Max Verstappen laat zich uit over teammaat Sergio Perez.
Ja, dit jaar moest het dan gaan gebeuren voor Sergio Perez. Na twee jaar er een beetje inkomen bij Red Bull Racing, zou hij Max Verstappen keihard gaan aanpakken. In het begin van het seizoen lukte het nog een beetje. De Mexicaan pakte twee zeges en zat qua pace dicht in de buurt van VER. In Melbourne was er al een klein zepertje met P6 na een mislukte kwalificatie. Maar in de andere races pakte Sergio podia en dus was het op papier close. Vader Perez trok zelfs al vergelijkingen met Prost en Senna.
Maarrrr…De afgelopen races, ging het helemaal mis. In Miami eigenlijk al, hoewel Perez daar nog wel tweede werd. Op race pace werd hij echter voor het eerst dit seizoen geheel afgedroogd door Max, die vanaf P9 de race won. In Monaco, waar Perez als stratencircuit-expert goede kansen werden toegedicht, gooide hij het geheel onnodig weg in Q1. De race was een foutenfestijn van jewelste. En die lijn trekt Sergio opeens door.
In Spanje was het weer een exit voor Q3 met een ‘herstel’ tot P4 in de race. Dan heb je ineens 53 punten achterstand in het WK en weet je dat er geen marge is voor verdere ongein. Maar gisteren gebeurde het gewoon weer. Voor de derde keer op rij haalde PER de laatste kwalificatie sessie niet, in wat toch duidelijk de beste auto van het veld is. Max was in de andere RB19 oppermachtig.
Waren er excuses? Ja, die zijn er altijd. De timing van de bandenkeuze was abominabel voor PER in Q2. Maar ja, die calls moet je ook maken en bovendien: je hebt veruit de beste auto. Geen risico, rondje rijden, tijd op de klok zetten, in principe klaar. Q3 hoort het domein te zijn waar de druk er pas opkomt in een Red Bull. Kortom, Perez is het even helemaal kwijt.
Teamgenoot Max Verstappen, geeft er echter niks om. Natuurlijk is het lekker als Perez ook wat puntjes pakt voor het constructeurs-WK. Maar in klassieke stijl laat Max weten dat hij zich vooral met zichzelf bezig houdt:
Nee, daar ben ik niet mee bezig. Ik heb het al druk genoeg om aan mijn eigen kant van de garage alles op orde te krijgen. Daar besteed ik al mijn aandacht aan. Als ik er vandaag niet was geweest, dan zag het er nu heel anders uit voor het team. Het team moet daar misschien mee bezig zijn, maar dat moet je aan hen vragen. Ik was gister druk bezig om de auto beter voor elkaar te krijgen, dus dan ga je er zeker niet over nadenken. En ook nu niet. Ik ga zo gewoon lekker terug naar het team, drink een Red Bull, heb een meeting. Daarna ga ik gelijk naar mijn hotel en lekker douchen. En dan vind ik het wel prima. Het is niet mijn probleem.
Max Verstappen, leeft het goede leven
Waarvan akte. Krijgt Max in de race nog wel een probleem met iemand? Laat het weten, in de comments!
Edge zegt
Het is NU niet Verstappens probleem, maar dat kan het wel worden. Mercedes heeft twee coureurs die een flinke klap beter zijn dan Perez. Ferrari heeft er eentje die een flinke klap beter is dan Perez en eentje die een stukje beter is. Aston Martin heeft Alonso. Als één van die teams er volgend jaar goed bij zit gaat kan dit aanmodderen van Perez echt wel een probleem vormen, want dan heeft hij niemand om rugdekking te geven of punten af te pakken van de tegenstanders als hij zelf om wat voor reden dan ook niet voor die gasten kan eindigen.
willeme zegt
@edge: 100% eens. Ik vraag mij dan wel af: wie dan? Yuki doet het aardig nu, maar is niet een onbetwist toptalent dat mee kan komen. Leclerc en Norris zullen beiden wel oren hebben om een keer bij een beter team te rijden, ondanks hun langlopende contracten bij hun teams. Maar schieten ze daarmee iets op? Ondanks een topauto heb je bij Red Bull te maken met Verstappen en die lijkt elke coureur op te vreten.
