Het kan toch niet zijn dat Verstappen NIET de beste coureur is van 2021? Hij is immers wereldkampioen!
Aan het einde van het jaar komende ook weer de nodige overzichten. Daarin zetten we dingen die nauwelijks te vergelijken zijn toch op een volgorde. Het is nu eenmaal een manier voor ons om dingen af te kunnen sluiten. Zo willen we uitspraken als ‘functie elders’ en ‘No, no, Mikey, that was so not right!!’ in een lijstje zien. Uiteraard ook de beste coureurs van 2021.
Het lijkt vrij vanzelfsprekend om Max Verstappen bovenaan te plaatsen. Hij werd immers wereldkampioen. Daarnaast behaalde de de meeste overwinningen, pole positions en reed hij verreweg de meeste ronden aan de leiding. Kortom, Max is de beste nietwaar?
Coureurs top 50 van Autosport
Het toonaangevende magazine Autosport ziet het echter anders in hun Coureurs Top 50 van 2021. Volgens hen was de Red Bull RB16B dit jaar sneller dan de Mercedes W12. De tien behaalde pole positions zijn daar debet aan een superieure auto. Dus Verstappen had ook wel mogen winnen in de snelste auto van het seizoen. Het was volgens Autosport juist Hamilton die met de tekortkomingen van de auto moest werken.
Maar het gaat verder. Volgens hen had Verstappen op 1 moeten staan, want hij werd verdiend wereldkampioen. Echter, Autosport vond dat Verstappen veel te agressief reed dit seizoen en te veel fouten maakte. Het agressieve rijden name in de tweede helft van het seizoen. Dit terwijl hij in de eerste helft van het seizoen te veel fouten maakten. De fouten die ze hem verwijten zijn de mislukte inhaalactie op Hamilton in Bahrein en de foutjes op Portimao.
Verstappen niet de beste?
Maar gelukkig zijn er voldoende media die het toch echt anders zien. Dan kijken bijvoorbeeld we even naar de heren van ‘The Race’. Dit is het oude personeel van Autosport (dat Autosport zo goed maakte). Daar staat Verstappen wel op 1. Check hier de Top 10 van The Race. Uiteraard staat Lewis Hamilton op nummer 2.
Als laatste is Formule 1 een bijzondere sport. In principe werkt het beter als je te maken hebt met mensen die daadwerkelijk in een recente F1-auto gereden hebben om er iets zinnigs over te zeggen. Ondanks dat Jolyon Palmer geen race-grootheid was, heeft hij recente F1-race-ervaring.
Daarbij is hij een uitstekend analyticus die niet direct de nationale bril op zet. Iets dat bijzonder moeilijk is, natuurlijk. Voor Palmer was het ook Verstappen die de beste was het afgelopen seizoen. Check zijn betoog hier op de officiële website van Formule 1.
Dan is nu het woord aan u, trouwe lezer! Wie vond jij de beste coureur van het afgelopen seizoen? Laat het weten, in de comments!
Mas zegt
Max is de beste, en dat blijft de komende tijd zo, ja 🙂
brammetjedeb zegt
@marchel69: ook zonder oranje bril. Gewoon de beste.
cossiekiller zegt
Inderdaad. Max zijn auto was veel sneller op het rechte stuk dan die van Lewis…
maarteno zegt
Tjah, je kan er een kort of lang verhaal van maken, maar over het gehele seizoen genomen was de Mercedes net vaker de snelste wagen maar verloor ook daar Mercedes het net van Max en RBR dus dan is Max net de betere.
Uiteraard waren er races waar de RBR echt de snelste was, zoals in Oostenrijk. Max heeft een paar keer mazzel gehad: Spa en Abu Dhabi en ook paar keer fix pech Baku en Hongarije. Silverstone is wat het is, ik denk niet dat Lewis hem eraf wilde tikken, maar Max had wellicht ook wat minder agressief kunnen zijn. Echter vind ik het nog steeds het meeste de fout van Lewis, die zat echt nog meer op een lijn waarmee hij de bocht nooit normaal kon halen, de lijnen met Leclerc later in de race waren echt anders. Max heeft echt maar een paar fouten gemaakt, zoals kwalificatie in Saudi, Monza was van beide ook niet slim en de botsing in Saudi.
