Wie niet?
De Formule 1 is en blijft een mysterie, ook voor de coureurs in de sport. Zo werd Max Verstappen vóór de Grand Prix van Singapore nog gezien als favoriet voor de overwinning, maar kon hij in de wedstrijd eigenlijk geen potten breken. Meer dan een derde positie zat er tot zijn grote teleurstelling niet in. De Nederlander kan er met zijn hoofd niet helemaal bij dat Ferrari, dat de eerste helft van het seizoen vooral achter de feiten aan liep, momenteel zo goed bezig is.
In aanloop naar de Grand Prix van Rusland heeft Max Verstappen de media te woord gestaan. De Nederlander, die momenteel op een gedeelde derde positie staat in het klassement, zegt verrast te zijn hoe zijn Red Bull opweegt tegen de Ferrari’s.
“If you look at the beginning of the year and maybe Hungary, yes [I am surprised]. But if you look at the history of Singapore they’ve always been competitive there. With the amount of power they have it makes it better and easier to go quick. But then if you look back to Monza you would expect them to be a second ahead of everyone and they weren’t. So, it’s very odd, sometimes, how it plays out. We thought in Monza we would have really struggled but I could have had the same qualifying as I had in Singapore. It’s a bit weird, what went well in Monza and then what went wrong in Singapore.”
In andere woorden: er is geen touw aan vast te knopen. Gelukkig is juist dit onvoorspelbare element hetgeen dat de sport zo interessant maakt. De verhoudingen zijn (en blijven!) nooit hetzelfde. Als iedereen de wedstrijden wint zoals voorspeld, dan is er geen zak aan.
Over spanning gesproken, komend weekend zal de Grand Prix van Rusland sowieso een beetje interessanter zijn door de gridstraffen die zijn uitgedeeld aan de teams met Honda-motoren. Max Verstappen wordt met tenminste vijf plaatsen teruggezet, dus inhalen is er absoluut bij.
okdoei zegt
Ja nee superfijn dit. Heel m’n F1 poule naar de knoppen.
Thanks Ferrari.
Fyi: dit is sarcasme. Wordt soms niet begrepen hier.
enjoypunani zegt
@okdoei: ok, doei.
berlinetta zegt
Blijkbaar hebben de Italianen hun huiswerk goed gedaan tijdens de zomerstop en hebben ze bij Red Bull een beetje liggen slapen. En het Honda-blok kan ik eigenlijk ook nog niet echt top noemen. Ja het blijft heel, maar de pure snelheid mist nog wel een beetje. Volgens mij levert Renault meer power.
harrie zegt
@berlinetta:
In de zomerstop mag je toch geen huiswerk doen?
vaakbenjetebang zegt
@harrie: Je mag zo veel niet… Tom Poes verzint wel een list.
Dutchdriftking zegt
Tja, hij heeft natuurlijk gewoon een punt. Ik vind het wel leuk dat Ferrari momenteel Mercedes de oren wast.
dsdh zegt
@dutchdriftking: dat is absoluut leuk. Als het zo doorgaat en Hamilton nog eens pech krijgt, kan de ontknoping om het WK nog weleens spannend worden
basbasbas zegt
@dsdh: zeker zeker echt zeker. Maar lieve ziggo supporter: alsdan is het nog steeds een illusie. Vul het maar in, in excel; en ga rekenen. F1, its a numbers game. De voorsprong is te groot
KEV9 zegt
@dutchdriftking: ik vind het vooral heel opvallend dat ze na de zomerstop ineens een auto tevoorschijn toveren die onverslaanbaar is. toch iets niet helemaal legaal gegaan tijdens de zomerstop . het is ferrari hé die kunnen veel maken, zonder ferrari geen F1
sollie1984 zegt
@Soulmaster: Ferrari heeft na de GP van Hongarije een nieuwe vloer en voorvleugel geïntroduceerd. Hierdoor hebben ze aanzienlijk veel downforce gewonnen. Dat i.c.m. veel motorvermogen zorgt dat voor een hele snelle wagen.
gwnbmw zegt
@sollie1984: ‘na de gp van hongarije’. Dat is dus de zomerstop? In de zomerstop mag er op geen enkele manier aan de auto gewerkt worden, er mogen geen nieuwe onderdelen worden gedisigned, getest etc. Het is inderdaad een beetje raar dat ze nou precies sinds die fase, waarin elke fabriek stil ligt, het heel goed doen.
