We maken de balans op van twee jaar onderlinge competitie/samenwerking. Wie het laatst lacht…
In de strijd der teamgenoten deelde Max Verstappen dit weekend een ferme tik uit aan Daniel Ricciardo. In mijn ogen zou het weleens een omslagpunt kunnen worden in de onderlinge strijd om de hegemonie bij het Red Bull team. Maar goed, dat is slechts een opinie. In de hitte van het moment kan je soms makkelijk het bredere perspectief verliezen. Dat kon aan het begin van dit jaar, toen Max het niet zo best deed en Ricciardo vaak puik onderweg was, maar kan nu ook weer in de omgekeerde richting.
Zodoende is het goed om eens te kijken naar de keiharde, kille statistieken. Want zoals we weten liegen die nooit. Gelukkig heeft een Reddit-gebruiker alle cijfertjes al voor ons opgezocht, zodat we dat zelf niet meer hoeven doen. Want jawel, ook internationaal eist deze harde tweestrijd de aandacht op. We beginnen met de vergelijking van alle resultaten die DR3 en MV33 tot op heden in hun 46 races als teamgenoten behaalden:
Bij deze vergelijking zien we dat Ricciardo nog nipt het voordeel heeft. De Australiër heeft iets meer podiums en punten op zijn naam staan, ondanks dat hij twee keer meer is uitgevallen met pech dan Max. Dat laatste zal sommigen wellicht verbazen gezien de pechserie die Max vorig jaar beleefde, maar voor de honingdas was het dit jaar ook reeds twee keer raak: in Bahrein en gisteren in Oostenrijk viel zijn RB14 stil. Een negatief puntje voor Max Emilian is zijn hogere DNF-score ten gevolge van crashes. Max kwam hierdoor zes keer niet aan de meet, Daniel slechts twee keer. Het incident in Bakoe was in dit opzicht een ‘+1’ voor beiden.
Oké, dat is het overall beeld, maar hoe zit het met ‘de trend’? Is die er überhaupt? Hiervoor kunnen we kijken naar de verschillen per seizoen.
2016
In dit jaar was het voordeel voor Ricciardo nog het meest duidelijk, daar hij in alle categorieën aan de goede kant van de vergelijking zit. Nou ja, behalve qua overwinningen dan, want daar was het gelijkspel. Vooral opvallend: in dit jaar won DR3 het kwalificatieduel nog met 11-6. Hij heeft wat dat betreft dus een vroege voorsprong genomen, die hij in 2017 en 2018 vervolgens langzaam maar zeker heeft ingeleverd.
2017
Dit jaar valt samen te vatten als de consistente veteraan tegen de grillige jongeling. Als je kijkt naar de meeste ‘head-to-heads’, zoals het kwalificatieduel en raceduel, was Verstappen dit jaar al de betere. Hij pakte ook twee overwinningen ten opzichte van de enkele zege voor Ricciardo. Maar toch moest VER het qua punten afleggen tegen RIC. HOE DAN!?!
In tegenstelling tot wat je wellicht verwacht, komt dit niet door mechanische pech. Ricciardo kreeg daar namelijk zelfs één keer vaker mee te maken dan Max en kreeg ook meer gridstraffen te verwerken. Het kopje ‘podiums’ vertelt het echte verhaal: tien voor Ricciardo versus zes voor Max. De keren dat Verstappen Ricciardo versloeg, zat de Australiër in de buurt van zijn teamgenoot, maar in de omgekeerde gevallen liet Max regelmatig de bal vallen. Ricciardo viel daarbij maar één keer uit door eigen toedoen en Max drie keer. Onder de streep betekende dat 200 punten voor Ric en ‘slechts’ 168 voor Max.
