Max Verstappen heeft voor het eerst uitgebreid gereageerd op het incident met Lewis Hamilton. En hij is keihard over Mercedes.
Er is al enorm veel gezegd en geschreven over de crash die Lewis Hamilton een kleine twee weken geleden veroorzaakte op Silverstone. Alleen hadden we nog niet uitgebreid van de hoofdrolspelers gehoord hoe zij hierover denken.
Op de persconferentie in Boedapest heeft Max Verstappen voor het eerst laten weten wat hij van Mercedes vindt. En dat is niet mals
“Dit laat zien hoe Mercedes echt is”
Max is -terecht- nog steeds verbolgen over de gang van zaken in Engeland. En vooral over het gedrag van de mensen van Mercedes na de race. Verstappen is nog steeds kwaad dat Lewis, Toto en de rest stonden te feesten terwijl hij in het ziekenhuis lag. En dat Lewis geen sorry heeft gezegd, is ook niet zo netjes.
Hij noemt Mercedes respectloos. Max zei, vrij vertaald: “En met respectloos bedoel ik dan dat je na zo’n overwinning niet kunt doen alsof er niets aan de hand is, zeker niet nadat je iemand van de baan hebt getikt en die concurrent in het ziekenhuis is. Dat kan gewoon niet. Ik zou dat in ieder geval nooit doen.”
Ook het feit dat de feestende Toto Wolff geen contact heeft opgenomen met de familie Verstappen is een pijnpuntje van Max. Hij zegt hierover; “Dit laat zien hoe Mercedes echt is”.
De handschoenen zijn uit
In de Engelse pers werd al gesproken dat de spreekwoordelijke handschoenen na dit incident uit zijn en dat er vanaf nu keihard zal worden gestreden. Verstappen is het daar niet helemaal mee eens.
Hij is namelijk van mening dat de handschoenen überhaupt nooit aan zijn geweest. Er is volgens hem al het hele seizoen volop gestreden. En dat gaat zeker niet minder worden.
Geen vuile spelletjes door Max verstapen
Als het aan Max ligt, gaan er geen vuile spelletjes gespeeld worden. Hij wil Mercedes het liefst op de baan verslaan. En dat wil hij doen zoals in Oostenrijk, dominant en met overmacht. In gevechten heeft hij -eigenlijk nooit- zin, hij wil keihard winnen.
Of hem dat gaat lukken, zien we zondag. Dan is het om 15:00 uur Lights Out en is het hopelijk weer 26 puntjes erbij voor Max.
florisje zegt
Volwassen reactie van Max
sportabgasanlage zegt
Ja, hij is inderdaad volwassen geworden. Een paar jaar geleden haalde hij nog nonchalant zijn schouders op als hij zelf een concurrent van de baan getikt had, onder het mom “that’s racing”.
Ben benieuwd hoe hij reageert wanneer het omgekeerde gebeurt, want geloof mij, dat gaat een keer gebeuren en nog wel dit seizoen.
kniesoor zegt
Een soort ‘gelijkmakende slagbeurt’ t.o.v. Hamilton, bedoel je ?
Bernadette zegt
@sportabgasanlage: mja, maar volgens mij heeft ie nog niet iemand uit de race getikt.
autogeak zegt
Ik vind het echt bijzonder hoe mensen dit nog als racing incident bestempelen. Lewis heeft hem echt willens en wetens van de baan geramt.
Arno's zegt
Klopt helemaal. De onboard camera van HAM geeft in slowmotion het bewijs. HAM stuurt daar naar links
mashell zegt
Ik snap niet niet dat er nog mensen zijn die dit niet als race incident zien. De mensen die er echt verstand van hebben, de marshalls, hebben het bestudeerd en kwamen tot de conclusie race incident veroorzaakt door Hamilton.
Wat ik snap is dat dit zo lang blijft door etteren. En dat de Verstappen fans, inclusief Verstappen (die zijn blijkbaar zijn eigen gedrag in het eerste Red Bull seizoen al helemaal vergeten is) dit keihard willen aanpakken. Zo maak je de sport kapot, krijg je saaie optochten waar niemand meer in durft te halen omdat iedereen bang om schade aan een ander te veroorzaken en het gedoe dat daar van komt.
autogeak zegt
Jij wilt races zien waar ongelukken als deze in voorkomen?
mashell zegt
Ja! Een beetje spektakel waarbij de deelnemers na een crash gewoon weglopen, helemaal prima.
Dayfly zegt
Wat een onzin, max ging net zover naar binnen zo niet meer als lewis naar buiten ging, gewoon een race incident.
Dat is actie wat bij F1 hoort en we al jaren hebben gemist, hoop dat we nog veel meer acties gaan zien in de F1.
Op naar de volgende race,
HZW zegt
En als het er op aan gaat komen zal Lewis dat opnieuw doen, hij gaat over lijken om die 8ste titel te winnen.
Hij zal Max bij de laatste race van de baan rijden om dat te bereiken als dat nodig is om zijn 8ste titel te winnen.
