Meneer Max Verstappen is geen fan van sprintraces en wil kortere weekenden.
De eerste drie Formule 1-races zijn achter de rug en we kunnen nu alweer eventjes pauze houden. De eerstvolgende race, de Grote Prijs van Azrbeidzjan, vindt plaats aan het einde van deze maand. Dat is tevens de eerste race dat er een sprintrace is.
Voor de sprintrace is er een voorstel ingediend waarover de teams het heel verrassend het unaniem eens zijn. Nu is er een vrije training, kwalificatie, vrije training, sprintrace en race. Het nieuwe format wordt dan vrije training, kwalificatie voor sprintrace, sprintrace, kwalificatie voor race en de race zelf. Het voordeel is dat de coureurs iets meer risico nemen in de sprintrace omdat het geen invloed heeft op de volgende race.
Overvolle kalender
De beste Nederlandse coureur aller tijden is niet echt een fan van de sprintraces, nog steeds niet. Niet zozeer omdat hij er zelf geen zin in heeft, maar vooral vanwege de overvolle kalender. Dat laat hij weten aan Autosport:
Ik ben er totaal geen fan van. Ik denk dat als we dat allemaal gaan doen, de raceweekeinden nog voller zullen worden dan dat ze al zijn. Persoonlijk denk ik niet dat het de juiste benadering is. Het is wel begrijpelijk, ze willen elke dag extra spannend maken. Maar ik denk dat het misschien beter is om het weekend in te korten en twee dagen te hebben die je dan spannend kunt maken. We zijn nu op weg naar seizoenen met 24, 25 races. Als we die weekenden ook nog eens volproppen, heeft het voor mij geen meerwaarde meer. Ik heb daar geen lol meer aan.
Max Verstappen, totaal geen fan van sprintraces.
Nu is het op zich logisch dat Verstappen niets wil aanpassen. De manier hoe het nu gaat past Red Bull wel. Extra sprintraces en extra kwalificaties kan zich ook uiten in extra schade.
Verstappen is geen fan van sprintraces, maar heeft hij een punt?
Maar heeft de Nederlander hier niet gewoon een punt? Want hoe meer races er zijn, hoe minder bijzonder of speciaal. Zeker als het ook nog eens knakige banen zijn zoals op Bahrein, Miami, Las Vegas of dat soort bananerepublieken. Daarbij is een race ook minder belangrijk. Het is vooral zaak om niet uit te vallen en consequent punten te pakken. In de jaren ’70 waren er maar 10-12 races, dus je moest ook echt je best doen om en paar races te winnen.
Enfin, laat het weten in de comments wat jij vindt: meer races en sprintraces voor deze belastingontwijkende miljonairs of wordt het nu een beetje te gek? Laat het weten, in de comments!
Meer lezen? Dit is de stand na de GP Australië 2023!
Robert zegt
Ik vind er over het algemeen ook weinig aan. Van alle sprintraces is er welgeteld één die nog enigszins vermaak liet zien. Liever zou ik zien dat de auto’s met een kleinere brandstoftank werd uitgerust en dat ook het tanken tijdens de pitstop weer werd geïntroduceerd. Dat maakt het voor teams leuker om met afwijkende strategieën te kunnen werken.
flow82 zegt
Ja, graag het tanken weer terug in de F1! Met alle fckups en technische malheur erbij (Hallo Christijan Albers!)! Ik denk dat dit relatief de meest eenvoudige manier is om spanning en variatie terug te brengen. Dat dat ten kosten gaat van een klein stukje veiligheid moet dan maar.
560pk zegt
Precies! En dan niet bijtanken tussen quali en race start, net als “vroeger”, zodat je heel interessante strategische keuzes gaat krijgen.
beetec zegt
Ja leuk weer tanken. Geen inhaalacties omdat iedereen zijn eigen race rijdt met verschillende gewichten en strategieën. Hebben jullie de tijd wel meegemaakt met tanken? Was geen zak aan, ik was blij dat het werd afgeschaft.
naturalpower zegt
Je zou denken dat coureurs niks liever willen dan zo veel en zo vaak mogelijk racen. Maar ook in iets waarin je uitblinkt of wat je heel leuk vindt, kun je last hebben van overkill. Ik kan alleen voor mezelf als kijker spreken: 23 GP-weekends worden me eigenlijk te veel. Ik kijk daarom niet (meer) naar trainingen, kwalificaties en sprintraces. Ik beperk me tot de race op zondag. En als ik die een keer mis, boeit me dat ook nauwelijks nog. Ergens denk ik dat ik Max wel snap …
pomoek zegt
Ik ben ook geen fan van sprintraces. Maar ik ben ook geen fan van werknemers die elk jaar 55 miljoen in hun schoot geworpen krijgen en dan gaan zeuren over de manier waarop ze dat geld moet verdienen.
B3k houden en rijden tr^t. Zou ik zeggen als ik Christian Horner was.
pomoek zegt
Want niet om het een of ander. Het gaat natuurlijk crescendo met Verstappen in de Red Bull. De auto is zo goed dat zelfs Perez er races mee weet te winnen. Je hebt, met andere woorden, helemaal geen Verstappen nodig om kampioen te worden. Ik kan me best voorstellen dat Norris, Leclerc, Russel, en zelfs Hamilton best bereid zijn de overstap te maken. En die zijn zeker goed genoeg om kampioen te worden in de Red Bull. En daarnaast zijn coureurs als Sainz en Piastri er ongetwijfeld ook wel voor te porren.
JagID3Merc zegt
Er kan niemand ook maar enig sinds in de buurt komen van Verstappen… Anders had Perez wel met Verstappen kunnen vechten.