuivering plaats moet gaan vinden moet je niet zo’n Wijsneus aan boord hebben die iets snapt van fatsoensnormen natuurlijk.
bennyyy zegt
Ze moeten voorstraf daar roetveeg pieten aan het werk zetten met een Spaanse immigratie achtergrond, zal ze leren die sjoemelaars….
arkenbout zegt
Enkele jaren geleden was ik in het fabrieksmuseum van Porsche en wat mij daar verbaasde dat de periode 33-45 totaal niet belicht werd. Het gaat hier om Volkswagen, daar zijn ze inmiddels onderdeel van geloof ik, en vroeg me daarom af hoe dar nu zit? Vast wel iemand hier die daar recentelijk is geweest.
thomasthomas zegt
@arkenbout: lees maar eens boek over de leiders van de 2e wereldoorlog. Meneer Ferdinand Porsche was echt een enge vent. Dwangarbeiders konden zich doodwerken en verhongerde om al zijn plannen te realiseren.
BaRa zegt
-edit: merci, gefixt-
lekbak zegt
Wederom, het zijn de mensen die het doen, niet het bedrijf. De nazi’s zijn gelukkig allemaal dood of dusdanig oud dat ze nutteloos zijn.
Daarbij heeft zoals gezegd elk Duits bedrijf destijds voor de nazi’s gewerkt. Volkswagen heeft een beetje een gekke status want het geen bedrijf wat voor de nazi’s heeft gewerkt maar het is een creatie van. Eentje die overigens na de oorlog door de Engelsen weer opgestart is en toen een belangrijke rol in de heropbouw heeft gespeeld.
Ik ben zelf van mening dat je het huidige Duitsland niet kwalijk kan nemen wat er destijds is gebeurd. Je mag het uiteraard nooit vergeten, maar gelukkig zijn dat twee totaal verschillende dingen.
oxymoron zegt
@lekbak: Die laatste alinea, die zou Sylvana S. toch moeten lezen. Met Nederland in plaats van Duitsland … Zo toepasselijk :-).
lekbak zegt
@oxymoron: die racistische drol mogen ze van mij de stembanden amputeren. Ongelooflijk dat zoiets een podium krijgt, en wellicht zelfs nog een zetel ook. En ik maar denken dat wilders al een grap is…
rolov zegt
@lekbak: de 2 wereld oorlog kwam er alleen omdat ze aan het eind van de 1e wereld oorlog die Duitsers zo onder druk zette. Boetes sancties enz.
lekbak zegt
@rolov: de grote depressie is een van de redenen dat het Duitse volk zo met Hitler mee ging. De sancties is een van de redenen dat de Duitsers het zo zwaar hadden in de grote depressie. Maar het hele nazi gebeuren toeschrijven aan die sancties gaat natuurlijk veel te ver.
rolov zegt
@lekbak: vind ik niet. Mensen waren ontevreden wilden ergens bijhoren en de nazis beloofden beter. Succes verzekerd. Ww1 was de oorzaak van ww2. En dat er toevallig een puppet was die mooi kon praten versnelde het alleen maar. Die oorlog had er zonder hitler ook gekomen.
oxymoron zegt
Als ik op Wikipedia kijk is de man ook al sinds 2007 hoogleraar aan de universiteit van Göttingen. Het is dus niet zo dat hij plotseling door VW op straat gezet is.
Terzijde: waarom is Volkswagen bij Grieger onzijdig en bij Dizonno vrouwelijk? Ziet Dizonno het verschil niet zo scherp?
p993 zegt
Dus in de nieuw opgetrokken fabriek worden V1’s gemaakt? Het moet potverdrie niet veel gekker worden, dizono. Die merkl is ook niet te vertrouwen he? Maar als ze die inzet tegen IS; mijn zege heeft ze. Stuur ze naar Mosul, die V1’s!!