Wat zijn manager er van vond wisten we al, maar Max Verstappen laat zich nu ook zelf horen over het salarisplafond.
Formule 1-coureurs behoren niet bepaald tot een beroepsgroep die onderbetaald wordt. Natuurlijk, ze kunnen iets wat heel weinig mensen kunnen en lopen risico, maar ze krijgen daar ook zeer royaal voor betaald. Zeker de échte topcoureurs, zoals Max Verstappen.
Hij zou daarom best iets minder kunnen verdienen, zonder dat hij reden tot klagen heeft. Dat gaat potentieel ook gebeuren, want er wordt gesproken over een salarisplafond voor coureurs. Er is natuurlijk al een budgetplafond voor de teams, maar de salarissen van de rijders zijn daar niet bij inbegrepen.
Raymond Vermeulen, de manager van Max Verstappen, liet eerder al zijn ongezouten mening horen over dit plan. Kort samengevat vond hij het “complete onzin”. Hij benadrukte de waarde die een coureur voor een team heeft en het feit dat we een complete Grand Prix te danken hebben aan Max.
Max Verstappen laat zich nu ook zelf uit over het salarisplafond. Je verwacht het niet, maar ook hijzelf vindt dit een uitermate slecht idee. Volgens hem komt er veel meer geld binnen nu de sport steeds populairder wordt. Iedereen profiteert daarvan, dus Max vindt het niet eerlijk als de coureurs nu beknot zouden worden.
De sport heeft juist alles te danken aan de rijders. “Wij maken de show en zetten ons leven op het spel,” aldus Max Verstappen. Daarom noemt hij een salarisplafond voor coureurs “compleet verkeerd”.
Max heeft wel gelijk dat de sport niks is zonder de coureurs, maar hij overdrijft misschien lichtelijk met “levens op het spel zetten”. Dat was vroeger zeker het geval, maar anno 2022 loop je een groter risico als je in gewoon in een Volkswagen Polo op de openbare weg rijdt.
Via: ESPN
okdoei zegt
Ik zou eerst maar de monteurs en al het andere personeel wat meer betalen, werken zich ook keihard uit de naad voor een meh loon. En zonder hen, geen auto waarmee je kampioen wordt. Dus beetje dimmen.
luckyluke zegt
Tip: google eens wat een F1 monteur verdient
stefan82 zegt
300.000 euro p/jaar voor iemand van pitcrew exclusief bonus per wedstrijd. Niet heel onaardig…
okdoei zegt
Beetje googlen kom je op gemiddeld $40k per seizoen uit voor een “f1 mechanic”. Vind ik niet heel veel als je nagaat dat je tot de late uren moet werken, je vaak van huis bent en veel moet reizen + je werkt in de F1 dus je zou een hele goeie monteur moeten zijn.
Ter vergelijk: ik werkte ooit voor Amerikaanse machinebouwers waar de service monteurs (door veel van huis en veel uren werken) tussen de $80k-$100k per jaar verdienden. En dat was geen crème de la crème personeel. Niet slecht, maar ook geen hoogvliegers.
faalhaas zegt
Ik heb vandaag ook te hard gereden, komt allemaal wel dichtbij zo.
Bella Macchina zegt
Brandweermannen (-vrouwen),politieagenten, millitairen,….
Egotrippende F1-rijders staan heel, heel ver op die lijst.
st220 zegt
Ik had enigszins lichtelijke irritatie…. Behoor ook tot de door jou omschreven groep. Hoop dat deze onzin niet waarheidsgetrouw is, zou mij tegenvallen. Alsof 40.000.000 per jaar niet genoeg is…. WTF!
Richmond zegt
Meerdere coureurs hebben dit gezegd. F1 verdient meer geld nu, teams verdienen ook nu geld aan de deelname en dan zouden coureurs minder verdienen. Want het salaris plafond betekent ook salaris verlaging naar 30 Mio per jaar. Ze denken ook dat het hierdoor voor sponsors minder interessant wordt om zich te binden aan juniors omdat de return on investment minder wordt. Aldus Verstappen, Norris, Alonso en Vettel.
Bella Macchina zegt
F1 was vele malen populairder ten tijde van Lauda, Senna en Shumacher. Je mag dit niet op klein landje Nederland afmeten.
e36thuglife zegt
Ja ik wil ook graag unlimited ¢a$h mon€¥ want werk maakt me leven foktop terwijl ik ook lekker jonkos kan klappen dus ik verspeel ook me leven op de spel.
panam1 zegt
Ik zet mijn leven ook iedere keer weer op t spel als ik met m’n schoonmoeder aan tafel zit – maar ik word daar ook niet voor gecompenseerd…..
