De nuchtere Nederlander is behoorlijk bescheiden in een uitgebreid interview.
Niet alleen op het gebied van talent, maar ook qua persoonlijkheid is Max Verstappen een frisse wind in de wereld van Formule 1. De koningstak van de autosport associeert men met (heel veel) geld, bekendheden, glamour en omstreden figuren. En dan is daar de 19-jarige Max Verstappen, die ondanks zijn groeiende bekendheid, niet buiten zijn schoenen is gaan lopen.
In een vandaag gepubliceerd interview is Max dan ook zoals we hem kennen. Autocar begon het interview met de vraag of Verstappen denkt of dat hij de beste coureur van dit moment is. “Dat is moeilijk te zeggen. Misschien is iemand in Afrika wel beter dan ik. Je weet het niet.” De interviewer probeert een specifiek antwoord uit de mond van Verstappen te krijgen door de vraag anders te formuleren. “Ben je de snelste coureur van de Formule 1?”. Opnieuw een antwoord volgens het boekje van Max. “Als rijder moet je zeker van je zaak zijn.”
Verstappen geeft aan dat er niet opeens een moment was dat hij wist dat hij het zou gaan maken in de F1. “Je groeit er een beetje in. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat je het gaat maken. Je hebt geluk nodig en door de jaren heen moet je beter en beter worden.” De 19-jarige geeft credits aan zijn vader, die op vroege leeftijd Max al ‘indoctrineerde’ met de racerij. “Ik zie mijn vader niet als een held. Hij is mijn pa, mijn vriend en we deden altijd alles samen. Dit creëerde wederzijdse respect.”
Max heeft nog een complete carrière voor zich en zeg niet genoeg te hebben aan één wereldtitel mocht dit op de korte termijn gebeuren. In theorie kan Verstappen dit jaar nog wereldkampioen worden, maar zoals het er nu naar uitziet is er geen verwachting dat de 19-jarige er met de titel vandoor gaat. Red Bull Racing heeft dit jaar al meerdere malen te maken gehad met technische problemen. Gelukkig is de jonge spruit nog maar negentien lentes jong. Wie weet wat Verstappen de komende jaren nog gaat laten zien.
smultie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dracae zegt
Zijn Nederlands is inderdaad niet perfect ( ik heb nog ruimte in mijn klas…) , maar hij heeft dus wel een stukje karakter en bescheidenheid meegekregen, of heel goed opgelet bij de les over hoe fatsoenlijk over te komen in de pers. Misschien wel beide.
Op de baan moeten hij en zijn collega’s ‘klootzakken’ zijn om te winnen, daar buiten liever niet. Gelukkig geldt dat ook voor veel coureurs.
Orichy zegt
@dracae: Dit stuk tekst is door iemand anders opgeschreven! En het interview is ook door een ander dan Max afgenomen, dus om Max nu de schuld van taal fouten te geven, beetje overdreven, niet.
Daarbij zijn zeg- en schrijftaal, twee verschillende zaken, vergelijken heeft niet zoveel zin.
dracae zegt
@orichy: Je hebt een punt, misschien heeft Max het niet zo gezegd.. misschien ook wel.. mij maakt het niet veel uit. Max moet hard rijden.. dat is het belangrijkste.
torsen zegt
@dracae: Misschien staat in het artikel de bron naar de website van een Engels auto magazine met daarop het hele interview. Misschien hebben ze hem in het Nederlands geïnterviewd. Misschien ook niet.
;)
Verder ben ik het met je eerste comment eens.
joostdetaalnazi zegt
@Orichy: Taalfouten is één woord.
breakingpoint zegt
Tsja, het probleem is, als je niet van jongs af aan in een kart geduwd wordt, het talent zich ook niet ontwikkelt. Helaas heerst koning voetbal in België en Nederland. Autogek Engeland en Duitsland hebben dan ook al veel meer F1 talent voortgebracht. (Ja ook in voetbal, maar zo gaat dat in grote landen)
alcantara zegt
@breakingpoint: En zelfs daar zijn er veel meer kinderen die op voetbal gaan ipv aan een dure hobby als karten beginnen. De kans dat je in de top van de autosport terechtkomt als je er als 5 jarige mee begint is veel groter dan de kans dat je profvoetballer wordt als je dat van jongs af aan doet. Simpelweg omdat daar veel meer concurrentie is.
