Zit niet te dromen jongen..
In aanloop naar het nieuwe seizoen klinken de eerste dreigementen alweer luid en duidelijk. Red Bull is niet de minste om haar mening al schreeuwend de wereld in te helpen en die werkwijze houdt ze stevig vast in 2018. In de meest recente episode is het Max Verstappen die de vijand alvast een beetje zweet op het voorhoofd wil bezorgen.
Volgens verschillende geruchten heeft Red Bull een ijzersterke winter achter de rug, waardoor ze denken eindelijk weer eens competitief te kunnen zijn vanaf het begin van het seizoen. Een welkome verandering, wanneer dit ook daadwerkelijk klopt. Red Bull presteerde de laatste jaren altijd enorm goed aan het einde, maar kwam het eerste aantal races veelal niet uit de verf. Een goede seizoensstart is dan ook noodzakelijk, willen ze wederom mee kunnen vechten om de hoofdprijs.
“But you’ve seen that the team can turn things around very quickly. Of course, by then your season is already lost, but it does give you confidence for the future that it can go in the right direction.”
Verstappen zelf benadrukt tegenover Autosport in ieder geval dat hij overtuigd is dat zijn team komend jaar van meet af mee kan strijden om het eremetaal. Volgens Max heeft Red Bull een reëele kans op de eindzege wanneer ze gebruik maken van de deskundigheid die ze de afgelopen jaren vertoonden in de latere fases van het jaar. Daarbij zou Max het enorm waarderen als Renault haar zaakjes dit jaar op orde heeft en een krachtbron produceert die zich kan meten aan die van Ferrari en Mercedes. Hij besluit zijn verhaal met een hoopvolle gedachte:
“I think that if we had a Mercedes engine in the back, they would never see us again.”
2wheeler zegt
Tsja, nogal wiedes. RB heeft het beste frame en MB de beste PU. De coureur mag op een hoop circuits zelfs matig zijn wil je dan op nummer 1 rijden.
trustmeiamanengineer zegt
Niemand weet of ze een ijzersterke winter achter de rug hebben, aangezien niemand weet hoe de concurrenten ervoor staan…
alcantara zegt
@trustmeiamanengineer: Zij weten toch dat ze ijzersterk bezig zijn, wat anderen doen doet daar toch niks aan af.
Alleen bestaat de kans dat de concurrent ook ijzersterk bezig is, of zelfs titaniumsterk oid.
trustmeiamanengineer zegt
@alcantara: Precies. Zegt geen donder dus. Lijkt me nogal logisch dat ze hard en goed aan het werk zijn voor het nieuwe seizoen…
rijnounsdoor zegt
Maakt Max nou reclame voor de concurrent?
Anyhow, vorig seizoen was de eerste race een realitycheck voor RB. Hopelijk dit jaar als eerste een checkered flag.
mashell zegt
@rijnounsdoor: Max moet inderdaad nog even een PR training doen. Je zegt gewoon nooit wat negatiefs over je eigen materiaal, ook niet dat de concurrent eigenlijk beter is. Max’s vader liep zo over zijn team (en Benetton was toen zelfs het beste team) te jammeren dat ze blij waren dat ze hem konden lozen. Max, neem een voorbeeld aan Daniel of Jenson, met zo’n positieve houding houdt je het langst vol in de formule 1.
dawwg zegt
@mashell: Wat een onzin, dit is gewoon RB strategie om Renault onder druk te houden; ‘wij zijn het beste en als Renault nou ook z’n best doet…’
Breinstein zegt
Red bull was eind vorig seizoen zo goed, omdat Mercedes de teugels kon laten vieren en vol op 2018 konden gaan richten. Melbourne is voor RB altijd weer een reality check, waarbij ze de deksel op de neus krijgen.
wif1 zegt
@breinstein: Precies, toen Vettel en Ferrari binnen een aantal races zichzelf elimineerden voor de titel, kon Mercedes 100% van zijn middelen richten op 2018. Ze hebben blijkbaar al een aantal belangrijke elementen van de 2018 motor kunnen testen tijdens de laatste weekenden van 2017. Renault daarentegen heeft zowel in power als in betrouwbaarheid zoveel achterstand dat ze met de beperkte hoeveel te gebruiken motoren voor dit jaar, hun vermogen moeten terug schroeven en de winst aan vermogen alleen gaan gebruiken in de kwalificatie. Ze zullen dus grote stappen moeten maken en wanneer dit daadwerkelijk gebeurd is het dus nog steeds de zwakste motor van het veld. Renault zal op hetzelfde niveau staan als Honda, waarbij deze laatste de pech heeft dat het nu bij een zwakker team zit dan in 2017 en dan met name de doelend op het rijders duo.
mashell zegt
@wif1: bla, bla. Max kon eind vorig seizoen anders gewoon wel winnen van de Mercedessen. Die Renault motor is inmiddels sterk en betrouwbaar genoeg.
