
Daar mag de oude Bleek het mee doen.
De Grand Prix van Oostenrijk voelde als een frisse douche na een lange zomerse dag zwoegen op kantoor voor de F1 fan. Natuurlijk was het voor ons Nederlanders extra leuk dat Max Verstappen won, maar los daarvan was het ook prettig om in de negende race van het seizoen eindelijk iemand anders dan Mercedes te zien winnen. Niet dat we de Silberpfeile het succes niet gunnen, ze hebben de zaakjes gewoon het beste voor elkaar. Het zou echter wel fijn zijn als ze moeten vechten voor het succes óp de baan, in plaats van alleen in de fabriek.
Bij sommige races was dat overigens wel het geval. In Bahrein bijvoorbeeld was Ferrari eigenlijk het snelst. In Azerbeidzjan zat team rood dicht in de buurt en in Canada had Vettel moeten winnen. Na de Grand Prix van Frankrijk echter was dat allemaal heel snel vergeten. Er werd ons een snorefest van zeldzaam niveau voorgeschoteld met een inmiddels veel te standaard voelend eindresultaat: Hamilton P1, Bottas P2. Het voelde alsof de vorige races ook zo waren verlopen en erger nog, wat moest het nu worden met de rest van het seizoen?
In Oostenrijk werd de vrees dat we alleen nog maar Mercedes-optochten gaan zien, in ieder geval voor eventjes, weggevaagd. De overwinning van Red Bull Racing en Max na een mooi gevecht met Leclerc in de Ferrari was precies wat de sport nodig had. Misschien wel…verdacht precies? Hoe kan het dat Mercedes opeens van het dominante team afgleed naar de derde macht?
Mercedes zelf gooide het op koelingsproblemen. En inderdaad, het bodywork van de W10 EQ Power+ was in het motorkapgebied flink opengewerkt met extra kieuwen en dergelijke. Bij Ferrari en zeker bij Red Bull Racing was dat minder het geval. Misschien dat dit net het verschil maakte. Of was er stiekem meer aan de hand? Gisteren opperde Michel Bleekemolen bij Ziggo’s F1 café dat er op de achtergrond een meer sinistere grondslag was voor Merc’s matige weekend.
Van ‘hogerhand’ zou team zilver volgens de oude Bleek zijn ingefluisterd dat het goed zou zijn als zij de motoren even een weekendje terug zouden schroeven. De race in Frankrijk was natuurlijk dodelijk voor de kijkcijfers. Dat is in belang van niemand die in de F1 actief is, dus ook niet van Mercedes zelf. Voor het grotere goed van de sport even een GP verliezen zou verschillende stakeholders wel goed uitkomen.
Persoonlijk vind ik het een uitermate geloofwaardig verhaal, dit is per slot van rekening de Formule 1. Ik zeg al jarenlang dat Mercedes soms expres verliest en zoveel mogelijk doet alsof het allemaal moeilijk is, opdat de FIA de regels niet enorm wijzigt om hun in de wielen te rijden zoals in het verleden altijd gebeurde na dominantie van één team. Maar goed, ik heb dan ook een aluminium hoed. Jos Verstappen daarentegen meent dat Michel Bleekemolen slap uit zijn nek lult, zo laat hij weten via Twitter:
Sorry hoor Michel bleekemolen. Wat lul jij uit je nek
— Jos Verstappen (@MaVic009) July 12, 2019
Waarom Jos er zo hard invliegt weten we niet, wellicht denkt hij dat de uitspraken van Bleek de prestatie van Max een beetje devalueren. Denk jij dat Mercedes bewust heeft ingehouden in Oostenrijk, of ben je het eens met ons Jos?
Mercedes geeft 600miljoen Euro per jaar uit aan de F1. 1500 man werken daar fulltime aan de motor en auto’s. Ze gaan echt niet een race doen alsof ze problemen hebben omdat een bejaarde Fransoos van de FIA of een man met een Snor uit Murica daar om vraagt hoor…
@trustmeiamanengineer: Die 600 miljoen geven ze uit omdat er wereldwijd een evenzoveel kijkers hun verrichtingen aanschouwen. Die zetten echter de tv niet meer aan om naar een optocht te kijken die eindigt in een volgorde welke bepaald is door een zaterdag 10 minuten durende spannende kwalificatie.
Mercedes zal dus zeker gelegen zijn op de achtergrond wat aanpassingen door te zetten om de boel toch nog enigszins de moeite van het kijken waard te maken.