2018
Dit jaar begon min of meer hetzelfde als vorig jaar. Max lijkt definitief het voordeel te hebben in de kwalificaties (hoewel het na Monaco 3-3 stond), maar maakte ook weer iets meer kostbare foutjes. De laatste races is MV33 echter bezig aan een Ricciardo-achtige run, met veel podia en nu ook een overwinning. Als we Monaco even buiten beschouwing laten (wat we eigenlijk niet kunnen doen, maar toch) staat Max al vier races achter elkaar op het podium. De vraag is of onze landgenoot dit nu definitief kan vasthouden, of dat hij toch nog een paar keer verwikkeld raakt in incidenten de rest van het jaar. In het eerste geval eindigt hij voor het eerst vrijwel zeker vóór Ricciardo in de eindrangschikking.
Tenslotte zitten we nog te wachten op die eerste pole position. Om Vettel af te lossen als jongste polesitter ooit moet Max het dit jaar nog doen. Ricciardo heeft er al een paar te pakken, dus Max moet dat ook kunnen. We hebben Hongarije en Singapore alvast aangevinkt als potentiële mogelijkheden.
1) een raceweekend waarin één van beide coureurs een gridstraf kreeg voor het gebruiken van extra componenten buiten hun eigen schuld om.
kilum zegt
Wat Helmuth Marko zei na gisteren. Als Max niet zo veel fouten had gemaakt aan het begin van het seizoen had hij nu eerste in het klassement gestaan. En Red Bull vind het wel prima. In dat zelfde interview zei hij ook. Het is niet moeilijk een snelle coureur betrouwbaarder/consistenter te maken. Echter is het wel moeilijk een langzame coureur sneller te maken.
pomoek zegt
@kilum: eerste denk ik niet, maar derde was zonder meer mogelijk geweest.
kilum zegt
@pomoek: Nou ja, het verschil met nummer 1 Vettel is maar 50 punten. Als hij in FP3 niet gecrashed was in Monaco was dat P1 dan wel P2 geweest. nu 2 punten gehaald. Anders 25/18.
Tel daar bij de punten voor andere races die hij door een blunder van zichzelf niet finisht. Plaats 3,4,5,6 levert 15,12,10,8 punten op. dus laten we zeggen gemiddeld 11 punten per race mis gelopen. 4 DNF’s is dan al 44 punten. Dat geeft je wel P1. ook omdat in Monaco Vettel en Ham minder punten hadden gescoord als RB daar gewoon de 1,2 hadden gepakt.
Dus ik denk dat Marko wel gelijk heeft. Maar goed. Als, Dan bla bla bla allemaal leuk en aardig. Hij staat 5e geen 1ste. Hopelijk kan hij naar P3 in het kampioenschap volgend weekend. Kimi is maar 8 punten verwijdert.
kilum zegt
@kilum: Nevermind, ik zat met 4 DNF’s in mij hoofd. Maar het zijn er maar 2. Dan gaat mijn hele berekening mank. Dan had hij Monaco moeten winnen en de 2 DNF’s 3e worden. Dat is al iets minder realistisch.
fapfap zegt
@kilum: In China had Max ook gewonnen, als hij niet tegen Vettel aanreed. Daardoor hadden beide Mercedessen ook nog eens minder punten gehad.
piquet1986 zegt
@kilum: Ik snap je rekenwijze(ik denk ook graag zo) maar vergeet niet, niemand maximaliseert. Iedereen laat het ergens wel een keer liggen(ook Vettel en Hamilton dit jaar). Je gaat nu eigenlijk uit van een perfecte score van Max tegenover een imperfecte score van de rest.
gregorius zegt
Wow. Iemand heeft een hoop tijd gespendeerd om dingen te laten zien die eigenlijk zeggen: gewaagde teamgenoten in een sport met externe factoren en waar kleine verschillen soms grote gevolgen hebben.
Doe een vergelijking tussen HamBot en VetRai; en je zal een stuk grotere verschillen zien.
Echter, als RB echt om de titel mee zou doen, zouden ze vaker verder van voren starten en dan gaat het om hele andere statistieken: tire management & constant rijden. En niet meer om inhalen = risico.
pomoek zegt
Tja, die pole, dat is inderdaad nog wel een dingetje. Hopelijk dat Honda volgend jaar iets moois uit de hoed kan toveren, maar ik ben er bang voor.
