Gelukkig maar, Max Verstappen mag kritiek blijven leveren op het sprintformat. Dat zegt de CEO van de Formule 1.
Wij Nederlanders zijn lekker direct, dat kan soms als grof opgevat worden. Zo ook Max, hij neemt geen blad voor de mond en ventileert zijn ongezouten mening over van alles en nog wat. Mensen op de paddock, en van de media, hebben daar even aan moeten wennen. We weten dat hij geen fan is van het nieuwe sprintformat en heeft regelmatig kritiek hierover geuit.
Verstappen uit kritiek over sprintformat
Max vindt het teveel. Teveel races in een jaar en hiernaast geeft een sprintformat in de huidige vorm geen meerwaarde. Hij zei al eerder dat hij er wellicht mee zal stoppen als er teveel veranderingen komen die tegen het DNA van de F1 ingaan. Pittige woorden van de regerend wereldkampioen, tijd dus voor een gesprek.
Stefano Domenicali heeft als CEO van de F1 dit besproken met de Nederlandse coureur. Dit was geen belerend gesprekje, want hij zegt dat hij er geen enkel probleem mee heeft dat coureurs hun mening geven. Máár hij zegt er ook bij dat zij zich moeten beseffen dat ze onderdeel zijn van een groter geheel. Door de verschillende aanpassingen heeft de sport een nieuw publiek aangetrokken, dat moeten de coureurs begrijpen. Of in andere woorden: hier wordt lekker veel geld mee verdiend.
Mening
Iedereen heeft een mening en iedereen mag die geven. Mooie woorden van Domenicali. Tegen de Daily Mail zegt hij dat hij ‘geen sport wil waarin mensen niet kunnen zeggen wat zij willen’. Echter, ze moeten niet egoïstisch zijn. De sport is nu zo populair doordat de F1 groter is gaan denken, uit de comfortzone is gestapt. Dat is mede te danken aan deze extra toevoegingen.
De CEO vervolgt door te benadrukken dat ze aan het einde van het seizoen kenmerken van sprintformat zullen analyseren. Toch gelooft hij er heilig in, omdat het nieuwe publiek hierom vraagt. Overigens, Domenicali is niet bang dat Verstappen zal stoppen: ‘hij is geboren in een auto, hij blijft waarschijnlijk langer dan ik zelf’. Nou, Max zegt het steeds vaker maar laten we dit keer maar hopen dat Domenicali gelijk heeft.
Gulli zegt
Ik denk dat vooral series als Drive to Survive voor een hoop nieuwe fans hebben gezorgd, en dat diezelfde nieuwe fans geen fluit snappen van wat er nou in zo’n sprint weekend gebeurt.
Daarnaast heeft ons Max denk ik ook gezorgd voor nieuwe aanwas aan kijkers. Niet alleen die 17 miljoen die-hard Verstappenfans binnen Nederland maar ook daarbuiten. Het verhaal van ‘een jonkie met een grote bek die even de gevestigde orde de oren komt wassen’ verkoopt natuurlijk geweldig, zeker in de VS waar ze dit soort scenario’s heerlijk vinden.
Richmond zegt
Was weinig van te merken in Miami.
bietje zegt
Om één of andere reden moet ik bij “het nieuwe publiek” onwillekeurig denken aan het inderdaad ‘nieuwe publiek’… Krijgen we op de circuits straks ook vakken voor de ‘harde kern’ en gaan F1-fans in een weiland met elkaar afspreken om te vechten ? Het is idd duidelijk dat er een ander publiek is aangetrokken.
Robert zegt
Prima als men in de Formule 1 eens wat nieuwe dingen uitprobeert, maar vier races op een inwisselbaar circuit in een zandbak is niet mijn idee van interesse wekken (of vasthouden) bij een nieuw publiek. En dan heb ik het nog niet eens over het morele aspect die landen carte blanche te geven aan sport washing te doen.
Ook races op tijdelijke stratencircuits, parkeerplaatsen e.d., die zelden uitdaging beiden voor de coureurs, maar wel een hoop risico’s geven tot ongelukken, dragen daar niet toe bij. Dan zou je eerder, en met respect voor de historie van de sport eens moeten overwegen om de GP van Argentinië, Zuid-Afrika o.i.d. nieuw leven in te blazen.
Ook nieuwe formats, vooral bedoeld om de ‘optochten’ en ‘DRS-treintjes’ te doorbreken, raken soms kant nog wal. Beter herintroduceer je een tweede bandenleverancier, pitsstops inclusief tanken (limiteer niet de tankinhoud van de auto, maar de inhoud van de installatie), zodat teamstrategie weer veel belangrijker en onvoorspelbaarder wordt. als je écht durf wil tonen met nieuwe formats, probeer dan eens iets uit als een reversed grid. Dit heeft zich al in veel andere raceklassen bewezen als garantie voor extra spanning en spektakel.
De boodschap zou moeten zijn: kijk naar wat goed was in het verleden en pas toe wat zich bewezen heeft.
dawwg zegt
“De sport is nu zo populair doordat de F1 groter is gaan denken, uit de comfortzone is gestapt. ”
Nee, de sport is weer zo populair omdat Max eindelijk weer spektakel en race-gevechten bracht in de Mercedes optochten onder regie van Lewis.; in 2015 waren tribunes soms niet eens half vol op zondag. Max bracht vers bloed & fans en dus kijkcijfers en ticketverkoop.
En ja, de F1 is eindelijk onder regie van Liberty Media ook iets aan z’n online presence gaan doen, maar dat werd ook wel heel erg hoog tijd en is vooral fan-service aan bestaande fans en zorgt niet voor significante groei. D2S ‘fans’ zijn vooral overzees en ‘fan’ is een groot woord, maar ze zullen ongetwijfeld ook wel voor wat extra geld in het laatje zorgen, maar ook daarvoor geldt dat uitgesproken karakters, strijd en drama vereist zijn. De 2021 titelstrijd hielp daarin uiteraard flink in mee; waar Max ook een ‘flink’ aandeel in had :/