Je kan het op zijn minst even proberen, nietwaar? Daarom rijdt Verstappen met een gecrashte motor.
Hè hè, ein-de-lijk. We moesten er even een twee weekjes op wachten: de GP van Hongarije! Deze staat dit weekend op de planning. Het is een beetje een soort cliffhanger van een slechte soapserie. Hamilton die tijdens de GP van Engeland veel te uitbundig zijn eerste overwinning in maanden viert nadat hij zijn directe concurrent al ondersturend de muur in heeft geduwd.
Het internet ontplofte vervolgens. Iedereen had er namelijk een mening over. De consensus lijkt te zijn dat Hamilton overwegend fout zat. Dan hadden de stewards toch goed gezien. Gezien de gevolgen van de crash is de straf uiteraard een lachertje, maar er is kans dat het (gelukkig) meevalt.
Verstappen rijdt dus met gecrashte motor
Max Verstappen rijdt dit weekend namelijk met de ‘gecrashte motor’. Dat meldt Honda. Daarmee bedoelen we de motor die in de auto lag waar hij met 51G de bandenstapel inreed. Ja, die motor. Honda heeft de motor over laten vliegen naar Sakura. Daar hebben ze de motor minutieus nagekeken. Ze hebben ze wat onderdelen vervangen, maar geheel volgens het reglement van de FIA. Alle verzegelde onderdelen bleven op de plek.
Vervolgens heeft Honda geoordeeld dat de motor zich nog in uitstekende conditie bevindt. Aanstaande vrijdag (morgen dus) zal Verstappen FP1 en FP2 rijden met deze motor. Op deze manier kan Honda even checken of de motor ook onder belasting nog naar behoren functioneert.
Minder kosten, geen penalty’s
Voor Red Bull zou dit een geweldige uitkomst zijn. Ten eerste vanwege de gridpenalty’s die je krijgt als je een motor te veel wisselt in een seizoen. Mocht blijken dat de motor gewoon prima functioneert tijdens de GP van Hongarije, heb je daar geen last van. Ten tweede uiteraard vanwege de kosten. Red Bull Honda hoeft nu een motor minder te fabriceren.
Mocht het alsnog fout gaan, niet getreurd. Uiteraard heeft Honda reservemotoren meegenomen naar Hongarije. Het kan zijn dat Honda (of Red Bull) het niet aandurft om de motor op zondag te gebruiken. Denk aan Charles Leclerc op Monaco. Honda kan dusdanig wisselen met de motoren, dat ze dit blok voornamelijk gebruiken tijdens de vrije trainingen en de andere motoren tijdens de races.
bernoulli zegt
Hopelijk geen Leclercje.
rollingstoned zegt
Gelukkig gaan Japanners over het algemeen wat secuurder te werk dan Italianen ;-)
rob5nismo zegt
Hopen dat de motor niet ploft zou al de helft schelen voor redbull
Richmond zegt
Niet vergeten: De FIA gaat op verzoek van red Bull de crash met Hamilton opnieuw bekijken. Red bull zegt nieuw bewijs te hebben.
z4coupe30si zegt
@benja01:
bewijs is schijnbaar dat de snelheid waarmee Hamilton de bocht nam in ronde 1 zoveel hoger is dan zijn overige rondes in de race.
Richmond zegt
@z4coupe30si: ja daarmee willen ze aantonen dat hij de bocht nooit zou halen. Maar er is geen precedent dat de FIA de straf voor de tegenpartij hoger maakt. Dus ik verwacht er weinig van en vindt sowieso dat red bull gewoon op de baan wraak moet nemen door eerlijk te winnen.
mashell zegt
Zo zouden sportmensen dat doen, maar hier gaat het om mensen wiens taak het is reclame te maken voor energiedrankjes.
flutterby zegt
@benja01: Ooit moet het precedent gemaakt worden..
dijan zegt
Z4; Wist niet dat er een maximum snelheid was waarmee je in de race een bocht mag nemen . Logisch ,als je rivaal met je mee de bocht neemt dat je dan een hogere snelheid pakt. .
stuko zegt
@dijan: geen maximum snelheid, wel afwijkend gedrag waarmee je opzet kán duiden allicht.
brammetjedeb zegt
@dijan: mogen of kunnen. Je kan achterlijk hard een bocht door knallen, als je daardoor de bocht uitvliegt en je directe tegenstander elimineert mag dat best onderzocht worden. Zeker met de hoge schadekosten tot gevolg. Of het wat uithaalt in een tweede…
dijan zegt
Brammetje Dus als hij de bocht uitvliegt doet hij dat om de tegen]stander te elimineren en niet zichzelf?
