Houd hoop, jongen!
Max Verstappen is zonder twijfel bezig aan zijn beste seizoen in de Formule 1. In alle nagenoeg peilingen, ook die van Autoblog zelf, prijkt hij in het halfjaaroverzicht bovenaan de lijst. Lewis Hamilton is echter ook bezig aan een dijk van een jaar. De vijfvoudig Formule 1-kampioen heeft respectievelijk 62 en 69 punten voorsprong op Bottas en Verstappen.
Hoewel de 21-jarige Nederlander dit seizoen nog geen enkele maal buiten de top vijf is geëindigd, is zijn achterstand op Hamilton fors. Met precies negen Grand Prix’ in het vat en een steeds beter presterende Red Bull RB15 is alles nog mogelijk. Als het meezit, dan kan Verstappen dit jaar nog de jongste F1-kampioen ooit worden.
Terwijl Nederland dagdroomt van deze gedachte, heeft Verstappen er zelf een harder hoofd in. De immer nuchtere coureur acht zijn kansen dit jaar nog de titel te grijpen vrij klein. In een gesprek met de Telegraaf zegt hij: “Dat is bijna onmogelijk. Dan moet Hamilton wel heel veel pech hebben.”
Verstappen vervolgt zijn verhaal door te zeggen dat, hoewel het er de laatste wedstrijden positief heeft uitgezien voor hem, de andere teams ook niet stilzitten.
“Wij moeten echt nog hard aan de bak om het gat te dichten. Tot nu toe ben ik wel tevreden met de progressie die we hebben geboekt. Ook met Honda denk ik dat er nog veel te winnen valt. Zeker als je nu kijkt hoe het gaat qua onderlinge relatie in het eerste jaar. Als je eenmaal goed op elkaar bent afgestemd, zit er duidelijk potentie in. Het allerbelangrijkste is nu dat we constant presteren en de aansluiting vinden.”
Blijkt dat Red Bull de aansluiting niet kan vinden, dan kan het Verstappen weinig schelen waar hij eindigt in het klassement. Enkel de eerste plaats telt: “Als ik over twintig jaar terugdenk aan mijn loopbaan zal ik er echt niet trots op zijn dat ik vice-wereldkampioen ben geworden.”
fmgarcia zegt
Max zegt dat het vandaag echt lekker weer is in Nederland.
lekbak zegt
@fmgarcia: lekker weer om stil te zitten, te warm voor mensen die graag iets doen. Doe mij maar 20° maximaal, dan kan ik tenminste echt werk verzetten.
rickthestig zegt
@lekbak; Het is nu eindelijk weer een beetje dooi. Ook vandaag druk bezig geweest, geen last van de warmte gehad.
zwepp zegt
Laten we nou maar lekker genieten van wat Max laat zien dit jaar en hopen dat dit de aanloop is naar volgend jaar. In 2020 wereldkampioen worden zou fantastisch zijn, dan kan niemand roepen dat hij gewonnen heeft vanwege de nieuwe regels als het pas vanaf 2021 gebeurt. En sowieso zou het heel gaaf zijn als Red Bull en Honda in hun 2de jaar van samenwerken naar de eerste plek weten te rijden!
ouwedibbes83 zegt
Max mist eigenlijk ook de support van een gedegen tweede rijder, dat is echt een gemis bij RB geweest. Nu krijgt hij slechts zeer beperkte extra info over bandenslijtage en setup uit de vrije trainingen van z’n maatje, wordt hij niet gecoverd in z’n pitstopstrategie en ook niet uitgedaagd door z’n teamgenoot. Hopelijk krijgt RB dat straks wel voor elkaar!
gwnbmw zegt
@ouwedibbes83: inderdaad, met een teamgenoot had hij in hongarije hoogstwaarschijnlijk gewonnen.
mwti zegt
@gwnbmw: dan had hij HAM op een ronde gezet.
autodrome zegt
Voor alle roze bril kijkers; stop maar in je billen kies dit jaar, dat kampioenschap dit jaar …
rhellema zegt
@autodrome: liever een roze bril dan niet het vermogen hebben om normaal te kunnen schrijven.
johnwaters zegt
En vorig jaar, en volgend jaar.
wildbeest zegt
De echte mercedes power hebben wij pas gezien in hongarije na de eerste pitstop, 3 ssconden per rondje liepen ze in op RB. Ik ben van nature een vuile rasopportunist die max de beste vindt maar kampioen worden gaat denk ik niet lukken
notsobig zegt
@wildbeest: Ja Oostenrijk hebben ze vast expres verloren… Die 3s zegt niet alleen iets over de ‘mercedes power’ he, er was ook iets met de banden ofzo…
VeniVidiVici zegt
Max zit er he-le-maal naast! Hij gaat dit jaar gewoon WK worden! Met 1 punt verschil (dat is precies dat puntje van de snelste ronde in Hongarije).
pomoek zegt
@venividivici: zou leuk zijn. Maar ik ben het nu maar eens met Verstappen eens.
ericd zegt
Derde worden zou al een heeeeeele prestatie zijn.
willeme zegt
Mercedes is geniaal om het close te laten lijken. Die wisten in Barcelonea al dat de titel binnen was.
raoufff zegt
Meer Red Bull drinken jonguh, krijg je vleugels van!!! Desnoods ff mixen met een vleugje lachgas.
notsobig zegt
@raoufff: Doe maar niet, dan mist hij down force!
fileflirter zegt
Ach Maxi goed je best blijven doen, wellicht over een paar jaartjes.
Gulli zegt
Ben wel benieuwd hoe een kampioenschap zou verlopen als de puntenopbouw anders zou zijn opgezet.
Nu krijgt de nr 1 7 punten meer dan nr 2, die krijgt 3 punten meer dan nr 3, die 2 meer etc.
Als je nu de nr 1 maar 1 punt meer geeft dan de volgende, en het dan verder naar beneden laat opbouwen? Nr 10 krijgt nog steeds 1 punt maar het verschil met de nummer 9 is dan weer 7 punten.
Dan ligt de top dichter bij elkaar, is het middenveld lekker spannend en kan een slecht presterend team ineens een paar punten pakken op het moment dat ze per ongeluk in de top 10 eindigen.
mashell zegt
@gulli: ik heb het idee dat alles wat de fans verzinnen er altijd voor zou zorgen dat het saaier wordt (tanken invoeren, DRS afschaffen) en dat geldt ook voor jouw puntentelling voorstel. Stel je ligt als Verstappen 2e, op koers voor 9 punten en Hamilton gaat winnen en krigt dan 10 punten, waarom zou Verstappen dan nog proberen in te halen? Het risico op verlies is veel groter dan de beloning bij winst. Het team zou het hem gewoon verbieden. Wil je het spannend maken geef dan de winnaar 1 punt en de rest alleen een bloemetje.
HZW zegt
Theoretisch is alles nog mogelijk.
Voor het kampioenschap zou het goed zijn als Hamilton een keer uitvalt en Max op die dag wint + snelste ronde.