Uit het lijstje zie je vooral het belang van ervaring. Dat verschil in ervaring wordt met de jaren natuurlijk kleiner waardoor talent belangrijker wordt.
Ik las ergens dat vader Jos vond dat niemand meer moest zeggen dat Verstappen zijn stijl moest aanpassen na de winst in Oostenrijk. Als het waar zou zijn dat Verstappen inderdaad zijn rijstijl niet heeft aangepast, wat niet waar is volgens mij als je kijkt naar hoe hij de afgelopen races heeft gereden, dan wordt Verstappen nooit wereldkampioen omdat hij dan elk seizoen wel een paar keer met een gecrashte auto naast de baan staat.
Wat Monaco betreft: Verstappen herpakte zich vanaf de race in Spanje maar was nog niet terug op topniveau. En dan moet je net een race gaan rijden in Monaco waar elk miniem foutje meteen wordt afgestraft. Ik denk, en hoop, dat hij juist daar heeft geleerd niet altijd tot het gaatje te moeten gaan en zijn rijstijl toch af en toe moet aanpassen. Dan liggen er mooie dingen in het verschiet.
rhellema zegt
@pomoek: ik denk niet dat Verstappen zijn rijstijl aan heeft gepast. Kijk maar naar de inhaalactie op Raikkonen gisteren. Een hele lichte touché die gisteren wel goed uit pakte, maar als Raikkonen er wel af was geschoven dan zou er weer geroepen worden dat Verstappen zijn rijstijl aan moet passen. Hij duikt gewoon een gat in zoals een echte coureur betaamt, net zoals Raikkonen vroeger bekend stond om zijn do or die acties aan het einde van een race. Is er een gat…dan ga je er voor (ik hoop dat mijn vrouw dit even niet leest)
pomoek zegt
@rhellema: ja, maar ik vond hem in Canada Frankrijk en gisteren af en toe ook duidelijk even eieren voor zijn geld kiezen. Als Raikkonen voor de 2e keer de baan af schiet en terug de baan op rijdt drukt hij Verstappen naar rechts (denk aan die opmerking van Verstappen na Spa dat hij zijn auto liever laat staan enz.). Verstappen had ook kunnen besluiten: de ballen, ik rij hier je bekijkt het maar.
Ik denk dat we hier uren over kunnen bakkeleien, dat doe ik graag, maar ik denk dat het een beetje in de nuance ligt. Nee hij is niet opeens een zacht ei op de baan maar ik denk dat hij zo af en toe even nadenkt voordat hij een move maakt.
rhellema zegt
@pomoek: oh maar ik ben het ook absoluut met je eens hoor, ik gaf mijn reactie eigenlijk alleen als een soort aanvulling en dan praten we inderdaad over de nuance. En die uitspraak van Spa was volgens mij dat hij niet zomaar aan de kant gaat zodra een Ferrari in zijn spiegels opdoemt. Hij wil gewoon knokken voor een plek en hij geeft geen cadeaus. Zelfs een tow geeft hij niet cadeau, ook niet als je bijna jarig bent.?
technofreak zegt
@rhellema: Je hebt gelijk. Hij heeft z’n rijstijl niet aangepast,maar is weer wat volwassener geworden. Het hete hoofd blijft een tikkeltje (minimaal, dat wel) koeler dan voorheen.
