Die ultieme vertegenwoordigersauto’s uit de jaren ’80 die je wel in het beige moest bestellen .
Auto’s worden duurder en duurder. In veel gevallen krijg je dan te horen ‘alleen de zakelijke rijder kan er nu eentje rijden’. Dan maken we eventjes duidelijk dat het een ‘geleende’ auto is (want lease) en dat je altijd eerst moet sparen, alvorens je een auto koopt. Juist.
Nou, we hebben een leuk weetje voor je: leasen is van alle tijden en zakelijk rijden eveneens. Sterker nog, jarenlang was het DE manier om een werknemer aan je te binden. Een mobiele telefoon of laptop van de zaak kreeg je niet, want die moesten nog uitgevonden worden.
Maar een auto van de zaak was zeker mogelijk. Nu denken we natuurlijk allemaal aan E28’s en W124’s, maar naast het feit dat de wereld groter is dan premium Duitsers, waren die auto’s bijzonder duur. Alleen als topmanager kon je je in een 5 Serie of Audi 100 voort bewegen.
Vertegenwoordigersauto’s uit de jaren ’80
De saaiste categorie zijn de vertegenwoordigersauto’s uit de jaren ’80. Eenvoudige C-segmentauto’s met een dieselmotor. Diesel was in die periode nog écht traag. Onverwoestbaar: zeker, maar daar had je niet aan. Je reed de auto alleen de eerste 48 maanden. Diesels waren lawaaiig, traag en stonken een uur in de wind. In veel gevallen kon je opteren voor een ‘sedan’-variant.
Dan had je vier deuren én een separate kofferbak voor je koffer, Rolodex en Kirby stofzuiger. Zo’n sedan leek in de verste verte wel op een luxere D-segmenter, dus je kon er mee voor komen rijden en in de Vinexwijk namen ze je ook serieus, zeker met mistlampen en rubberen spoiler. Opdat wij niet vergeten hebben we hier onze top 10 vertegenwoordigersauto’s uit de jaren ’80 voor je!
Fiat Regata Diesel
1984
Kennen jullie de Fiat Regata nog? Heel kort door de bocht kun je die auto zien als een Fiat Ritmo, maar dan met een hele grote kofferbak. Fiat gaf de auto een andere naam zodat men het niet zou zien als een Ritmo Sedan, maar een model tussen de Ritmo en de Croma. Qua motoren was Fiat best wel zijn tijd vooruit, zoals ze dat vaak waren in de jaren ’80 en ’90. De eerste diesel was nog een relikwie, waardoor de Ritmo niet vooruit te branden was. Een iets vlottere Diesel S met 1.9 motor kwam een jaartje later, maar iedereen droom van de Ritmo Turbo Diesel. Deze had 80 pk en maar liefst 172 Nm! Daarmee kon je in 12,9 seconden naar de 100 km/u sprinten. Je reed gewoon rondjes om de Mercedes 200 D van de baas!
Ford Orion 1.6 D CL
1986
In de jaren ’80 was de Ford Sierra dé auto die je wilde leasen. Die auto was enorm vooruitstrevend. Maar ja, als het budget het niet toeliet, kon je ook kiezen voor de Ford Orion. De Orion was de sedan-versie van de al niet al te spannende Escort. Het model in 1986 was niet een geheel nieuwe generatie, maar eigenlijk een ingrijpende facelift ten opzichte van de eerste. Maar de ze ‘Mark II’ had nieuwe koplampen en grille die in de verte leken op die van de Sierra.
De CL-uitvoering was zeldzaam sober. Bijzonder: je kon ABS als optie bestellen, evenals een verwarmde voorruit. De motor is een episch slome atmosferische 1.6 diesel met slechts 54 pk. Maar hoe zit het dan met het koppel? Ja, dat stelde met 95 Nm ook geen drol voor. In 1988 zag Ford in dat dat de Orion diesel wel erg traag was (19,1 tellen om de 100 te halen!), dus werd de 1.6 vervangen door een 1.8.