@trustmeiamanengineer: als niemand meer formule 1 kijkt is je investering ook waardeloos. Een derde plek is nou ook niet echt beschamend. Je weet nooit wat erachter schuilt, maar ik heb m’n twijfels.
@trustmeiamanengineer: Dit is exact de reden dat Mercedes er baat bij heeft het allemaal spannend te houden. Anders worden ze ondanks de winst een gehaat i.p.v. geliefd team
@trustmeiamanengineer: Je hebt het over hetzelfde team dat o.a. Ferrari en Honda engineers heeft aangeboden om hun motoren te verbeteren. Dus ja, er is ze veel aan te doen om de spanning erin te houden.
@trustmeiamanengineer: worstelen in de VS is ook heel populair maar alles is scripted. Er wordt bakken met geld aan verdiend.
Ja, de verbale vaardigheid van Verstappen senior is nog altijd een bron van inspiratie voor tokkies in het gehele land.
@vaakbenjetebang: inclusief jezelf?
@reactief: Mezelf voorop.
@vaakbenjetebang: je lult uit je nek vind jij al te tokkie ? Jij komt de deur niet vaak uit of wel ?
@dsdh: Nee, ik kom niet vaak buiten de deur. Veel te veel tokkies daar, en de graphics vallen ook vies tegen.
Los daarvan: uiteraard mag Verstappen senior het hartgrondig oneens zijn met Bleekemolen. Het zou alleen zo veel sterker zijn als iemand met zijn ervaring, kennis van zaken en inzicht in ‘het wereldje’ (en ik twijfel er niet aan dat hij die heeft) Bleekemolen op zijn eventuele ongelijk zou proberen te wijzen met argumenten waarmee hij zou laten zien dat deze maar wat ‘uit zijn nek lult’. Nu slaat hij een eventuele discussie al meteen plat tot het niveau van een 7-jarige door een stelling tegen een persoon in te nemen zonder daar argumenten voor aan te dragen en dat is wat tokkies typisch doen.
@vaakbenjetebang: mee eens
@vaakbenjetebang: mijns inziens is het Bleekemolen die hier aan de beurt is om zijn gerucht eerst GOED te onderbouwen. Als je A zegt, moet je ook B zeggen anders lul je gewoon uit je nek.
@dsdh: Dus: een onvoldoende onderbouwde stelling kun je het best beantwoorden met een even slecht inderbouwde sneer? The world will be a much better place… Als je vind dat iemand iets niet goed onderbouwt, dan is het een stuk chiquer om dát te zeggen, in fatsoenlijk Nederlands.
@potver7: je vindt
@vaakbenjetebang: De graphics vallen best mee, er zijn veel meer afwisselende textures in het echte leven, al moet je inderdaad wel beter / langer zoeken om een perfecte NPC te scoren !
@dawwg: de RNG zuigt wel hard in het echte leven
De gedachte was bij mij ook opgekomen.
Enerzijds kan ik het me niet voorstellen dat zoiets gedaan wordt. Anderzijds klinkt het heel logisch.
We zullen het nooit weten denk ik.
@reactief: Als alles wat voor de niet insider logisch klinkt, maakt het onvoorwaardelijk een waarheid. Dus…
@silverarrow: Als = En
Wat een idiote gedachte, diezelfde fia had simpelweg door vettel geen straf te geven en laten winnen hetzelfde kunnen bereiken met veel minder gedoe.
Het verhaal ging gelijk rond idd. Het kan, ik zou niet geschokt zijn maar het lijkt mij sterk. En precies de reden die een reageerder hierboven geeft. Al de manschappen al het geld en het zijn Duitsers. Die willen winnen.
@rolov:
Mercedes doet aan de F1 mee om meer auto’s te verkopen en meer omzet en winst te maken. Dan helpt het als er veel mensen kijken en daarvoor zijn attractieve races nodig, geen saaie optochten.
De RvB van Daimler bepaalt wat er gebeurt bij het F1 team, niet Toto Wolf of Lewis Hamilton.
Ik had die indruk ook, maar ik ben bang voor Jos. Dus Mercedes deed er in Oostenrijk alles aan om te winnen.
Zeker weten zullen dit pas over een jaar of 25, als iemand het opschrijft in zijn of haar boek ofzo.
Dat gezegd hebbende, past dit verhaal natuurlijk perfect bij dat van Singapore een aantal jaar geleden. Toen was Mercedes ook ineens nergens te bekennen. Om de races daarna weer doodleuk te domineren.