Lewis heeft over het gehele seizoen net iets meer rijders fouten gemaakt zoals Baku, Imola en Silverstone en ook wel wat strategie calls samen met het team. Onder andere de VS hadden ze moeten winnen en ook in Abu Dhabi hadden ze binnen moeten komen. Echter heeft Lewis, groot en deels gewoon binnen de regels, ook vaker geprofiteerd van zaken die zijn kant opvielen. Geen rode vlag in Silverstone en ook hij was uitgevallen, geen rode vlag in Imola dan was hij ook daar geen 2e maar misschien 6e, 7e of 8e geworden. Uiteindelijk was de Mercedes gewoon de betere auto en profiteerden ze ook echt van de hardere wang die Pirelli na Baku heeft geïntroduceerd. Dit maakte het gemakkelijker voor Mercedes om de auto beter af te stellen.
De regels zijn het gehele seizoen crap toegepast en in mijn ogen net iets vaker in negatieve zin richting Max, maar ook daar heeft hij soms mazzel gehad zoals in Brazilië. Echter die inconsistentie bij de stewards is ook wat in mijn ogen het crap fest van de Saudi GP veroorzaakte. Ja ook daar was Max dom, maar Lewis was net zo goed dom bezig op dat rechte stuk waar ze botsten. Qua regels was het uiteindelijk terecht dat Max en Bottas in Qatar een straf kregen, 1 gele vlag van 1 Marshal is nog steeds opletten ook al komt dit niet vanuit de wedstrijdleiding. Echter Lewis die hetzelfde doet in Saudi FP3 en dan niks krijgt omdat een paar seconden later de dubbel geel voorbij was is natuurlijk onzin. Of in Bahrein was het bijna de hele race ’toegestaan’ dat je wijd ging in bocht 4, RBR klaagde en zei toen tegen Max je mag ook gewoon wijd gaan en toen mocht het ineens toch niet meer. Echter Lewis heeft er wel 3-3,5s gewonnen over de hele race en die was zeker zo spannend dat dit het verschil had kunnen zijn. Nu vind ik het ook dom van RBR om aan Max te vragen de plek terug te geven. Het ergste was 10s straf bij z’n tijd opgeteld krijgen en die ruimte hadden ze zeker wel (37s naar Bottas).
Tot slot is het in mijn ogen ook logisch dat die laatste motor bij Lewis erg hard ging, want Russel en Bottas zijn beide op expeditie gestuurd met flink wat motor wissels. Zij hebben onderzocht wat ze konden doen met die motoren en ook daar hadden ze dus een voordeel dat in mijn ogen zeker niet de spirit van regels vertegenwoordigen (wat je ook van regels vindt verder). In mijn ogen zou je onder deze regels bij een 2e extra ICE unit 15 plekken naar achteren moeten ipv 5 en bij de 3e 20. Dit is in mijn ogen meer de reden waarom Russel en Bottas het chronologisch tijdelijk iets beter deden en daarna terugvielen.
Dus ook bij het lange verhaal denk ik Max en de strategie van RBR het gewonnen heeft van een betere auto in erg capabele handen van Lewis die soms wat veel geluk had binnen de regels en soms meer rijders fouten maakte.
kenner zegt
@maarteno: denk aan je hart. Voor hetzelfde geld had LH gewoon gewonnen. Het leven gaat door zonder max
maarteno zegt
owhhh wees niet bang…we waren al bijna 2u overtuigd dat het hem toch niet ging worden dus was wel even kak maar daar had ik niet minder om geslapen hoor…zijn veel belangrijkere dingen in het leven.
AudiRS zegt
@maarteno: mooi verslag! Chapeau.
