Krijgt Verstappen al een nieuwe motor in België?
De verplichte Fomule 1-vakantie is nog niet eens begonnen en Esteban Ocon is waarschijnlijk nog niet helemaal nuchter. Maar toch, toch is het tijd om alweer te kijken naar de volgende race. Ondanks dat we het hebben over een reces, zijn we aan het einde van deze maand alweer aan het racen.
Dat zal gebeuren op het schitterende circuit Spa-Franchorchamps tijdens de GP van België. Max Verstappen zal daar enorm aan de bak moeten gaan om een achterstand weg te werken. Letterlijk en figuurlijk. Ten eerste moet hij zich natuurlijk weer Lewis Hamilton voorbij zien te gaan in de stand voor het kampioenschap. Daarnaast moet hij waarschijnlijk minimaal 10 coureurs inhalen tijdens de GP van België.
Helmut Marko
Volgens Helmut Marko is de kans aanwezig dat er een nieuwe motor in komt te liggen in België. Dat laat hij weten aan het Duitse F1 Insider. Daar zijn een paar tactische redenen voor. Ten eerste heb je zo weer voldoende motoren ‘in de pool’. Je mag behoorlijk wisselen met de motoren. Dus je kan de vrije trainingen met motor 1 rijden, maar de kwalificatie en de race met motor nummer 2.
Het enige is, dat als je je vierde motor gaat gebruiken, je een gridstraf zult krijgen. Deze regel is er om te voorkomen dat iedereen elke race een nieuwe motor gaat gebruiken en zo de kosten te drukken. Volgens Helmut Motor denken ze er serieus over na om die vierde motor al in België te gaan gebruiken.
Verstappen nieuwe motor in België is logisch
De keuze daarvoor is vrij logisch. Op dit moment is het verschil met Lewis Hamilton te overzien. En op het moment dat je de straf gepakt hebt, kun je dus kiezen WAAR je die hebt. Zoals je kon zien in Hongarije, is dat niet het ideale circuit om een gridstraf te pakken. Inhalen is daar namelijk erg lastig.
In België is dat niet het geval. Daar zijn er meerdere bochten waar inhalen goed mogelijk is. Als je Lewis Hamilton heet, kun je in principe in elke bocht inhalen. Daarom zou België een betere keuze zijn dan de GP van Nederland, want inhalen op Zandvoort is erg moeilijk als je geen @jaapiyo heet.
Via: NU.nl
TheMaster zegt
Logisch toch? Ik zou het ook doen. Als het na Q3 nu HAM-BOT-VER-PER-LEC is als top 5. Bottas heeft 5 plaatsen gridstraf, maar VER, PER, LEC ook allemaal 3 stuks ivm nieuwe motoren. Dus met een beetje mazzel, start Verstappen zelfs met 3 plaatsen straf, nog steeds op P2 terwijl hij op 3e plek kwalificeert.
faalhaas zegt
@TheMaster: Ik zou nog even wachten tot na België en de rest ook vervangen, ik moet ook altijd aan een setje nieuwe schokbrekers als ik naar België ben geweest.
goedverhaal zegt
@faalhaas: 😂
545e60 zegt
@TheMaster: Hoe kom jij op die 3 plaatsen? Het zijn er 10 bij een motorwissel.
mlbenz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
HZW zegt
Hoeveel grindstraf levert een motor wissel op. ?
5 Plaatsen. ?
10 Plaatsen. ?
???
Verder heb je dan bij de start serieus de kans om in de ellende terecht te koemen.
willeme zegt
@hzw: als ik mij niet vergis is een nieuwe motor-unit 10 plaatsen gridstraf. Het is verder afhankelijk welke onderdelen er nog meer vervangen worden of later vervangen kunnen worden (een nieuwe turbo, of nieuwe MGU-H was meende ik 5 straffen).
dennisdd zegt
@HZW: 15 kilo…
Edge zegt
@HZW: Voor elk motoronderdeel boven de toegestane hoeveelheid geldt dat je bij de eerste overtreding tien plaatsen straf krijgt, bij elk volgend onderdeel van de gelijke specificatie nog vijf. Bij 15 plaatsen gridstraf of meer word je automatisch achteraan gezet.
Het hangt dus af van wat Red Bull wil doen. Als Red Bull van mening is dat alleen de verbrandingsmotor met dat scheurtje vervangen hoeft te worden zou dat een straf van tien plekken betekenen, maar als ze meen ook (bijvoorbeeld) extra MGU-H of turbo aan de pool willen toevoegen zal Verstappen vanaf de laatste plek moeten beginnen.
willeme zegt
@edge: als Bottas toch vijf gridplaatsen straf heeft, zou je het risico kunnen nemen om zo veel mogelijk te vervangen en in de pool te zetten, toch? In principe zou Verstappen halverwege alweer in de top 3 rijden.
Het is wel zuur dat ze dit moeten doen, omdat een ander een inschattingsfout maakt, moet Verstappen in de geval flink op de blaren zitten.
Nadeel: Hamilton kan flink uitlopen. Het gaat echter toch wel gebeuren, dus dan maar zo snel mogelijk en daar waar je het beste de schade kunt beperken, nietwaar?
tfsi zegt
@willeme: Ik denk indd dat Redbull de bui alweer ziet hangen na Hongarije, als je 4 tienden te kort komt ze zijn helaas weer oppermachtig. En aan Peres heeft Max ook niks, maar er blijft voor mij hoop er moeten nog wat races worden gereden. Maar ik vrees in abudabi Get in there Lewis 8 Time World Champioen🤮🤮
mashell zegt
Op zich zou de F1 inderdaad ook met strafgewichten kunnen gaan werken om een gelijkmatiger veld te krijgen.
faithnomore zegt
Zandvoort had nooit op kalender mogen komen. Enerzijds zijn nog ergere circuits op de kalender, maar anderzijds komt het toch echt niet in de buurt van circuits a la Spa of Monza.
harrie zegt
Sowieso veiliger om achter Bottas te starten.
brammetjedeb zegt
@harrie: hahaha!
okdoei zegt
@harrie: correctie: achter een Mercedes
RiKe zegt
Zo is het natuurlijk voor Mercedes wel erg makkelijk om Red Bull achter zich te houden. De hoeveelheid (wel erg gelukkig uitgevallen voor Mercedes) pech van de competitie komt sommigen wel erg gunstig uit. Ik zeg daarmee niet dat het bewust was, maar het valt allemaal weer erg gunstig de kant op van Blessed boy wonder.
mashell zegt
Ze zeggen dat je geluk kunt afdwingen…
RiKe zegt
@mashell: Kopen kan ook, maar wederom, ik zeg niet dat het zo is, alleen dat het zo kan zijn.