En Jos z’n reacties, tsja, die heeft een trackrecord op dat gebied waar je niet vrolijk van wordt.
Ik vind het verhaal van Bleekemolen niet onwaarschijnlijk.
Mercedes speelt al jaren en dit seizoen helemaal, met de concurrentie.
Dat zorgt voor steeds meer saaiheid en desinteresse in de F1.
De F1 is gebaat bij meer actie, meer competitie en meer gevechten op de baan.
Het kwam iedereen goed uit dat das Haus het even rustig aan deed.
Of Honda moet ineens veel extra vermogen hebben gevonden. We gaan het zien.
Verder eens met Raikkonen over DRS: kunstmatige nepperij.
Auto’s moeten minder vleugel krijgen en smaller worden met minder grip, dan wordt het inhalen vermoedelijk ook weer mogelijk zonder DRS.
De reactie van Jos Verstappen vind ik een beetje lomp. Formuleer het dan anders, beschaafder, je vertegenwoordigt ook Max Verstappen.
@kempenaer: Max Verstappen vertegenwoordig je door rebels te zijn, niet door politiek correcte hypocrisie. Als iemand goed weet hoe Max te promoten is dat Jos wel.
@mcshine:
Niemand wordt goed vertegenwoordigd door platvloerse lompheid. Met rebelsheid heeft dat ook niets te maken.
@kempenaer: Je lult uit je nek…..;)
Dat idee heb ik al een paar jaar over Mercedes. Het viel mij al op na Monza in 2017. Daar waren de Mercedessen op een andere planeet. Volgens mij ongeveer een seconde sneller dan wie dan ook. De races daaropvolgend waren de Mercedessen ineens minder en kon Ferrari en RBR ineens weer meedoen. Dit was ook na heel veel kritiek dat F1 saai is door de dominantie van Mercedes. Het is zogenaamd altijd “spannend” en toch loopt Mercedes weg met de titels. Zo’n beslissing zou ook niet onlogisch zijn. Je kunt wel stellen dat Mercedes zoveel mensen in dienst heeft, maar die mensen staan net zo snel op straat als er niet meer naar F1 gekeken wordt omdat het te saai is.
Het zal wellicht nooit te bewijzen zijn maar mocht het wel zo zijn dan zou het mij niet verbazen.
Het gaat om lijfsbehoud van F1 en daar heeft Mercedes ook belang bij.
Neemt overigens niets weg van de overwinning van Verstappen.
Mercedes zou dan één groot toneelstuk spelen? Daar ga je als coureur en monteur toch nooit mee akkoord. Zij doen hun werk vol overgave met als doel het maximale uit de wagen en hunzelf te halen. Vind het een vreemd verhaal, als het daadwerkelijk zo zou gaan was er allang iemand uit de school geklapt.
@potjak: de formule 1 zit een stuk complexer in elkaar dan dat. Mercedes weet dondersgoed dat hun dominantie schadelijk is. Uiteindelijk ook voor henzelf. Het super dominantie seizoen tot nu toe komt eigenlijk niemand goed uit. Daarbij staan ze inmiddels zo ver voor dat ze zich een minder weekend kunnen permitteren. Daarbij, er worden in de F1 constant toneelstukjes gespeeld. Het bevoordelen van de ene rijders tov van de andere bijvoorbeeld, het wordt nooit bewezen maar er zijn voorbeelden de over waarbij de schijn wel heel erg tegen was.
@poes: dat men zich het kan permitteren een weekend minder goed te presteren en een keer iets minder focus kan hebben ben ik het mee eens. Maar kan mij niet voorstellen dat een team orders krijgt om ‘minder’ te presteren. Wellicht zegt men wij vinden het voldoende zo en gaan op dit circuit niet tot het naadje.
Ahhh conspiracy theorieën. Wat een dikke BS. Nooit dat een compleet team, laat staan een LH44, hieraan mee zou doen.
Degene die dit geloven zijn er ook van overtuigd zeker dat 9/11 een inside job was en dat soort ongein?
@Visje66: precies dat
het maakt nogal een verschil of dit in opdracht van de FIA zou zijn, of op eigen intiatief van Merc zelf omdat anders de interesse van F1, en daarmee ook het respect dat de overwinning met zich meebrengt, minder wordt.
Ik geloof niet echt dat ze dit in opdracht van de FIA zouden doen, daarvoor is hun belang en investering te groot.. maar op eigen initiatief kan ik het me nog wel voorstellen..