Edge zegt
Dat van die dubbel geel in Saudi Arabië was zeker geen onzin. Die duurde niet ‘een paar seconden’, maar minder dan één seconde. Daarbij was het ook nog zo dat die gele vlag alleen op de interne systemen van de FIA (waar ook de tv-graphics aan gekoppeld zijn) zichtbaar was. De marshals langs de baan zwaaiden hun vlaggen niet, gebruikte hun LED-panelen niet en ook op het stuur was niks te zien, enkel een witte vlag waar Hamilton langs reed.. En omdat die gele vlagsituatie zo bizar kort was, was er ook geen tijd voor Mercedes om te reageren met een radioinstructie om van het gas te gaan. Dat Hamilton daar werd vrijgesproken is de enige juiste beslissing.
Als je dubieus handelen van de stewards in het voordeel van Hamilton wil aanhalen, kun je wat mij betreft beter kijken naar de incidenten tussen Hamilton en Mazepin, Gasly (beide Saudi Arabië) en wederom Mazepin (Abu Dhabi). In alle drie de gevallen reed Hamilton duidelijk en hinderlijk in de weg tijdens een snelle ronde van zijn collega coureur. De met Mazepin in Saudi Arabië werd afgedaan met een reprimande. Prima, dat is altijd zo als je zoiets flikt in een vrije training. Maar dan komt het; die met Gasly in diezelfde vrije training is niet eens bekeken door de stewards, terwijl die met Mazepin in Abu Dhabi werd afgedaan met een “no further action”. Wel heel toevallig dat Hamilton precies twee keer gespaard wordt op het moment dat zo’n reprimande hem op 10 plaatsen gridstraf zou komen te staan.
flyerbunch zegt
Denk dat jullie de Fan power rankings zijn vergeten (van de officiële F1 site) op te nemen in dit rijtje:
https://www.formula1.com/en/latest/article.fan-power-rankings-who-did-you-vote-as-the-10-best-drivers-of-2021.20NEMo1zlmkp8Enc1mBQM4.html
Edge zegt
@willeme: De link naar Autosport verwijst naar de backend editpagina van Autoblog
Inhoudelijk:
Autosport kan ik niet meer serieus nemen. Het was ooit dé toonaangevende website/blad voor Formule 1 nieuws, maar sinds de overname door Motorsport Network is de kwaliteit echt enorm achteruit gegaan. Niet voor niets zijn veel kopstukken vertrokken en voor zichzelf begonnen als The Race. De open brief van de huidige hoofdredacteur Kevin Turner richting Verstappen voorafgaand aan de wedstrijd in Abu Dhabi was voor mij de druppel.
Dat zij Hamilton tot nummer één verkiezen is ook wel veelzeggend. Verstappen was dit seizoen in elk opzicht beter. Meer races gewonnen, meer poles, meer ronden aan de leiding gereden dan de rest van het veld bij elkaar en enkel buiten Monza om nooit buiten de top 2 gefinisht door eigen toedoen. De enige reden dat hij überhaupt zo agressief moest rijden (het grootste verwijt van Autosport) is dat Mercedes hem tot twee keer toe van de baan kegelde en daarmee zijn meer dan 30 punten voorsprong afpakte. Tel daarbij op dat Mercedes de laatste paar races met die aangepaste motoren (en een illegale achtervleugel) reed en je snapt dat Verstappen niet anders kon dan agressief rijden. Het rustig naar de titel rijden zoals Hamilton dat op 2016 na elk jaar heeft kunnen doen, is er voor hem niet bij geweest.
pomoek zegt
Eens met wat @edge schrijft. Het blijft bijzonder te ervaren hoe subjectief veel Britse pers is. Er wordt veel nadruk gelegd op de 2e helft van het seizoen waarin MB zeker de sterkste auto had. Vanaf Brazilië was dat duidelijk. Die race en alle 4 die daar op volgden hadden door Hamilton moeten worden gewonnen. De redenen die worden genoemd waarom Hamilton eigenlijk de beste is doen voor het bepalen wie de beste rijder van het seizoen is nauwelijks ter zake. Het, te, agressieve rijden van Verstappen was met name in de laatste races van het seizoen te zien. En dat werd denk ik inderdaad mede veroorzaakt door het feit dat MV veel meer punten had moeten hebben gehad dan Hamilton. De eerste races van het seizoen, tot en met de GP van Nederland was er weinig aan te merken op de rijstijl van verstappen. Hamilton maakte daarentegen juist veel fouten en elimineerde Verstappen waar ook door Autosport verbazend luchtigjes overheen wordt gestapt.
