Een waanzinnig voorstel of de beste manier om het op te lossen? Verstappen moet de titel delen met Hamilton, dan zijn de fans ook blij. Of niet?
De GP van Abu Dhabi is alweer een paar dagen afgelopen, maar nog steeds is het een HEET topic. Hier in Nederland krijgen we er niet heel erg veel van mee. In principe vinden wij Michael Masi allemaal een hele toffe peer en begrijpen we dat hij een beslissing moest maken. Die pakte wonderbaarlijk goed uit voor Verstappen (alhoewel Hamilton zeker niet gemakkelijk opgaf).
Maar in het Verenigd Koninkrijk (en de paar mensen die in de VS kijken) spreken er nog altijd schande van. Lewis is beroofd van een kampioenschap! Het leidde tot de meest controversiële uitspraken die je allemaal op Twitter kunt lezen. Zo zou ‘de FIA omgekocht zijn’ en ‘moest Verstappen winnen’ en ga zo maar door. Het is hetzelfde riedeltje. Als we iets niets kunnen verwerken, geven de schuld aan een complot.
Britse Verstappen fan
Maar wat vindt de grootste Britse Verstappen-fan er dan van? Martin Brundle wordt in zijn thuisland gezien als extreem ‘pro-Verstappen’. Dus ja, niet alleen in Nederland is het journaille onder de indruk van de prestaties van de Nederlander de afgelopen jaren.
Hij heeft de beste oplossing (naar zijn mening uiteraard) al in zijn hoofd zitten. Hamilton én Verstappen moeten beiden maar de titel delen. Gezien het seizoen en de dwalingen van de raceleiding lijkt dat de SkyTV-presentator en commentator het verstandigst.
Verdient Max de wereldtitel? Natuurlijk! Hij heeft 652 ronden aan de leiding gereden, tegen de 303 van Lewis. Bij 15 van de 22 races kwam hij als leider in de WK-stand uit de bus. Hij won 10 races tegen 8 van Lewis en Max pakte 18 podiumplaatsen tegen 17. En hij heeft daarbij ook nog eens flink wat pech gehad, op de laatste paar kilometer na.
Martin Brundle, is ook voor Verstappen.
Speld
Kijk, daar is geen speld tussen te krijgen. Een uitstekende analyse. Maar Brundle heeft veel meer meningen:
Lewis zou de titel net zo goed verdienen. Als het aan mij lag, moeten ze de titel delen. Zijn pure snelheid, consistentie, vastberadenheid, klasse en uithoudingsvermogen – met name aan het einde van het seizoen – waren van grote klasse. En dan is er ook nog die flitsende start bij zijn 288ste Grand Prix.
Martin Brundle, is eigenlijk ook wel voor Lewis Hamilton
Verstappen titel delen met Hamilton
Eigenlijk is Martin Brundle dus van iedereen fan, behalve Michael Masi:
De laatste ronden in Abu Dhabi, toen de hele wereld in enorme getale aan het kijken was, waren niet ons beste moment. Er moeten dingen veranderd worden deze winter. We hebben onze fans allemaal verward. Eigenlijk zouden we de wereldbeker moet splitsen zodat ze beide de titel gewonnen hebben.
Martin Brundle, alleen geen fan van Michael Masi.
Wat vind jij? Moeten ze de wereldtitel maar opsplitsen en aan beide coureurs toekennen? Of zou dat pas een echte blamage voor de sport zijn? Laat het weten, in de comments!
Via: SkySports
ty5500 zegt
Arme Lewis, beroofd en hierdoor maar 7 wereldtitels. Ze hadden de snelste bolide en Lewis is een erg goede rijder maar ze hebben niet anders gedaan dan geklaagd en zijn uiteindelijk door een speling van het lot toch juist de titel mislopen. Leg je er nu toch is gewoon bij neer Mercedes.
mashell zegt
Mercedes had niet heel het seizoen de snelste auto, zeker de eerste helft was de Red Bull duidelijk sneller. Pas in de 2e helft was de Mercedes weer gebruikelijk snel en sneller dan Red Bull. Wat het seizoen ook zo spannend maakte.
cloverleaf zegt
@mashell: op zandvoort had RB voor het laatst nog een marginaal snellere auto, op Maxico na uiteraard. In het begin was ook Mercedes net wat sneller. Enkel in het midden leek de RB het sterkst
pa045 zegt
Ook in het begin van het seizoen was het Max voorop, maar daarachter TWEE Mercedessen. Meerdere conclusies zijn dan mogelijk: Perez bakt er niks van, of Bottas is stiekem bijna net zo goed als Max, of (en dat is mijn conclusie) de Benzen waren sneller, maar Max kan wonderen verrichten.