Edge zegt
Volkomen terecht natuurlijk. De Formule 1 teams staan er financieel beter voor dan ooit. De ene na de andere miljoenendeal wordt afgesloten. Red Bull haalt met de sponsordeals van Bybit en Oracle alleen al vrijwel het volledige toegestane bedrag van de budget cap op. Liberty Media ziet nog zoveel groeipotentieel dat het $240 miljoen eigen geld investeert in een stuk land in Las Vegas om die race daar mogelijk te maken. En juist in die periode zouden de coureurs, de sterren van de show die het mogelijk maken dat er zoveel geld binnenstroomt, binnen een salarislimiet moeten werken?
Met alle respect naar die honderden engineers en andere teamleden die de auto’s ontwerpen, in elkaar schroeven en repareren: Het zijn echt de topcoureurs die de show maken en de grote publiekstrekkers zijn. Zet twintig anonieme, matige coureurs op de grid (Latifi en 19 dubbelgangers?) en de interesse in de sport neemt een duikvlucht. Weg kijkers, weg publiek, weg miljoenen. Dus laat die coureurs maar lekker meeprofiteren van de sport die zij groot maken.
En sowieso is het natuurlijk volstrekt onzin om zo’n budgetcap in te stellen, simpelweg omdat het onmogelijk is om dat te handhaven. Je kunt een coureur niet verbieden om wat bij te verdienen als ambassadeur van het een of ander, dus dan krijgt Verstappen of Leclerc gewoon het maximale bedrag dat binnen het salarisplafond is toegestaan en komen ze voor het restant in de boeken te staan als Red Bull energy drinks ambassadeur of testcoureur voor de Ferrari straatauto’s.
bobinthebottle zegt
Je raakt hier bij mij even een gevoelige snaar. Ik heb er an sich geen problemen mee dat als je iets goed kan, je daarvoor beloond wordt (en de discussie over wat genoeg is wat mij betreft wel gevoerd mag worden). Het probleem zit m mij in argument “we zetten ons leven op het spel”. Racen is zeker niet zonder risico, maar het is voor vermaak. Heel veel mensen leggen hun leven iedere dag in de waagschaal voor de vrede en veiligheid van anderen en krijgen daar een habbekrats voor. Maw, als je zoveel verdient, mag je wat mij betreft je mond houden
petroldrinker zegt
Als je zoals jij zegt je leven waagt voor een habbekrats, doet diegene in mijn ogen toch echt zelf iets fout, en moet ie lekker elders kijken of beter onderhandellen volgende keer….
potver7 zegt
Goh en wie gaat dat betalen dan? Ik neem aan dat als je deze opmerking plaatst, je het ook prima vindt om alle belastingen op z’n minst te verdubbelen zodat alle politiemensen, en lui van Rijkswaterstaat en wegenbouwbedrijven die dagelijk de vouw uit hun broek worden gereden door wegpiraten afdoende betaald kunnen worden?
Jij bent zeker ook zo iemand die vindt dat succes een keuze is?
Ik pak even een teiltje.
rgee zegt
Wat een onzin van Verstappen, hij kies er zelf om zoals hij zegt zijn leven op het spel zet, niet voor een ander.
wimof zegt
Ego’s, hun leven is evenveel waard dan die “imbeciel” die tijdens een onbedwongen ogenblik zij Peugeot/Seat of BMW tegen een boom knalt.
Alleen hebben de F1 een betere levensverzekering, vraag (op probeer het) aan Schumacher.
Of ga ik hier nu over een / de schreef?
dees zegt
“leven op het spel”. Heeft hij ooit oude F1 races gezien?
Toen ze gewoon reden in de stromende regen? Met al die regels en eisen van tegenwoordig is de kans dat je je leven op het spel zet vrij klein vergeleken met vroeger.
Zeg gewoon eerlijk dat je veel geld wilt verdienen.
Verstappen praat al net zo veel onzin als Mbappe, die bij PSG heeft getekend omdat hij de Franse competitie sterker wil maken.
base85v zegt
Ik vind dat hij gelijk heeft. Kort geleden nog een coureur overleden in de F2. coureurs die ernstige ongelukken hebben gehad en nooit volledig gerevalideerd zijn. Noem even grosjean. het is en blijft risico vol en ja we genieten er van.. hij hoort gewoon bij de beste. Dus verdient dat salaris.
mashell zegt
Als Max vindt dat hij zijn leven op het spel zet is hij niet goed wijs nog in die auto te stappen.