maarteno zegt
Zelfs in Zandvoort is RBR groot en deels van mening dat de Mercedes eigenlijk sneller had moeten zijn maar zij hadden de auto gewoon iets sneller op orde en misschien toch de home race advantage. Spa was nog beetje een toss up door het weer. Maar ook in Rusland, Italië en Turkije was het duidelijk dat de Mercedes echt wel sneller was. Dus het was voor mij niet pas duidelijk na Brazilië. Juist door de onverwachte winst in Austin, de waargemaakte winst in Mexico (toch nog een klein hoogte voordeel) en je wist dat Max eigenlijk nog 1 in het rijtje moest winnen om het te kunnen doen. Dat was de minimale vereiste en bleek ook volledig uit te komen omdat ze op gelijke hoogte in Abu Dhabi aankwamen, het is gelukkig gelukt met een beetje mazzel. Maar vanaf de zomerstop was de Mercedes duidelijk de snelste wagen maar kon Max het er af en toe toch uitknijpen. Kortom echt wel de betere coureur.
pomoek zegt
Ja klopt, het was eigenlijk al vanaf Silverstone, wat ik eigenlijk had moeten zeggen is dat de superioriteit van MB in Brazilie super duidelijk naar boven kwam. Om te zeggen dat de RB de dominante auto was het afgelopen seizoen is gewoon niet waar.
De Britten blijven maar zuur zijn over hoe onrechtvaardig het was wat in Abu Dhabi gebeurde. De incidenten op Silverstone Baku en in Hongarije worden schouderophalend als “that’s racing” benoemd. Als in: Ja soms heb je pech en gebeuren onrechtvaardige dingen. En dan is diezelfde onrechtvaardigheid opeens wel een deel van het spel en mag RB/Verstappen daar niet over z3iken.
maarteno zegt
Ja ik snap het ook niet helemaal…alsof iedereen alleen nog maar DRS inhaalacties kan hebben ofzo…beetje zeiken over hard race…pleur toch op die mensen! Max is echt geen lieverdje ofzo…maar ja dat is Lewis ook niet, die is door de jaren wel wat geslepen geworden en natuurlijk met de Britse media in de rug…mede daarom is Alonso ook zo’n fan van Max en bij Schumacher zag je het ook t.o. van Hill. Ok Jerez ging zeker te ver, Adelaide geloof ik nog steeds dat het een ongeluk was en vraag ik me wel eens af of hij hem überhaupt gezien heeft…maar goed toen was ook de Britse media lekker met een hetze bezig.
wimof zegt
Schumel Schumi moest ge-overklast worden, nu moet ik nog minstens 7 jaar wachten en dan ben ik misschien al dood.
elemento zegt
Gaan we weer… wel of niet hamilton mee gaatbdoen volgend jaar. W8 iemand laat ergens een scheet en zegt dat max niet beste rijder is……… ga maar wereldkampioen worden met niet de snelste auto… max heeft goed gereden.
HB zegt
Maar Sainz had toch echt wel een plek boven LeClerc verdiend. Sainz had echt een brilliant seizoen. Daarnaast had ik Sainz of Norris samen met Verstappen bij RB gezien.
mc96 zegt
Ik heb al jaren een abonnement op Autosport. Het is het toonaangevende autosportblad. Maar het is wel een Engels blad en dat merkte je het afgelopen jaar helaas wel af en toe aan de toonzetting. Overigens geldt dat zeker niet voor alle journalisten of columnisten van dit blad. Maar net wel voor degene die verantwoordelijk was voor de top 50.
Karoun chandhok van Sky (zelf ook F1 coureur) geweest en very Britisch (alhoewel Indiaas van afkomst) zette Verstappen wel gewoon op 1 😄
dracae zegt
Ik ben geen fanboy die denkt dat Verstappen geen fouten maakt en geen zwakke punten heeft, ik kan zo een lijstje maken. Ook haat ik Hamilton niet omdat ie al dan niet woke is, maar is het wat mij betreft volstrekt duidelijk dat hij een van de beste coureurs ooit is. Verstappen is nog niet zover.