MrShifra zegt
Lewis heeft er ervaring mee. Vraag maar aan Albon.
brammetjedeb zegt
@dijan: zei ik dat?
flyerbunch zegt
@benja01: Pech voor Red Bull helaas want het is verworpen door de stewards..
viezefreddyw zegt
En hoe zit het met de versnellingsbak? Het zou een wonder zijn als ook dat ding nog te redden was.
z4coupe30si zegt
@viezefreddyw:
Gewoon even dry-ice behandeling en is weer fabrieksnieuw, maar niet nieuw 👍🏽
RuVi zegt
@viezefreddyw: als je uitvalt mag je gratis een nieuwe bak monteren
sportevo zegt
Volgens mij is met name in de Nederland de consensus dat de schuld (grotendeels) bij Hamilton ligt.
Dit stukje is overigens ook wel interessant: https://nl.motorsport.com/f1/news/meet-red-bull-met-twee-maten-hoe-verstappen-stroll-van-de-baan-reed/6638006/
Niet zozeer de actie maar wel hetgeen Horner zegt over dit geval bij Sky.
Robert zegt
@sportevo: nou, de meeste Britse(!) analisten leggen toch ook wel de schuld bij Hamilton, hoor.
Maar los daarvan is het raar dat iemand die op basis van de beoordeling van de stewards géén schuld heeft aan het incident, toch het risico loopt op een gridpenalty als de schade te groot is voor reparatie. Zeker nadat hij al zwaar is ‘gestraft’ door een puntloze DNF achter z’n naam.
sportevo zegt
@RRRobert: de meeste insiders noemen het met name een race incident waar ook Verstappen een deel schuld aan heeft.
En wat betreft die schade: welkom in de wereld van de autosport waar op elk niveau een ander, zonder dat je er zelf schuld aan hebt, een gat in je begroting kan slaan. In de F1 is dat jaren geen probleem geweest maar ik ken genoeg gevallen waarbij een (domme) actie van een ander ervoor heeft gezorgd dat het seizoen eerder dan verwacht ten einde kwam.
SpeedGeek zegt
@sportevo: tsja, daar kun je tegenover zetten dat Hamilton een paar jaar geleden het ongepast vond dat Vettel voor Bottas was gefinisht nadat Vettel Bottas van de baan had gereden. Iedere coureur zal zo hypocriet mogelijk zijn om zijn eigen straatje schoon te vegen. Wel lollig hoe in de afgelopen twee weken er veel crashes van vroeger uit de sloot zijn getrokken om te kunnen roepen dat het een raceincident of belachelijk dat het maar 10sec straf is. De F1 lijkt de afgelopen twee weken wel op GTST.
sportevo zegt
@speedgeek: dat met Hamilton is dan ook uitgebreid in de media langsgekomen.
Het punt is dat Horner eigenlijk de actie van Hamilton goedpraat in dat stukje met Sky en dat is wel ironisch.
Hamilton zegt eigenlijk dat het niet eerlijk kan zijn dat iemand die gestraft is meer punten scoort dan het slachtoffer maar uiteindelijk zijn de regels zo en je kunt ook niet zeggen dat hij er na dit geval wel/niet anders over denkt.
SpeedGeek zegt
@sportevo: ik bedoel maar dat de uitspraak van Hamilton over Vettel ook achteraf ironisch is, als je terug kijkt naar de crash op Silverstone. Om maar aan te geven dat iedereen argumenten aanneemt die hen het beste uitkomt. Als de rollen op Silverstone waren omgedraaid hadden we lang niet zoveel mensen gezien die zouden stellen dat Verstappen aan de binnenkant fout zit. Maar goed, eerst maar eens afwachten waar de FIA in 2 uurtjes tijd mee komt.
sportevo zegt
@speedgeek: dat is het ook. Natuurlijk zal een teambaas nooit (openlijk) zijn coureur afvallen daarom is het zo mooi dat je het gedraai hoort in hun uitleg.
HZW zegt
Tussen Max en Lewis was het vooral een gevalletje van niet willen toegeven.
En Max ging er van uit dat Lewis zou toegeven wat hij niet deed, en max gaf niet toe om Lewis nog meer ruimte te geven om een aanrijding te voorkomen.
Het was ook een gevalletje van de race willen winnen in de eerste bocht, tussen die 2.
Volgens de regels was Lewis fout, maar ze zijn toch samen schuldig aan dit samenkomen.
flutterby zegt
@HZW: Max was gewoon aan het racen terwijl Lewis als een echte bullebak het nog een keer herhaalde bij LeClerc.
sportabgasanlage zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
wjeurs zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
terazino zegt
Leuk dat ze een nieuwe motor meehebben. Maar als dat oude ding ploft zegt tijdens de race heeft Max daar weinig aan
HZW zegt
2 weken geleden werd de wending in het Kampioenschap, nu wordt het afwachten hoe het gevecht tussen de 2 zich gaat ontwikkelen.
Ik vermoed een keihard gevecht om de titel, met nog meer voorvallen als 2 weken geleden, ze gaan elkaar geen duimbreedte meer toe geven in de 1 op 1 gevechten die nog gaan komen.