Edge zegt
@breakingpoint: Het probleem zit hem natuurlijk ook in het kostenplaatje. Als je je kind op voetbal stuurt ben je hooguit 500 euro per jaar kwijt. Dan ga ik even uit van A-merk voetbalschoenen, scheenbeschermers, een bijdrage voor de tenues en contributie. In de Autosport ben je toch al gauw een veelvoud daarvan kwijt. Je moet een kart aanschaffen, een helm, racekleding, je zult je moeten inschrijven voor wedstrijden etc. Plus, succes in de autosport kost geld. Een seizoen in de opstapklassen kost je zomaar een veelvoud van een modaal salaris. Bij een voetballer die succesvol is, ben je hooguit wat meer benzine kwijt omdat je hem naar een andere club moet rijden.
breakingpoint zegt
@edge: ja inderdaad. An sich best jammer. Nu zie je eigenlijk 20 rijkeluiskindjes het opnemen tegen elkaar. Dat is ook het punt van Max, dat er onwaarschijnlijk veel talent verscholen zit in mensen die nog nooit een kart van dicht gezien hebben….
ikschrijfookoverautos zegt
Goed punt, maar zo lang ze niet vanaf hun derde in een kart worden gedrukt, is er ook weinig ruimte om dit talent te ontwikkelen. Max is nu eenmaal in een geweldige situatie geboren en maakt daar (no pun intended) maximaal gebruik van. Hij zit qua talent in de allerhoogste regionen en heeft dat, dankzij papa Jos, ontzettend hard kunnen ontwikkelen, waardoor hij nu een van de beste rijders in de F1 is.
Dit soort coureurs maken het voor mij persoonlijk stukken specialer wanneer anderen, zoals bijvoorbeeld een Vandoorne of Ocon, door constant op het juiste moment op de juiste plek te zijn (en uiteraard heel veel talent te hebben) ook de F1 hebben weten te bereiken. Hoewel ze misschien niet helemaal op Max’ niveau zijn, vind ik hun prestaties nog indrukwekkender dan die van hem. Het is nu eenmaal een stukken lastigere weg dan geboren worden als zoon van…
pomoek zegt
Ik kijk graag naar Max Verstappen en vind hem absoluut een van de beste coureurs in de F1 op dit moment en hij scoort ook hoog op een niet bestaande ranglijst van coureurs aller tijden. Dat gezegd hebbende: ik word een beetje moe van dat “het is een gewone jongen gebleven”. Dat is hij niet en dat zal ook nooit meer gebeuren.
bofkont zegt
@pomoek: Vooral over het paard getilde jongen is meer van toepassing, onze Max heeft tot nu toe nog bar weinig gepresteerd, laat hem eerst maar eens een WK titel pakken in de F1.
pomoek zegt
@bofkont: kijk, dat vind ik dan weer het andere uiterste. Het gaat bij Verstappen altijd om extremen, het is zwart of wit, goed of fout. Jammer.
bofkont zegt
@pomoek: Nee hoor, maar al dat gillende meiden puber fan gedrag ben ik niet zo van, laat hem eerst maar eens wat presteren, in de praat hier en de NL media is hij inmiddels al tienvoudig wk kampioen.
pomoek zegt
@bofkont: Dat eerste ben ik met je eens. Mensen waarvan ik weet dat ze de afgelopen jaren geen minuut F1 hebben gekeken hebben nu het hoogste woord over Verstappen. Maar dat hij niets heeft gepresteerd is natuurlijk ook niet waar. In de F1 ben je zwaar afhankelijk van het materiaal en je team. De kampioenschappen van Button en Rosberg zijn daar goede voorbeelden van. Verstappen is echt een goede coureur.
bofkont zegt
@pomoek: Goed is hij zeker, maar dat ophemelen hoeft nu ook weer niet elke 5 minuten op AB bijvoorbeeld.
Zo heel bijzonder goed is hij nu ook weer niet tot nu toe.
Orichy zegt
Max maakt zich beetje, bij beetje alleen maar legendarischer, erg mooi om dit mee te maken. Dat eenvoudige en unieke siert hem, het fenijne, met goede eigenwijzigheid en bijzonder scherpe zienswijze, maakt het talent als echte racer van één uit de uitzonderlijke categorie, niet alleen maar zijn rijderstechnieken. Het is het geheel wat hem op het alle hoogste niveau plaats.
Dat is erg mooi, om mee te mogen maken en het te zien groeien, met de tijd en het proces te zien voltooien, maar niemand weet waar het eindigt, dat is misschien wel het aller mooist.
Ik hoop dat Max een mooi, sportief en gelukkig lang leven mag leiden.
bofkont zegt
@orichy: Vooral dat laatste gun ik hem ook, de rest had je wel weg mogen laten wat mij betreft.