Lewis ging na de race nog even HAM bij de stewards.
De F1 draait al lang niet alleen meer om het nobele gevecht op de baan. ‘Winnen’ naast de baan is inmiddels net zo belangrijk geworden. Het gaat daarbij om geld maar ook om het politieke spel. Vroeger hadden de coureurs nog zoveel respect voor elkaar dat ze elkander naar het ziekenhuis brachten indien noodzakelijk, tegenwoordig ligt elkaar vliegen afvangen ten opzichte van de media en de FIA altijd op de loer. Kersvers kampioenschapsleider Lewis Hamilton is geen vreemde van dit soort tactieken. Sterker nog, hij is misschien wel de allerbeste op dit vlak.
Het ging enigszins verloren in alle commotie rondom, euhm, andere gebeurtenissen in de race (verslag), maar na zijn gelukkige overwinning had LH44 nog even zijn noot te klagen bij de FIA. Punt van contentie was de eerste herstart, waarbij Lewis’ grote rivaal Vettel in de ogen van de Brit zich niet netjes gedroeg. Lewis zegt:
The rules are: when the safety car goes, you are not allowed to start, stop, start, stop. You’re not allowed to gas, and then brake. You’re not allowed to fake the guy behind, because naturally if there was not that rule, that’s what you would do. You’re allowed to weave, but you’re not allowed to start, stop, start, stop. Every restart I’ve done, particularly the four that I did last year, I didn’t do that, and I abided by that. In Australia, Sebastian accelerated and then braked, I nearly went up the back end of him. And in Baku, he did it maybe four times. I suppose I need to speak to Charlie, because I don’t fully understand. As far as I’m aware, Charlie passed it on to the stewards and the stewards didn’t do anything about it. That now sets a precedent, so that means that everyone that’s leading the grand prix under a safety car can start and stop, start and stop, start and stop. That goes down to F2, F3, F4, because they’re not going to get penalised.
Extra briljant aan deze aantijging is natuurlijk dat ‘ie komt op hetzelfde circuit waar Vettel vorig jaar een controversieel tikkie gaf aan Hamilton achter de Safetycar, nadat de laatste de Duitser een braketest leek te geven. Achteraf bleek uit de data weliswaar dat Lewis niet geremd had, maar de eyetest deed anders vermoeden. Hij ging op zijn minst een beetje bruusk van zijn gas. Ook Vettel was er overduidelijk van overtuigd dat de Brit hem in het ootje nam, vandaar zijn woede.
Helaas voor Hamilton vindt hij in Charlie Whiting deze keer geen bondgenoot. De FIA-man ziet niks verkeerds in de manier waarop Vettel op handige wijze zijn belagers in het stof deed bijten op het lange rechte stuk richting bocht één:
I think he controlled it very well. It’s up to the leading driver to say when we go, unlike some other series that have what they call an acceleration zone. Once it goes green, which we had, the safety car comes into the pits, all the light panels go green, then it’s up to the leader to decide when he’s going to go. This is a very tricky place, because they catch the safety car very quickly if they go too early – we saw that in F2 the year before last. There was a little bit of a complaint from Lewis that Vettel was not going at a constant rate, but if you look down the field, there are quite a few places where that happens. To expect them all to go at one speed just doesn’t seem to happen. So as long as no one does anything that’s obviously dangerous, then we’re happy with what happened and I think he did control it rather well.
De belangrijkste man uit de F1 is door het Oostenrijkse Servus TV ook nog even gevraagd naar zijn mening. Max neemt het op voor zijn broeder van een andere moeder:
Ik geloof dat iedereen dat zo doet. De banden en de remmen zijn heel koud. Volgens mij is dit gewoon normaal. Als je in de vierde of vijfde versnelling rijdt, dan mag je natuurlijk niet zomaar remmen. Maar hij reed nog langzaam.