Mazda 323 1.7 DL LX
1987
Mazda was in de jaren ’80 een merk dat zich van zijn brave imago wilde ontdoen. Mazda’s waren keurig, maar niet echt spannend. Deze 323 sedan diesel was nog van net voor die periode. Dit was gewoon een rijdende strip kalmeringstabletten. Ritalin met fabrieksgarantie. Zelfs een overenthousiaste Bart Chabot zou spontaan kalm worden na het aanschouwen het lijnenspel van de Mazda 323 sedan. Rijden was ook geen onverdeeld genoegen. De 1.7 motor leerde namelijk 54 pk en 107 Nm. Genieten! Maar ja, het reed wel altijd, dus dat is mooi meegenomen.
Mitsubishi Lancer 1.8D EL
1984
Eigenlijk was dit best een knappe kar voor zijn tijd. De Lancer had bijna Italiaanse aandoende lijnen. Officieel zijn dit geen Lancers, maar sedan-versies van de Mirage (die wij weer de Colt noemden). In Japan noemden ze dat een ‘Mitsubishi Fiore’. Ja, we weten het: het is verwarrend. De Lancer diesel was voorzien van een 1.8 motor, waarmee de auto iets sneller vooruitging dan jouw haarlijn achteruit ging. Deze auto was bestemd voor mensen die naar de sportschool gingen, omdat ze daar de boekhouding voor deden. Met 60 pk onder de kap was het niet eens de zwakste uit zijn klasse, terwijl tegenwoordig een A-segmenter al meer power onder de kap heeft.
Opel Kadett 1.7 D GL
1985
Uiteraard mogen we deze niet vergeten. De Opel Kadett is dé Nederlandse auto van de jaren ’80. Iedereen had er eentje of ende iemand die er een had. De hatchbacks waren verreweg het meest populair, maar er was ook een sedan. Dermate saai dat je ‘m alleen in het beige moest bestellen, tevens omdat dan de beginnende roest bij de wielkastranden niet zo opviel. De perfecte auto om het verzamelde werk van Dire Straits te beluisteren, die andere populaire doch saaie jaren ’80 sensatie.
Peugeot 305 GRD
1983
De fijnste uit het rijtje van vertegenwoordigersauto’s uit de jaren ’80 is deze. Dat kan niet anders. Er is een tijd geweest dat je je lekkerder voelde in een Peugeot en de 305 is zeker geen uitzondering. Als het gaat om dieselmotoren en wegligging stonden de Fransen op zeldzame hoogte. Ja, dat had je niet gedacht he? Onder de kap ligt de XUD9. Mocht die motorcode je niets zeggen, dat was een legendarisch goede motor die niet kapot te krijgen was. Met 65 pk en 118 Nm was het nog niet eens een stakker (relatief gezien dan, he? @Wouter zou hiervoor zijn middagdutje niet opgeven.
Seat Malaga 1.7D
1985
Ok, dit is een leuke. Het kan natuurlijk zo zijn dat je slechts NET een auto dit segment kon veroorloven. Dat je eigenlijk moest kijken naar een keurige sedanversie op basis van de Opel Corsa (ja, die had je vroeger). De Seat Maálaga is in basis een Ronda sedan, dat weer een Fiat Ritmo is. Dus in principe zou je kunnen zeggen: dit is de Seat-versie van de Fiat Regata. Dit is dan weer niet helemaal het geval, want ondanks dat ze de basis met elkaar delen, was het huwelijk tussen Seat en Fiat al weer voorbij. de Malaga is door Seat zelf ontwikkeld.
Toyota Corolla 1.8 D XL (E80)
1987
Als we het hebben over compacte en zaaddodende vertegenwoordigersauto’s uit de jaren ’80, dan mag de Toyota Corolla niet ontbreken. Het is alsof je een lijstje maakt met Pindakaas met stukjes noot en Calvé niet meeneemt. De Corolla was altijd een enorm belegen auto, maar dat was juist zijn kracht van deze Toyota. De Corolla spreekt mensen aan die niets met auto’s hebben. Wij autoliefhebbers hebben vaak niets met kleindg en kopen gewoon ‘een blauwe spijkerbroek’.