Roger zegt
Er is een tijd van winnen en het is een tijd van verliezen. Dat is nu een maal topsport. En nu heeft die Hamelton verloren, en daar moet mercedes ook maar eens tegen kunnen en mee leren leven. En hij kan ook niet altijd alles in zijn voordeel hebben! En Max Verstappen is terecht wereldkampioen. En kan Hamelton daar niet tegen, dan gaat hij maar met pensioen
petroldrinker zegt
Wat een blamage voor de sport zou dat zijn als het gedeeld word,
Ben dat eeuwige gejank vanuit kamp mercedes/hamilton wel echt zat, je bent kampioen als constructeur, dat is voor een merk als MB toch belangrijker dan de rijders titel lijkt mij….
rijnounsdoor zegt
@petroldrinker: Lewis Woke Kampioen, Max WereldKampioen
LaCotse zegt
Dat kan toch niet. Mercedes heeft het dit jaar maar op één ding verloren en dat is strategie, punt! Dus kijk in de spiegel, kijk wat er beter kan binnen je team, kijk niet naar de anderen, geef vooral de anderen niet de schuld en verman je!
maarteno zegt
Toch is het een drivers championship en Max is vaker boven de auto uitgestegen dan Lewis. Die echt knetter goed is, maar in mijn ogen toch vaker voordeel heeft gehad van een superieure auto. Dus zoals ook zovelen al gezegd hebben, Mercedes is ook de terechte constructeurs kampioen.
Hubert zegt
Zou door een Nederlander bedacht kunnen zijn.
Een typische polderoplossing. Iedereen blij maar toch ook weer niet.
por100 zegt
Daarvoor hebben we sport, zodat er in ieder geval iets is waar GEEN compromis hoeft te worden gesloten. Gewoon op je tanden bijten, het is maar sport. Je geneest geen kinderziektes of iets anders afgrijselijk.
Als ook sport al tot het politieke poldermodel degradeerd … tsja
dijan zegt
Ja ,alle twee WK .Heel goed idee en voor beide terecht.
pomoek zegt
Dat is zo’n beetje de algemeen gedeelde mening in het VK. Ze verdienen beiden de titel.
Maar dat is niet waar. Hamilton is wat mij betreft de grootste F1 coureur aller tijden. En ja, hij had de race in Abu Dhabi gewoon moeten winnen. Maar over dit hele jaar genomen was de combinatie Verstappen/RB gewoon beter. Enkel door geluk aan de kant van Hamilton, het creatief omgaan met het motoren regelement, en pech aan de kant van Verstappen was er, tot op het einde, nog sprake van een spannend kampioenschap.
Hamilton is de afgelopen 5 jaar slechts 2(!) keer uitgevallen. En dan slechts 1 keer met mechanische problemen. En dit jaar ook maar een keer. Dat is echt bizar weinig. Zeker vergeleken met Verstappen die in 5 jaar 19 keer is uitgevallen waar van 2 keer dit jaar.
En ja, dat is autosport. Pech en botsingen maken daar deel van uit. En daarom heeft MB het constructeurskampioenschap gewoon gewonnen. Terecht, want de betere auto met, gemiddeld genomen, de betere coureurs. Schaduw op Perez, maar ik vind Bottas beter. Maar Verstappen was dit jaar de betere coureur. Dus nee, de titel delen is onzin.
Dutchdriftking zegt
Gelukkig zullen de heren dit geen van beiden willen…
enricoleerdam zegt
Delen? Nee toch?
Gooze zegt
Het valt niet mee voor Lewis, als je na 7 jaar achteréén wereldkampioen bent geweest. Uiteindelijk kom je je tegenstander tegen en in dit geval is dat Max. Door de strategie, rijkunst van Perez en de risico’s die RB heeft genomen, zijn ze door de grote stuurkunst van Max, kampioen geworden. Inderdaad mede door de safety car die op dat moment broodnodig was vanwege de crash. Tsja, ook dat hoort er allemaal bij.
