Wat denken de drie toppers over de contractverlenging van Vettel en de betekenis daarvan voor hun eigen kansen om ooit voor het Italiaanse team te gaan rijden?
Hoewel er eerder nog berichten naar buiten kwamen dat het contract van Vettel waarschijnlijk niet verlengd zou worden voor de Italiaanse Grand Prix, gebeurde dat onlangs toch. Nadat naar buiten kwam dat Kimi Raikkonen nog een jaar bij Ferrari mag blijven, bleek dat ook Vettel zijn contract met drie jaar verlengd heeft. De Duitser zal daarmee tot en met 2020 uitkomen in rode overalls (tenzij Ferrari de kleur van de overalls verandert).
De contractverlenging van beide coureurs betekent ook dat anderen, die hun hoop gevestigd hadden op een zitje bij het team, even geduld moeten hebben. In 2018 is er dus überhaupt geen plaats, maar ook daarna is het maar de vraag of Ferrari het aandurft een topper naast Vettel te zetten. Dat de toch wel ietwat ondermaats presterende Kimi mag blijven bij het team, toont aan dat Vettel behoorlijk wat macht heeft om te bepalen wie er naast hem in de pitbox staat. Maar hoe denken andere coureurs eigenlijk over dit issue? Een bloemlezing:
Max Verstappen:
Het laatste pechgeval van de Nederlander, in de race van afgelopen weekend, wakkerde de speculatie weer aan over een overstap naar een ander team. Zowel Max Verstappen als Jos Verstappen zetten Red Bull na de uitvalbeurt onder druk, door te stellen dat het zo niet verder kan. Alle speculatie ten spijt staat Max echter gewoon nog tot en met 2019 onder contract bij Red Bull, een eerder vertrek zou dus met ‘geweld’ afgedwongen moeten worden. Op de vraag of het Max verbaast dat Vettel nog drie jaar bij Ferrari blijft zegt hij tegenover ESPN:
Oh no, I think he did well for that. Another three years. It’s good for him.
Voor wat zijn eigen kansen om bij Ferrari te gaan rijden betreft, geeft Max aan dat er in zijn ogen niet veel verandert is:
There are no doors closed, I haven’t thought about it yet. To be honest it doesn’t matter who is next to me in whatever team. But I’m not thinking about that yet.
Daniel Ricciardo:
Daniel Ricciardo is wat cynischer over Vettel én over zijn kansen om bij Ferrari te gaan rijden. De Australiër was in 2014 al een jaar de teamgenoot van Seb en versloeg dat jaar zowel in de kwalificaties als in de races de Duitser vaker dan omgekeerd. De honeybadger hint ernaar dat dat weleens in zijn nadeel zou kunnen spreken en dat Kimi voor Vettel fungeert als een ‘verzekering’:
Once I saw that they had extended Kimi’s deal, I was not surprised [dat Vettel ook zijn contract heeft verlengd]. I knew that was a bit of insurance for Seb, having Kimi there, I know he is comfortable with that. So once Kimi was signed, I knew Seb would be on a few-years deal.
Of ‘ze’ (lees: Vettel) bij Ferrari dan ook zitten te wachten op hem, dat betwijfelt Daniel:
When I do get asked the Ferrari question I feel it is more coming from fans or media but not necessary from Ferrari. Maybe people want to see it, some people, but the people that matter I am not really sure if they do. We will see.
Lewis Hamilton:
Tenslotte is daar nog LH44. De Brit is inmiddels al 32 dus voor hem beginnen de jaren te tellen om ooit nog eens voor Ferrari uit te komen. Een potentiële switch met Vettel had daar voor kunnen zorgen, maar nu die van de baan is betwijfelt HAM dat het er nog van komt. Tegen Sky Italia zegt Lewis:
It’s definitely a dream for every driver, including me [om voor Ferrari F1 te rijden]. Whether or not l will ever be there…I guess definitely not in the next four years or whatever it is – three years.
Net als Ricciardo denkt Hamilton dat Vettel hem niet graag als zijn teamgenoot zou zien:
I know Seb doesn’t want to be my team-mate. He wouldn’t be in the position he is now in his team, in terms of how the team operates, if he was here.
Naar verluidt had Vettel ook een clausule in zijn vorige contract staan dat het team niet Fernando Alonso mocht contracteren als zijn teamgenoot. In zijn nieuwe contract zou deze clausule niet staan. Desalniettemin zijn de andere toppers in het veld er duidelijk van overtuigd dat, zolang Ferrari haar oren laat hangen naar de Duitser, zij weinig kans maken op een zitje bij Ferrari. Maar is dat eigenlijk wel een slimme strategie van de Italiäner?
trustmeiamanengineer zegt
Als Hamilton dit jaar het kampioenschap binnenhaalt zou ‘ie zomaar eens kunnen stoppen. Maargoed, het zou ook zomaar kunnen dat Mercedes de handdoek in de ring gooit en doorgaat in de FormuleE… Niks is zeker dus… Behalve dat Ferrari hoogst waarschijnlijk nog wel een paar jaar present is.
Lijkt me best wel lastig voor een topcoureur als Max en RIC, om dit tactisch zo goed mogelijk te plannen. Doe je ’t goed rijg je de kampioenschappen aan elkaar, gok je verkeerd kun je zomaar aan het einde van je carrière met lege handen achterblijven…
rollingstoned zegt
@trustmeiamanengineer: “Als Hamilton dit jaar het kampioenschap binnenhaalt zou ‘ie zomaar eens kunnen stoppen.”