Volkswagen Jetta GL Diesel
1986
Deze auto’s hebben langer overleefd dan welke anderen in dit overzicht. Dat zegt iets over de kwaliteit van de auto’s. De Jetta van deze generatie is natuurlijk niets meer dan een Golf sedan. In de jaren ’90 waren deze Volkswagens nog steeds populair als occasion. Veel Turkse en Marrokkaanse gezinnen hadden er eentje om naar hun familie te rijden in de vakanties. Met deze Jetta Diesels kon je gemakkelijk heen en weer zonder problemen. Nadat ze dat een paar keer gedaan en zelf de upgrade gemaakt hadden naar een Mercedes 190, konden ze de auto achterlaten bij hun familie de daaropvolgende vakantie.
Volvo 340 DL Diesel
1985
Als je het heel erg goed had gedaan, dan mocht je deze auto leasen van de baas. Een heuse Volvo! Natuurlijk, niet de 740 die die je jezelf had beloofd. Ook in deze tijd zat Volvo een beetje in tussen de ‘normale’ merken en het premium aanbod. De 300-serie was extreem saai en belegen. En daardoor past ‘ie perfect in dit rijtje van grijze vertegenwoordigers auto’s uit de jaren ’80. Met deze auto kon je met je ribbroek, brogue schoenen en trui met van die bollen en strepen zo aansluiten bij de lokale vrijmetselaars. Lekker smerige wijn atten en dan je vrouw terug laten rijden terwijl jij geniet van de Renault dieselmotor in jouw Volvo die qua volume nog boven Chris Rea’s casettebandje ‘On the Beach’ uitkomt.
Meer lezen? Check hier onze special van de Volvo 340 – 360!
SpiderIV zegt
Mijn pa reed wat minder kilometers en had zo’n Corolla met de 1.6 benzine motor. Dat ding was erg snel! Grijze muis maar wel een hele strakke en vlotte.
moveyourmind zegt
Leuk artikel, maar wat een saaie meuk. Heb ook een heel ander idee bij vertegenwoordigersauto’s uit de jaren ’80. Mijn ouders hadden een boerderij, en de vertegenwoordigers die bij ons langskwamen reden een stuk leukere auto’s.
Zoals de vertegenwoordiger van veevoer, die had eeest een mooie groene 5 serie, daarna als één van de eersten een Audi 90. En de vertegenwoordigers van mechanisatiebedrijven reden ook behoorlijk dikke auto’s, zoals de Citroën CX, een Opel Senator, Mercedes W124 en de Peugeot 604. .Maar het mooist was die van de Fiatagri dealer, die had een dikke Croma en daarna een nog dikkere Alfa 164.
LoutervanPlezier zegt
Niet de Lancia Thema 8.32? Jammer, maar een Alfa Romeo 164 3.0 V6 was ook mooi. Het waren technisch allemaal dezelfde auto; de Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema en de Saab 9000.
Johanneke zegt
Eind jaren 80 begin jaren 90 kwamen de 1e 16 kleppers in benzine auto’s, vooral uit japan. Heb zelf een 1993 galant, 128pk uit een 1.8. Gaat best vlot. Deze diesels daarentegen, bah bah.
ghengiskhan zegt
Ha! Die Lancer, die was van Ron, van rijschool Ideaal in Leiden. Die heeft mij, in 16 lessen voor FL 1000,= naar mijn rijbewijs geleid. Dank daarvoor, Ron.
O plaat zegt
Ik heb in 2020 een jaar zo een jetta, wel de benzine variant als daily driver gehad. Oerdegelijke wagen, voor 250 euro gekocht van de lokale parochie nadat de pastoor was overleden. Een lage prijs want hij reed niet meer. Een nieuwe accu en olie er in en de carburator uit kuisen hij deed het gewoon. Een jaar betrouwbaar vervoer er aan gehad, dan door verkocht aan een vriend voor 1000euro die er een jaar lang 100km per dag mee deed en hem nog steeds staan heeft als 2de wagen.
