Onze held Max Verstappen beet lang op zijn tong, maar na een tergende race in Italië komt een onvervalst stukje Jos naar boven.
De verwachtingen waren hooggespannen bij Red Bull voorafgaand aan de race in Monza. Vooral Helmut Marko dacht dat er wel iets te halen kon zijn voor zijn team nou Mercedes geen partymode meer mocht gebruiken. Hamilton hintte er zelfs naar voorafgaand aan het weekend: Red Bull had gekregen wat het wilde van de FIA. Mercedes dacht echter dat ze in de race misschien juist voordeel zouden hebben van de nieuwe regel qua rees pees.
Uiteindelijk kregen beide partijen ongelijk in de bizarre race van zojuist. Mercedes had weliswaar veruit de beste snelheid, maar in verkeer bleek dat de W11 wel degelijk een zwakte heeft. Inhalen in vuile lucht zonder speciale motorsettings lukte Bottas überhaupt niet. Hamilton liet zien dat het wel mogelijk was, maar ook hij had er de nodige moeite mee. Red Bull Racing kon echter allerminst profiteren van de zeldzame malaise bij Das Haus. Max Verstappen viel in kansloze positie uit, Albon kwam in kansloze positie aan de meet. En dat terwijl het ‘B-team’ vandaag won met dezelfde motor. Iets aan de RB16 werkt duidelijk niet naar behoren.
Max had er na de race tegenover Jack geen zin in een mild PR-verhaal af te steken. Volgens hem was het allemaal ruk en een aanfluiting. De start was *piep*, de herstart was *piep* en toen was er ook nog wat stuk aan de motor. Helemaal *piep* dus allemaal.
Het hele weekend was klote, ik ben blij dat het weekend erop zit.
Max Verstappen, cunning linguist
De hardste sneer die het diepste snijdt was echter de laatste opmerking van MV33:
Natuurlijk ben ik wel heel blij voor Pierre [Gasly] en al die jongens bij het team. Zo zie je maar weer dat de 2019 Red Bull zo slecht niet is.
Max Verstappen, openhartige sneerkoning
VER hint er natuurlijk op dat de Alpha Tauri een soort mix en match is van wat recente Red Bull bolides. Maar het is ook duidelijk dat hij niet zo onder de indruk is van Neweys creatie voor dit jaar. Gezien Gasly’s opvolger Albon ook wederom een dramatische race reed, is er duidelijk veel werk aan de winkel in Milton Keynes. Nou maar hopen dat het karakteristieke Monza een outlier was…
Boomer zegt
Hamilton had er enige moeite mee?? Ik weet niet hoor maar zo’n beetje iedere ronde haalde hij iemand in.
Sainz had precies hetzelfde probleem. Dus dat is niet aan de Mercedes toe te schrijven maar aan hoe F1 auto’s werken.
Verder moet Max niet zo janken. Als ze winnen ligt het aan zijn talent als ze verliezen is het de auto… beetje vreemd.
Deze houden heeft hem overigens al ooit een zitje bij Ferrari gekost dus lekker door gaan zo Max… kijk wat het Alonso gebracht heeft.
dunhozzie zegt
Nu heb ik niet veel gekeken, maar Hamilton heeft best een paar ronden axhter Albon vast gezeten. Hij ging wel plaatsen omhoog in die ronden, maar dat was niet doordat ie mensen inhaalde op de baan
Even opgezocht, 3 ronden achter Albon, Latifi duurde 3 ronden (maar was dat een gaatje dat ie eerst dicht moest rijden?) en Perez was lees ik ook lastig. Voor de rest heb je helemaal gelijk
Edge zegt
@airc: ja, logisch toch? Verstappen wordt alom geprezen als een coureur die het maximale uit zijn auto haalt en dat ding naar plekken loodst waar hij eigenlijk niks te zoeken heeft. Als hij dan zonder zelf schade te rijden links en rechts om de oren wordt gegreden door auto’s die normaal gesproken op 30 seconden worden gereden is er echt wel iets mis met de auto.
Daarnaast: welk stoeltje bij Ferrari? De Italianen hebben hem in 2017 proberen vast te leggen, daarna niet meer. Het is niet alsof hij onderhandelde met Ferrari en die onderhandelingen werden stopgezet toen hij de Italianen beschuldigde van valsspelen.
