Wat zeg je me nou, Verstappen niet zo goed als Hamilton? Hoe durf je!
Ja wie is er nu de beste F1 coureur. Aan de ene kant is het jammer dat we het nooit zullen weten omdat alle teams andere auto’s hebben. Aan de andere kant is het wel zo leuk. Vanaf de zijlijn kunnen we daarom blijven speculeren en mooie verhaallijnen voor onszelf opstellen over wie onder welke omstandigheden wie zou verslaan. Later vanavond gaan wij daar zelf nog een oordeel over vellen in de ultieme autoblog rijdersbeoordeling van 2020. Maar als voorafje doet Porsche-afficionado Mark Webber vast even een duit in het zakje.
De Ozzie begint zijn interview bij kwaliteitspublicatie FORMULE 1 Magazine goed door te zeggen dat Max Verstappen een heel goed jaar achter de rug heeft. Maar helaas komen daarna de kleine kritiekpuntjes op onze Max. Man man man, waar haalt die ouwe Mark toch het gore lef vandaan:
Hij zit in de laatste fase van het fijnslijpen van zijn vakmanschap, als ik het zo mag uitdrukken. Is hij op zaterdag al Lewis Hamilton, in dat hij in de kwalificaties gelijk aan Lewis is? Yes. Is hij op zondag al Lewis? Nee, dat niet. Maar dat is normaal. Je wint namelijk geen vijf wereldtitels in je eerste vijf jaar in de Formule 1.
Mark Webber, werd zelf om de oren gereden door Sebastian Vettel
Mark vind Max Emilian op zondag dus niet zo goed als Hamilton. Althans, voorlopig nog niet. Volgens de negenvoudig Grand Prix winnaar is dat iets dat komt met ervaring. Alleen, hij lijkt te suggereren dat niet iedereen de mazzel heeft die ervaring te krijgen:
Er zijn niet veel coureurs die in zo’n situatie komen: dat je een tijdlang kan domineren en de rust en regelmaat hebt dat te doen zonder dat je zelfgenoegzaam wordt. Dát is ervaring. Dát moet hij leren. Hij en Charles Leclerc, trouwens. Zij zijn de hot shots die eraan komen.
Mark Webber, is fan van Charlie Sheen
Tsja. Dan maar hopen dat de RB16B het begin is van een lange rij nieuwe epische Red Bulls waarin Verstappen een paar titels kan pakken met Checo Perez aan zijn zijde…
r525 zegt
“Aan de andere kant is het wel zo leuk. Vanaf de zijlijn kunnen we daarom blijven speculeren en mooie verhaallijnen voor onszelf opstellen over wie onder welke omstandigheden wie zou verslaan.”
Wat in Nederland neerkomt op Max dit, Max dat, Max zus, Max zo.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Niks mis met wat nationale trots. Beter dan alles met azijn bedruipen.
SpeedGeek zegt
Goed idee, vanavond Hot Shots weer eens bekijken.
Ik raak een beetje moe van die discussie. Overal gaat het over Hamilton of Verstappen en wie er beter is. Waarom kan men gewoon niet genieten van beide rijders? Beide rijders voegen iets toe aan de sport in tegenstelling tot een Bottas, Ocon of een Stroll.
flow82 zegt
@SpeedGeek: oh ik kan zeker van beide genieten. Helemaal als de auto’s nog meer aan elkaar gewaagd zijn. Dan kijk ik met groot plezier naar de ene race Hamilton die beter was (en wint), en de race daarop wellicht Verstappen die beter was (en wint).
Natuurlijk is het knap wat Hamilton presteert. Ik heb alleen nu vooral zoiets bij Hamilton dan het leuk is dat hij 7x wereldkampioen is geworden door zijn super dominante auto. Terwijl de beste man wel uitstekend kan sturen.
Roept bij mij dan ook de vraag op: Geven rijders onderling dan ook meer gewicht aan een wereldtitel als de strijd onderling heviger en gelijker is?
carfreakjim zegt
@flow82: Ik denk dat Hamilton zelf wel minder waarde hecht aan zijn afgelopen wereld titels in vergelijking met de wereld titels van toen hij nog tegen rosberg reed en de tijd daarvoor. Als je ergens echt hard voor hebt moeten werken en dan je doel behaalt voelt toch beter dan, bij wijze van spreke, het in de schoot geworpen te krijgen.
mashell zegt
Hamilton heeft in het verleden ook flink moeten knokken voor zijn titels. Dat Hamilton het nu zo gemakkelijk heeft komt door de Mercedes, die ook dankzij Hamilton zo goed is en vanwege Hamilton zelf die qua talent toch van een ander niveau dan de rest is. Die man is gewoon zo goed dat het er gemakkelijk uit ziet.
Robert zegt
– Uit de wintertests zal naar voren komen dat Red Bull aanzienlijke stappen heeft gemaakt.
– Uit de telemetrie blijkt dat Honda andermaal stappen heeft gezet op het gebied van performance
– Uit de windtunneltesten blijkt opnieuw dat de engineers van Red Bull de lat nóg hoger hebben gelegd.
– De testweken in Barcelona zijn waardevol én hoopvol verlopen.
– Helmut Marko zal oreren dat Red Bull eindelijk al bij aanvang van het seizoen de strijd met Mercedes zal kunnen aangaan.