Allison Burgers zegt
Leuk artikel van (terecht) vergeten modellen.
Met de Vinexwijken is overigens pas halverwege de jaren ‘90 gestart. De VinEx zelf is van 1991. In de jaren ‘80 was je de bink van de bloemkoolwijk.
kniesoor zegt
Zo’n Regatta vind ik, in ieder geval in het hier opgevoerde kleurenschema, wel een kittig ding. Zou desondanks voor een 340 Diesel zijn gegaan. Als steun aan de Nederlandse otoindustrie. Bovendien vind ik de stoelen lekker zitten, zijn goed geschikt voor bestuurders van bovengemiddelde lengte.
EJS zegt
De Dire Straits zijn niet saai, maar voor fijnproevers. Op een goede geluidsinstallatie of met een goede koptelefoon hoor je elke keer nieuwe details.
.. net zoals je in veel van deze auto’s elke rit een nieuw rammeltje of een nieuwe roestplek ontdekte ^^
rob5nismo zegt
Geweldige auto’s die kadett en Toyota
DeWitteCondor zegt
Heerlijk artikel, ik lees Willeme altijd met veel lol, maar dit zijn inderdaad wel de wagens voor als je net niet de zilverrug op de apenrots was.
Overigens nu 1 op 1 vergelijkbaar met iedere ‘manager’ die zijn of haar VW Tiguan R line met instapmotor (of een van die 1000 andere droefsnuiten) in de Vinexwijk parkeert. Wat dat betreft is er in 40 jaar weinig veranderd…
Robert zegt
De Peugeot 305 wordt terecht opgehemeld, want menige diesel rijdt nu nog rond in Afrika. Voor de junior accountmanager was er nog de 309, die je kunt beschouwen als een 205 met kont en die eigenlijk als Talbot op de markt had moeten komen.
Honda had trouwens ook een leuk alternatief, alleen zonder een dieselmotor: de Concerto. En die werd in die jaren nog redelijk goed verkocht ook.
Overigens was de Jetta/Golf 2 m.i. met afstand de beste uit het rijtje. Die dingen waren bouwtechnisch echt onverwoestbaar. Ik heb zelf met de vrij zeldzame 1.6 turbodiesel gereden (70 pk i.p.v. 55 pk, op goed 850 kg), en dat ging nog best redelijk vooruit èn het ding deed 1:17. Met bijna drie ton op de teller kwam deze met glans door de toentertijd ingevoerde roetmeting heen. Jammer alleen dat ik een maand later werd gesandwiched in een kopstaartbotsing, anders had ik er waarschijnlijk nog jaren mee doorgereden.
a_buis zegt
.. .
potver7 zegt
Renault 9/11
Talbot Horizon
Citroën BX
milvus zegt
Jullie vergeten DE leaseauto van de jaren 80. De Mitsubishi Galant turbo diesel. 1 op de 2 vertegenwoordigers reedt zo’n Galant. Voor die tijd een erg gunstige prijs/vermogen verhouding.
Robert zegt
Maar die Galant zat ook een klasse hoger, want duidelijk boven de genoemde Lancer gepositioneerd. En die moest het daarin dan ook nog eens opboksen tegen modellen als de Audi 80, VW Passat, Ford Mondeo, Opel Ascona en ja, zelfs de Volvo 240.
lecomte zegt
Ford Mondeo? Sierra bedoel je.
vaakbenjetebang zegt
Je zou maar die arme ziel zijn geweest die met zo’n Málaga de hort op werd gestuurd. Wat een abjecte ellende. In die jaren zat ik in een jeugdvoetbalelftal en heb ik wel eens in zo’n hok gezeten op weg naar een uitwedstrijdje – weliswaar niet de dieselvariant, maar dat mag het leed niet drukken. Zelfs als negenjarig knulletje voelde ik al haarfijn aan dat dit echt een ontzettende kudt-auto was.