Richmond zegt
@edge: het zal bij Ferrari zeker meegespeeld hebben toen ze een shortlist opvolgers voor vettel. Net als Honda een boycot heeft voor Alonso.
jaapiyo zegt
Als je ruim drie seconde per ronde sneller bent en je doet er dan nog een paar remzones over om Grosjean en Latifi te pakken, vind ik dat al best wat moeite, voor Mercedes-begrippen.
87sandyd zegt
@jaapiyo: daar komt de aard van het circuit. Iedereen rijdt low downforce. Op elk ander circuit zou Lewis ook 3 seconden sneller zijn en had hij makkelijker kunnen inhalen.
Richmond zegt
@87sandyd: dat valt best mee. Lewis is niet zo sterk met inhalen. Hij is vooral goed in hard rijden vanaf de top 3.
aerotic zegt
@airc: ja echt zo jammer van een potentieel zitje bij Ferrari!
bernoulli zegt
Ik heb Verstappen nog nooit horen zeggen dat zijn overwinningen te danken zijn aan zijn talent. Heb je daar een linkje van?
Wel dat hij altijd het maximale eist van het team en van zichzelf.
Richmond zegt
@bernoulli: nee maar het team wel.
gertjan2012 zegt
Tja, fraai is het niet altijd, maar laten we over het algemeen blij zijn dat het iemand is die geen voorgeprogrammeerde PR praatjes verkoopt, maar gewoon verteld hoe hij over zaken denkt.
Feit is dat hij het recht heeft om teleurgesteld te zijn in dit weekend en misschien wel dit jaar. De verwachtingen waren immers niet alleen bij de fans hoog, maar ook bij hem zullen die er geweest zijn.
Het is overigens geen geheim dat die Alpha Tauri van dit jaar verassend veel op de RBR van vorig jaar lijkt toch ?
slickrick zegt
@gertjan2012: recht om teleurgesteld te zijn ? Waarom ? Max staat nog steeds 2e in het kampioenschap
spacemoon24 zegt
@slickrick: inmiddels is ie door Bottas ingehaald en staat hij met 7 punten achter op de 3e plek.
VeniVidiVici zegt
@spacemoon24: Inderdaad 3de en dat gaat vanaf nu niet meer veranderen dit seizoen… helaas.
hiostu zegt
Ik neem aan dat geen enkele fan hoge verwachtingen had voor dit weekend. Anders heb je toch echt zitten slapen als fan. Als je beetje had opgelet dan weet je dat Monza een heel slecht circuit is voor Red Bull. Nog nooit heeft Max er op het podium gestaan, hoogste notering was 5e hier.
Richmond zegt
@hiostu: men kijkt niet naar resultaten van voorgaande jaren, alleen naar recente races. En aangezien hij zowat elke race derde eindigt zelfs op Spa dan zijn de verwachtingen hoog
hiostu zegt
Echte f1 fans kijken naar de resultaten van een circuit van de jaren ervoor. In alle voorbeschouwingen wordt het gezegd dat Monza geen goed circuit is voor Red Bull. De vrije trainingen laten zien dat het geen goed circuit is voor Red Bull. Als je dan nog steeds hoge verwachtingen hebt, dan ben je geen f1 fan. Tuurlijk kun je hopen op een gelukje, gisteren had het door alle gebeurtenissen anders af kunnen lopen, maar onder normale omstandigheden wist je dat Max/Red Bull het heel erg zwaar ging krijgen.
gertjan2012 zegt
Even terugkomend op mijn vorige opmerking, ik doelde op verwachting voor dit seizoen , eindelijk eens echt meevechten om de overwinningen en de titel. Dat lukt dus weer niet en het feit dat hij op een baan waar ze normaal al niet goed gaan het nog slechter doen dan voorgaande jaren zegt genoeg. Dat ik vanaf eind 1993 de f1 volg , maakt denk ik wel dat ik mag zeggen dat ik een F1 ben.
hiostu zegt
Over het hele seizoen kan ik me nog iets bij voorstellen, al denk ik dat het sowieso al wishful thinking was aan het begin van het seizoen. Mercedes en Hamilton zijn daarvoor gewoon te dominant met de huidige motor en chassis. Monza is alleen gewoon een slecht circuit. En als alles normaal had gewerkt dan had in een normale race een 3e plek er wel in kunnen zitten (dus geen issues met de motor). Echter merk je dat het middenveld dit jaar sterker is dan andere jaren.
padoempats zegt
@hiostu: met die redenatie verwachtte je dus een overwinning van ferrari?