Dan heb ik ook nog eens een hekel aan Red Bull en ben ik al heel lang in de F1 fan van Ferrari.
Dat gezegd hebbende.. vind ik het verhaal van AutoSport totale nonsens. Als je een beetje objectief kijkt zijn echte kampioenen altijd agressief wanneer het moet. Ook Hamilton. Verstappen heeft inderdaad over de jaren vaker de grens opgezocht, maar dat komt omdat je dit in de beste , snelste auto minder vaak hoeft te doen. We hebben kunnen zien dat als de druk er echt opstaat Hamilton ook laat zien dat hij tanden heeft.
Ook dit seizoen had Mercedes vaker, of tenminste de helft van de tijd, de beste auto. Het is lastig om dit precies te bepalen. AutoSport en zoveel andere bevooroordeelde lui vergeten vooral een heel belangrijk punt: Mercedes heeft een truc uitgehaald met de motoren aan het eind van het seizoen, die wel legaal is, maar volledig tegen de bedoeling van de regels inging.
Zonder die truc, maar ook zonder extra pech was Verstappen al veel eerder kampioen geweest.
Die truc en ook Verstappens pech maken Hamilton geen slechtere coureur, maar geven wel aan dat Verstappen de titel absoluut heeft verdient omdat hij dit seizoen verreweg de beste was.
Het is niet eens ‘ close’ .
pomoek zegt
@dracae eens. Honda bouwt een motor met weinig slijtage en die dus lang mee gaat. MB heeft daar, mogelijk omdat ze deze wat verder open hebben gezet, wat meer problemen mee. Maar dit jaar was het een kampioenschap enkel tussen Hamilton en Verstappen. En blijkbaar was het “meer open zetten van de motor” geen optie voor Honda. Toen duidelijk werd dat MB met een verse motor waarschijnlijk sneller dan Verstappen zouden zijn in Brazilië zijn ze er vol voor gegaan. Als je het rijden van Verstappen als agressief betiteld dan kan datzelfde gezegd worden van op deze manier met het motoren regelement omgaan. Een beetje een do or die actie. Als de motor was geploft was het kampioenschap over geweest in Brazilië voor Hamilton.
autoriteit zegt
De Red Bull RB16B was juist duidelijk niet de snelste auto, dat was toch echt de Mercedes W12. En juist door de skills (en ja soms inderdaad ook het agressieve rijgedrag) van Max wist hij Hamilton uiteindelijk te verslaan. Max is dus zeker de beste coureur op de grid en dus ook de terechte wereldkampioen.
bernoulli zegt
Haha. Eerst zeggen dat Autosport toonaangevend is en daarna vertellen dat alle andere sites tot een andere conclusie kwamen. 😂
dawwg zegt
Die Engelsen zijn nog steeds sore losers; MB is WC bij de constructeurs en Max bij de drivers; dus de MB is weldegelijk overduidelijk de beste auto over het hele jaar gezien; of hebben ze de laatste 5 races niet bekeken ??? Heel de wereld juichde toen Max won, behalve zure Engelse media-azijnzeikers; die nu nog steeds moord & brand schreeuwen. Geen wonder dat ze allerlei slappe excuses zoeken om … Zelfde bij Sportman van het jaar; Max 3e achter een vrij aardige Tennisser die dames en heren van de herenliefde doet soppen en ‘m al 3x gewonnen heeft – maar geen bijzondere tennisprestatie heeft geleverd dit jaar en en mediocre voetballer waar ik nog nooit van gehoord had …
Arvado zegt
Het is krankzinnig om te zeggen dat Red Bull de betere auto had. Mercedes had over het geheel genomen de betere auto. Echter door Max en strategie wist Red Bull soms zelfs races te winnen waar Mercedes eigenlijk sneller was.
Max was dus de beste coureur en Mercedes de beste constructeur (wat beide kampioenschappen weer mooi rechtvaardigt).