Lekker man, tegenstrijdige berichten. We zetten ze voor je op een rijtje in één bericht. Want komt er nu wel/niet een gridstraf voor Verstappen?
Het is typisch Nederlands om successupporter te zijn. Geheel tegen de verwachting van eigenlijk iedereen, zijn Red Bull en Mercedes erg aan elkaar gewaagd dit weekend. Sterker nog, het zag er even naar uit dat Max Verstappen pole kon pakken!
Daarvoor reed Verstappen op het scherpst van de snede tijdens de kwalificatie van de GP van Saudi-Arabië 2021. Met succes, want in de eerste twee sectoren wist Verstappen een tiende per sector te pakken. Vervolgens gaat het mis in de laatste sector (waar Hamilton erg snel was). Hij raakt de muur. Gelukkig staan er duizenden Nederlanders op die weten hoe hij WEL de bocht had moeten nemen. De hardcore fans zijn nu boos op Verstappen omdat ze geen feestje kunnen vieren vanwege een prestatie die Verstappen moet leveren… Wat dat betreft is het logisch dat Verstappen Junior en Senior zullen onderduiken na de GP van Abu Dhabi.
Leclerc op Monaco
Maar de grote vraag die ons nu bezighoudt, vanaf welke positie zal Max Verstappen gaan starten? Ondanks dat Verstappen zijn laatste ronde niet kon afmaken, had hij al wel een puike ronde gereden die in elk geval goed is voor de derde positie. Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft laten weten aan het Oostenrijkse Servus TV dat ze geen enkel risico zullen nemen.
Daarbij refereerde Marko ook aan de situatie met Leclerc op Monaco. Daar nam Ferrari het risico door de transmissie niet te vervangen om zo aanspraak te kunnen blijven maken op de behaalde pole position. Helaas strandde het avontuur voor Leclerc in de opwarmronde.
Wel/niet gridstraf Verstappen
Nu is een dergelijke dood of de gladiolen instelling voor Ferrari niet vreemd: hun seizoen was zeker niet perfect en het was toen een uitgelezen kans voor een overwinning. Bij Verstappen speelt er veel meer mee: het kampioenschap. Ook met een gridstraf van 5 plaatsen, zijn er nog voldoende mogelijkheden om de schade te beperken.
Maar volgens Formel1.de is een wissel niet nodig. Ze hebben in de ‘grapevines’ gehoord dat het er “ganz gut auszieht’. Als dit onofficiële bericht waar is, dan zou Verstappen geen gridstraf hoeven te pakken en vanaf P3 starten.
UPDATE: De doorgaans uitstekend geïnformeerde Erik van Haaren (Telegraaf) weet te melden dat Verstappen geen nieuwe versnellingsbak nodig heeft. Hij zal dus zo goed als zeker vanaf P3 gaan starten vandaag!
Dan is het laatste woord aan u, waarde lezer! Wat denkt u? Kan Verstappen vanaf P8 (of P3) nog iets moois laten zien op een waar safetycars, virtual safetycars, herstarts een zekerheidje lijken te zijn? Of geloof je meer in Sinterklaas dan een Nederlandse wereldtitel? Laat het weten, in de comments!
rollingstoned zegt
Er komt geen gridstraf. Zie o.a.
https://mobile.twitter.com/ErikvHaren/status/1467423975923986434
https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/265734/versnellingsbak-van-verstappen-hoeft-niet-vervangen-te-worden
Richmond zegt
Ik denk dat het gaat meevallen met de SC en VSC, over het hele weekend gezien zijn er weinig crashes geweest. Iedereen was ook bang voor situaties in de kwali ivm snelheidsverschillen, is ook niet gebeurd. Alleen Sainz 2x over de kerbs en Max in de muur. Voor de rest niks aan de handje. Race rijdt iedereen sowieso veiliger, dus ik verwacht weinig spannende dingen. Behalve de spanning tussen Hamilton en Verstappen.