wif1 zegt
@mashell: Tja, lees nu eens wat ik schrijf… Uiteraard kon Renault iets tegen Mercedes inbrengen toen deze het vermogen terug schroefde omdat ze niet meer maximaal hoefden te presteren en lekker alvast wat spullen voor 2018 konden testen.. Maar heb je van de laatste 2 races de presentaties van de Renault aangedreven bolides wel meegekregen? (als ze al de finish haalden)
mashell zegt
@wif1: ik lees redelijk wat onzin in je reactie. Renault op hetzelfde niveau als Honda? Met een Renault kun je een race winnen, met een Honda kun je als je veel geluk hebt een puntje pakken. Dat is een compleet andere orde. Renault is niet de zwakste in het veld, het scheelt eigenlijk helemaal niet veel met Ferrari en Mercedes. Misschien heeft Honda het lek boven maar misschien is het weer niks en trekken ze de stekker (als deze beschamende toestand nog langer duurt is dat het verstandigste). Ook weten we niet of het McLaren chassis echt zo goed is als ze roepen, dat moeten ze nog maar bewijzen. Ook ben ik er niet van overtuigd dat Mercedes het in de laatste races kalm aan deed, een beetje 2018 spullen ging testen (of dat het een gewone doorontwikkeling was om voorop te blijven). Dit is een sport. En een marketing verhaal. Winnen is het allerbelangrijkste. Elke race die je niet wint is marketingtechnisch een stuk minder waard, dus lanterfanten doet ook Mercedes niet.
wif1 zegt
@mashell: Kijk nu eerst de twee laatste races van 2017 maar eens, voordat je weer dingen zegt compleet de plank mis slaan. Of ben je vergeten dat er bij Renault zoveel motoren kapot gingen dat ze eigenlijk geen onderdelen meer hadden om alle teams van race
motoren te voorzien…
stijnvermeersch zegt
Net alsof er een politieker denkt: Als al die andere stemmentrekkers nu eens lid zouden worden van mijn partij.
cthijs zegt
Er is nog niet veel winter geweest dit jaar dus ik dat voorspeld al niet veel goeds
joejojo2012 zegt
…..eet je Pizza. …
misterdrogba zegt
We gaan het zien op 25 maart Max.
rob5nismo zegt
Na de test dagen is er al een hoop duidelijk
skinnybmw zegt
Wanneer Mercedes het chassis zou hebben van RB zouden ze ook aan de horizon verdwijnen…zo kan ik er nog wel een paar bedenken.
potjak zegt
Ja als dit als dat dan was hij allang wereldkampioen geweest. En nu weer terug naar de realiteit…
Hoop dat z’n wagen voor het nieuwe seizoen goed genoeg is om de strijd aan te kunnen gaan en we weer mooie dingen gaan zien.
Joost zegt
Mercedes zou nog meer domineren met de sterke punten van het chassis van RB verwerkt in haar eigen chassis.
En wat is realistischer? Duitsers die dat voor elkaar krijgen of Fransen die een competitieve motor bouwen??
mashell zegt
@ijoost: 6 keer was een team met Mercedes motor constructeurskampioen, 12 keer een team met Renault motor en 16x met Ferrari motor. Onderschat die fransen dus niet.
Joost zegt
@mashell: dat doe ik ook zeker niet! Ben ook wel liefhebber van alles van Renault wat een sportief karakter heeft.
Doelde meer op “Franse slag’ versus “Deutsche Gründlichkeit”
FB_10153458282676797 zegt
Tja en Ferrari zou Wereldkampioen geworden zijn met een Mercedes motor.. pfff
HZW zegt
Ik zou verbaast zijn als Red Bul serieus om wereld titel mee gaat doen.
Ze zijn en blijven een veredeld klanten team.
Als RB het dit jaar goed gaat doen dan moet je ook serieus rekening gaan houden met McLaren als titel kandidaat.
Want het McLaren chassis is net zo goed of misschien wel beter dan die van RB.
Daarnaast blijf ik vermoeden dat Renault met het eigen fabrieksteam voor de klanten teams wil gaan eindigen, dus verwacht dan toch dat Renault dingen voor zich zelf houd voordat het beschikbaar gaat komen voor de klanten teams.
Ik denk dat Max op zijn best voor plaats 3 strijd, dus voor de tweede rijders van Mercedes en Ferrari en voor zijn teamgenoot.
Hamilton en Vettel gaan om de titel strijden.
wernerv8 zegt
Qua puur vermogen kon de renault heel aardig meekomen alleen vol vermogen konden ze niet zo lang hebben. Mercedes was qua vermogen iets sterker maar kon dat veel beter en langer benutten. Kijk maar naar baku waar toch veel vermogen nodig is
ikleesookoverautos zegt
Hoop dat RB dit seizoen wel weer mee kan doen. Ik heb echter mijn twijfels.