Wait, wut?
Vrees niet! Max Verstappen zal aankomend weekend gewoon plaatsnemen in zijn (inmiddels) vertrouwde Red Bull, al heeft de jonge raceheld de verwachtingen al getemperd door te stellen dat de Red Bull Ring in Oostenrijk zijn auto niet echt ligt. De reden? Relatief veel rechte stukken en weinig bochten, terwijl de auto het juist van z’n chassis moet hebben.
Enfin, we dwalen af. Als promotiestuntje heeft Red Bull de handen ineengeslagen met BMW Classic om een race (lees: optocht) te organiseren met niet minder dan 14 echte BMW M1 Procars. Achter het stuur kruipen racehelden uit het verleden, waaronder Jochen Mass, Johnny Cecotto en Niki Lauda. Daarnaast is Nederland prima vertegenwoordigd met niemand minder dan Jan Lammers en Jos Verstappen.
Rond 1980 reden deze Procars in het voorprogramma van de F1-races. Coureurs uit de koningsklasse namen het op tegen racers uit andere klassen en dat leverde behoorlijk spectaculaire wedstrijdjes op. Hoewel deze auto’s qua snelheid niet echt in de buurt kwamen van de F1, hadden de Procars toch zo’n 470 pk onder de kap. Geen kattenpis. Ter opfrissing van het geheugen hebben we een gallery met fraaie plaatjes voor je bij elkaar gesprokkeld.
Dank aan Bas voor de tip!
Edge zegt
Leuk initiatief van Red Bull! Natuurlijk zal niemand tot het gaatje gaan in zo’n dure klassieker, maar M1’s op de baan is altijd mooi meegenomen!
JanJansen zegt
Gave serie, jammer dat het maar 2 seizoenen bestond en alleen BMW meedeed.
bullzeyersn zegt
@janjansen: inderdaad, Alfa Romeo had een beestachtige 164 Procar gebouwd. Ik weet alleen niet zeker of die ook voor dezelfde serie bedoeld was.
desjonnies zegt
Die Procar races werden georganiseerd om te proberen nog iets van eensucces van de M1 te maken.
Je kunt het je nu nauwelijks voorstellen, maar de M1 was een eerste klas flop.
(ik hoop dat @toniominestrone als recht geaarde BMW fan me dit niet kwalijk neemt)
Dat kwam door een paar zaken,maar de vornaamste was de bescheiden zes-cilinder in de M1, wel een gekieteld blok maar toch geen partij voor de Lamborghini of Ferrari blokken.
Het tweede probleem was het interieur, dat leek veel te veel op een standaard 6 of 7 serie.
Ten derde was de kwaliteit van de eerste geproduceerde M1’s niet echt goed geweest,
eerder bedroevend.
Ten vierde de prijs, het was toch een dure jongen.
Ten vijfde het was voor dat geld ‘slechts’ een BMW
Ik vind het nog altijd een moordwagen om te zien !
Gelukkig heeft de wal het schip gekeerd en is de M1 een zeer gewaardeerde klassierke geworden die juist kwaliteitenheeft die vroegâh als zwakheden werden gezien !
roppp zegt
@desjonnies: de M1 was ontworpen door Giorgetto Guigiaro. Helaas leken ook toen de modellen al op elkaar (wat helemaal gold voor de modellen van GG), waardoor deze BMW niet onderscheidend genoeg was en ook niet echt aansloot bij de rest van het gamma. Later heeft GG het goedgemaakt met de Nazca. Waarom die nooit in productie is genomen, snap ik nog steeds niet.
davelepeef zegt
@roppp: de modellen leken op elkaar waardoor de m1 niet onderscheidend genoeg was maar hij sloot niet aan bij de rest van het gamma? Huh?
awesome zegt
@davelepeef: de modellen van Giugaro leken in die tijd op elkaar, dat is wat er staat.
Zet maar eens een Maserati Boomerang naast de M1.
roppp zegt
@awesome: mijn brein was mijn typende vingers met een factor 10 miljoen voor ;-)
rufctr01 zegt
@desjonnies: en wat een geluid!
https://youtu.be/rVkY8oA3RlE
Dizono zegt
@desjonnies: oorspronkelijk zou de auto bij Lamborghini gebouwd worden, maar die waren traag en de kwaliteit was ondermaats. Het heeft het hele M1-project een beetje vertraagd, want BMW moest ze opeens ergens anders in elkaar schroeven.
bassx zegt
30 jaar later nog een prachtige raceauto.
Rick-dos zegt
Met zo’n auto rijden gaat dat joch helemaal verpesten. Iedereen weet dat als je eenmaal BMW hebt gereden je niks anders wil rijden. #feit #algemeenbekend
racerx zegt
@Rick-dos: volgens mij wordt met de titel, enigszins misleidend, Jos bedoeld. Kan uit het artikel niet opmaken dat Max de M1 gaat besturen.