Max vindt het een verantwoordt risico, net als ik het woon werk verkeer een verantwoord risico vindt. Daarom is dit een ongeldig argument van Max. Als Max zou zeggen, ik ga op mijn 30e met pensioen en moet de rest van mijn leven zien rond te komen met wat ik tot dan toe verdiend heb dan was dat veel meer een valide argument.
kuip zegt
Ik ben chauffeur en rij dagenlijks met 50 ton over de weg. De kreukel zone van mn cabine in ongeveer 20 a 30 cm gok ik even snel. “Dus ik zet ook iedere keer mijn leven op het spel”. Net als vele andere.
Ik wil ook geen salaris plafond, maar ja dat is er wel…
Niet zo miepen Max, komt het niet als salaris binnen, komt het wel via sponser geld oid binnen.
st220 zegt
Toen ik dit las, en ik hoop dat het propoganda is waarvan een zin weer volledig negatief uitgemelkt wordt voel ik mij als werkenemer van de grootste Nederlandse werkgever toch enigszins bezwaard.
gerjan zegt
Nog nooit geen max fan geweest maar wat hij nou zegt kan echt niet. Wat een arrogant mannetje. Hopelijk word hij nooit geen wereld kampioen meer !
sportevo zegt
Vooralsnog wordt het salaris van een coureur bepaald door marktwerking. Doe jij het kunstje goed, dan ben je meer waard. Sponsors hoesten dat geld wel op. Willen die niet meer betalen omdat het niet aantrekkelijk meer is, dan gaan de salarissen vanzelf omlaag. F1 is populair en interessant voor sponsors dus kunnen dit soort salarissen. Om daar nu een soort ‘Balkenende-norm’ aan te hangen gaat wat ver. De organisatie zou niet mogen bepalen wat iemand verdient.
Ik vind alleen wel dat wat bepaalde sporters (ook in andere takken van sport dus) verdienen gewoon niet in verhouding staan tot wat er gedaan wordt. En ook niet het entertainment wat er voor geleverd wordt. Er zijn ook zat sporters die nauwelijks iets verdienen en er een baan naast hebben om te kunnen leven maar een prachtige wedstrijd kunnen laten zien, puur omdat ze voor de sport leven. Wat dat betreft zou het ook wat minder kunnen. Voor 10 of 20 miljoen stappen Max of Lewis ook wel in die auto als ze van de sport houden en nergens meer kunnen krijgen. Of ze zijn net als Jos. Die wilde de race van de A1GP op Zandvoort niet rijden omdat hij nog geld van Lammers kreeg. Leuk voor al die fans die zich verheugd hadden op het zien van hun idool op zijn thuisbaan. Als je van de sport had gehouden, dan had je die race gratis gereden.
En Verstappen vindt dat hij zijn leven op het spel zet? Wordt hij dan gedwongen om in die auto te stappen? Laat hem er dan mee stoppen als hij het zo eng vindt. Of dwingt Jos hem? Die losse handjes van hem kunnen inderdaad nogal dwingend zijn.
petroldrinker zegt
Logisch toch,zij zijn de faces vd sport, horen ze ook goed voor betaald te worden, de teambazen kunnen nog gewoon over straat etc, de coureurs minder zonder herkent te worden etc, hoort allemaal compensatie tegenover te staan, dus snap er zelf ook niks van
Dutchdriftking zegt
Idioot veel geld hoort bij de Koningsklasse van de autosport. Niet zeuren maar gewoon betalen. Sowieso mag de budget cap er vanaf. Of in iedergeval flink verhogen.
potver7 zegt
Dus die F1-coureurs van 50 jaar geleden verdienden een miljoen-miljard ofzo? Kom op zeg, wat een kul-argument.
Dat gezegd hebbende, is dat salarisplafond natuurlijk ook de hypocrisie ten top. Waar teams tegenwoordig een steeds strenger budgetplafond krijgen, cashen de organisatoren als nooit tevoren. Zie de contracten voor tv-rechten die sterker stijgen dan de inflatie in het kwadraat, circuits die steeds verder de duimschroeven worden aangedraaid en ga zo maar door.
slakkie zegt
Uw leven op het spel zetten … laat me niet lachen. Hoeveel piloten sterven er in de F1 tijdens het uitoefenen van hun job? Dat was 30 jaar geleden inderdaad zo. Maar als je dan toch met een uitleg komt, zoek dan een deftige reden, fucking wanker.