Ja, goed nieuws voor de McDonald’s parkeerplaats. Er is een bodykit om je Golf IV mee te verswekkeren.
De Volkswagen Golf IV was een absoluut hoogstandje voor Volkswagen. Het waren de hoogtijdagen van ‘premium’. Audi’s en Volkswagens waren nooit eerder en nooit later zo preeeeeemijum als in de late 90s en vroege 00s. Nou ja, op een ding na dan: ze hadden natuurlijk geen RWD, de absolute voorwaarde voor een echt premium product. Maar ze hadden wel zeer kleine naden tussen plaatwerkdelen en een ontzettend zacht en aaibaar dashboard.
De Golf IV maakte de indruk uit een blok beton gehouwen te zijn. Ook de richtingaanwijzers achter hetzelfde glas als de andere lampen droegen daaraan bij. Alles was eigenlijk goed aan de nieuwe Golf…Behalve dan dat de GTI niet echt inspirerend was. De IV was sowieso best soft (comfortabel) qua onderstel. En met 150 pk uit een 1.8 Turbotor dan wel 2.3 liter V5, werd het nou niet bepaald een blepper. Eigenlijk waren de dieseltorren potenter. De hoeveelheid rode letters achterop verklapte hoeveel Dieseldampff er onder de kap zat.
Dat werd later enigszins goedgemaakt met de GTI Edition, maar ook met de R32. De Golf IV was er al met de bekende ‘VR6’ die bij de Golf IV gewoon ‘V6’ werd genoemd. Maar de R32 kreeg de 3.2 liter grote 241 pk sterke versie van de motor onder de kap. Deze werd ook geleverd in de Phaeton (legendarische rijtest). Voor de zware limo was het net adequaat. Maar de R32 werd er de compacte raket van die een snelle Golf eigenlijk altijd hoort te zijn. Ze waren echter wel behoorlijk prijzig.
Gelukkig maakt JMS nu een bodykit voor mensen die een gewone Golf IV hebben. De kit is niet exact hetzelfde als de R32-kit. Maar de ‘inspiratie’ is er wel duidelijk in te zien. De volledige set bestaat naast tupperware inclusief ‘M3 spiegels’, ook uit een blubberdikke dubbele uitlaat van 90 mm in doorsnede en een KW-verlagingsset die de Golf voor 45 mm en achter 40 mm dichter bij het asfalt brengt. Hierdoor komen de Barracuda Karizzma 19-inch jetsers optisch ook wat beter tot hun recht.
Wat de bodykit kost daar doet JMS een beetje geheimzinnig over dus daar zul je ze zelf even voor moeten bellen. De wielen zijn 1.400 Ekkies. Kooooooop dannnn!1!!
991TurboS zegt
Hij ziet er cool uit maar een beetje laat niet?
Robert zegt
Er zijn er nog steeds duizenden van op de weg, dus er zal waarschijnlijk nog wel een markt voor zijn. Een beetje goede (lees: onverprutste) Golf IV R32 doet inmiddels als weer 12-15.000 euro, dus dat maakt het voor bepaalde mensen al wel weer interessant om hun 1.4 of 1.6 op te leuken met zo’n compleet pakket aan
Curver plasticpolyester.anthwan zegt
12 a 15? Volgens mij komt 20 eerst bij één in nette staat.
AudiRS zegt
@Robert. Onder 20k koop je geen Golf 4 R32 meer hoor. En een onverprutste gaat richting 30k.
ponnie zegt
Wel leuk dat iemand nog de moeite neemt om nog een echte 90’s/00’s style bodykit te maken, maar of het echt mijn smaak is durf ik niet te zeggen.
Dutchdriftking zegt
Brrrr ik sla even over.
gamma81 zegt
Snap niet dat er altijd zo hoog opgegeven wordt van deze Golf, vriend had een nieuwe Tdi, heb hem x naar Schiphol gebracht. Op de terugweg naar mijn toenmalige woonplaats Bavel, op de verbindingsweg tussen de A27 en A58 doodangsten uitgestaan, wat rolde dat ding om zijn lengte as, Mijn toenmalige Ducato, niet Ducati, voelde daar veiliger aan bij dezelfde snelheid.
willeme zegt
@gamma81: klopt. De Golf IV reed echt uiterst matig. Als je een leasedieseltje met chipt had, dan kon je nog wel lol hebben in een rechte lijn. Maar in dynamisch opzicht waren dit horken. Een Peugeot 306 was sportiever én comfortabeler tegelijkertijd. Golf V was in alle opzichten beter imho. De GTI al helemaal. Wat is die @loek toch een bofkont!
jaapiyo zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/10-redenen-waarom-de-volkswagen-golf-4-briljant-is-2953947 🤪