Zoiets insinueerde The Sun ook al, maar dat heeft Lewis alweer de wereld uitgeholpen.
http://www.skysports.com/f1/news/12433/10923171/lewis-hamilton-not-thinking-about-when-he-will-retire-from-f1
jorden zegt
Dit was het ideale moment voor Ferrari om Max aan te trekken. Overigens weet een buitenstaander toch niet wie er wel of geen serieus voorstel heeft aangeboden gekregen.
HzR zegt
@jorden: in NL is iedereen Verstappen-geil, maar dat betekend nog niet dat dat overal zo is. Ferrari kiest meestal coureurs met een aantal meer jaartjes ervaring en een kampioenschapje als het kan.
woudloper zegt
@hzr: max moet nog bewijzen dat ie geduld heeft én constant goed kan presteren.
Volgens mij is 2018 cruciaal bij red bull. Doet ie het daar goed en toont ie volwassenheid… dan kan bij het vertrek naar Kimi zeker aan hem worden gedacht in 2019
rollingstoned zegt
@hzr: Het is dat Enzo er niet meer is, hij had een neus voor talent en zette ze ook zo in de auto. Denk b.v. maar aan Gilles Villeneuve.
juniorclk zegt
@hzr: qua marketing hebben ze aan max iig wel een goede
mashell zegt
@jorden: waarom aan Max? En niet aan Sainz of een ander talent? Max heeft maar 1 race gewonnen en valt vaak uit terwijl zijn teamgenoot de finish haalt. Hij haalt niet de punten die de auto zou kunnen halen. Dit zou een pech jaar kunnen zijn maar het kan ook dat de andere teams Max te ruw met de wagen vinden omgaan (als dat zo is dan is zijn carrière eigenlijk al voorbij). Op dit moment is er maar 1 plek waar Max past en dat is als 2e rijder bij Red Bull. Laat Max nou rustig hier volwassen en stabiel worden.
shadowbroker zegt
Ik snap het nooit eigenlijk… Dan praat iedereen erover dat Ferrari het goden team is. En dan opeens praten ze weer dat het heel wat is om voor Merceses te rijden…?!
str8six zegt
@shadowbroker: Ferrari is een goden team. Mercedes alleen als ze snel zijn, RB idem.
Breinstein zegt
@str8six: alles heeft met sentiment te maken. Persoonlijk doen de rooie rakkers uit het land van de pasta’s me niet zo veel, maar voor vele coureurs is het de heilige graal.
str8six zegt
@breinstein: exact. Pure emotie rond dit illustere team. Presterend of niet, elke coureur droomt ervan te racen in de rode F1 bolide.
easygoingmartin zegt
@str8six: Ferrari is een “godenteam” doordat de FIA jaarlijks 150miljoen in het team stopt om het overeind te houden (lees: competitief te zijn) anders braken ze waarschijnlijk geen potten..
str8six zegt
@easygoingmartin: zonder Ferrari geen F1 en vice versa. Ferrari brengt indirect het meeste geld in het laadje voor de sport.
marinepower zegt
Liever kampioen bij de subtoppers, dan als zoetemelk bij Ferrari lijkt mij.
zwepp zegt
Het blijkt dus maar weer dat Seb een whiny little bitch is. Wil alleen rijden met weinig competitie binnen een team en laat dit zelfs opnemen in zijn contract. Dan heb ik toch meer respect voor Lil’ Lewis die juist graag een uitdaging aangaat. Deze Lewis heeft overigens de kans om zichzelf zo enorm dik in de recordboeken te nestelen dat ik hem zeker nog niet zie stoppen. Max en Jos moeten verder niet dreigen met ‘het kan zo niet langer’. De pech die Max heeft zuigt enorm (en nee, het komt niet door zijn rijstijl), maar je kan het geluk als rijder zijnde gewoon niet afdwingen. Niet zolang geleden stond er ook bijna elke race een Ferrari naast de baan te roken. Shit happens sometimes…
willemseles zegt
Laten we eens op een geheel ander paard wedden. Roep maar wat …de Formule E biedt wel kansen voor Max.
Afgelopen maandag was hij voor Ziggo peptalk en een Jumbo filiaal in Hilversum. Samen met Olav Mol.
De 2 auto’s ,die weg reden waren een Tesla model S en een Porsche Panamera hybride.
Hoop het niet, maar als je rijk wilt worden met winnen of gokken moet je niet aan het gangbare denken.
mich_steal zegt
Als Max naar een andere categorie zou overstappen, dan zie ik hem nog eerder naar America vertrekken dan dat hij Formule E zou gaan rijden. Max wil zijn naam vestigen op de hoogste ladder in de autosport. Dan zie ik de Indy cars nog als grootste kanshebber, aangezien deze tak samen met Nascar het hoogst staat aangeschreven bij het Amerikaanse publiek. Ook is de competitie sterk met grote namen. Iets wat Max enorm zou kunnen aantrekken. Ook het feit dat als Max naam weet te maken in Amerika het de deur weer open zou zetten voor een top team in de F1 zou deze keuze geloofwaardig maken. Stel je voor Alonso en Max samen in de Indy cars, dat lijkt mij wel wat.