willeme zegt
@benja01:
Je kan gelijk hebben. Bij de GP van Europa in Azerbeidzjan (de eerste keer in Bakoe) was de verwachting net als nu dat er veel crashes en safetycar-situaties zouden komen. Er gebeurde die race toen helemaal niets :-D.
eaudi zegt
@benja01: bij de F2 waren er in de sprintrace alleen al 3 sc’s. Het leken de ‘f-jes’ wel qua wegtakelen van de gecrashte auto’s
jeroenm83 zegt
Ik heb gisteren nog even naar de F2 zitten kijken. Daar was actie genoeg en ook zeker een aantal (V)SC.
Een absolute aanrader trouwens! Volgens mij gaan ze vanmiddag weer om 14:30.
SpeedGeek zegt
15:25 is de hoofdrace volgens de F1TV schema.
jeroenm83 zegt
Thanks, ik ga zeker kijken!
Svenska II zegt
Bak niet vervangen, in de eerste bocht Hamilton eraf beuken en klaar…
Joost zegt
Dan ligt hij er zelf ook naast. Daarbij is dat niet de manier waarop je wil winnen.
Als Hamilton eraf drukken al het plan zou zijn, zou dat de taak van Checo moeten zijn. Er moet alleen een wonder gebeuren wil hij vanaf p5 bij Hamilton in de buurt komen. Bij bocht 1 of überhaupt al.
porker zegt
@Joost: Schumacher dacht daar anders over
HZW zegt
Er zijn wel meer F1 coureurs geweest die er anders over dachten in het verleden, om een wereldkampioenschap veilig te stellen.
Onder de streep gaat het er om, om wereldkampioen te worden, op welke manier kan iedereen op zijn eigen manier invullen.
Ik denk dat Mercedes er niet vies van is om het zo wel te doen, om de WK titel binnen te halen.
Ik verwacht niet dat Max heel makkelijk langs Bottas Gaat komen, of Überhaupt, of Bottas moet willen dat Max Wereld Kampioen wordt en niet Hamilton, dan zal hij hem makkelijk voorbij laten gaan.
Max vandaag van de baan kegelen en Hamilton wint, dan is het klaar met het WK, Hamilton hoeft dan niet eens meer te winnen in de laatste race om de WK titel binnen te halen.
rolov zegt
@porker: schumi was een winnaar . En Max ook . En lewis ook. Dus als het moet zal het gebeuren . Lewis heeft dat al laten zien
Svenska II zegt
@porker: precies, en Senna, en Prost, en Fangio. Alle grote kampioenen eigenlijk…
mx5wijf zegt
Bottas wist anders wel een mooie carambole neer te leggen op de hungaroring, maar ja, dat dat is dan ook een geweldige vent!
Richmond zegt
@Joost: heefr max in Italië toen ook niet tegengehouden. Ook al was dat niet expres eraf drukken, het was wel de situatie opzoeken en een ongeluk niet uit de weg gaan. Idem met Silverstone. In beide gevallen had hij deels blaam
geelbarrel zegt
@Joost: na bandenwissel…?
Visje66 zegt
Mag hopen voor al dit soort ,,fans” dat Max zijn versnellingsbak het in de race begeeft en het bye bye WK is. 🥰
HZW zegt
Dan is dat de zoveelste team fout om dat risico te nemen.
Red Bull zal heus wel de V-bak compleet geïnspecteerd hebben, lijkt mijn, om tot deze beslissing te komen.
Een uitval is bijna dodelijk voor de WK titel strijd.
dijan zegt
Svenska , Erg sportief zoals jij reageert . En als hij of iemand anders Hamilton eraf beukt dan rijd Max weer in de muur .
