
Onze held Max Verstappen houdt er ernstig rekening mee dat hij morgen vanaf P1 start.
Zoals een aantal keer eerder in zijn prille F1 carrière was Max Verstappen vanmiddag favoriet voor pole na zijn beste tijd in de derde vrije training. Maar het mocht wederom nét niet zo zijn in de kwalificatie. Voor Verstappen blijft de teller van behaalde poles daarom op vier stuks steken. Voor MV33 moet het een bitterzoete ervaring zijn. Bitter, omdat in Monaco de pole belangrijker is dan waar dan ook. Maar ook een beetje zoet, omdat titelconcurrent Hamilton niet verder kwam dan P7.
Misschien slaat de balans echter nog wel meer uit naar de zoete kant der dingen. Dat zou ‘m dan liggen in pech voor polesitter Leclerc. Zoals jullie immers weten ging de home hero met zijn Ferrari kablabber in de slotfase van Q3. Aan de ene kant belette dat zijn concurrenten ervan een poging te doen zijn snelste ronde nog te verbeteren. Aan de andere kant betekent het dat de shine van de Ferrari met nummer zestien er wel een beetje af is.
Verstappen denkt dan ook dat er geen opzet in het spel was. Daar was ooit wel sprake van toen Schumacher zijn Ferrari in Rascasse parkeerde en toen Rosberg ‘rechtdoor schoot’ in de uitloopzone voor de hairpin. Schumacher moest daarna zijn pole inleveren. Rosberg hield ‘m en won de race, tot enorm ongenoegen van Lewis Hamilton. Maar Max, zelf ervaringsdeskundige als het gaat om crashen op het punt waar Leclerc de fout inging, vermoedt dat de Monegask een zware pijp gaat roken. Bij onze vrienden van de NOS laat Max optekenen:
Als Charles ‘m nou had geparkeerd met een kapotte voorvleugel, dan was het een ander verhaal geweest. Maar hij raakte de muur en het eindigde waar ik zelf ook twee keer heb gestaan. Het was gewoon ongelukkig. De achterkant van zijn auto ziet er niet best uit. Als het onze auto was geweest, dan zouden we de versnellingsbak honderd procent zeker moeten vervangen. Maar goed, misschien is de Ferrari steviger.
Max Verstappen, is duidelijk onder de indruk van de bouwkwaliteit van zijn SP2 Monza
Mocht Max gelijk krijgen dan krijgt hij niet alsnog de pole achter zijn naam, maar start hij wel vanaf de eerste positie. Bij een droge race wordt het dan appeltje-eitje om naar de zege te rijden met Bottas in de staart. Denk jij dat het zich zo gaat ontvouwen, of krijgt Ferrari wat ouderwetse assistentie van de FIA? Laat het weten, in de comments!
UPDATE: Ferrari heeft een statement gegeven waarin het aangeeft dat een eerste inspectie geen problemen met de versnellingsbak van Leclerc aan het licht heeft gebracht. Het hoopt de pole dus te kunnen houden. Morgen gaat de renstal nog wel verder onderzoek uitvoeren:
De eerste inspectie van de versnellingsbak in de auto van Leclerc heeft geen ernstige schade aan het licht gebracht. Morgen zullen verdere controles worden uitgevoerd, om te beslissen of dezelfde versnellingsbak in de race kan worden gebruikt.
Ferrari, kan Jean Todts paarden nu gewoon met rust laten.
‘Onze held’. Hahaha… nee
Dus jij vindt F1 coureurs die hun leven in de waagschaal legen tegen 300+ geen held? Ik wel
Doe ik wel vaker, gewoon op de A6. Wat een held ben ik.
@autostrada: op de A6, poeh hé. Voor mij ben je een potentiële orgaandonor. En dus een held.
@autofanaat1990: de gemiddelde medisch specialist in het ziekenhuis doet dat ook en krijgt er geen miljoenen of waardering voor.
Dus nee, het is geen held.
@janjansen: medisch specialisten leggen toch niet hun eigen leven in de weegschaal? Ze worden ook behoorlijk betaald, passend bij de verantwoordelijkheid die ze dragen.