Vanuit Red Bull is er nog niet een toptalent aan het opkomen, dus de kans lijkt mij vrij groot dat ze de komende tijd het nog wel met Pérez moeten doen. Mijn vraag aan jou is dus: wie dan wel? Want niet alleen is Pérez niet snel/constant genoeg, gezien zijn leeftijd zie ik ook hem ook niet echt nog een paar stappen maken. Rare positie om in te zitten, eigenlijk. Dus wie is eigenlijk de beste Barichello/Bottas voor de komende jaren?
kniesoor zegt
Ricciardo ?
Joost zegt
Ricciardo dan maar toch? Laat hem eens een fp1 rijden?
Of, Albon terug? Die jongen kan wel potje sturen en is destijds écht voor de leeuwen gegooid. Inmiddels ook wel wat gegroeid?
Robert zegt
Albon laat vandaag wel goed zien dat -ie wel degelijk wat in z’n mars heeft als coureur. In een Williams!
Edge zegt
Hulkenberg. Toen het duidelijk werd dat Albon zijn stoeltje kwijt zou raken was ik al groot voorstander van Hulkenberg in die tweede Red Bull. Red Bull heeft toen helaas voor Perez gekozen, maar ik ben er nog steeds heilig van overtuigd dat Hulkenberg meer dan snel genoeg is om een Bottas/Barrichello-achtige rol te vervullen.
Richmond zegt
Hulk is niet beter dan Perez. Niet direct een verbetering
Tonnie zegt
Perez droogde hulkenberg af bij FI. Die is echt niet beter. Perez is waanzinnig als underdog. Helaas heeft hij nu de beste auto van het veld en is dus niet de underdog. Albon is denk ik van hetzelfde niveau, maar heeft nog een hele carriere voor zich. Maar die laat mooie dingen zien in de Williams.
mc96 zegt
Albon. Die is nog volgens mij nog steeds RB coureur.
bietje zegt
Er bekruipt mijn zo’n gevoel dat ‘rugdekking’ momenteel niet echt iets is wat:
1. Max nodig heeft
2. Perez heeft gegeven
3. Perez nog zal gaan geven, zoals hij dat in het verleden wel degelijk fantastisch gedaan heeft
En volgend jaar is volgend jaar. Dit jaar zou VER het zwaarder krijgen ivm de penalty op windtunneluren etc vanwege de budgetcap-overschrijding… 🤷🏻♂️ Tot op heden weinig van gemerkt.
We’ll see, maar dat de fam Perez ècht dat WK-titel idee uit hun hoofd moet gaan zetten, lijkt mij vrij evident…
Richmond zegt
De windtunnel penalty zullen ze vanaf de volgende auto pas merken. Maar met minimaal 5 sec voorsprong per race kunnen ze wel lijden.
harrie zegt
Tussen de regels door is dit een keiharde sneer maar Perez.
Terecht ook wel, zo’n foutenfestijn mag je niet maken bij een topteam.
bietje zegt
En die titel-aspiratie praatjes iedere keer weer… pun intended.
flyerbunch zegt
Hij presteerde wederom ondermaats in de kwalificatie vanwege de verkeerde keuze qua banden strategie. Deels fout Pereze en deels RB. Bij de start van de race werd hij al van z’n sokken gereden door Sainz en kon verder geen vuist maken om richting de Ferrari’s te rijden. Hij zat er op een gegeven moment 10sec vanaf tot hij de rode band voor snelste ronde erop legde om nog een beetje gezichtsverlies te vermijden. WK worden dit jaar? Da’s dromen.. Hij moet gewoon meer constant presteren voor het team nu. Papa Perez zal trots zijn.. kuch!