En tijden de eerste vrije trainingen blijkt de RB16B te worstelen met onderstuur, nerveus te zijn op de rechte stukken, en zo’n acht à negen tiende te kort te komen op de beide Mercedessen. En niet alleen dat ook de McLarens en de Aston Martins zullen zich voor de RB16’s in de top zes weten te nestelen.
#glazenbol #historyrepeatsitself #keeppushing
mashell zegt
Geef die man een oranje bril!
mark997gt3 zegt
Denk dat ie gelijk heeft. Die actie van Max op Perez in de regen in Turkije was een mooi voorbeeld dat Max soms nog te wild is. Ga maar eens na wanneer Hamilton voor het laatst door een crash is uitgevallen….. Zijn bizar veel GP’s in elk geval. Nou heeft Max niet het materiaal om WK te worden en daarmee wordt de insteek anders. Je neemt dan meer risico. Hamilton is natuurlijk wel extreem risico mijdend geweest de laatste jaren.
w0o0dy zegt
Vraag eens aan Albon wanneer Hamilton voor het laatst iemand van de baan heeft gerost door een compleet kansloze actie…
Feit is dat Hamilton 90% van de races van kop vertrekt en vrijwel geen concurrenten heeft die hij in hoeft te halen.. op plaats 3 tot 10 is het een heel stuk riskanter en is een foutje zo gemaakt.
mark997gt3 zegt
@w0o0dy: je hebt natuurlijk een goed punt. Van kop starten in de snelste auto maakt het wel 90% makkelijker. Maar toch. Hamilton al extreem lang niet uitgevallen door een crash.
sportevo zegt
@w0o0dy: het scheelt dat je om aan kop te mogen starten een goede loting moet hebben…
Of nee, wacht: je moet op de zaterdag in dat ene rondje alles goed hebben om daar te mogen starten.
w0o0dy zegt
Je snapt het spelletje duidelijk niet.. je moet de snelste auto hebben en geen fout maken.. en dan sta je vooraan en rij je bij de rest weg.. easy.
sportevo zegt
@w0o0dy: volgens mij snap jij het spelletje zelf niet. Of ben je ook al wereldkampioen F1 geworden.
Zo simpel, gewoon de snelste auto hebben, geen fouten (ook niet in dat ene rondje op zaterdag) maken. Easy!
Hoe kom ik trouwens in de snelste auto? Dat zul je vast wel weten! Ben benieuwd naar je antwoord.
vaakbenjetebang zegt
@mark997gt3: Dat is inderdaad wel even geleden, van Hamilton. Er staat me een crash/muur bij laat in het seizoen, toen hij misschien al wereldkampioen was, een keer in Brazilië of zo?
harrie zegt
Duitsland vorig jaar wel door eigen fout van de baan gegleden en neus eraf met een hilarische pitstop tot gevolg.
vaakbenjetebang zegt
@harrie: Dat is waar, maar toen was alles chaos, en reed bijkans iedereen bij momenten wel een scheve schaats. En een flinke dosis geluk heb je daar wel bij nodig. Verstappen ging toen bijvoorbeeld ook in de rondte maar kwam er mee weg. Dat is deels skill, maar ook deels geluk.
sportevo zegt
@vaakbenjetebang: klopt, was in de kwalificatie van Brazilië 2017.
rogerzz zegt
Zoals Max zelf zou zeggen: mensen hebben er geen reet verstand van en die typen/zeggen dingen. Dus here I go:
Een snellere auto helpt wel, kijk naar de Ferrari’s waar het succes van Vettel en LeCrash is totaal afhankelijk van de bolide en nu volledig wegzakken in de ranking. Bottas wordt vernederd door Russel die met zijn schouders boven het stuur uit kwam, en met te kleine schoenen in een onbekende auto rondt tuft. Dat Russel zo goed reed, is die Mercedes dan significant sneller dan de rest of is Russel dan een uitzonderlijk talent? Waarschijnlijk alle twee, in mijn optiek zegt het zeker iets over de auto. Anders zou hij wel rond de roze Mercedessen hebben gereden.
In mijn optiek heeft Max ook echt een dosis pech gehad (Renault motor die ploft voorheen, lekke banden, slechte strategie qua banden, LeCrash die hem er af beukt, slechte starts..) – die komt er wel. Misschien wat te gretig soms, maar hij ‘groeit’ wel.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Mark Webber? Oh ja, reed 9 jaar F1. 9x gewonnen. 41 podiums. Best knap. En Max? Inmiddels 5 jaar F1, 10x gewonnen en 42 podiums… Next!
sportevo zegt
@F36GC: nog altijd een beter F1 CV dan die van de F1 experts die hier op Autoblog beweren er verstand van te hebben bij elkaar.
vaakbenjetebang zegt
@sportevo: ik wou net iets van die strekking typen. Als je het op die manier plat zou slaan, mag op dit moment alleen Michael Schumacher in algemene zin nog (net) een mening hebben over danwel krtitiek hebben op Lewis Hamilton, afhankelijk van welke statistieken je hanteert… en toch vliegen de vrij ongezouten meningen over Hamilton je hier om de oren. Daar is niets mis mee, maar om dan Webber de maat te nemen omtrent zijn recht van spreken is wel een beetje veel van het goede.