Prima beslissing om deze laatste wedstijd te laten eindigen in een race en niet gesapig uitrijden achter de safety car.
Racen met die handel. Wat een super F1seizoen…heerlijk spannend en dat willen we toch?
Voor mij is Max de wereldkampioen.
En Mercedes, och, met die houding moesten ze schamen…..slechte verliezers. Laat ze maar eens denken aan eventuele imago schade. Voor mij was de keus niet moeilijk meer, geen Mercedes glc, maar een Lexus.
Visje66 zegt
7 jaar achtereen? Geen F1 fan zeker?
tmenges zegt
Haha natuurlijk niet, daarbij zijn er altijd fans van de sport die niet tevreden zijn maar dit zou echt een blamage zijn voor de sport
Joost de Zwart zegt
Het zal voorlopig nog wel het grote gedoe blijven. Wat er nu ook uit gaat komen zijn we hopelijk vergeten als we over tig jaar nog eens terugdenken aan Max zijn eerste wereldtitel, tenminste, als hij niet wordt afgepakt of gedeeld.
Wolflow zegt
Laten zoals het nu is. Beste coureur heeft nu de titel en producent beste auto die voor constructeurs. Zonder beste auto had Hamilton nog niet een titel binnen gehaald.
frank2b zegt
Absolute giller.
Tuurlijk niet.
flutterby zegt
Simpel; beide geen punten erbij voor de laatste race. Max heeft meer overwinningen en blijft kampioen.
linkador zegt
Om zeker te zijn 4 sprint races houden, 1 met enkel Red Bulls, 1 met enkel Mercedes’, 1 met VER in Red Bull en HAM in Mercedes, 1 met VER in Mercedes en HAM in Red Bull
kareljansen zegt
@linkador: doe dan een 1 op 1 race met 2 identieke Renault clio’s erbij
por100 zegt
Ja of gewoon een rondje in de suzuki liana op het topgear circuit
kniesoor zegt
Verstappen had de meeste punten aan eind van dit seizoen, is dus de kampioen. Al het andere is slechts ruis op de lijn en daarmee irrelevant. Het voorstel van Brundle zal voornamelijk bedoeld zijn om zich in te dekken tegen eventuele fatwa’s van z’n landgenoten. Beetje armoedig . . .
karhengst zegt
Wanneer je zo goed bent als Hamilton en zo superieur als Mercedes Benz, dan moet het toch een eitje zijn volgend jaar die cup binnen te slepen?
Mocht men bang zijn dat de FIA corrupt is zou ik ze vooral aanraden volgend jaar nog wat langer met een zwarte livery rond te rijden, wel graag met een halo in eierschaaldesign.
flatsix010 zegt
Wat een emotie gebaseerd op de laatste race. Nikita heeft ook super zijn best gedaan dus ik wil voorstellen om de trofee met zijn drieën te delen.
krikke240z zegt
Ja tuurlijk!! Verdeel het ineens over die 20 coureurs! En vergeet ook Toto niet! Steek zijn beker maar waar de zon ni schijnt! Heeft die dramaqueen ineens een echte reden tot klagen!
adamdaga zegt
Blad-steen-schaar spelen! Of blad-steen om controverse te voorkomen
Richmond zegt
@adamdaga: steen, papier, schaar bedoel je
lekkerlinksrijden zegt
Beide een halve trofee, lekker man pffff
Loek zegt
Volgens mij is dit niet zo serieus te nemen. Lewis zal er vast niet blij mee zijn, maar zijn reactie na afloop laat wel zien dat hij zich er volgens mij bij neer kan leggen.
Het gaat om je neerleggen bij wat is gebeurd, namelijk dat Verstappen eerder over de finish kwam dan Hamilton. Daar heeft iedereen zich toch wel bij neergelegd onderhand, toch? Nu de titel nog ongedaan maken is een grotere fout dan Verstappen ‘laten winnen’ ooit zal zijn.