hiostu zegt
Wie dat verwachtte heeft is een beetje zwakzinnig, dus nee dat had ik natuurlijk niet verwacht. Dat was iedereen wel duidelijk. Neemt overigens niet weg dat er ergens in het begin van dit seizoen nergens een indicatie was dat RBR hoge ogen zou gooien dit weekend. 3e plaats was het absolute maximaal haalbare. En gezien het feit dat het middenveld dichterbij is gekomen ten opzichte van vorig jaar (zeker in kwalificaties) gaf al aan dat het over het algemeen moeilijker zou worden.
pomoek zegt
Hmm, was van pan om eens lekker los te gaan op Verstappen gezien zijn eerdere opmerkingen deze week, maar hij heeft het denk ik wel bij het rechte eind. Klein dingetje dan: Goed dat hij Pierre nog even feliciteerde, jammer dat hij dat niet net als Leclerc bij het podium deed. Tenzij ik iets heb gemist. Dan heb ik helemaal nietsssss.
Off topic: de Red Bulls waren wat mij betreft wel de losers van het weekend, ja, erger dan de Ferrari’s. Hoe kan het dat de auto’s het niet doen met lage downforce, ligt dat aan de rake? En waarom hebben ze de auto dan niet verbouwd tot een RB15 als die blijkbaar goed genoeg is voor de winst?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Max heeft Gasly wel gefeliciteerd, maar omdat hij uitgevallen was pas na de ceremonie
Beeld: https://www.instagram.com/p/CEztJL3BvFl/?igshid=16aidyaq7wdfv
pomoek zegt
? top, dan heb ik niets te zeuren!
w0o0dy zegt
Beetje flauw van Max want ze rijden de Alphatauri normaal gezien stevig om de oren dus de RedBull is wel een stukje sneller. Maar goed, roepen dat er nog een kans op de titel is gaat niet werken.. er moet heel snel veel doorontwikkeld worden anders gaat er weer een seizoen compleet verloren.. Kennelijk is de auto tricky bij een lage downforce set-up..dat is dus niet eens aero, dat is dus gewoon chassis en ophanging.
alfapeter zegt
Dus de Alpha Tauri is gebaseerd op de Red Bull van vorig jaar? Werd een ander team niet zwaar bekritiseerd voor vergelijkbare feiten.
padoempats zegt
@alfapeter: over welke feiten heb je het?
joosstra zegt
Beetje (VEEL) opgeblazen allemaal. Natuurlijk baal je als een stekker als je na een weekeinde hard werken met lege handen naar huis gaat. Waarom zou hij daarvan niks mogen zeggen? Hij is geen robot.
mashell zegt
@joosstra: zeggen dat het zuster team met een kopie rijdt is op z’n minst onprofessioneel.
eirmakk zegt
Ik word er ook emotioneel van.
Lekkerrijden zegt
Week na week wordt RB wel “even” wereldkampioen volgens de leiding va het team. Week na week wordt hun door Mercedes de oren gewassen, en dus is week na week het smoesje klaar, Mercedes heeft zus, Mercedes doet zo, Mercedes hier en Mercedes daar. Die “piep” partymode zou verboden moeten worden. Wel, nu zijn we zo ver, en kijkt heel de wereld naar een knotsgekke race waar door een persoonlijke fout van Bottas en een team fout ook Lewis in een uitzichtloze positie vervallen. Het is dan voor RB zo zuur dat de winst naar hun B team gaat dat dan maar weer de pijlen op Mercedes gericht moeten worden. Ik vond het als Mercedes fan een super race, wat heb ik genoten van Gasly, Sains en Lance. Maar ook van Ricardo, Lando en Esteban! Prima opmars van Lewis trouwens, damage controle. Ik gun die gasten volgende week zo weer het podium, Mercedes heeft voorsprong genoeg, het kan leiden. Maar o wat ik graag gezien dat Mercedes hier geen fouten had gemaakt, en zonder partymode RB nog harder de oren had gewassen dan alle races hiervoor in 2020. Goed voor de sport dit.
rolov zegt
@lekkerrijden: ze worden niet de oren gewassen door Mercedes. Die merc engine is gewoon sneller. Wn aan max is het dan de taak om op fouten te rijden en hammie maakt nu eenmaal weinig fouten.
audiadrie zegt
@rolov: ‘die merc engine’. Kom nou, ik heb echt zo’n ontzettende hekel aan mensen die in the midde van een nederlandse zin een engels woord gebruiken…
rolov zegt
@audiadrie: moet je zelf weten.