Rick-dos zegt
@racerx:
Met zo’n auto rijden gaat die man helemaal verpesten. Iedereen weet dat als je eenmaal BMW hebt gereden je niks anders wil rijden. #feit #algemeenbekend
??
Rick-dos zegt
@Rick-dos: Huh? Ik heb geen vraagtekens gebruikt…
Waren smileys/emoticons/van die gele gezichtjes met verschillende uitdrukkingen
roppp zegt
@Rick-dos: die doen het pas drie weken niet meer ;-) :-p
Rick-dos zegt
@roppp: Serieus? Waarom heb ik die memo niet gekregen? ;)
racerx zegt
@Rick-dos: Hahaha!
w0o0dy zegt
@Rick-dos: ehm verder gaat het wel goed? Beetje Spaanse zonnesteek? ?
Tja, bmw liet die dingen in eerste instantie bij Lamborghini maken toch? Beetje Lamme helpt blinde toentertijd hahaha
Rick-dos zegt
@w0o0dy: Samenwerking tussen Duitsland en Italië wanneer heeft dat wel een mooi resultaat opgeleverd? ;)
e1000bmw zegt
@Rick-dos: Daarom is er nu een samenwerking tussen Duitsland en Japan……………………..
lekbak zegt
@Rick-dos: bmw, is dat niet dat merk wat grote sedans en stationwagens (en suv’s) maakt die eigenlijk veel te groot, zwaar en log zijn om sportief te zijn, maar dat wel willen zijn, waardoor ze dermate grote compromissen moeten sluiten dat het allemaal net niks is?
Rick-dos zegt
@lekbak: Nee, dat zijn Mercedes en Audi.
*sluit hoenderhok*
lekbak zegt
@Rick-dos: jij als bmw man, en ik als Mercedes liefhebber kunnen dat Audi toch niet serieus nemen?
Doe mij maar een comfortabele mercedes. Veel fijner om de dagelijkse kilometers mee te rijden. Als sportief wagentje kan er dan wel iets bij wat maximaal een ton weegt.
wimbraber zegt
Blijft zo’n gave bak! Tijd voor een opvolger BMW! (nee niet de i8…)
Dutchdriftking zegt
Goed bezig Max! Nu nog even goed babbelen en er eentje voor je privé collectie regelen.
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Even de tekst goed lezen. Het is namelijk die ouwe van hem die er in gaat rijden, Jos.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: oeps! ik ga me schamen…
patrick_koning zegt
Waar blijft Arie Luyendyk?
Dutchdriftking zegt
@patrick_koning: Aan de andere kant van de plas. Die man kon ongelofelijk goed rijden, maar ik vind het geen sympathiek persoon.
E34M5Touring zegt
Ze hadden hem eigenlijk in Procar spec moeten uitbrengen voor de straat. De bodykit en powerupgrades geven hem precies wat ie nodig heeft vind ik. De normale vind ik mooi maar niet extreem genoeg ofzo. Kan het niet goed uitleggen.
s50b32 zegt
@E34M5Touring: Procar spec bestaat ook voor straat. niet veel maar ze zijn er
E34M5Touring zegt
@s50b32: Ik heb er 1 in een museum in Sarasota zien staan, die was omgebouwd naar Procar spec maar had het originele interieur nog. Vandaar mijn verwarring. Thanks!
MARS zegt
Jos rijd, Max is passagier!
oranginas zegt
Vooral die BASF sponsored M1 blijft zo’n verschrikkelijk mooi ding, mijn favoriet uit dat tijdperk. Bij de vorige DTM race op Zandvoort hadden ze er weer een staan op het paddock, het blijft toch een mooie machine.
davelepeef zegt
@oranginas: het ding rijdt nog in de DRM Klassik ;)
epimetheus zegt
Mazzelpik!
toyotafortuner zegt
Dat ‘ie in zo’n gave wagen mag rijden zeg o.0
toniominestrone zegt
Laten we good old Toine Hezemans niet vergeten, M1 ingezet door de toenmalige BMW importeur Alimpo.
davelepeef zegt
Nooit grotere vlammen uit een auto zien komen dan uit deze Jopen…
fapfap zegt
Prachtige BMW, en dat zeg ik eigenlijk nooit.
pinut187 zegt
Geweldige raceklasse, mooie auto’s.
Alfarobert zegt
Nikki Lauda zal vast in z’n eigen M1 rijden neem ik aan.
Author zegt
@Alfarobert: Gerhard Berger in elk geval wel! :)
mashell zegt
Toen ik jaren gelden bij de F1 race op dit circuit was (degene die door Schumi “gewonnen” werd) was DJ Ötzi het voorprogramma. Ging de jodelkoning op een vrachtwagen met wat dansmariekes het circuit rond. Dan is dit heel veel beter!
eefie zegt
De enige BMW die mooi is
t1mothys zegt
Oe die wagens zien er in racetrim wel erg vet uit.
baasbas zegt
PS: Verstappen heeft gewonnen. Lees: hij heeft zijn museumstuk iets minder gespaard dan de andere deelnemers