Ook de vraag ‘wie heeft het meer verdiend’ is irrelevant. Gezien het feit dat ze beide de laatste race in gingen met 369,5 punten, hebben ze het allebei even goed verdiend.
paulvtec zegt
Delen? Waarom zou je? Hamilton heeft op eenzelfde wijze het kampioenschap gewonnen van Massa in de laatste ronde van 2008. Soms win je, soms verlies je. Eindelijk heeft Max het geluk gehad aan zijn kant en qua resultaten was Max gewoon de betere dit jaar.
sportevo zegt
Er zit wel degelijk verschil tussen de race in 2008 en deze race.
Toen werd er gewoon geraced tot de laatste ronde en heeft Hamilton toen op tijd Glock in kunnen halen die op een natte baan op slicks stond.
Nu raakte de leider in de wedstrijd door een safetycar zijn ruime voorsprong kwijt waarbij hij ook nog eens niet het voordeel van nieuwe banden kon krijgen voor de laatste ronde.
grandmasterb zegt
Hij kon wel nieuwe banden krijgen tijdens de Virtuel Safety Car, Max deed dat namelijk wel, dus het is hun eigen schuld dat ze die niet deden en daardoor de wedstrijd verloren.
Edge zegt
The five stages of grief are: denial, anger, bargaining, depression, acceptance.
Zo te zien is Martin Brundle inmiddels aanbeland bij de derde. Geef het een paar weekjes en je hoort hem niet meer over titels delen.
scott zegt
When the flag drops, het ge-ouwehoer stops helaas niet.
naturalpower zegt
Hamilton en Mercedes zijn in Abu Dhabi ernstig benadeeld door de inconsequente houding van de wedstrijdleiding. Dat vind ik zó onrechtvaardig dat de race-uitslag ongeldig moet worden verklaard en de stand na de GP van Saudi-Arabië als eindstand wordt gehanteerd. Dan komen Verstappen en Hamilton in punten en kunnen ze de titel delen. O, wacht … Max heeft meer zeges en is dan alsnog kampioen. Ach, Lewis, wat jammer nou …
bietje zegt
“Verdient Max de wereldtitel? Natuurlijk! Hij heeft 652 ronden aan de leiding gereden, tegen de 303 van Lewis. Bij 15 van de 22 races kwam hij als leider in de WK-stand uit de bus. Hij won 10 races tegen 8 van Lewis en Max pakte 18 podiumplaatsen tegen 17. En hij heeft daarbij ook nog eens flink wat pech gehad, op de laatste paar kilometer na”
Sorry… ligt het aan mij ?
Ik zie hierin alleen maar argumenten waarom Max de titel NIET moet delen ?
De genoemde argumenten ter faveure van HAM vind ik eigenlijk een open deur die vrijwel geheel op beiden van toepassing is, behoudens de flitsende start bij de 288e GP natuurlijk.
Pfff… non-discussie haha…
Toto… take it like a man !!
mashell zegt
“Eigenlijk zouden we” zijn woorden die naar utopische zaken verwijzen, dingen die niet echt gaan gebeuren. Het is dus geen serieus voorstel, net als wereldvrede, kilmaatakkoorden, beloftes over voedsel en vaccins voor Afrika dat niet zijn.
cthijs zegt
Eigenlijk is het ook masi zijn schuld want hij had in zo n belangrijke fase in het kampioenschap moeten beslissen dat bij een ongeval als dit rood word gevlagd .met 5 ronden te gaan had iedereen dezelfde kansen gehad want bandenwissel was dan mogelijk geweest voor iedereen bovendien hadden de achterblijvers er meteen tussenuit gemoeten niettemin vind ik dat Verstappen terecht kampioen is maar Lewis eigenlijk de race gewonnen heeft
por100 zegt
Ik ben oprecht benieuwd naar de reden waarom Masi daar niet voor heeft gekozen, maar ik wordt er wel doodmoe van dat het allemaal met zo’n stelligheid wordt gebracht: masi had code rood moeten afgeven!
Dat kan alleen Masi beoordelen want die zit daar middenin, is er in geschoold (door ervaring) en die heeft gedurende het seizoen de input van de teams gehad om te besluiten wat te doen in welke situatie. Daar zitten zulke nuances in dat kunnen wij nooit beoordelen. Er is een hele belangrijke reden waarom artikel 15.zoveel artikel 48.12 en 48.13 overruled: de wedstrijdleiding krijgt deze bevoegdheid omdat de wedstrijdleiding de nuances van de sport en reglementen kent.