Al vermoed ik dat hij dat al eerder wil bereiken door nog een aantal streken uit te halen.
dijan zegt
HZW ;Je hebt je beroep gemist ,je had waarzegger moeten worden.
mlbenz zegt
Wat een onzin… en Max heeft natuurlijk nog nooit iemand van de baan getikt in zijn enthousiasme?! Wat is ie toch zielig he…. ‘onze’ Max. Allemaal de schuld van de grote boze Lewis
fredflinstone zegt
@mlbenz: Het is best een goede rijder, maar daaruit komt de frustratie van de meesten (ook van mij). Hij kan heel goed inschatten wat voor acties hij maakt. Max heeft ook niet altijd alles netjes/goed gedaan. Als Lewis had toegegeven na de crash dat ie fout zat, hadden de reacties anders geweest. Hij zou die straf toch wel krijgen, dat kon een blinde nog zien
sportevo zegt
@fredflinstone: waarom zou hij moeten toegeven dat hij fout zit als hij van mening is dat dit niet zo is? Om de Nederlandse Verstappen fans tevreden te stellen?
Weet zeker dat hij dan nog steeds van van alles en nog wat beschuldigd zal worden. Of denk je echt dat de opinie dan opeens zou zijn ‘ah Lewis, geeft niet man, kan gebeuren..’?
fredflinstone zegt
@sportevo: Natuurlijk zal er altijd op een coureur worden gezeken over acties die de coureur in een flits van een seconde maakt. Ik zeg alleen dat hij wist (met zijn ervaring) dat de stewards hem toch wel een straf zouden geven. Voor de rest schets je het wel heel zwart-wit. Niet iedere Nederlander is een Verstappen fan. Als Hamilton uitspraken doet zoals “wanneer je iemand uit de race tikt hoor je niet als eerste te kunnen eindigen”, dan kunnen de reacties over zijn actie niet uit blijven. Het was van Max ook een nare actie geweest en ik betwijfel of hij het niet ook zo had gevierd. Van Hamilton verwacht je alleen iets anders gezien zijn ervaring. Zodra hij in het nauw komt is altijd de ander fout
sportevo zegt
@fredflinstone: ik zeg nergens dat alle Nederlanders Verstappen fan zijn. Ik heb het over de Nederlandse Verstappen fan. Dat is heel iets anders.
En hetgeen Hamilton gezegd heeft over het incident tussen Vettel en Bottas heeft een klein nuance verschil met die van hem met Verstappen. Hij kon doorrijden en zo altijd meer punten scoren dan Verstappen (zelfs als hij puntloos zou blijven kan die uitslag van doorslaggevende waarde zijn indien ze aan het einde van het seizoen gelijk zouden staan en had hij er voordeel uitgepakt). Bij Vettel en Bottas ging het erom dat Vettel nog steeds voor Bottas kon eindigen ondanks de straf. Beide auto’s bleven in de race.
Maar los daarvan kan het nog steeds zo zijn dat Hamilton van mening is dat het niet zo mag zijn dat je zelfs met een straf voor je ‘slachtoffer’ eindigt. Dat hij nu met die straf nog steeds de winst pakt heeft niets met die mening te maken of maakt het hypocriet of wat dan ook. Het heeft ermee te maken dat de Mercedes/Hamilton niet echt concurrentie had van Ferrari. Iets wat je Mercedes niet kan verwijten. Als de situatie andersom was geweest dan had Verstappen hetzelfde gedaan. Die auto’s/rijders steken gewoon boven de rest uit qua pace.
Was dit in het middenveld gebeurd, dan waren die 10 seconden waarschijnlijk harder aangekomen bij de coureur omdat het daar dichter op elkaar zit. Maar moet je dan onderscheid gaan maken in de strafmaat afhankelijk van wie je bent of in welke auto je rijdt?
fredflinstone zegt
@sportevo: Een onderscheid is nooit de oplossing. Ik vind al jaren dat de stewards twee zwarte auto’s moet zien die hun actie maken en dan een straf uitdelen aan “auto 1” of “auto 2”
dwfc zegt
Max moet rijden als Prost en meer tellen, zo wordt hij fluitend kampioen !
In de huidige situatie is je positie even afgeven in om dan later via de pitstop of een opportuniteit
je eerste plek opnieuw in te nemen lucratiever dan 25 punten verliezen.
Richmond zegt
@HZW: alsof max altijd lief is op de baan.
mashell zegt
Prima toch? Eindelijk wat actie in de sport. In plaats van gewoon van pole naar finish te rijden moet Hamilton nu echt racen.
jaapiyo zegt
Nou…Voor een gevechtje met Ocon is VER best wel te porren…
kniesoor zegt
Dat was in 2018, als ik me niet vergis. Toen Verstappen nog wat druistig was. Van iemand als Hamilton – met al z’n ervaring en pretenties op moreel vlak – mag je wat anders verwachten, lijkt me.
mashell zegt
Of je een druistige puber of een 7 voudig wereld kampioen en gentlemen bent maakt niet, daar gelden dezelfde regels. Zo vaak als Verstappen wel niet met een “foei” is weggekomen… Hamilton had niet eens een 10s straf hoeven krijgen.
kniesoor zegt
‘en gentlemen’ ?