Waarvan akte. Tsja, VET, VER, het scheelt ook maar één letter eigenlijk.
donvincenzo zegt
Vroeger sloegen ze elkaar gewoon op de bek…
mikje90 zegt
@donvincenzo: en daarna was het ook klaar en konden ze weer verder zonder grid of tijdstraffen. Kunnen we niet weer terug naar die tijd?.
dashter zegt
@mikje90: Liever niet, als ik onbeheerste apen wil zien trekken en duwen kijk ik wel voetbal.
n0zem zegt
@donvincenzo: vroeger offerden ze kinderen aan de Goden. Nog zoiets doms…
Turboost zegt
@n0zem: Wat vind ik het jammer dat er op dit platform geen ‘min-knop’ bestaat.
donvincenzo zegt
@n0zem: Wel goedkoper dan de BSO…
sjonniedeluxe zegt
@n0zem: precies, mensen die vroeger alles beter vonden zouden ook geen aanspraak moeten maken op antibiotica.
loesertje zegt
@sjonniedeluxe: antibiotica bestaat al sinds voor de tweede wereldoorlog vriend..
str8six zegt
@n0zem: goden zijn überhaupt iets doms.
acizane80 zegt
@str8six: ik denk dat je beter een ander blog opzoekt voor dergelijke uitspraken hier gaat het over autos. Goden hebben daar niets of bijna niets te maken.
str8six zegt
@acizane80: bedankt voor je antwoord en de belichaming van mijn opmerking.
mikje90 zegt
@n0zem: ik zou dat bij mijn kinderen best graag willen doen. vooral als ze weer eens vragen: papa vind je die auto mooi?, en dan wijzen ze naar een volkswagen of bmw.
jiltjes zegt
@donvincenzo: …en daarna brachten ze elkaar naar het ziekenhuis!
sportevo zegt
Ach, Schumacher had deze tactiek in 2000 al: https://youtu.be/dwfXjr_FDLg
str8six zegt
Wat een zwets, als iemand koning is van stilstaan en gas geven tijdens restarts is het Lewis wel.
kenju zegt
@str8six: Onzin. Wanneer heeft hij dit gedaan dan? Kom niet aan met Baku vorig jaar, want dit was compleet onvergelijkbaar.
Vettel ging meermaals op zijn gas en daarna weer niet. Dit terwijl de regel is dat wanneer je op snelheid gaat, je op snelheid moet blijven. De vraag is wat snelheid dan is. Betekent dit dat je steeds gas kan geven en daarna weer niet? Kennelijk is even accelereren niet gelijk aan op snelheid gaan. Waar ligt de grens dan? Niemand die het weet.
str8six zegt
@kenju: vind dat je nogal veel vragen stelt. Maar wat is je antwoord? Mij hoor je baku ook niet zeggen want dat was idd anders. Maar er zijn zat races geweest dat Lewis zo’n beetje stapvoets reed, iets gas bijgaf voor de bandjes om vervolgens weer stapvoets te gaan. Deed en doet Vettel ook maar Hamilton moet niet doen alsof z’n neus bloed.
kenju zegt
@str8six: Noem eens iets dan? Dus dat hij echt gas geeft en daarna weer niet en dat meermaals achter elkaar, zelfs op het rechte stuk.
kenju zegt
@str8six: En ik stel vragen in deze, omdat dit het redelijke ding is om te doen omdat er onbekendheden zijn. Hamilton en anderen blijven duidelijk altijd onder deze grens, waardoor die vragen niet gesteld hoeven te worden. Ik kan natuurlijk geen antwoorden geven, want dat is juist waar de onduidelijkheid over bestaat. Kennelijk is er een x-aantal seconden die je gas moet geven wanneer Charlie het schaart onder ‘op snelheid gaan’, maar dan moet hij ook duidelijk zijn over wat dit aantal dan is.
ablogjunk zegt
Misschien ben ik niet zo hip @jaapiyo …..maar wat bedoel je nou eigenlijk?
“ Lewis ging na de race nog even HAM bij de stewards “
Gulli zegt
*wacht af in spanning naast @ablogjunk
2wheeler zegt
@ablogjunk @gulli “Hard As a Motherfucker”
jaapiyo zegt
@ablogjunk: @gulli:
I’m about to go HAM
Hard as a mothaf***er let these n****s know who I am
https://www.youtube.com/watch?v=UtoHI0JEfDg
ablogjunk zegt
@jaapiyo: Dank! Zat ik er toch niet ver naast met hip….was alleen nog de hop vergeten ;)
rikus zegt
De heisa na een F1 race is nog nichteriger dan een Geer&Goor marathon.
ikleesookoverautos zegt
@rikus: ik heb medelijden met je dat je dat hebt moeten doorstaan.
joosstra zegt
Zijn noot klagen of een harde noot kraken ? Volgens mij is het “zijn kloot nagen” pardon “zijn nood klagen”.
gregorius zegt
Prima vraag van Hamilton en duidelijk reactie van Whiting. Nu kunnen we dit bij de volgende race ook zien: het was leuk om te zien op deze manier!