Juist daardoor lukte de inhaalactie, bleven zijn banden wel heel en ging het prima op net wat minder vermogen.
pomoek zegt
Oh ja, bijna vergeten. Ricciardo had natuurlijk direct na Monaco het ijzer moeten smeden en een nieuw contract moeten tekenen. Dat had hem denk ik een paar miljoen per jaar gescheeld.
henkiebb zegt
Een aantal weken geleden was Max een groot zorgenkind en Daniel was zijn lichtend voorbeeld. Zo ook Horner. Nu staan ze in feite gelijk. Knap van Max. Vooral knap dat hij naar zichzelf geluisterd heeft in plaats van dat vaderlijke advies van alle adviseurs. Dat doen alleen echte genieën, voor zover je daar in de autosport over kunt praten.
mashell zegt
@henkiebb: als je wint heb je vrienden, rijen dik echte vrienden.
cloverleaf zegt
Max heeft gewonnen en hij is ineens veel beter dan Daniel… volgende week heeft hij wellicht een dnf en wint RIC… het is nog veel te vroeg na 4 clean sheets voor Max..
pomoek zegt
@cloverleaf: Verstappen rijdt al prima sinds Spanje. foutje in Spanje had geen dramatische gevolgen het foutje in Monaco wel. Maar dat was zijn enige fout in het hele weekend. Hals hij dat in Frankrijk had gedaan was er niets aan de hand geweest.
T16 zegt
In inhalen en banden sparen is Max toch duidelijk de betere. Max heeft nu zijn draai gevonden.
Max gaat nog heel vaak op het podium staan en de vraag is of Daniël dat ook nog gaat lukken.
thierryvth zegt
@t16: Hij had in Barcelona na 3 dagen in de auto en een WK champ achter zich in Ferrari voor 40 ronden zijn draai nog niet gevonden ? Of Brazil, of Mexico of Malaysia en dan nog een hele lading epic races in de regen en van achter naar voor ? dat het een paar races niet lukt wil niet zeggen dat hij zijn draai niet gevonden heeft het zegt alleen maar dat mensen nog al kortzichtig zijn en aan scoreboard journalistiek doen
thierryvth zegt
De 1.08.4xx flat-line die Max gisteren reed na de pitstop ronden lang zegt zoveel meer dan al deze score-board journalistiek. De telemetry van Max zijn rijstijl is ongeëvenaard en alleen fans en haters discussiëren nog iedere race maar de echte liefhebbers weten wel beter, Ric moet alleen al iedere FP het licht uit zijn ogen rijden om Max zijn eerste run te matchen, en dat is keer op keer
Rick-dos zegt
Max is de betere rijder. Mijn kritiekpunt op Max aan het begin was altijd zijn kwalificatie maar daarvan heeft hij echt laten zien dat hij dat nu onder de knie heeft.
Max laat zien dat hij de completere rijder is. De foutjes aan het begin van het seizoen moet je in perspectief zien die dingen kunnen gewoon gebeuren. Daarom is het echt het domste wat je kunt doen om hem met Maldonado te vergelijken. Je weet gewoon dat als je dat over een coureur als Max zegt dat je dat in je ass zal bijten en dat zie je nu.
Als Max vorig minder pech had en Ricciardo ook dan durf ik te stellen dat hij toen al voor Ricciardo in het eindstand was geëindigd. Als Max dit jaar uit de problemen blijft dan zal hij voor Ricciardo eindigen en daar twijfel ik geen seconde aan. Max heeft Ricciardo al in de pocket net zoals hij Sainz dat had.
mashell zegt
@rick-dos: waardoor viel Ricciardo, eigenlijk uit? Inderdaad pech. En pech hoort er gewoon bij, door een ander van de baan gerost worden, tja dat ook helaas. Maar zelf schade oplopen door een jezelf of een ander van de baan te rossen, dat hoort er niet bij, dat is eigen schuld. En dat is Max dit seizoen vaker overkomen dan Ricciardo en daarom is Ricciardo nu nog de sterkere. Max ging met al zijn pech vorig jaar ook niet helemaal vrij uit, zinloos pushen in vrije trainingen en dan ploffen in de race, misschien hangt dat samen. Het grote verschil tussen Ricciardo en Max is dat Ricciardo op de top van zijn kunnen is, Max nog bijleert en al bijna vene goed is. Daarom is Max de man voor de toekomst. Mits Honda wat snelheid in dat ding krijgt anders is Max’ carrière na dit seizoen wel zo’n beetje voorbij.