Laat ik het anders stellen: zou jij willen dat je berecht wordt door de eerste de beste persoon wanneer je een keer met 51 te hard laat in de avond op een volledig lege A4 wordt gepakt? Ga maar eens kijken wat voor straf je dan ineens voor je snufferd krijgt. De wedstrijdleiding met Masi als hoofd is de entiteit die de nuance kan toepassen, verder niemand.
ghini zegt
Wat een onzin. Verzinsel die toch niet uit werkelijkheid kunnen worden. Verstappen heeft toch meer punten nu, ze staan niet gelijk ofzo. En hoeveel punten moet het gedonder dan waard zijn zogenaamd, precies zoveel zodat ze gelijk komen? Dan heeft Max meer wins en krijgt ie m nog steeds. Blabla onzin. Weet je wat moet veranderen, dat F1 voor weet ik het hoeveel procent Brits is. Die lui hebben een veel te grote vinger in de pap en dat gaat een keer fout.
Scarface zegt
“Wat vind jij? Moeten ze de wereldtitel maar opsplitsen en aan beide coureurs toekennen?”
Nee, natuurlijk niet! Straks scoort een team op het WK voetbal in de laatste minuut de winnende goal, terwijl de grensrechter iets niet ziet ofzo. Gaan we dan ook titels delen? Nee!
Volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen. Weg met die mentaliteit dat iedereen een winnaar is en iedereen een medaille krijgt. Daar hebben we dit jankgedrag namelijk aan te danken.
JamesBond007 zegt
Das net zo iets als je nieuwe liefje delen met haar ex
deduitsedrie zegt
Stel dat Masi echt iets gedaan wat niet binnen de regels past. (Dat moet dan nog blijken na een eventuele rechtszaak van Toto uhm.. MercedesAMGF1) Dan ga ik er niet vanuit dat er per definitie regels zijn wat er dan met het resultaat moet gebeuren. Een aantal ronden terug in de race als uitslag lijkt me heel vreemd en net zo arbitrair als de keuze die nu gemaakt is. Omdat geen van beide rijders hier direct te straffen valt lijkt mij enige wat kan gebeuren dat de hele race als ongeldig wordt verklaard en daarmee was Verstappen een week eerder kampioen (en andere nare gevolgen voor rijders als Sainz)
Waar het nu dus over lijkt te gaan is of het een legale actie was om een beperkt aantal gelapte auto’s hun ronde terug te geven voor de herstart. Ik heb een herinnering van lang geleden (moet Charlie tijd zijn geweest) waar ook een selectie van auto’s mocht unlappen aan het eind van een safetycar periode. No way dat ik nog herinner wanneer het precies was maar mijn gevoel tijdens de race was al dat het niet uniek was.
Als we dan toch achteraf de laatste ronde als ongeldig gaan verklaren kunnen we ook gewoon Hamilton de verdiende 5 seconden straf van de eerste ronde geven zodat ook dan het resultaat hetzelfde blijft.
cthijs zegt
@deduitsedrie: als Hamilton 5 sec had gekregen zou hij nog kampioen geweest zijn want hij lag op dat moment 10 sec voor
maferick74 zegt
Ja alles delen, liefde en leed, partners, bekers, brood, winst, verlies… blablabla ik zal n mailtje gaan sturen naar Spanje of ze het wereldkampioenschap van 2010 ook willen delen. Wij waren het gehele toernooi echt goed (wonnen zelfs van Brazilië) die cup was voor ons. Alleen die verrekte teen van die keeper en dat doelpunt tegen was ook onterecht, wij hadden nl een hoekschop moeten krijgen maar er was toen nog geen VAR. Dus euh hup kom maar op met die beker.
gezondverstand zegt
Mercedes lijkt op Trump. Verlies niet erkennen.
Kinderachtig drammend omdat je je zin niet krijgt.