Richmond zegt
@rolov: en hoe komt dar,? Door het beste pakket, beste team etc. Er zijn weinig kansen om fouten te maken
rolov zegt
@benja01: en een goede bestuurder , bottas laat zich makkelijker pakken
TimmiX zegt
Beetje vreemde reactie om na 6x podium en positief te zijn over het team, zo uit te halen en te insinueren dat de auto slechter is dan vorig jaar. Ik snap de frustratie op dat moment, maar vind het niet helemaal correct.
Al met al geweldige prestatie van Gasly (en AlphaTauri als team) en ook McLaren.
Vond het een erg vermakelijke race!
outlook zegt
@TimmiX: Waarvan akte
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Als je de rondetijden van dit jaar vergelijkt met vorig jaar is de RB van nu op sommige circuits daadwerkelijk langzamer dan de RB van vorig jaar. Maar omdat Ferrari tussen Mercedes en RBR uitgevallen is valt het minder op.
Roberto zegt
Toch nog een Italiaans team in thuisland gewonnen
VeniVidiVici zegt
Ik heb nieuws voor Max… volgend seizoen wéér hetzelfde! #dezelfdeauto’s
maferick74 zegt
Ik had begrepen dan Albon blij was met zijn p15 ?
roadster1976 zegt
Het was een prachtige GP vanaf ronde 28. Echt genoten. Verstappen was kleurloos. Kan gebeuren.
fastshifter zegt
Een auto is zo goed als de 2e rijder. Max verbloemt dus aardig dat de RB16 best wel slecht is.
realhustler zegt
Ik snap het afschaffen van de party mode, maar het helemaal afschaffen van engine modes gaat nog een staartje krijgen. Safety car, die code rood situatie en een nieuwe start vanuit stilstand, de motoren krijgen extra op hun donder. Maar je mag niet even een cool down stand. Je mag geen vrije lucht stand en achtervolg warme lucht stand. Als het straks onverwacht gaat regenen, of iemand rijdt schade, je kan geen andere stand inschakelen.
Mensen vergeten dat gewone straat auto’s ook standen hebben. Je kan er zelf niks mee, de de computer regelt de koude start, slechte brandstof, warm weer, vochtig weer, ijle lucht, de computer regelt dat allemaal bij. Bij F1 mocht de coureur kiezen, straks is dat ook automatisch, koppelen ze de stand gewoon aan bv de snelheid, of aan de drs.
Ik denk Bottas zijn motor stond op vrije lucht (van Lewis ws ook). En die had hij niet. En Max zijn motor had moeite met de code rood, en vervolgens de herstart uit stilstand. Misschien was hij ook al te warm, want eerst zat hij Bottas op het vinkentouw en hij haakte na een poosje een beetje af.
Vraagje: wie had gezien dat de pit dicht was, met dat lampje op links, terwijl de pit rechts is? Ik denk niemand, was via de boordradio, en te laat voor Lewis. Een harde straf, zeker gezien de situatie.
jaapiyo zegt
Mercedes heeft tijdens de rode vlag zowel bij Bottas als bij Hamilton de ‘radiatoren’ aangepast. Dat mag kennelijk, de FIA stond toe te kijken. Ze hebben het begrip radiator alleen wel wat breed uitgelegd en beide auto’s meer koeling gegeven…Hadden natuurlijk inderdaad niet verwacht in verkeer te rijden.
Richmond zegt
@realhustler: FIA had het gemeld op het communicatie scherm, alleen keek niemand erop. Het is een harde straf omdat het echt niet mag pitten met een gesloten pits. Vraag is meer, was het echt nodig om die te sluiten?
sanderz28 zegt
@benja01: ja want er stond een auto stil aan het begin van de pitstraat die weggehaald moest worden.
MaartenD zegt
Toch jammer als de inner Jos bij hem op komt drijven…
cloverleaf zegt
Sjeussus hij maakt een cynisch grapje mbt tot de “2019 Red Bull”. Niet te serieus nemen. Kon er wel om lachen
mwti zegt
@cloverleaf: geintje met een seintje.
Richmond zegt
Beetje onverstandig ikv de protesten tegen rp
pa045 zegt
Duidelijk nu dat de Red Bull echt niet meer dan een middelmatige auto is. Albon laat het hele seizoen al zien wat de max is van deze bolide. En Max? Die laat zien wat je kan met zo een auto wanneer je over uitzonderlijk talent beschikt. Alleen is Monza niet het circuit waar het op talent aankomt, maar op power en ruwe snelheid. Precies hetgeen de RB niet heeft.
Max nu een jankerd noemen is hetzelfde als Bottas een super coureur noemen. Er klopt weinig van..