Ook heeft onder andere toto wolff zijn vraagtekens gezet bij de motor, met als mededeling: als die motor legaal is, hebben ze dat bizar goed gedaan bij ferrari.
berlinetta zegt
@gwnbmw: Alsof de engineers tijdens die 4 weken niet keihard zitten te werken om die auto te verbeteren. Ze mogen geen aanpassingen doen nee, maar ze kunnen wel oplossingen bedenken. Of komt er iedere dag iemand van de FIA controleren of iedereen op het strand ligt te relaxen?
sollie1984 zegt
@gwnbmw: meneer/mevrouw @berlinetta heeft gesproken.
drdre1 zegt
@sollie1984: wat ging er dan mis in Monza?
sollie1984 zegt
@drdre1: wat is er misgegaan dan? Ze hebben de race gewonnen met de hardere band.
boriske zegt
@soulmaster: Toto is that you?
Edge zegt
Het onvoorspelbare maakt de sport in mijn ogen op dit moment niet veel interessanter dan anders. Het is leuk voor de statistieken van Verstappen, Vettel, Bottas en Leclerc als ze nog wat races kunnen winnen, maar heel veel boeit het niet. Mercedes liep in de eerste seizoenshelft weg met het beide kampioenschappen, waardoor Hamilton zijn zesde titel haast al kan bijschrijven. Zelfs als Mercedes Bottas upgrade naar versie 4.0 en hij vervolgens de resterende races alles wint én alle bonuspunten voor snelste ronde op zijn naam schrijft is hij nog steeds afhankelijk van Hamilton.
Qua onvoorspelbaarheid was 2012 toch het leukste jaar in de recente geschiedenis. Zeven verschillende winnaars in de eerste zeven GP’s (waaronder de eerste en enige overwinning van Pastor Maldonado, en de eerste overwinning van Nico Rosberg en het nieuwe Mercedes), en een titelstrijd tussen twee coureurs van verschillende teams die uiteindelijk pas in de laatste ronde beslist werd.
MaartenD zegt
Max moet gewoon heel snel weg bij Redbull waar met hen wordt hij geen wereldkampioen. Ik zie hem met iedere volgende race steeds gefrustreerder raken van het feit dat Leclerq zijn “shine” overneemt en straks eerder wereldkampioen wordt…
gebruikersnaam3 zegt
@maarten020: daar is hij niet goed genoeg voor. Hij is minder goed dan Hamilton en duidelijk ook minder goed dan leclerc. Hij had niet bij RB bij moeten tekenen. Nu zit hij daar vast… beetje in niemandsland…
borrelnoot zegt
@maarten020: precies dit gevoel heb ik ook. Als het zo doorgaat als nu, is Leclerc eerder kampioen dan Max. RB mist nu al jaar in jaar uit de aansluiting.
boriske zegt
@maarten020: Je mag nog zo goed zijn, als je niet in de juiste wagen zit maak je geen kans. Heeft zijn kans gemist om naar Ferrari te gaan. Op Mercedes moet hij nu niet meer hopen zolang Hamilton daar zit.
maferick74 zegt
Mercedes word kampioen, Hamilton ook, en zolang mercedes geen gridstraffen krijgen, gaat het ook niet spannend worden. Als Ferrari ineens t heilige vuur heeft gevonden, gaan ze alsnog de wist van elkaar afpakken
schuimbekje3 zegt
Zal vast wel een foefje ergens zitten, zijn italianen hè… die kun je vertrouwen dat ze regels NIET volgen wanneer ze denken er mee weg te komen..
bartsss zegt
Max, pak je spullen en vertrek naar Ferrari!! Zou het prachtig vinden hem te zien met Leclerc samen. Ferrari is toch het mooiste team wat er met F1 rond rijd.
gebruikersnaam3 zegt
@bartsss: Waarom denk je dat Ferrari of Leclerc dat zouden laten gebeuren?
azuli zegt
Ferrari kun je en mag je nooit afschrijven. Ferrari heeft het vaak genoeg laten liggen door strategische missers of verkeerde afstellingen van de wagens. Dat geeft ook dit seizoen een vertekend beeld van de verhoudingen.
KEV9 zegt
Zei het toch… (even teruglezen zie je mijn reactie)
https://www.formule1.nl/nieuws/teams-vragen-fia-om-opheldering-over-legaliteit-ferrari-motor-na-toenemende-twijfel/