Bwoaaaah…Ben nog geen specialist maar er zijn wel wat situaties soms waar je een zeker risico loopt. Mss niet per se direct met dodelijk gevolg, maar bepaalde dingen loop je liever niet op 🥶
En vwb die betaling: valt eigenlijk wel tegen als je het afzet tegen consultants die veelal advies geven dat een pientere 5 VWO-er ook had kunnen geven.
@mashell: …het is ‘waagschaal’😊
En een beetje onderbouwing waarom het ‘waagschaal’ is en geen ‘weegschaal’
https://onzetaal.nl/taaladvies/iets-in-de-waagschaal-stellen/#:~:text=Het%20werkwoord%20wegen%20had%20vroeger,precies)%20hoe%20zwaar%20het%20was.
@autofanaat1990: zeker geen held . Iedereen wordt maar een held genoemd tegenwoordig. Het woord betekent niks meer.
@rolov: hehe, eindelijk eens iemand die dit gewoon hardop durft te zeggen, voor mij ben je daarom een held!
@escort77: bedankt voor niks 😄
@autofanaat1990: Ik niet, en als je dat een held vind is het wel erg droevig gesteld met je.
@autofanaat1990: nee, niemand in de entertainment is een held.
Ophanging, chassis en bak, die knal achterop heeft echt wel eea vermorzeld
Appeltje eitje? Ik neem dat dat sarcastisch bedoeld is?
@thearchitect: grootste risico voor MV is waarschijnlijk als ie Mazepin gaat lappen 😬
@escort77: whendidmazepinspin
😳
@escort77: http://www.whendidmazepinspin.com 🤪
@polpol33: 16 dagen geleden? Het is hoog tijd voor een nieuwe.
Nee hoor, dat is gewoon een hint aan Verstappen dat er wel iets van hem verwacht wordt. Mocht hij dat nog niet weten…
Ferrari heeft al aangegeven dat Charles waarschijnlijk gewoon vanaf P1 kan starten morgen.
https://nl.motorsport.com/f1/news/charles-leclerc-max-verstappen-pole-position-monaco-gp-crash/6513501/
Ik geef al van te voren toe dat ik hier een beetje zuur over ben, maar Leclerc heeft met zijn klapper de kansen voor Verstappen wel verpest om een pole te behalen. Natuurlijk was het niet zeker dat dit hem zou lukken maar goed, met zo onbesuisd te rijden heeft hij de pole voor zichzelf veilig gesteld. It’s all in the game, maar ik zou het niet raar vinden als bij dit soort ongelukjes er toch een straf wordt gegeven door de FIA of de wedstrijd leiding.
Ja, ze mogen het voorbeeld van Indycar wel volgen. Veroorzaak je een rode vlag? Dan worden je twee snelste tijden afgenomen. In een ander topic stelde ik ook al voor dat je wat mij betreft best naar de laatste plaats van de betreffende sessie teruggezet mag worden, als straf voor het verpesten van andermans kwalificatie en met de logica “to finish first, first you have to finish”. Een rode vlag in Q3 veroorzaken zou dan automatisch een gridstraf zijn waarbij je tiende start.
@Edge: of beperk de tijd die monteurs ongestraft nog mogen sleutelen aan de auto.
Half uurtje voor een bandenwissel en wat kleine afstellingen zijn oke, als je door eigen toedoen niet zelfstandig de pits kan bereiken en/of er moet veel gerepareerd worden dan kost je dat posities op de grid.
Ik vind het wel wat hebben dat je je auto letterlijk aan barrels rijdt in een poging nog harder te gaan en dat je daar niet per se voor gestraft hoeft te worden. De wedstrijdleiding mag wel even overwegen/onderzoeken of het allemaal kosjer is maar in dit geval is daar geen échte twijfel aan lijkt me, behalve bij de diehard alu-hoedjes.
@pomoek: “onbesuisd rijden”? Die gasten proberen op de absolute limiet te rijden om een zo goed mogelijke startpositie te bemachtigen. Zelfs de allergrootsten (en de iets minder allergrootsten) maken dan wel eens een foutje, als je dat al zo mag noemen. De grens tussen briljant en gecrashed is flinterdun.
Tja, als je de enige bent in de kwalificatie die zijn auto de muur in boort dan doe je iets niet goed. Verstappen kreeg enkele jaren geleden ook een oorwassing van Marko toen hij in de derde training hetzelfde deed.