@hans75: opdracht van de FIA sowieso niet. Voor dit soort zaken moet je bij de FOM zijn. Maar dan nog, Mercedes heeft een opdracht helemaal niet nodig. Zij snappen dondersgoed dat de dominantie van hen te lang duurt en dan is de externe dominantie van die seizoen alles behalve welkom. Ze hebben daarbij de marge om te ‘spelen’ met de concurrentie.
Als ze hiermee er voor zorgen dat de regels in 2021 in hun voordeel wijzigen dan snap ik het wel…..
Wat het ook moge zijn er gaat veel geld om in deze sport. Als je een meloentje moet laten om er 20 te winnen is het heel aannemelijk in een gezond bedrijf. Op sportief gebied hetzelfde. Als ik op het basketbalveldje van iedereen win dan wil er niemand meer met me spelen, dus laat ik de bal zo nu en dan vallen en doe ik alsof de hitte de schuldige is.
F1 is toch een groot toneelstuk! Wil je weten wie de beste rijder is moet je ze in gelijkwaardig materiaal laten rijden. F1 is een Jetset feestje! Als je de porsche supercup of de DTM wint, waarbij de totale grid binnen een paar tiende zit dan win je met gelijkwaardig materiaal. F1 is daar verre van verwijderd!
Ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen.
@pcooperworks: En, ze kunnen beter je zaag pikken dan je pik zagen… etc.
@pcooperworks: Beter een gat in je sok dan een sok in je gat.
@pcooperworks: beter schijt aan je hol dan schijt aan jou
@pcooperworks: beter een brief in je bus dan een bus in je brief
Het zou de F1 goed doen als er maar één motor setting in het gehele weekend gebruikt mag worden.
Verder zou je ook veel instellingen die via het stuur gedaan kunnen worden, kunnen verbieden.
Even voor de duidelijkheid. Als er sprake is van een complot dan zouden er nogal wat mensen van op de hoogte moeten zijn. Toto zou dit niet alleen kunnen. In de motorenfabriek van MB werken 500 mensen. In de F1 fabriek van MB werken nog eens 700 mensen. Er zouden van die 1.200 mensen toch minstens 50 op de hoogte moeten zijn van dit Bleekemolen opzetje? En die houden alle 50 de komende jaren hun bek dicht?
Het verhaal van Bleekemolen is echt bizar. No way dat Liberty of MB dit risico neemt. Want het is namelijk gewoon fraude. De winst van RB heeft mensen geld opgeleverd en andere mensen geld gekost. Als dit werkelijk waar zou zijn dan kunnen Toto en Carey hun bureau’s leegruimen en de maatpakken inruilen voor een paar oranje overall’s.
Bleekemolen hanteert de klassieke complot theorie maar maakt ook een klassieke fout. Hij gaat ervan uit dat de samenzweerders hypercompetent zijn. En daar alleen al valt het nodige op af te dingen.
Hoe dan ook zou hij zijn beweringen wel mogen staven met wat bewijzen. En dat laat ie gemakshalve maar na.
Het maakt me eerlijk gezegd geen reet uit of het geframed, als de race maar goed is en dat was hij. Liever een geframede goede race dan een eerlijke k*trace.
Verstappen sr. en beschaafd taalgebruik, het blijft een wat moeizame combinatie. En verder wat de Oude Bleek zegt.
Geloof Bleekemolen best. Het is de wereld die voor onze ogen wordt gehouden.
Bleekemolen was goed in vorm gisteren. Speldeprikjes, trollen, deze theorie (die me plausibel lijkt).
@fastforward: de man is dementerende, zielige vertoning.
Inderdaad een lulverhaal van de oude Bleek.
@mpgc: Die heeft hij altijd na een fles wijn…
*sarcasme mode on* ik denk dat de coureurs niet eens zelf rijden, maar dat de auto’s op afstand bestuurd worden *sarcasme mode off* Maar zonder gekheid op een stokje. Het is niet uniek dat de Mercedes motor minder presteert bij extreme temperaturen. Wellicht legt dat juist één van de geheime bloot van die motoren. Hoe ze omgaan met zuurstof. Want bij warme lucht blijft er weinig ruimte over voor zuurstof en heb je dus echt een beduidend mindere verbranding.
Niemand neemt Verstappen Senior serieus mag ik hopen
@maarten020: nee, je moet die Aerdenhoutse overjarige net niet coureur serieus nemen?
Jos is altijd een heer in verbale en non-verbale communicatie geweest.