Qua dat laatste : dat zagen de marshalls kennelijk anders. En die zouden er toch verstand van moeten hebben.
mc96 zegt
@jaapiyo: leuk dat je dat incident aanhaalt. Ook hier stuurde Max in zonder te verwachten dat Ocon nog binnendoor zou komen. Natuurlijk had Ocon niet moeten proberen om zich daar te un lappen en natuurlijk had Hamilton op Silverstone die actie niet moeten inzetten. Maar Verstappen zou er goed aan doen iets meer rekening te houden met dat soort acties. Als je voor het kampioenschap gaat zul je soms eieren voor je geld moeten kiezen.
Bernadette zegt
@mc96: hij liet bij Ham voldoende ruimte, wat had ie moeten doen? Gewoon maar rechtdoor rijden? En wbt Ocon, als je aan de leiding rijdt en er blauwe vlaggen wapperen, verwacht je niet dat een achterblijver ineens besluit om je te gaan racen. Zelfs z’n engineer kon dat in die korte tijd niet doorseinen.
sportabgasanlage zegt
Ik vond de reactie van Steiner hilarisch. Die zei iets in de trant van: “Als je concurrent van de baan aftikken 10 seconden kost, dan kost het hele veld eraf tikken dus een paar minuten. Dat moet wel te doen zijn in 1 race”
SpeedGeek zegt
“I don’t care what stewards decide, as long as they’re consistent. If taking out a competitor results in a 10 second time penalty, it only costs a 190 seconds penalty to take ‘m all out. And with no one else left on the track, who fucking cares?”
lekkerlinksrijden zegt
@SpeedGeek: lekker pragmatisch
ghini zegt
Zag een mooie meme over dat gunther steiner zou hebben gezegd dat als je voor zo’n actie 10 sec straf krijgt je max 200 sec straf kan krijgen maar dan wel wint.. zit toch wel wat in haha
ghini zegt
@ghini: niet alle comments laden in de app, dubbel post, delete
mashell zegt
Ik snap dat Verstappen wat goodwill van zijn fans wil scoren door mee te huilen met de wolven in het bos maar had het hem gesierd als hij het gewoon had laten zijn en had gezegd: Hamilton en ik vechten dit op de baan wel uit.
z4coupe30si zegt
@mashell: eens, maar dit soort relletjes horen bij de F1 en maken het juist een vermakelijke sport wat mij betreft.
Is in het (verre) verleden niet anders geweest. Meerdere rellen rond Schumacher etc. Altijd genieten.
Beetje ‘drama’ om ons af te leiden van onze portie dagelijkse Corona doomsday headlines.
pa045 zegt
Enige juiste reactie van Max. Toto en Ham zijn een stelletje respectloze wezentjes. Vandaag nog blaast die rapper hoog van de toren betreffende de wetgeving in Hongarije, maar sorry zeggen voor hun eigen gedrag dat kunnen ze niet.
str8six zegt
@pa045: dit precies 👍🏻 De ketel verwijt de ketel dat ie zwart ziet, maar dat mag natuurlijk niet van Lewis want: zwart.
roadster zegt
Ik geloof dat één van de ketels eigenlijk een pot is.
ericd zegt
Uitkijken dat dit Max niet gaan aanvreten. Negatieve energie. Hij zal zich toch weer moeten concentreren op iedere race an sich.
Joost zegt
Iemand er af tikken en na een overwinning gaan feesten
Of
Iemand er af tikken, die moet naar het ziekenhuis, en na de overwinning gaan feesten.
Best wel wereld van verschil
911targa zegt
De Verstappen zijn zelf van die gentlemen-drivers en weten hoe het heurt. Dan mag je anderen aanspreken op hun gedrag.
chrisvis zegt
Altijd dat gezaag van Marko, Verstappen en Horner…het kneusje van de f1 aan het worden. Ze pakken met verve de rol van Ferrari over.
sportevo zegt
@chrisvis: wat dat betreft heeft Red Bull ook haar ware gezicht laten zien.
chrisvis zegt
@sportevo: en dan blijkt nog dat hun protest helemaal niets heeft uitgehaald…ze zouden zelfs op een filmdag op silverstone Albon dezelfde lijnen hebben laten rijden volgens de uitspraak. Allemaal verloren moeite en energie die ze best anders konden gebruiken.
sportevo zegt
@chrisvis: dus ze hebben Albon tijdens een test die exclusief bedoeld was voor Pirelli om data verzamelen gebruikt om zelf data te verzamelen? Is dat wel volgens de regels?
sportevo zegt
@sportevo: ik las een tweet verkeerd. Vergeet deze maar.
v10m5 zegt
“Ik doe niet mee aan de mediahype” volgens mij kan je dan beter van de ene race naar de andere race beter dit hele onderwerp vermijden, stoppen met uitspraken doen over die andere coureur en dat andere team. Racen en niet mekkeren!