@pomoek: als een auto expres wordt gecrasht om een concurrent te benadelen (Nelson Piquet jr. en Flavio Briattore) is een straf terecht. Maar dat is hier absoluut niet aan de orde.
Niet expert nee. Maar toch heeft iemand een nadeel. Daar is nu geen compensatie voor. En dat vind ik niet terecht. Als een coureur met de banden van zijn teamgenoot rijdt moet hij die wisselen. Als je zonder tijdwinst buiten de baan rijdt wordt je tijd afgenomen. Als je een andere coureur hindert tijdens de kwalificatie krijg je straf. Als je headrest los zit moet je die vast laten maken. Waarom nu dan niet?
Ik denk dat dit een echt ongeluk was, maar het is makkelijk te simuleren. Rij de snelste tijd en daarna je vleugel eraf in de laatste minuut, kwali afgelopen en jij de snelste tijden een grote kans op winst.
Ze zouden op zijn minst alle coureurs die nog in hun ronde zaten de kans moeten geven die ronde af te maken. Kost in Monaco een paar minuten extra tijd.
@pomoek: en als het Mazepin was geweest? Was dan ook straf op zijn plek? Dan was de uitkomst hetzelfde geweest in het voordeel van Leclerck. Ik zie het zo, Leclerck was het snelste. En daarna kreeg hij een ongeluk. Dat hinderede alle anderen maar ook hemzelf er aan een nog snellere ronde neer te zetten. Iedereen heeft er evenveel hinder qua snelle ronden van dus een straf is niet gepast.
Tja, dan had Mazepin achter Schumacher moeten starten. Maat hij deed niet mee in q3.
Hoe dan ook is het niet waar dat Leclerc er geen voordeel aan had. Hij stond op 1 en hij bleef op 1. Dat hij wellicht een nog snellere tijd had neer kunnen zetten was niet in zijn voordeel geweest. Want die had hij al.
Maar los van het straffen van Leclerc. Door de crash heeft hij bijna 2 minuten van de kwalificatie tijd af gesnoept. Het gebeurde 16 seconden voor het einde van q3. Wat is het probleem met 3 minuten extra toevoegen aan de kwalificatie? Dan heeft iedereen die in staat was zijn auto op de baan te houden, iedereen behalve Leclerc dus, een kans om zijn tijd te verbeteren. Dat lijkt me redelijk?
@pomoek: baan omstandigheden zijn dan niet meer hetzelfde als voor/tijdens de crash waardoor het per saldo niks oplevert
Eens, maar je moet wat toch?
Blijft het droog in Monaco morgen. ???
We gaan het zien. Ferrari heeft aangegeven dat er wel wat schade ontdekt is, maar dat ze morgenochtend nog verder onderzoek uitvoeren en dan beslissen of er met die bak wordt gereden of dat er een nieuwe in moet.
Ik snap de neiging om straf te geven voor zoiets, echter zeker met het budget cap is dit al een behoorlijke straf.
Alternative kop voor het artikel “Max Verstappen is geen schade expert”.
@mashell: update: Max blijkt toch schade expert😆
Er is toch nog een warming up voor de race.
Die is er al heel lang niet meer. Sinds 2003 is dat geschrapt volgens mij.
Of LeClerc van pole start morgen of niet is totaal niet interessant. Wat veel interessanter is, is waar Verstappen en Hamilton eindigen. Kan zomaar zo zijn dat Verstappen morgen de leiding in het kampioenschap pakt of het gat drastisch verkleind. Dat is veel belangrijker dan een pole. Hoop daarom ook dat onze held dat morgen niet vergeet als hij van plek twee start.
Dat is inderdaad van belang. Dit seizoen moet die meer berekenend rijden dan zijn voorgaande seizoenen. En aangezien Monaco niet zijn beste baan is zou een podium zeker goed zijn. Het is alleen jammer dat Perez er weer niet bij staat.
Wat een paniek hier. Of Max nu op P1 of P2 start maakt niet uit. Na de eerste bocht ligt hij sowieso eerste.
Wedden dat Ver de eerste beste bocht door Bot eraf wordt geramd? Monaco en Monza zijn Ferrari territorium, die moeten ze winnen ten aanzien van het merk bij de clientèle…… een Honda????