Onsportief anders kan ik het niet noemen.
flyerbunch zegt
Vraag me af als het andersom was geweest of ze dit ook hadden geopperd!? Don’t think so.. Twitter staat vol met Britse toetsenbord ridders. Jammer dat ze denken dat hij het niet verdient, maar de meeste Britten vergeten Max z’n super races dit jaar. Hij verloor in Baku, VK en Hongarije (Hallo Mercedes?) en alle FIA-uitspraken in het voordeel van LH. Anders was hij allang wereldkampioen geweest. Het belangrijkste is dat hij F1 weer interessant heeft gemaakt!
wimbers zegt
mafkezen: ik vind dat naar voorbeeld van het tegenwoordige slecht ouderschap, iedereen een prijs krijgt voor het meedoen. stel je voor dat iemands gevoelens worden gekwetst! dat moeten we niet willen, iedereen doet mee voor de lol, niemand is beter dan een ander, dat is niet inclusief..
mc96 zegt
Het probleem is dat veel media die refereren aan de collum die Brundle heeft geschreven op de site van de BBC niet goed weergeven. Brundle is een genuanceerd en bedachtzaam mens. Hij zegt niet dat Verstappen de titel moet delen met Hamilton. Hij zegt dat hij zou willen dat dat kon. Dat is heel iets anders. Als je de hele collum leest wordt duidelijk dat Brundle Verstappen een verdiend kampioen vind, en meeleeft met Hamilton die hij ook het kampioenschap had gegund. Meer niet. Maar ja, nuance, daar doen we niet meer aan tegenwoordig…
elemento zegt
Wat een gelul….. simpel hamilton was idd beter… overall was dit jaar max beter. Als max door hamilton 51g tegen muur was gegaan was hij al eerder kampieoen. 7 x al geworden en voor mensen is het nog steeds niet genoeg. Fia heeft het goed aangepakt. Geen anticlimax eindigen safetycar. Laatste ronde uitvechten. Goed voor de busniss volgend jaar
ericc zegt
Indien Mercedes een extra pitstop had uitgevoerd, was dit gejank niet nodig. Hun eigen fout door de verkeerde pitstrategie en daar mee uit!!!!!!
slakkie zegt
Niks delen ! Diefstal ongedaan maken en Hamilton wereldkampioen.
Alfarobert zegt
Mercedes en Toto Wolff hebben goed duidelijk gemaakt hoe onsportief ze zijn. Hele jaar geholpen door de FIA. Max kreeg straffen terwijl Lewis er gewoon zoals altijd wel mee wegkwam.This is car racing,Deal with it.
Angelique zegt
Hamilton is 2e geworden. Maxx is de wereldkampioen prijzen worden niet gedeeld anders zou ik zeggen de punten van Silverstone ook maar even delen. Hier kwam Maxx met 300+tegen een muur wat een hele zware crash was, wie was daar bij betrokken en stond na de race zijn overwinning op vallend te vieren……..
Peter zegt
Haha Dus de titels van Louisevan de laatste 7 jaren gaan we delen met 21 anderen want louise had n auto waar anderen vanwege kleinere budgetten nooit tegen konden racen en die stonden 22x aan de start wetende dat ze alleen gingen winnen als d MB kapot ging of n ander groot wonder. Deze teams stopten alsnog n aanzienlijk bedrag in de F1 opdat er n gevuld veldje achter louise zou staan. Dus zonder al deze onnozele raceteams zou er nooit n WK zijn voor louise en Toto Huilie de 1e Hierom zou t dus t beste zijn dat louise jammerton en Tototje en MB alle titels, constructeurs en coureur en ook prijzengeld zouden delen met de rest.
Raymond zegt
Winnen is winnen of nou een millimeter of een meter is winnen is winnen
Dat hamilton daar niet tegen kan zegt veel over hemzelf
En hoe vaak maakte hamilton een fout waar niets van gezegd werd
Dus beetje spijkers op laag water zoeken
dinolog zegt
Nu nog aan het zemelen!?
De kampioen is meerdere malen gehuldigd!
Op papier de meeste overwinningen etc.
Op naar het volgende seizoen en we gaan zien wie de volgende terechte kampioen is!
We gaan slechte verliezers geen kadootje geven. Had Max verloren hadden we dit echt niet gehad.
Dan hadden we het gewoon geaccepteerd net als alle andere keren dat Max is benadeeld.
Peter Litjens zegt
Nee, als die LH Max in Silverstone en Bottas hem de de race erna niet had aangereden had crybaby al in Mexico de titel verloren
Max is de enige kampioen.