Dan was een uitwedstrijd in een 305 een heel stuk genietbaarder. De diesel zou ik laten staan, maar een knappe GTX lijkt me nog best een geinige auto om er bij te hebben. DIe had je in zo’n fraaie mosgroene metallictint, met bruin getint glas en een zonnedakje, met als kers op de taart de optionele gele verstralers op de voorbumper. Een zeldzaamheid in de van suffe Kadetts en Golfjes vergeven straten, maar daarom des te cooler als je er een keer eentje zag. Nostalgie!
Svenska II zegt
Mooie referentie, de voetbal uitwedstrijden! Ik herinner me een 80’s Civic, zo’n piepkleine, met 3 op de achterbank en nog 2 in de kofferbak! En de Citroën AX die we altijd moesten aanduwen! En de Saab 900 Turbo van 1 van de voetbal vaders. Daar is de liefde voor Saab voor mij begonnen…
drsjeroen zegt
Seat Malaga, zeker nostalgie. In het vuilnisbakken grijs voordat dat hip ging worden. Ouders gehad die het hele rijtje Seats hebben afgewerkt Fura, Ronda, Ibiza, Malaga, Toledo
Klojum zegt
Vroegah met een Jetta 1.6 75pk flink wat rondgescheurd en ja, die dingen waren (bijna) onverwoestbaar. Destijds met de buurman nog een 80-liter LPG tank achterin geplaatst (zonder de 10 a 20% vulbeveiliging, want dat scheelt weer tanken), en je had nog steeds een flinke dot ruimte over in die kofferbak van zo’n 550 ltr. Twee dikke aluminium ringen ter waarde van hele 10 guldens op de achterpoten geplaatst om de kont weer wat op te krikken i.p.v. een dure extra veerset van een paar honderd gulden, en niemand die het verschil zag of merkte.
brammetjedeb zegt
Lees het stuk nog eens over en corrigeer de foutjes ff. Zo slordig dit…
Gulli zegt
Toen een sedan nog gewoon uit drie blokjes bestond ipv er allemaal functies aan te hangen die helemaal niet op sedans van toepassing zijn. Kunnen ze tegenwoordig wat van leren (lezen we mee, Duitse Drie?)
Allison Burgers zegt
Mijn pa had destijds een Nissan Sunny 1.6 SLX sedan. Een rode. Ook zo’n hoekig typisch jaren ’80 model. UIt de tijd dat Nissan nog groot was in Nederland.
https://www.autoweek.nl/auto/2807/nissan-sunny-1-6-slx/
volvo480gtt zegt
De Fiat Regata zie je nu nog heel veel in Turkije rondrijden als Tofas.
baardmijt zegt
Die Tofas’ zijn gebaseerd op de Fiat 131. ZIjn achterwielaandrijvers, in tegenstelling tot de hypermoderne voorwielaangedreven Regata. ;-)
Calimero zegt
In 1985 bestond de 1.7 D nog niet in de Kadett. Dit was toen nog een 1.6
Volgens mij was de Vectra A de eerste die een 1.7 Diesel had.
De sedanuitvoering zag je overigens het meest in de kale LS uitvoering. Was er wat budget over dan werden er stootstrips op de deuren geplakt (door de dealer). Bij de hatchback was dat een rechter buitenspiegel.
Homer55 zegt
Haha de opel kadett diesel. Buurman had er een. Een limited edition in een fraaie kleur blauw. Hij vertikte het om de gloeibougies te vervangen. Elke ochtend was het 10 minuten lang proberen te starten. Eenmaal gestart was het echt een luide tractor met een hoop rook in de straat. Voor ons deur stond toen een zwarte Peugeot 405 GLD met de bekende 1.9 diesel. Die liep zeker een stuk rustiger. Alleen als GLD zeer kaal. Af en toe kwam er eens een iedentieke zwarte de straat in rijden. Dat was een SRDT met leuke opties en turbo diesel. Dat was toen nog wat.
LaLancia zegt
Mijn ouders hebben nog een Regata gehad, een 1.3 meen ik.
Overigens, de Regata was er zelfs met een, jawel, start-/stopsysteem en heette dan de ES (Energy Saver).
cossiekiller zegt
En de Mercedes 190D?