Svenska II zegt
@dijan: ‘sportief’ is voor amateurs. Echte kampioenen, in elke sport wel, moeten een do-or-die mentaliteit hebben. Dat heeft o.a. de F1 in het verleden kleur gegeven. Dat mis ik wel nu. Zijn allemaal van die halve zachten geworden…
etronabt zegt
@svenska2: haha…precies…nog 2 x bovenop Hamilton parkeren en hij is kampioen. Een Schumachertje…ik zeg kat in het bakkie
flyerbunch zegt
Er valt veel te zeggen en te fantaseren, maar wil eerst weten uit officiële bron of de versnellingsbak effectief ok is. Zoals Helmut zei wil je in deze kritieke fase geen risico’s nemen voor een DNF. Benieuwd hoe goed men hier kan inhalen.. Op P3 kan Max mss nog iets betekenen, maar Bottas zal deze keer niet diezelfde fout maken door Max te laten voorbij vliegen na de start. Het zal een strategisch spel worden! Met P8 vrees ik dat Lewis sowieso met de pluimen gaat lopen.
sportabgasanlage zegt
@willeme als je een update plaatst, is ’t misschien ook handig om je afsluitende alinea aan te passen 😉
willeme zegt
Ondanks dat ik Erik van Haaren hoog heb zitten (hij zit er eigenlijk nooit naast met dit soort updates), wachten we ook nog even op de definitieve berichtgeving van Red Bull ;-).
pomoek zegt
Ik denk dat dit een fout is. Natuurlijk ben ik geen versnellingsbakspecialist maar kom op, zo’n klap heeft zonder meer schade opgeleverd.
Daarnaast is P3 niet een fijne plek om te starten met Torpedo Leclerc naast je op de baan. Die heeft er een handje van om collega’s eraf te tikken terwijl Hamilton lekker een paar plaatsjes voor hem rijdt en uit de mêlee kan blijven.
De kans dat Verstappen vandaag voor Hamilton eindigt is volgens mij bijna 0.
vaakbenjetebang zegt
@pomoek: Vanavond gaan we denk ik zien hoe volwassen Verstappen nu echt is. Jezelf vergalopperen in een poging om te snel te veel af te willen dwingen eindigt op zo’n baan al heel snel met nul punten. Het hoofd koel houden kan hier de aspiraties om wereldkampioen te worden levend houden. Dus als bijvoorbeled Leclerc voor de dood of de gladiolen gaat net na de start, kies je dan om daarin mee te gaan of geef je hem de ruimte om hoogstens zichzelf te elimineren?
HZW zegt
Ik denk starten vanaf plaats 3 is nog niet zo slecht, het wordt een sprint naar de eerste bocht, en kan Max slipstream-en achter de 2 Mercedessen, en dan uitremmen.
Torpedo Leclerc mag zijn torpedo richten op Hamilton, op Bottas die dan weer Hamilton er af kegelt.
Als Leclerc gewoon even te laat remt en “hem/hun” er af rost is dat beter dan dat Max of Sergio dat doet.
vaakbenjetebang zegt
@HZW: Zelf zie ik liever dat niemand er af gerost wordt, maar op dit soort circuits hoeft er maar weinig te gebeuren… Maar dat gezegd hebbende denk ik dat er maar bitter weinig coureurs zullen zijn die Verstappen of Hamilton er op dit moment af willen rijden. Je zult maar degene zijn die zo het kampioenschap (mede) beslist vanaf, zeg, een kleurloze P11.
HZW zegt
Ben ik helemaal met je eens, maar ik vertrouw Mercedes voor geen meter dat die het vieze spelletje wel gaan spelen, en met Bottas, Verstappen gaan blokken of er af kegelen.
Toto Wolf vind ik echt een mannetje die “kosten wat het kost” de WK titels dit jaar wil hebben in beide Kampioenschappen.
HZW zegt
Starten vanaf P8 wordt nog een hele uitdaging om de eerste ronde door te komen zonder schade.
Voorvleugel stuk en je bent het haasje, en punten halen vanaf de laatste plaats wordt erg moeilijk.
exclusiveyoungtimers zegt
– ok doei –
tweetyv6 zegt
Lulu eindigt vanavond in de muur en Max gaat als eerste Nederlandse wereldkampioen F1 de boeken in.