Rick-dos zegt
@mashell: Dat hij op z’n twintigste fouten maakt hoort er wel degelijk bij. Dat zijn zijn leermomenten. Iedereen heeft dat aan het begin van zn carrière meegemaakt. Ik noem maar een Hamilton die de grindbak bij de pitstraat inrijdt in de GP van China in 2007. En dat was toen hij 22 of 23 was.
Bij zo’n groot talent als Max moet je die leercurve incalculeren en dat heeft RBR gedaan anders was hij nu echt uit die auto getrokken.
Max is niet bijna even goed als Ricciardo hij is al net zo goed en ik denk zelfs al beter. Het is leuk dat Daniel de consistentie heeft voor nu maar dat zal bij Max vanzelf komen. Enig verschil is dat Max constant op een hogere plek zal eindigen.
jellet zegt
Misschien toch even handig om de feiten te checken en de context te bekijken.
Sowieso is Max dit jaar niet 2x DNF door een crash maar 1x DNF crash (Azerbaijan) en 1x DNF door mechaniek (Bahrein)
Ook zitten er vorig jaar crash gevallen bij waarbij Max van de baan gereden werd, Spanje & Oostenrijk en het Ferrari sandwich incident in Singapore.. soms moet het geluk ook aan je zijde zijn.
jaapiyo zegt
@jellet: In Bahrein was de auto kapotstuk door die klababber met HAM. En inderdaad is een DNF door een crash niet altijd (volledig) je eigen schuld, maar daarom is het juist puik om zo’n statistiek te bekijken over een periode van een paar jaar. Het is toch een soort maatstaf van hoe bereid je bent (onverantwoorde) risico’s te nemen. Plus, in Azerbeidzjan telde de klapper bijvoorbeeld ook voor Ricciardo. Sterker nog, ook Ricciardo’s andere DNF door middel van een crash ‘had met Max te maken’ om het zo maar te zeggen. Dat was namelijk Hongarije 2017.
barry355gtb zegt
@jaapiyo: dus dan is de bottom line het vlg wat je wil zeggen?
jaapiyo zegt
@barry355gtb: dat het iets te makkelijk is om de DNF statistiek vwb crashes in het nadeel van VER weg te relativeren door te zeggen dat ‘ie ‘pech heeft gehad’.
barry355gtb zegt
@jaapiyo: Klopt helemaal en ook Ricciardo zal dat zo zien denk ik zomaar.
jellet zegt
@jaapiyo: Z’n achterband was kapot door de voorvleugel van Hamilton. Ronden later begeeft z’n bak het door de krachten die erop kwamen door het rijden op 3 wielen is een indirect mechanisch defect als gevolg van een lekke band. Omdat een crash te noemen gaat me wat ver.. Hongarije.. dat was een crash..
pomoek zegt
@jaapiyo: ik las ergens dat Marko een bijzondere lezing heeft over de mislukte inhaalpoging van Verstappen op Hamilton in China. Als je het goed leest dan zegt hij dat de beweging die Hamilton daar richting Verstappen maakte niet per ongeluk was (Hamilton zei later dat ie even grip verloor en Verstappen niet had gezien). Hij heeft het over de oude koning die reageert op de nieuwe koning (Waarbij hij overigens Ricciardo ook nog behoorlijk op zijn plaats zette).
Zo beschouwd kun je de botsing van Hamilton en Verstappen in Bahrein in een heel ander daglicht zien…
jaapiyo zegt
@pomoek: jawel, maar bij AB houden we altijd puur bij de feiten hè. Wilde speculaties laten we over aan anderen.
pomoek zegt
@jaapiyo: daar hou ik je aan!
amersfoorter zegt
Ricciardo is gewoon beter. Punt uit
barry355gtb zegt
@amersfoorter: want?
w0o0dy zegt
@amersfoorter: dream on