Waarvan akte.
Terwijl iedereen er zijn eigen theorieën op nahoudt, is volgens Max Verstappen de reden dat hij vandaag niet won vrij simpel: Mercedes heeft gewoon veel meer snelheid. Na de race werd Verstappen onder andere gevraagd of het misschien het gebrek aan track time op vrijdag was dat Red Bull Racing parten speelde in de race.
Eerder dit jaar was het immers juist de race pace die ernstig oké leek te zijn voor Max en was hij wat trager in de kwali’s. Had Red Bull de afstelling dit keer minder voor elkaar voor de long runs? Max ontwijkt die vraag in de persconferentie na de race echter en geeft gewoon zijn visie op de uitslag:
I think you can see how much margin they still have when they really need to push. Today Lewis was on fire as well, but you see, once he really has to go for it, you can see that that car is still the dominant car. It’s as simple as that.
Tevens suggereert Max dat Mercedes in veel races niet het einde van de tong laat zien, maar dat dat vandaag even nodig was vanwege de uitdaging die Max op het bordje van de zilveren ster gooide:
In some races it’s maybe not as necessary [om volle polle te gaan]. Of course they had their issues in Austria with overheating. In Hockenheim it was tricky conditions as well, so you can’t really drive to the limit of the car. But here today I think he had to go for it, flatout, because I was also pushing flatout, and you can see what they are capable of as a team.
Als het even moet kunnen de Silberpfeile er dus nog wat tandjes bijzetten, zo meent Max te weten. Het is ook een goede verklaring voor het feit dat Ferrari vandaag op een straatlengte achter de twee kemphanen finishte. Voor onze landgenoot was het naar eigen zeggen dan ook niet héél pijnlijk om Lewis in de slotfase nog voorbij te zien gaan:
Of course at one point I started to run out of tyres, trying to keep up with Lewis’ pace on those medium tyres, trying to keep it [verschil in rondetijd] within a second. It’s almost impossible. So I ran out of tyres, and of course you can see it coming, so for me it was not a big disappointment once he passed me, because it’s just a normal thing to happen. We have to be realistic. He was just clearly faster today. I was always struggling a little bit more for grip than him, he could keep the pressure on, and of course when you are in second you can gamble to do a two-stop. For me it was all about always trying to cover him to stay ahead, but with a two-stop, worst-case scenario you stay second, and best-case you overtake me.
Aldus sprak een realistische Max. Het zijn gewoon een stelletje zandzakken, daar bij Mercedes.
Dank aan Rene voor de tip!
gertjan2012 zegt
Feit is dat het dit seizoen beter gaat dan voorgaande jaren. Het huwelijk met Honda lijkt de goede kant op te gaan. Enige waar we op kunnen hopen is dat Red Bull volgend seizoen er vanaf het begin af aan bij zit zodat het vechten om de titel dan ook echt reëel is.
ericd zegt
@gertjan2012: Yup, maar iets zegt me dat een RB bandenwissel naar rood nog voor een spannende eindrace had kunnen zorgen…
harrie zegt
Denk dat ie volledig gelijk heeft.
We vreemd dat Bottas hem blijkbaar niet verder mocht opendraaien.
Wel mooi dat ie Mercedes toch het vuur aan de schenen wist te leggen, doe dat maar vaker. Misschien ploft dat Duitse blok dan eindelijk weer een keer.
En kom maar door met Honda Spec 4.
potver7 zegt
@harrie: en wat had dat Bottas gebracht dan? Die reed een heel andere race, damage control. Misschien had hij een puntje meer gehaald, maar ten koste van wat? Zo’n motor krijgt er echt wel een opdonder van…
harrie zegt
@potver7:
Z’n contractverlenging?
harrie zegt
En eigenlijk geeft de snelheid van Mercedes vandaag zijn pole van gisteren nog meer glans.
stfu zegt
Ik had een super chagrijnige Max verwacht, maar eigenlijk heel logisch dat hij het niet was. Hij deed alles wat hij kon en de Mercedes kan zo ontzettend hard. Binnen no time zat ie zelfs nog met de harde banden op de staart van Verstappen.
peug206 zegt
Eigenlijk snappen ze bij red bull dus zelf niet waarom mercedes nu zoveel sneller was vandaag…
rolov zegt
@peug206: jawel. Omdat ze nu voll power gingen. En dan is de merc onverslaanbaar.
peug206 zegt
@rolov: hoezo? Dan had hamilton toch vanaf het begin rondjes moeten kunnen rijden om verstappen? Mercedes had gewoon de beste strategie. Niks meer of minder…
ghost zegt
Een artikel dat begint met; “Waarvan akte”, sowieso direct +1.
Autoblog lijfspreuk van het jaar, nu al!
okdoei zegt
@ghost: meh
ghost zegt
@okdoei: okdoei.
karhengst zegt
@ghost: waarvan akte
okdoei zegt
@karhengst: mwoah, hij is niet de eerste die deze “geestige” opmerking maakt
tazmania zegt
@ghost: kinderhand is snel gevuld, blijkbaar.
kempenaer zegt
Goed weekend voor Verstappen.
Achteraf is het altijd makkelijk praten en achteraf gezien was het beter geweest voor Red Bull om ook voor een twee stopper te gaan. Gelijk achter Hamilton de pits in dan was het closer geweest. Maar goed, RB had gedacht dat Max verder zou zijn gekomen op de harde band maar dat bleek een flinke misvatting. Die banden waren ruim voor het einde helemaal op.
Volgens Horner zou Max kansloos zijn geweest als hij na een tweede stop achter Hamilton was uitgekomen. Ik vraag me af of hij dat wel zo zeker kan weten. Door niet te stoppen was hij helemaal kansloos en werd hij vrij ruim voor de finish makkelijk gepasseerd door Hamilton.
Ik had het wel willen zien, zowel Hamilton als Verstappen op verse mediums… Ook als door die extra pitstop Max achter Lewis was terecht gekomen…
T16 zegt
Had graag gezien hoe de race was verlopen indien Red Bull direct had geantwoord met een bliksemsnelle bandenwissel naar rood. Jammer dat niet direct aan durfden en zo een titanen strijd uit de weg gingen.
HZW zegt
@t16: Rood was op dat moment geen optie, nog te veel ronden, die hadden 10 ronden voor het einde ook op geweest.
dwfc zegt
He yaapie, vergeet niet de bron te vermelden! Autopsort UK!
realhustler zegt
Zowel Max als Hamilton hebben de motor op de hoogste stand gezet, en dat kan later problemen geven. Er is een lijstje van gebruikte motor onderdelen op internet, maar daarop is niet het aantal gereden km te zien.
Ik denk er komen nog wel wat grid penalties aan, maar bij Mercedes zal dat meevallen en ook heeft Hamilton voldoende voorsprong om een keer die penalty te pakken, aangezien hij minimaal 6e wordt na een gridstraf