Doch waarom gaat het dan mis?
Max Verstappen heeft eigenlijk alle skills die een F1 coureur kan hebben al getoond. Vanaf het begin bij Toro Rosso was zijn race pace al puik en liet hij mooie inhaalacties zien. Naar verloop van tijd is MV33 zich ook steeds beter gaan kwalificeren in vergelijking met zijn teamgenoten. Tenslotte maakt onze landgenoot, ondanks dat het de laatste twee races weer een beetje misging, nog maar weinig domme fouten. De eerste seizoenshelft was in dat opzicht bijna perfect te noemen.
Als je dan toch kritiek wil hebben, dan is het dit seizoen het makkelijkst om te kijken naar de starts van races. In Oostenrijk en in Duitsland won Max weliswaar de race, maar niet nadat hij twee keer grafslecht startte. In die gevallen kostte het Max Emilian uiteindelijk niks, maar in Spa en Monza des te meer. Tegelijkertijd kunnen we ons de laatste keer dat Max een paar plekjes won bij de start al niet meer herinneren. Hoe komt dat toch zo? Max denkt dat het ligt de koppelafgifte van de Honda Power Unit bij lage toeren:
We know what the problem is, but it’s really hard to solve. Hopefully now with the new engine it will be a bit better. As soon as I release the clutch, that bit afterwards, we seemed to struggle a bit. I don’t think I’m doing anything wrong. It’s more about how the engine delivers the torque at low rpm.
Hoewel Max en Red Bull Racing blij zijn dat ze nu met Honda samenwerken, moet Max toegeven dat het probleem zich vorig jaar met de RB14 en Renault-power zich niet of minder voordeed:
If I had a bad start [vorig jaar], I wouldn’t lose position, and if I had a good start I would overtake someone. Now, if I have a good start, I keep my position, and if I have a bad start I lose one or two positions. That is the tricky bit, whereas last year if you had a little minor issue, it would still be fine, because we still had the traction. Somehow this year when I release the clutch we immediately sometimes get too much wheelspin.
Het zou kunnen dat de nieuwe, knoeperharde Pirelli’s voor dit jaar ook een rol spelen. Maar uiteindelijk mag dat natuurlijk niet als excuus gelden:
The tyres being cooler, maybe they play a part in that. Of course it’s not an excuse. Still I think we can do better.
Waarvan akte.
viezefreddyw zegt
Vraag mezelf wel eens af hoe en of hij wel eens zelfkritisch is. Hij maakt wel eens fouten, zoals op Spa bij de start, maar hoor hem zelden tot nooit de schuld bij hem zelf leggen.
brammetjedeb zegt
@viezefreddyw: kweenie hoor, maar hij krijgt al 4 jaar een F1 auto van zijn plek en dit jaar is het elke keer kut. Ik denk dat hij gewoon gelijk heeft.
soes750 zegt
@viezefreddyw: ik denk dat hij juist heel erg kritisch is op zichzelf. Hij krijgt het alleen z’n strot niet uit voor de camera of welk interview dan ook.
Stefje zegt
@soes750: Precies. En ook geen enkele reden voor.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: hij was op Spa anders vrij eerlijk over zijn eigen falen….
IJsblok zegt
@dutchdriftking:
ja dat falen lag vooral bij Kimi….want Kimi zag hem niet.
Dutchdriftking zegt
@IJsblok: hij dook in een gat wat er niet was…
sleepyj zegt
Een Honda met teveel koppel onderin de toeren. Dat probleem hoor je niet vaak.
sanderz28 zegt
@sleepyj: dat staat er toch niet, er staat hoe hij het koppel afgeeft niet dat hij teveel koppel heeft.
Volvo_440_turbo zegt
Steek Max dan maar zeker niet in een elektroraceding… komt niet goed dan denk ik.
Jochempie zegt
@volvo_440_turbo: ja, wat kan die gast eigenlijk wèl achter het stuur, of niet?
Volvo_440_turbo zegt
@jochempie: hehe, over zijn racekwaliteiten enkel lof hoor, ik ben wel een fan in feite. Nu, als de koppelafgifte niet optimaal is dan zou je toch zeggen dat je hierop kan anticiperen op dat niveau? Tenzij de koppelafgifte te pas en te onpas onregelmatig is, dan is dat gewoon f…ck natuurlijk.
rickthestig zegt
@Volvo_440_turbo: Doe het hem een keer voor dan. Kan hij vast van leren.
Volvo_440_turbo zegt
@rickthestig: ben nog niet op niveau, sneller dan 4,5 naar de honderd heb ik nog nooit gehaald ;)
kempenaer zegt
Wat ook de reden is, op dat vlak is hoe dan ook verbetering mogelijk.
erind zegt
Ik heb gisteren tegen max gereden op iracing. Dude kan wel sturen :). Heeft geen enkele fout gemaakt gvd.
willeme zegt
@erind: rollende start?
erind zegt
@willeme: ja imsa gte op laguna Seca rolling start. Nevertheless ?
brammetjedeb zegt
@willeme: ?
retetikker zegt
Als ik hem was zou ik gewoon Renault de schuld geven.
ericd zegt
De ideale combi was natuurlijk een resurrectie van Honda bij McLaren, om de goeie ouwe tijd zoals die met Senna was weer te kunnen beleven, en dan Max met z’n oranje helm in een stoeltje. Zullen de Brazilianen kunnen waarderen.
hplh zegt
@ericd: alleen was mclaren al halverwege het voorgaande seizoen overgestapt van motorleverancier zodat ze al veel testwerk voor het nieuwe seizoen konden doen.
WolfKrad zegt
Best apart om dit nu in het Engels te lezen. Is nl. letterlijk wat Max twee weken geleden op Ziggo in Peptalk heeft uitgelegd. In het Nederlands :)
https://www.ziggosport.nl/video/37455-peptalk-met-max-verstappen-sven-kramer-en-ruud-gullit.html
lpgbarrel zegt
VTEC is pas bij hoge toeren he..
borrelnoot zegt
Het zal ook eens aan hem liggen hè.
Dutchdriftking zegt
Albon kan er in zijn eerste races toch beter mee overweg….
mashell zegt
Of Max doet dit willens en wetens, het levert ons interessante televisie en Max daarmee driver of the day punten op. Hij maakt de slechte start toch wel weer goed.
MaartenD zegt
1 woord komt er in ieder geval niet voor in het woordenboek van de Verstappens, zelfkritiek